2018-06-29, 09:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Korrekt. Därför bör vi söka komma fram till de objektiva ståndpunkterna genom intellektuell analys. Att avgöra vad som är rätt genom majoritetsbeslut leder lätt fel - majoriteten kan mycket väl ha fel.

Poliserna kommer att behöva skjuta betydligt mer - när man inte stämmer i bäcken så får man stämma i ån, och det är påtagligt mer besvärligt. Emellertid ser vi nu hur svensk rättspolitik går i sådan riktning; längre fängelsestraff, hårdare tag mot kriminella i olika avseenden, fler poliser skall anställas, hårdare lagar. Hade man inte förslappat lagar och rättsväsende från 60-talet och framåt hade vi undvikit mycket elände för både individer, grupper och land.

Röd gubbe-straff tror jag vi klara oss utan - det är inte övergångsställena som är nogo-zoner. Moralpolis tror jag vi väntar med - vi behöver en moral först.
Ingen vetenskap säger att hårdare polis politik hjälper mot brottslighet, det enda som tillfredsställs är hämndens sötma.
Redan på vikingatiden hade vi ett rättsystem som försökte leda in missdådaren på den smala vägen genom att ge flera chanser innan missdådaren kastades ur samhället.

Jag tror inte du kommer att bli imponerad av den här artikeln i yle
Citat:
USA är extremt med det högsta antalet fångar per invånare i hela världen, 666 fångar per 100 000 invånare, medan länderna i Norden kan stoltsera med de lägsta antalen i världen, mellan 53 och 76. Skillnaden kan förklaras med att populistisk bestraffningspolitik under årtionden fått fotfäste i USA. Ett högt antal fängelsedomar går ändå sällan hand i hand med ett tryggare samhälle
.
svenska.yle.fi/artikel/2017/03/02/i-usa-har-nastan-alla-en-bekant-som-sitter-i-fangelse-norden-raka-motsatsen

Du är inte så imponerad av vetenskap när den går emot dina känslor.
Det var svårt att sammanfatta artikeln så jag hoppas att ni som gapar efter ett mer straffande samhälle läser artikeln
Senast redigerad av pollenper 2018-06-29 kl. 09:50.
Citera
2018-06-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ingen vetenskap säger att hårdare polis politik hjälper mot brottslighet, det enda som tillfredsställs är hämndens sötma.
Redan på vikingatiden hade vi ett rättsystem som försökte leda in missdådaren på den smala vägen genom att ge flera chanser innan missdådaren kastades ur samhället.

.
svenska.yle.fi/artikel/2017/03/02/i-usa-har-nastan-alla-en-bekant-som-sitter-i-fangelse-norden-raka-motsatsen

Det var svårt att sammanfatta artikeln så jag hoppas att ni som gapar efter ett mer straffande samhälle läser artikeln

Här är en annan artikel kring en studie från experter i ämnet

https://omni.se/professorer-hardare-straff-minskar-inte-brotten/a/6nkpXW
Citera
2018-06-29, 11:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag får en tanke om Jugoslavien.
Tito höll folket i ett järngrepp, precis dom det var i alla andra öststater.
Men det dom minst bekymrade folket var vilken nationalitet dom gällde.
Folk gifte sig huller om buller och blandade dig.

Sen kom konservativa nationalister och blåste upp hat och ville sära folken, gärna dominera andra. (Som vi ser exempel på här i tråden).
Länderna har kunnat dela sig utan bråk, men nationalisterna vill ha mer.
Etnisk rensning blev nödvändig.

Jag har skäl tro att det inte var så enkelt. Järngreppet innebar bl a att nationskänslor hölls nere, men när locket lättade så började dittills undertryckta känslor att komma upp till ytan. Någonstans har jag sett en undersökning om hur människor identifierade sig i Jugoslavien - en tydlig minoritet identifierade sig som jugoslaver. De flesta var trots Tito likväl kroater, serber osv. Dessa känslor är svåra att tvätta ur folkdjupet. Saken är också den att nationalismen är inte alltid en konservativ uppfattning utan i t ex Italien på 20-talet var nationalismen nära förknippad med framstegsidéer. Den italienska nationalismen sedan mitten av 1800-talet var en tydlig moderniseringsrörelse. Så har det delvis sett ut i Sverige också, där socialdemokratisk välfärdsnationalism varit bärande sedan i alla fall 1930-talet.
Citera
2018-06-29, 11:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, men du vill ekonomiskt missgynna den som inte lever upp till dina ideal.
Det märks tydligt med till inställning till "oäkta" barn.

Jag vill belöna människor som agerar på ett sätt som är samhällsnyttigt. För mig är det orimligt att felbeteenden premieras. Av detta följer inte att de som i varianter gör fel inte skall få finnas i samhället.
Citera
2018-06-29, 11:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag har skäl tro att det inte var så enkelt. Järngreppet innebar bl a att nationskänslor hölls nere, men när locket lättade så började dittills undertryckta känslor att komma upp till ytan. Någonstans har jag sett en undersökning om hur människor identifierade sig i Jugoslavien - en tydlig minoritet identifierade sig som jugoslaver. De flesta var trots Tito likväl kroater, serber osv. Dessa känslor är svåra att tvätta ur folkdjupet. Saken är också den att nationalismen är inte alltid en konservativ uppfattning utan i t ex Italien på 20-talet var nationalismen nära förknippad med framstegsidéer. Den italienska nationalismen sedan mitten av 1800-talet var en tydlig moderniseringsrörelse. Så har det delvis sett ut i Sverige också, där socialdemokratisk välfärdsnationalism varit bärande sedan i alla fall 1930-talet.
Hur kom det sig att folk förnöjt gifte sig över gränserna utan problem till nationalisterna tog över.
Att det fanns underliggande problem betvivlar jag inte, men tro inte att nationalisterna hjälpt till att lösa något.
Citera
2018-06-29, 11:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Andelen svenskar sjunker inte, jag har just visat det för dig.
Att du sen har en rasfixerad åsikt kring vad svenskhet ska få lov vara får ju stå för dig.

Alla mina ställningstaganden får stå för mig. Det är så ställningstaganden fungerar. Detta har inget med ras att göra - det har med etnicitet att göra. Det kan vara bra att förstås sådana begrepp och vad de innebär.

Du kan gärna läsa på litet om svensk demografi här: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/folkmangd-och-befolkningsforandringar-2016/

Citat:
Dogmatiken ligger i din ovilja till kompromisser, att låta människor bestämma detta själva, efter sin egna förutsättningar.
Hysterin i att när du visar dig inte kunna svara på argument, tar till massa sidospår, som att ex. kalla mig för hysterisk, samt din bitvisa medvetna antar jag val att missförstå vad jag skriver.

Jag har i säkert ett hundratal inlägg svarat på allt tror jag. Så klart kan jag inte utesluta att jag missat någon detalj, men Du har nog fått fler genomtänkta svar av mig än av någon annan.

Citat:
Well, vad med tvångsfaderskap? Det hade ju löst problemet lika "lätt".
Så fort en man råkat göra någon på smällen av misstag, så BAM! 18 års TVÅNG!
Det hade löst din lilla "problematik" lika bra.

Den makten har redan kvinnor - det är i slutänden kvinnan som mest bestämmer om faderskapet.

Citat:
Vadan denna fixering vid att tvinga kvinnor hit och dit? Varför inte män?

Vad då "tvinga"? "Ta ansvar för sina handlingar" är vad det handlar om. Pliktetik. Ansvarskänsla.
Citera
2018-06-29, 11:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag vill belöna människor som agerar på ett sätt som är samhällsnyttigt. För mig är det orimligt att felbeteenden premieras. Av detta följer inte att de som i varianter gör fel inte skall få finnas i samhället.
Visst . Bonus malus i familjepolitiken.
Precis som du vill, låta bli att gynna fattiga oäkta barn.
Öka klyftorna. Det inser du väl att det leder till.

När sedan de inte klara skolan och snattar mat, då får du, enligt din vilja, betala fängelsevistelse.
Där de får en högskolekurs i kriminalitet.
Citera
2018-06-29, 11:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Rashygien omfattade hela alla partier., det var inbyggt i tiden, tills dess att vetenskapen sa ifrån.

Att du inte var med tar inte ifrån dig ansvaret för vad nationalismen ställer till med.

Då får Du väl förlägga ansvaret till tiden och inte beskylla vår tids människor för dåtidens felbeslut.

Nationalism är, som många andra ideologiska mönster, behäftade med både positiva och negativa inslag. Det finns å ena sidan alltid en risk i att nationalism slår över i chauvinism, men å andra sidan är risken att frånvaron av en sund nationell sammanhållning leder till samhällsupplösning och att demokratin eroderas. Det är därför den antiutopiska konservatismen är en bra balansfunktion till nationalismen.

Citat:

.

Framför allt är jag inte så imponerad över att det görs jämförelser mellan nordiska länder och USA. Förhållandena är så oerhört olika att det mycket svårt att hitta relevanta jämförelsepunkter.

Jag tror man kan säga tämligen säkert att om kriminella sitter inne länge, så cirkulerar de inte i det juridiska systemet och rättsväsendet kan ägna sig åt nya kriminella och behöver inte hela tiden arbeta med samma bovar.

Ideologin att brottslighet beror på samhället och botas genom återanpassning där socioekonomiska aspekter både används som förklaring och som botemedel, får nog anses ha gjort bankrutt i Sverige, där vi under mer än ett halvsekel försökt allt i denna väg. Vi har socialt skyddsnät, socialtjänst, gratis utbildning och en mycket förstående kriminalvård. Likafullt visar kriminaliteten inga tecken på att avta. Vi kan härvid jämföra med Japan som fungerar helt annorlunda.

Det vi saknar är framför allt moral. Detta är som jag ser saken framgångsvägen om vi skall skapa ett tryggare samhälle.
Citera
2018-06-29, 11:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hur kom det sig att folk förnöjt gifte sig över gränserna utan problem till nationalisterna tog över.
Att det fanns underliggande problem betvivlar jag inte, men tro inte att nationalisterna hjälpt till att lösa något.

Människor gifter sig ofta så, även när det är direkt olämpligt. Jfr utan jämförelser i övrigt: https://da.wikipedia.org/wiki/Tyskert%C3%B8s

Giftermålsmönster i Jugoslavien var splittrat, men många gifte sig efter det etniska mönstret.

Citat:
Visst . Bonus malus i familjepolitiken.
Precis som du vill, låta bli att gynna fattiga oäkta barn.
Öka klyftorna. Det inser du väl att det leder till.

När sedan de inte klara skolan och snattar mat, då får du, enligt din vilja, betala fängelsevistelse.
Där de får en högskolekurs i kriminalitet.

Det Du förutspå har redan hänt. Så ser det ut i Sverige sedan decennier tillbaka. Hur kan det komma sig? Inte är det den ständiga närvaron av ett repressivt rättsväsende i alla fall.
Citera
2018-06-29, 12:29
Medlem
Citat:
Alla mina ställningstaganden får stå för mig. Det är så ställningstaganden fungerar. Detta har inget med ras att göra - det har med etnicitet att göra. Det kan vara bra att förstås sådana begrepp och vad de innebär.

Du kan gärna läsa på litet om svensk demografi här: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/folkmangd-och-befolkningsforandringar-2016/

Etnicitet betyder både härkomst som i genetik samt härkomst i kultur.

I min värld är det fullständigt skitsamma om en svensk har brun hud, då svenskheten sitter i skallen och har med tillhörighet, erfarenhet, identifikation och kulturella värderingar etc att göra.

Andra kan ju fixera sig på hudfärg, ögonfärg samt grad av råttfärgat hår etc.
men enligt mig har dessa genetiska företeelser ingen större betydelse.

ok jag kollade din länk..var står det du påstår?
Citera tack.

Citat:
Jag har i säkert ett hundratal inlägg svarat på allt tror jag. Så klart kan jag inte utesluta att jag missat någon detalj, men Du har nog fått fler genomtänkta svar av mig än av någon annan.

vi har garanterat debatterat mest ja. Men! sorry uven det gör inte att dina argument för abortförbud
blir speciellt mer genomtänkt.
Dina argument för abortförbud är kort och gott inte speciellt goda, de är också väldigt enkla att skjuta sönder.
För fakta kvarstår:
-Ingen nation mår bra av att där föds massa barn som ingen kan ta hand om på det sätt barn kräver att tas om hand. Inhemsk adoption räcker i regel inte, det har aldrig räckt i de länder som haft abortförbud genom tiderna utan man har tvingats ta till allehanda barnhem, otäcka inrättningar som ex. Tuam
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massgrav-funnen-vid-katolskt-barnhem

eller de svenska barnhem vi själva haft exempel på.

Vad i din idealvärld skulle förhindra nya företeelser av denna sort?
och säg nu inte preventivmedel eller avhållsamhet för det är ett löjliga argument. Avhållsamhet funkar inte och preventivmedel har vi haft nära hela vår historia i olika former, de kommer alltid med en viss risk.

-Sen har du det förtryck som kvinnor utsätts för via ditt abortförbud. Plötsligt är sexualitet för kvinnor en fråga om liv och död, ska jag få leva mitt liv som jag vill eller ska jag inte.
Den ångest, desperation och ibland livsfarliga åtgärder som massa kvinnor, ofta unga ska tvingas genomlida bara för att hottentottar av din sort existerar med sina fjantiga moralpredikningar.

Alltså varken kvinnor, dessa födda oönskade barn eller män skulle må bra av detta.

Sen har vi överbefolkningen....ett argument du verkligen inte har speciellt bra argument för.
En värld utan aborträtt...och kurvorna för världens mänskliga befolkning skulle stiga rätt dramatiskt.
varför i helvete vi ska bida till detta med x tusen svenska barn extra per år, som ingen dessutom vill ha, fattar jag inte värdet i, när världen kryllar av barn som far illa.
varför bidra till att göra välden ännu lite sämre för barn?

Sen har vi det "mänskliga värdet" eller ditt heliga "unika DNA" som jag är innerligt utled att diskutera och har gjort tillräcklig. Fakta är fortsatt den att en människa i realiteten inte är en människa förrän man faktiskt är det. Punkt. Att betrakta en klunga celler på 1,5 cm som "människa" med rättigheter som ska övergå andra kännande tänkande människor, är bara så dumt och fjompigt så hälften vore nog.

Unikt DNA finns överallt, och det mänskliga är verkligen inte speciellt unikt.

Sen har vi ditt heliga "konceptionsögonblick" som kanske är det lättaste att skjuta i sank. Då många av dina preventivmedel som sagt riktar in sig på att förhindra graviditet EFTER konceptionsögonblicket. och kvinnor dagligen via mens utsöndrar befruktade ägg.
som någon skrev i tråden, var är alla begravningar för dessa "heliga" konceptionsögonblick?
om nu detta "liv" är så "mänskligt" och oändligt ovärderligt så de ska ha företräde över allt annat...
vad gör din sort åt alla dessa förlorade ägg med sina "unika DNA" etc etc i det oändliga.
Det ryker säkert x miljoner varje år . Skynda, skynda uven!!! Förbjud kvinnor nått mer nu....vad med att förbjuda dem ha mens? STARFF! för alla kvinnor som har oskyddad sex och får mens 2 veckor efter de har nyss mördat ett unikt "DNA! De borde väl straffas på nått sätt uven?
Kom igen nu, nån trevligt tvångsåtgärd kan du väl hitta på så att kvinnor fan inte ska kunna andas ens?

Fatta att dina argument för länge sen är sönderskjutna.
och du kommer inte kunna svara på dessa nu heller, så du behöver inte svara, samma undvikande ramsor igen kring "plikt" och "kvinnor ska ta konsekvenserna" bla bla.

Citat:
Den makten har redan kvinnor - det är i slutänden kvinnan som mest bestämmer om faderskapet.

nej ingen kivnna kan tvinga en far som inte vill bli aktiv far att ta dessa 18 år av praktiskt arbete med sina barn. Enda han tvingas till är underhåll och vara far på pappret.
Så? hon blir med barn...lagen säger...STRAFF! för mannen denna gång. och ungen langas över direkt efter födseln till käre pappsen.....vassegod! nu kan han ta "konsekvenserna" av sitt beteende.
om detta sceanario är så fulltständigt självklart utsätta kvinnor för enligt dig, i vissa fall tonåringar, varför inte män/ tonårskillar?
DEN har du aldrig svarat på.

Citat:
Vad då "tvinga"? "Ta ansvar för sina handlingar" är vad det handlar om. Pliktetik. Ansvarskänsla.
Precis....tvinga fäderna om nu alla dessa befuktade ägg är så värdefulla.
Kvinnor kan lämna in alla sina menskydd...går säkert rädda några tusen befruktade ägg, få att växa i nått akvarium nånstans och sen voilá levereras till faderns dörr.

DÅ räddar vi massor av "unikt DNA" och sabbar livet för tonvis av män.
Är väl toppen uven! Tänk på alla människor du lyckas sabba livet för.

Härliga konservativa tider!
Senast redigerad av Merapi 2018-06-29 kl. 12:32.
Citera
2018-06-29, 12:29
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det har jag väl all rätt till, om jag nu tycker så samt har ett underlag för att tycka så.

De flesta som är emot abort är det av religiösa skäl. Jag anser inte att religion är att "ha insikt".
Så du menar alltså att du har rätten att nedvärdera andra och framställa dem som mindre vetande, för att de inte håller med dig? Ja ja, det var ju egentligen inte ens någon överraskning.

Förresten så behöver man inte ha religiösa skäl för att vara emot aborter. Även om den som är religiös ofta tycker att han/hon har insikt.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-29 kl. 12:37.
Citera
2018-06-29, 12:33
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Rashygien omfattade hela alla partier., det var inbyggt i tiden, tills dess att vetenskapen sa ifrån.
Vänsterpartiet (eller ja, motsvarigheten till Vänsterpartiet på den tiden) ska visst ha varit emot rashygien även då det var som populärast. Så de ska ha en eloge för det.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-29 kl. 12:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in