2018-06-29, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Barnet borde väl ha rätt att födas och få leva? Även om den biologiska modern inte kan ge det den lämpliga omsorgen, så kan ju någon annan göra det.

Jag kan då lika gärna fråga vad vitsen är med ett samhälle, där ett barn inte har större värde än att man får döda det fram till en viss graviditetsvecka. Det är helt barbariskt egentligen...

Barn har absolut den rätten, men nu är det inte barn vi pratar om är det?

Sen visst, vi kan tvinga fadern ta hand om födda oönskade barn. Blir de mer önskade då tror du?

Poängen med kvinnlig reproduktionsrätt där fri aborträtt ingår är flertaliga. I brist på fantsi från din m.fl sida kring denna fråga så tips, läs lite.
Citera
2018-06-29, 01:47
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Barn har absolut den rätten, men nu är det inte barn vi pratar om är det?
Jo, för många i världen är ett barn ett barn redan från befruktningsögonblicket.

Citat:
Sen visst, vi kan tvinga fadern ta hand om födda oönskade barn. Blir de mer önskade då tror du?
Ja visst, fadern borde ta sitt ansvar också. Och det har jag också sagt flera gånger. Om detta gör barnet mer önskat beror väl på fall till fall. Men man blir i alla fall två om alla beslut och allt ansvar.

Citat:
Poängen med kvinnlig reproduktionsrätt där fri aborträtt ingår är flertaliga. I brist på fantasi från din m.fl sida kring denna fråga så tips, läs lite.
Det finns mycket skrivet också om varför fri aborträtt inte är bra.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-29 kl. 01:50.
Citera
2018-06-29, 02:25
Medlem
[quote=Furienna|64485827]
Citat:
Jo, för många i världen är ett barn ett barn redan från befruktningsögonblicket.

Visst vill man kalla ett befuktat ägg eller en klunga celler under utveckling för "barn" så får man väl, det visar väl bara på bristen av insikt.

Citat:
Ja visst, fadern borde ta sitt ansvar också. Och det har jag också sagt flera gånger. Om detta gör barnet mer önskat beror väl på fall till fall. Men man blir i alla fall två om alla beslut och allt ansvar.

Så modern "ska" men fadern "borde" I see.

Citat:
Det finns mycket skrivet också om varför fri aborträtt inte är bra.
Absolut men de argumenten är nu inte speciellt bra eller sanna argument, bevisligen.
Citera
2018-06-29, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så klart att Du får plats i mitt samhälle. Men jag tycker förstås att Du skall ta och gifta Dig.

Det ryktas om att halmskörden kommer att bli rekorddålig i år. Falskeligen påstås att det skulle ha med torkan att göra, men Du och jag vet bättre - det är för att Du redan skördat för att bygga Sveriges största halmgubbe. När Du får hysteriutbrott kan Du beskylla mig för vad som helst.

Hur kommer det sig att Du håller på så där, men att jag strävar efter saklighet och bemötande i diskussionen? Tvångsäktenskap? Kära nån!

Du använder argumentet: befolkningstillväxt när du pläderar för att svenska kvinnor ska förbjudas sin rätt att bestämma över sin egen kropp, och du kallar mig hysterisk?
Citera
2018-06-29, 03:00
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Visst vill man kalla ett befuktat ägg eller en klunga celler under utveckling för "barn" så får man väl, det visar väl bara på bristen av insikt.
Ursäkta, men du har ingen rätt att kalla miljoner människors ståndpunkt för "brist på insikt". Det finns gott om läkare och barnmorskor i världen, som inte har samma åsikt som du i abortfrågan. Har de också "brist på insikt"?

Citat:
Så modern "ska" men fadern "borde" I see.
Fadern "ska" egentligen också, men det blir tyvärr inte alltid så. Ibland försvinner han snabbt ur bilden, eller så vill modern inte ha mer med honom att göra. Men samtidigt har han inga möjligheter att stoppa en abort, som tar död på hans barn. Fast egentligen ska fadern ha samma skyldigheter och rättigheter som modern.

Citat:
Absolut men de argumenten är nu inte speciellt bra eller sanna argument, bevisligen.
Åter igen så håller miljontals människor i världen inte med dig.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-29 kl. 03:04.
Citera
2018-06-29, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ursäkta, men du har ingen rätt att kalla miljoner människors ståndpunkt för "brist på insikt". Det finns gott om läkare och barnmorskor i världen, som inte har samma åsikt som du i abortfrågan. Har de också "brist på insikt"?

Fadern "ska" egentligen också, men det blir tyvärr inte alltid så. Ibland försvinner han snabbt ur bilden, eller så vill modern inte ha mer med honom att göra. Men samtidigt har han inga möjligheter att stoppa en abort, som tar död på hans barn. Fast egentligen ska fadern ha samma skyldigheter och rättigheter som modern.

Åter igen så håller miljontals människor i världen inte med dig.

Det har jag väl all rätt till, om jag nu tycker så samt har ett underlag för att tycka så.

De flesta som är emot abort är det av religiösa skäl. Jag anser inte att religion är att "ha insikt".
Citera
2018-06-29, 09:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du använder argumentet: befolkningstillväxt när du pläderar för att svenska kvinnor ska förbjudas sin rätt att bestämma över sin egen kropp, och du kallar mig hysterisk?

Snarare oroar jag mg över att antalet och andelen svenskar sjunker i Sverige - till icke obetydlig del pga decenniers slentrianaborter. Demografins utveckling är fakta - värderingarna av dess innebörd är mina. Det ligger inget varken dogmatiskt eller hysteriskt i detta.

På temat om ansvar för sexualiteten, så nås vi idag av följande nyhet:

Citat:
På bara ett fåtal år har antalet ingrepp fördubblats. Orsaken är svår att fastställa, men kan ha att göra med att allt färre kvinnor använder preventivmedel av oro för hormoner och biverkningar.

– En kvalificerad gissning är att allt fler män då vill ta ansvar för att det inte ska bli några graviditeter, säger Niklas Envall, barnmorska vid RFSU-kliniken vid Medborgarplatsen.
https://www.svd.se/allt-fler-man-i-stockholm-steriliserar-sig
Citera
2018-06-29, 09:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, kanske det. Den andra lösningen har visat sig vara behäftad med stora svårigheter och bekymmer.

Svenskhetens bevarande är också demokratins bevarande. Demokratin förutsätter bl a rättsstat och nationell sammanhållning. Ett Sverige utan svenskar som dominerande folkgrupp kommer inte att hålla ihop som en demokratisk enhet lika litet som Jugoslavien gjorde det. Demografi och demokrati hänger nära samman.
Jag får en tanke om Jugoslavien.
Tito höll folket i ett järngrepp, precis dom det var i alla andra öststater.
Men det dom minst bekymrade folket var vilken nationalitet dom gällde.
Folk gifte sig huller om buller och blandade dig.

Sen kom konservativa nationalister och blåste upp hat och ville sära folken, gärna dominera andra. (Som vi ser exempel på här i tråden).
Länderna har kunnat dela sig utan bråk, men nationalisterna vill ha mer.
Etnisk rensning blev nödvändig.
Citera
2018-06-29, 09:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så klart att Du får plats i mitt samhälle. Men jag tycker förstås att Du skall ta och gifta Dig. .

Hur kommer det sig att Du håller på så där, men att jag strävar efter saklighet och bemötande i diskussionen? Tvångsäktenskap? Kära nån!
Nej, men du vill ekonomiskt missgynna den som inte lever upp till dina ideal.
Det märks tydligt med till inställning till "oäkta" barn.
Citera
2018-06-29, 09:25
Medlem
Citat:
Snarare oroar jag mg över att antalet och andelen svenskar sjunker i Sverige - till icke obetydlig del pga decenniers slentrianaborter. Demografins utveckling är fakta - värderingarna av dess innebörd är mina. Det ligger inget varken dogmatiskt eller hysteriskt i detta.

På temat om ansvar för sexualiteten, så nås vi idag av följande nyhet:

https://www.svd.se/allt-fler-man-i-stockholm-steriliserar-sig

Andelen svenskar sjunker inte, jag har just visat det för dig.
Att du sen har en rasfixerad åsikt kring vad svenskhet ska få lov vara får ju stå för dig.

Dogmatiken ligger i din ovilja till kompromisser, att låta människor bestämma detta själva, efter sin egna förutsättningar.
Hysterin i att när du visar dig inte kunna svara på argument, tar till massa sidospår, som att ex. kalla mig för hysterisk, samt din bitvisa medvetna antar jag val att missförstå vad jag skriver.

Well, vad med tvångsfaderskap? Det hade ju löst problemet lika "lätt".
Så fort en man råkat göra någon på smällen av misstag, så BAM! 18 års TVÅNG!
Det hade löst din lilla "problematik" lika bra.

Vadan denna fixering vid att tvinga kvinnor hit och dit? Varför inte män?
Senast redigerad av Merapi 2018-06-29 kl. 09:36.
Citera
2018-06-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nej, men du vill ekonomiskt missgynna den som inte lever upp till dina ideal.
Det märks tydligt med till inställning till "oäkta" barn.

också kul notera att han inleder med att jag "borde gifta mig"
till att övergå till att förfäras över att jag tog upp tvångsäktenskap som ex. på åtgärd till befolkningsminskning.

Tro inte Uvens, "alla borde gifta sig" ligger så väldigt långt från tvångsäktenskap.
Citera
2018-06-29, 09:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Väl är jag gammal vorden, men jag vara inte med på den tiden och avser inte ta ansvar för dåtida beslut, men tvivelsutan torde just den nationella sammanhållningen har varit motivet för dess beslut. Möjligen må man betänka att det fanns ett betydligt större mått av konformism i all svensk politik förr. Inte minst torde detta ha tilltalat S, som ofta omfattat sådana tanker.
Rashygien omfattade hela alla partier., det var inbyggt i tiden, tills dess att vetenskapen sa ifrån.

Att du inte var med tar inte ifrån dig ansvaret för vad nationalismen ställer till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in