2018-06-30, 13:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Du insinuerar ofta att postare i tråden skulle ha en koppling till Equmeniakyrkan och nu tydliggör du att du inte är kristen. Blir nyfiken vad du far efter?
Att flera som skriver här har kopplingar till Equmeniarörelsen (Betelkyrkan?) är ingen avancerad gissning. Man eldar ju upp varandra med tusentals upprepningar av trådsanningar, och inläggen åtföljs ibland av ett "Amen" eller en förhoppning om att GM (SD) skall hamna i skärselden. Tidvis har det ju varit rena väckelsemötet här. Det jag själv tycker är mer intressant är väl i så fall om också åklagaren och/eller utredande poliser kan ha kopplingar till kyrkan.

Citat:
Vad har din eller andras eventuella religösa tillhörighet med fallet att göra?
Rent generellt kan väl människor hemfallna åt religiöst tänkande ha en benägenhet att se samband som människor med en mer naturvetenskaplig världsbild har svårare att se. Jag tänker då särskilt på den bevisning som många här anser föreligga mot SD.

Citat:
(Och snälla, hänvisa inte bara till uttalandet från kyrkan om att medlemmar påstås skriva här. Den artikeln har du länkat till i överflöd).
Tidningen Dagen har, till skillnad från kvällspressen, bevakat fallet på ett sakligt och objektivt sätt. Inga fantasifulla skrönor om svartsjukedraman och blodiga kläder. Jag kan rekommendera andra att läsa artiklarna. Här är en länk till en bra sammanfattning:
www.dagen.se/nyheter/detta-har-hant-misstankta-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1146681
Senast redigerad av Draifos 2018-06-30 kl. 13:28.
Citera
2018-06-30, 13:40
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att flera som skriver här har kopplingar till Equmeniarörelsen (Betelkyrkan?) är ingen avancerad gissning. Man eldar ju upp varandra med tusentals upprepningar av trådsanningar, och inläggen åtföljs ibland av ett "Amen" eller en förhoppning om att GM (SD) skall hamna i skärselden. Tidvis har det ju varit rena väckelsemötet här. Det jag själv tycker är mer intressant är väl i så fall om också åklagaren och/eller utredande poliser kan ha kopplingar till kyrkan.

Rent generellt kan väl människor hemfallna åt religiöst tänkande ha en benägenhet att se samband som människor med en mer naturvetenskaplig världsbild har svårare att se. Jag tänker då särskilt på den bevisning som många här anser föreligga mot SD.

Tidningen Dagen har, till skillnad från kvällspressen, bevakat fallet på ett sakligt och objektivt sätt. Inga fantasifulla skrönor om svartsjukedraman och blodiga kläder. Jag kan rekommendera andra att läsa artiklarna. Här är en länk till en bra sammanfattning:
www.dagen.se/nyheter/detta-har-hant-misstankta-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1146681

Jo, kortfattad och saklig. Dock tycker inte jag att den sammanfattningen skiljer sig så mycket från andra media, förutom att de lyfter fram sin koppling till henne (f d pastor).
Citera
2018-06-30, 13:44
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det är inte alls en dum reflektion. Om ens fem eller tio förhör av de 400 hade givit något som pekat mot SD så hade man haft mycket mer att lägga fram för tingsrätten, som kanske måst acceptera " sannolika skäl". Om man istället har en spaningsledning som bitit sig fast vid en mgm mot bakgrund av ev tidigare anmälan och troligen avsaknad av alibi, då är det mindre märkligt att vi inte sett häktning eller åtal än.
Risken är då stor att en sådan spaningsledning missat viktiga vittnesuppgifter, om de pekar i annan riktning.

Det är sällan någon kan bli häktad på sannolika skäl utan teknisk bevisning. Vanligast vid sådana fall är när den misstänkte blivit tagen på bar gärning, eller när den misstänkte erkänt. Men inget av dessa två är ju aktuellt i detta fall uppenbarligen.
Citera
2018-06-30, 13:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Att SD skulle dömas för mordet behöver du nog inte oroa dig för. Hade det funnits något som talade för att han var inblandad så skulle det säkert ha kommit fram vid det här laget.

Citat:
Det är möjligt att du försöker göra en vantolkning av min uppfattning här. Om du vill kritisera mig för att ha svårt att förstå något så får du väl citera det av mina inlägg som du syftar på. Som du lägger upp det nu ger du mig ingen möjlighet att bemöta det du skriver.

Som svar på detta alltså. Jag tolkar din text ordagrant som du skrev: "Hade det funnits något som talade för att han var inblandad så skulle det säkert ha kommit fram vid det här laget."

Eftersom SD är skäligen misstänkt så finns det något som talar för att han är inblandad.
Senast redigerad av Netherworld 2018-06-30 kl. 13:59.
Citera
2018-06-30, 13:50
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Tack för ditt klargörande! Kan inte säga att jag delar din uppfattning i allt men det är alltid intressant att höra andras vinklingar. Dagen tycker även jag har rapporterat sakligt om fallet.

PS. Jag använder ordet Amen, trots att jag är oreligiös 😊.
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-30 kl. 14:17.
Citera
2018-06-30, 14:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Som svar på detta alltså. Jag tolkar din text ordagrant som du skrev: "Hade det funnits något som talade för att han var inblandad så skulle det säkert ha kommit fram vid det här laget."

Eftersom SD är skäligen misstänkt så finns det något som talar för att han är inblandad.
Ok. När jag efterlyser något som talar för att SD är inblandad i brottet syftar jag alltså på sk. sakliga skäl för misstanke (typ indicium eller bevis).

Till sådana skäl räknas knappast åklagaren Åsa Hidings envisa försök att få honom häktad. Vi vet alltså inte på vilka grunder hon misstänker honom.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-30 kl. 14:37.
Citera
2018-06-30, 15:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Även om du inte anser att det var våld/misshandel så använde sig SD av sin fysiska överlägsenhet mot en svagare kvinna, vilket säger mig mycket om hans person.

Han är våldsbenägen. Inget gott tecken i detta sammanhang.

Att det inte var misshandel har inte ett dugg med vad jag anser att göra. Lägg ner det tramset en gång för alla.
Det var inte misshandel punkt.

Vidare fabulerar du när du påstår att jag inte anser det var våld SD använde sig av för att få LW att lämna bilen.
Påståendet är bevisligen struntprat eftersom också åklagaren anser att visst våld var befogat och jag instämmer till fullo i det.

Förstår för mitt liv inte varför du måste ljuga och hålla på att trixa med sanningen för att få in mordet i ditt önskescenario ?

Nå! Hade LW (eller vem som helst ) vägrat lämna min bil trots mina uppmaningar så kan jag försäkra dig om att jag raskt rundat bilen till passagerarsidan ryckt upp dörren greppat ett hårt tag i den provoserande LW och med bestämt våld slängt ut henne ur bilen.

Kanske bör påminnas att anledningen till att LW vägrade lämna bilen var att hon hade bakat och ville bjuda på kaffe vilket SD inte ville.
Episoden avslöjar LW s psykosociala tillstånd, om hur envis, provocerande och på LW var som person. ,
. Hon ville mer. Mycket mycket mer som någon initierad tidigare sagt

Till sist. Om du TaxenSixten vill ta Episoden i bilen som exempel att beskriva SD som en impulsiv våldsam person så påstår jag händelsen visar på motsatsen. Han har gjort vad nöden kräver varken mer eller mindre.
Att det istället visas med all önskvärd tydlighet att LW hade personliga problem med att respektera andra människors (SDs) nej och att LW försökte tvinga sig på SD. Hon ville mer.
Citera
2018-06-30, 15:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Ditt inlägg förklarar en hel del, tack!
Vad som tydligt framgår är ett mönster av systematiskt ljugande från ovan nämnda hetsande mobb. Kan för mitt liv inte förstå att man som troende hemfaller åt djävulska lögner och med det struntar i bibelns "sanningen ska göra dig fri"
Det är nog fler än mej som undrar både hur det står till i församlingen och deras till synes infekterade roll i fallet Lena Wesström.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-30 kl. 15:46.
Citera
2018-06-30, 15:55
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ok. När jag efterlyser något som talar för att SD är inblandad i brottet syftar jag alltså på sk. sakliga skäl för misstanke (typ indicium eller bevis).

Till sådana skäl räknas knappast åklagaren Åsa Hidings envisa försök att få honom häktad. Vi vet alltså inte på vilka grunder hon misstänker honom.

Okej. Då är vi överens om att det finns något som pekar på att SD är inblandad, men vi vet inte vad det är.
Citera
2018-06-30, 16:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej. Då är vi överens om att det finns något som pekar på att SD är inblandad, men vi vet inte vad det är.
Nej. Det enda vi är överens om är att åklagaren Åsa Hiding (och en domare?) anser att det finns något (vad det nu kan vara) som talar för att SD är inblandad.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-30 kl. 16:21.
Citera
2018-06-30, 16:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nej. Det enda vi är överens om är att åklagaren Åsa Hiding (och en domare?) anser att det finns något (vad det nu kan vara) som talar för att SD är inblandad.

Då är det nog dags för dig att läsa på vad som krävs för att vara skäligen misstänkt.
Citera
2018-06-30, 16:34
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du verkar vara av samma sort som SD, så jag förstår att du försvarar honom. En typ som reagerar med aggressivitet och våld, just det beteendet jag tar avstånd från.

Håller med dig Taxen!
Vet vi något om vad som föregick att SD använde visst våld för att få ut LW ur bilen?
KANSKE var det så att när Lena bara frågade en andra gång och bad att han skulle följa med in på fika så kanske han direkt tog till hårdhandskarna för att få ut henne ur bilen.
Tycker vissa här inne framställer det som att han hade rätt och göra så för att Lena vägrade lämna bilen.
Kan ju ha varit SD som exploderade direkt?
Det jag har hört ang SD:s humör så är min teori mer trolig.
Senast redigerad av flixa81 2018-06-30 kl. 16:35. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in