2018-07-01, 00:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Jag försökte inte bevisa att Zlatan var bäst, eller sämst för den delen. Jag presenterade siffror som visade på hur det var, snarare än känslobaserade argument eller liknande.

Jag är, personligen, missnöjd med Zlatan i landslaget. Jag tycker att han borde ha kunnat göra mer. Men samtidigt tycker jag att det är direkt felaktigt när man börjar prata om Zlatan som en parentes i svensk fotbollshistoria.

Jag tror att alla är överens om att Hamréns landslag var dålig. Jag vet vad jag ser som huvudanledningen, och utan att gå in för mycket på det: Jag tycker inte att Zlatan är huvudansvarig.
Fast du presenterade siffrorna utan att visa hur det var. Siffrorna visar bara siffrorna. Utan att hänfalla till känslobaserade argument så var det så att hela spelet gick ut på att Zlatan skulle lösa allt. Så enkelt var det. Och det är det som siffrorna visar.

Och en parentes tror jag inte det är någon som har kallat honom. I så fall ett troll eller en idiot som det är meningslöst att svara.

Huvudanledningen är tudelad. Utan tvekan. Hamrén och Zlatan. Hamrén för att han inte stod på sig vad gäller Zlatan, och Zlatan för att han vägrade underordna sig laget. Som sagt, Hamrén försökte i början, men då vägrade Zlatan. Var det inte Zlatans fel att han vägrade?
Citera
2018-07-01, 00:21
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fast Sverige har ju innan, under och efter zlatten-eran klarat sig hyfsat mot stora nationer utan zlatten. Ingen förväntar sig egentligen att Sverige ska slå, spela lika eller slå ut nationer som Italien, Frankrike, Tyskland, Brasilien, Nederländerna, Argentina, England, Spanien, Portugal osv men trots det har landslaget gjort det.
Så vi har överpresterat mot bättre landslag. Min poäng kvarstår, att Zlatans målskörd inte är dålig. Ett framgångsrecept för Sverige mot storlagen är precis som för andra lite sämre landslag ett starkt försvarsspel. En taktik som inte bygger på att stänka in mål, utan fråmst att hålla tätt och förhoppningsvis ha lite marginaler på sin sida. Då är det ännu mindre rimligt att kräva av anfallaren att göra mängder av mål.

Hur som helst blir allt snack om Zlatan som tas upp till följd av landslagets framgångar så tröttsamt. Noa Bachners krönika i Expressen beskriver det knäppa i kritikernas Zlatan-fixering när han inte ens är en del av laget. En väldigt vettig text som man hoppas skulle kunna ge några personer här inne en tankeställare. Gå vidare, kort och gott.
Citera
2018-07-01, 00:46
Medlem
Citat:
Jag tycker det där ser pinsamt dåligt ut. Det måste väl ändå de som "försvarar" zlatten tycka.

Som någon annan skrev, höjdpunkten i Zlatans landslagskarriär är 2-2 målet mot Italien och vinsten mot Danmark. Rätt magert CV kan man tycka.

Det som räknas som det största för fotbollsspelare är VM, EM och CL och där kammar zlatten noll. Att inte få iväg ett enda skott på mål under tre EM-matcher är uselt om man nu framhäver sig själv som världens bästa fotbollsspelare.

Som jag skrev, jag tycker inte att det ser varken bra eller dåligt ut. Det är ok, men kan tycka att det borde vara bättre.

Jag konstaterar att han har gjort flest mål i svenska landslaget, och att han gjort ett antal viktiga mål.

Det finns ett stort problem i argumenten mot Zlatan. Handlar det om framgång för Zlatan är det ofta lagets förtjänst, men när det inte har gått så bra för laget Zlatan spelat i är Zlatan orsaken till brist på framgång.

Att ha VM-, EM- och CL-framgång som krav för att ranka en svensk spelare som någorlunda bra är ett orimligt krav. Det finns ganska få svenska spelare med tyngre titlar på meritlistan (det finns, men de är ganska få). Dessutom ska man inte glömma att Zlatan har tillhört lag som nått VM-åttondel, EM-kvart och CL-semi.
Citera
2018-07-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast du presenterade siffrorna utan att visa hur det var. Siffrorna visar bara siffrorna. Utan att hänfalla till känslobaserade argument så var det så att hela spelet gick ut på att Zlatan skulle lösa allt. Så enkelt var det. Och det är det som siffrorna visar.

Och en parentes tror jag inte det är någon som har kallat honom. I så fall ett troll eller en idiot som det är meningslöst att svara.

Huvudanledningen är tudelad. Utan tvekan. Hamrén och Zlatan. Hamrén för att han inte stod på sig vad gäller Zlatan, och Zlatan för att han vägrade underordna sig laget. Som sagt, Hamrén försökte i början, men då vägrade Zlatan. Var det inte Zlatans fel att han vägrade?

Jag skrev från början att siffer-presentationen enbart var just det, en presentation av siffror och meriter. Givetvis kan man argumentera mot huruvida Zlatan eller Hamrén var huvudansvarig för det tidigare debaclet, men du kan inte argumentera mot att Zlatan har sex topp 10-placeringar på Ballon d'Or, vunnit skytteligan i Italien två gånger eller gjort flest landslagsmål för Sverige.

Mitt inlägg riktade sig mer till de som höjer Zlatan till skyarna (internationellt sett) och de som påstår att Zlatan egentligen är sämre än en division tre-spelare (jag väntar fortfarande på källan 7.2PaRichterskalan).

I detta stycket kommer min enda Zlatan-Messi-jämförelse: Jag tror att Zlatan såg sig som störst i ett svagt landslag med en svag ledning, och tog över. Zlatan lyckades, till stor del på egen hand, hålla landslaget flytande, men bristerna var många och uppenbara och kunde utnyttjas av bättre lag. Jämför med årets Argentina (eller ryktena kring).

Inga jämförelser i övrigt, men man märkte liknande tendenser i Barcelona under Pep. Det funkade inte, varpå Zlatan helt och hållet körde sitt eget race. "Tyvärr" är Barcelona mäktigare än SvFF och Zlatan fick lämna.

Precis på samma sätt har Zlatan underordnat sig tränare, och varit en i laget under t.ex. Mourinho. Och återigen, en yngre Zlatan i dagens landslag tror jag hade varit succé!
Citera
2018-07-01, 01:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Som jag skrev, jag tycker inte att det ser varken bra eller dåligt ut. Det är ok, men kan tycka att det borde vara bättre.

Jag konstaterar att han har gjort flest mål i svenska landslaget, och att han gjort ett antal viktiga mål.

Det finns ett stort problem i argumenten mot Zlatan. Handlar det om framgång för Zlatan är det ofta lagets förtjänst, men när det inte har gått så bra för laget Zlatan spelat i är Zlatan orsaken till brist på framgång.

Att ha VM-, EM- och CL-framgång som krav för att ranka en svensk spelare som någorlunda bra är ett orimligt krav. Det finns ganska få svenska spelare med tyngre titlar på meritlistan (det finns, men de är ganska få). Dessutom ska man inte glömma att Zlatan har tillhört lag som nått VM-åttondel, EM-kvart och CL-semi.

Då har vi läst helt olika tidningar under årens lopp. När Sverige vann var det zlattens förtjänst och när Sverige förlorade så skyllde man på laget och att det berodde det på att han inte fick passningar han var van vid från klubblagen.

När han kom in hade vi många bra spelare och han fick underordna sig kollektivet. Jag gissar att Henke höll honom på mattan så länge han var med. Så fort cirkusen zlatten satte igång när allt skulle gå genom honom så tyckte i alla fall jag att andan i laget dog. Jag tycker det är tydligare när man ser det i efterhand.
Citera
2018-07-01, 05:36
Medlem
Durcherrss avatar
Zlatan är/har varit en av Sveriges bästa spelare genom tiderna och det förtjänar han, meritmässigt framförallt, beröm och respekt för. Men när han försöker stjäla det svenska landslagets uppmärksamhet och sänka deras självförtroenden med oändliga reklamsnuttar och nedvärderande uttalanden, så har han passerat en gräns.

Jag kan förstå att han känner sig lite sur över att Sverige kvalade sig in till VM och vann VM-gruppen utan honom i laget... Han var förut den som hade allt ansvar på sig i landslaget och gjorde det ofta fantastiskt bra (målen mot Portugal, Ungern, Danmark, Österrike, Tyskland, Spanien, etc,). Det måste kännas tyngt för honom nu att allt det glöms bort och att det nu istället heter att "Sverige är bättre utan divan Zlatan och spelar som ett kollektiv". Zlatan tar garanterat detta som ett hån mot sin etnicitet och sina bidrag i landslaget, och därmed ger han igen genom lite taskiga uttalanden till de oskyldiga och skyldiga till att prata för lite fritt om sin kritik mot hans personlighet/matchinsatser.

Zlatans absoluta dröm vi det här läget hade varit att vara med på resan till VM och - framförallt - spela i nuvarande VM med samma framgång fast via hans avgörande mål, konstmål och finter.
Citera
2018-07-01, 10:11
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
"En division 3-spelare hade gjort fler mål i Juventus än Zlatan Ibrahimovic gjort 2006.
Det hävdar fotbollsexperten Glenn Strömberg, 46.
- Då är jag ändå mild i min kritik, säger Strömberg till Sportbladet."

Citat:
- Vilken forward som helst som spelar i division tre eller lägre i Italien hade gjort fler mål än Zlatan om han spelat i Juventus, säger Strömberg till Radiosporten.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/BJ01Pg/en-division-3-spelare-hade-gjort-fler-mal-an-zlatan

Orkar du inte googla J.G.R? Herr strömberg sa även samma sak i direktsändning under en match vilket jag kommer ihåg.Matcherna efter så var Z bäst i världen helt plötsligt(enligt Strömberg) och det visade tydligt på att han blivit tillsagd att inte vara negativ mot Z. Slog Z en passning rätt i en match så skulle det vrålas om denna passning i 90 minuter,oavsett om det var det enda han tillförde på plan.

VM,EM,CL,LL,PL
Citera
2018-07-01, 11:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Ursäkta, men det är väl ändå precis tvärtom? Åtminstone om du har följt medierapporteringen under alla dessa år. Ingen svensk spelare har någonsin fått så mycket positiv uppmärksamhet som Zlatan, och ingen har hyllats så reservationslöst. Ingen har heller haft så många lagkamrater vars betydelse och insatser har nedvärderats. Om du bara läser vad kroniska Zlatanhatare skriver på nätet så kanske din bild stämmer, men det är knappast den gängse bilden.
Citera
2018-07-01, 12:46
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Zlatans absoluta dröm vi det här läget hade varit att vara med på resan till VM och - framförallt - spela i nuvarande VM med samma framgång fast via hans avgörande mål, konstmål och finter.
Så ligger det förstås till. Jag gissar att samtliga spelare som tackade för sig efter senaste EM väldigt gärna hade haft det här som sitt sista mästerskap. Det är synd att han inte kan släppa det helt och visa att han faktiskt gläds åt lagets framgångar. Du har nog rätt i att han tar det personligt att han hamnar i skuggan av det så här långt lyckade kvalspelet och VM-äventyret.

Jag upplever att hans uttalande nedan är helt ärligt, därför är det extra synd att han har tagit på sig alla reklamuppdrag och stannat kvar i fokus när alla andra försöker gå vidare.
Min historia med landslaget är över. Jag kunde gjort mer, men jag kunde också gjort mindre. Hur som helst hade det varit trevligt att se Sverige i VM.
Hade han visat sig stötta laget ordentligt under våren hade inte lika många personer upprörts och han hade inte dragits lika mycket i smutsen nu. Nu får i stället alla kritiker vatten på sin kvarn. Sedan har vissa saker han sagt överdrivits och misstolkats å det grövsta, framför allt av utländska medier. Men det är man mer van vid.
Citera
2018-07-01, 14:58
Medlem
Ju längre laget går i VM ju mer lär Zlatan söka uppmärksamhet. Vid en (i mina ögon inte trolig) semifinal och brons/guldmatch lär Zlatan intervjuas och hamna i minst en tevestudio
Citera
2018-07-01, 15:03
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
La Liga och Premier League är väl de stora ligorna. Vad har han vunnit där? Seriöst. Vad har PSG för motstånd?
Ja La Liga och PL är i en klass för sig.PSG's enda motstånd är väl Monaco i dagsläget,om man nu kan
kalla det för motstånd.Annars vet jag inte.Nantes kanske?Spelar dom i Franska ligan?

Men Z verkar gå som tåget i USA för tillfället och det uppskattar nog många Z fanboys
Citera
2018-07-01, 15:29
Medlem
Citat:
Då har vi läst helt olika tidningar under årens lopp. När Sverige vann var det zlattens förtjänst och när Sverige förlorade så skyllde man på laget och att det berodde det på att han inte fick passningar han var van vid från klubblagen.

När han kom in hade vi många bra spelare och han fick underordna sig kollektivet. Jag gissar att Henke höll honom på mattan så länge han var med. Så fort cirkusen zlatten satte igång när allt skulle gå genom honom så tyckte i alla fall jag att andan i laget dog. Jag tycker det är tydligare när man ser det i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ursäkta, men det är väl ändå precis tvärtom? Åtminstone om du har följt medierapporteringen under alla dessa år. Ingen svensk spelare har någonsin fått så mycket positiv uppmärksamhet som Zlatan, och ingen har hyllats så reservationslöst. Ingen har heller haft så många lagkamrater vars betydelse och insatser har nedvärderats. Om du bara läser vad kroniska Zlatanhatare skriver på nätet så kanske din bild stämmer, men det är knappast den gängse bilden.

Givetvis menar jag inte medierapporteringen kring Zlatan, utan vad som skrivits på olika sociala medier. Jag borde ha förtydligat det.

Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/BJ01Pg/en-division-3-spelare-hade-gjort-fler-mal-an-zlatan

Orkar du inte googla J.G.R? Herr strömberg sa även samma sak i direktsändning under en match vilket jag kommer ihåg.Matcherna efter så var Z bäst i världen helt plötsligt(enligt Strömberg) och det visade tydligt på att han blivit tillsagd att inte vara negativ mot Z. Slog Z en passning rätt i en match så skulle det vrålas om denna passning i 90 minuter,oavsett om det var det enda han tillförde på plan.

VM,EM,CL,LL,PL

Näe, om du kommer med ett påstående som du gjorde tycker jag att det är din rätt att även presentera en källa.

Tack för artikeln. Intressant läsning, och jag håller med i vad han säger. Dock är det viktigt att komma ihåg att Zlatan, efter denna artikeln, vann skytteligan i Italien vid två tillfällen - något en division tre-spelare inte kan göra (eller, inte vad jag vet i alla fall).

VM: Åttondelsfinal
EM: Kvartsfinal
Champions League: Semifinal
La Liga: Guld
Premier League: Sexa
Serie A: Guld
Ligue 1: Guld
Bundesliga: Ej spelat
Europa League: Guld

Edit: Angående ligarankingar finns det väl nedplitat någonstans, men att förneka att den italienska ligan har varit uppe i toppen är märkligt. De flesta är rörande överens om att Bundesliga, Ligue 1, Premier League, La Liga och Serie A har varit de fem stora ligorna de senaste åren.
Senast redigerad av J.G.R 2018-07-01 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in