Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Fast du presenterade siffrorna utan att visa hur det var. Siffrorna visar bara siffrorna. Utan att hänfalla till känslobaserade argument så var det så att hela spelet gick ut på att Zlatan skulle lösa allt. Så enkelt var det. Och det är det som siffrorna visar.
Och en parentes tror jag inte det är någon som har kallat honom. I så fall ett troll eller en idiot som det är meningslöst att svara.
Huvudanledningen är tudelad. Utan tvekan. Hamrén och Zlatan. Hamrén för att han inte stod på sig vad gäller Zlatan, och Zlatan för att han vägrade underordna sig laget. Som sagt, Hamrén försökte i början, men då vägrade Zlatan. Var det inte Zlatans fel att han vägrade?
Jag skrev från början att siffer-presentationen enbart var just det, en presentation av siffror och meriter. Givetvis kan man argumentera mot huruvida Zlatan eller Hamrén var huvudansvarig för det tidigare debaclet, men du kan inte argumentera mot att Zlatan har sex topp 10-placeringar på Ballon d'Or, vunnit skytteligan i Italien två gånger eller gjort flest landslagsmål för Sverige.
Mitt inlägg riktade sig mer till de som höjer Zlatan till skyarna (internationellt sett) och de som påstår att Zlatan egentligen är sämre än en division tre-spelare (jag väntar fortfarande på källan
7.2PaRichterskalan).
I detta stycket kommer min enda Zlatan-Messi-jämförelse: Jag tror att Zlatan såg sig som störst i ett svagt landslag med en svag ledning, och tog över. Zlatan lyckades, till stor del på egen hand, hålla landslaget flytande, men bristerna var många och uppenbara och kunde utnyttjas av bättre lag. Jämför med årets Argentina (eller ryktena kring).
Inga jämförelser i övrigt, men man märkte liknande tendenser i Barcelona under Pep. Det funkade inte, varpå Zlatan helt och hållet körde sitt eget race. "Tyvärr" är Barcelona mäktigare än SvFF och Zlatan fick lämna.
Precis på samma sätt har Zlatan underordnat sig tränare, och varit en i laget under t.ex. Mourinho. Och återigen, en yngre Zlatan i dagens landslag tror jag hade varit succé!