2018-06-28, 21:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast jag upplever det som att den psykiska ohälsan var mindre vanlig på den tiden, trots fattigdom och allt hårt arbete. Vad kan det bero på?
Saker hette annorlunda då.
Alkoholismen var utbredd, folk tog sina liv, många gick på luffen för att de inte passade in.
https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=hysteri
Hysteri
Citat:
Hysteri är en numera föråldrad beteckning på en rad olika uttryck och beteenden och i många fall liktydigt med vad man i slutet av 1800-*talet och början av 1900-talet räknade som en kvinnlig typ av neuros (till skillnad från neurasteni, utbrändhet, som man ansåg vara en manlig typ av nervlidande, framkallad av onani under tonåren och påfrestningar i vuxen ålder på grund av dåtidens allt hetsigare samhällsliv).
Läs hela det ger ett perspektiv.
Plus att 1800talet och början av 1900talet fick folk slåss mot svält och uselhet, de som var starka emigrerade till USA.
Citera
2018-06-28, 21:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja du tror utan något annat underlag än detta din tro.

jag har åtminstone ett resonemang kring min tro som bygger på forskning i saken.
Varför skulle jag tro på din tro tycker du?

Jaha, missade den forskningen, kan du länka?
Citera
2018-06-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja varför inte. Både bibeln och koranen lär ut att kunskap och sökandet efter kunskap bara leder till olycka och fördärv. Varför inte välja att leva i lycka? Elitistiskt att förespråka kunskap framför allt. Tror nog att många skogsfolk och djungelfolk lever lyckligt ovetandes medan vi i väst drabbas av depressioner, barnlöshet och självmord.

Nä ursäkta men jag är faktiskt hellre olycklig men vetande
än jag är lycklig och en idiot styrd av nån högre makt som nån har hittat på just för att styra mig med.

Ligger en viss "lycka" i detta också.

"skogsfolk och djungelfolk" är för övrigt säkerligen mer vetande om sin värld och "fria" än vad våra religioner tillåtit oss vara.
Senast redigerad av Merapi 2018-06-28 kl. 21:49.
Citera
2018-06-28, 21:33
Medlem
Citat:
Jaha, missade den forskningen, kan du länka?

om vad?

om du menade forsknignen som påvisar korrelationen mellan välstånd och lycka så denna ex.

https://www.researchgate.net/publication/286267618_Happiness_Unlocking_the_Mysteries_of_Psy chological_Wealthm
Senast redigerad av Merapi 2018-06-28 kl. 21:49.
Citera
2018-06-28, 21:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Folk i de högre samhällsklasserna var inte så lyckliga heller alla gånger på den tiden, vilket blir ganska tydligt om man läser litteratur från eller om den tiden. Ibland så tror jag faktiskt att de flesta fattiga mådde bättre än de rika personer, som kanske till exempel levde i ett olyckligt äktenskap eller led av depressioner.
Trots vad du skriver här så tror jag vi kan enas om att det är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk.
Citera
2018-06-28, 21:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Okej det får stå för dig. Jag tror att de var lyckligare. De visste sin plats, sitt öde och sitt syfte. De födde barn, några dog, men det var guds vilja. De förlitade sig på gud och gjorde inte anspråk på att bli adel eller någon elit. De vaxade inte könet eller bantade eller lade upp bilder på instagram som visade hur fet mjölken från deras ko var. De strävade på. Älskade, fick barn, levde tillsammans i medgång och motgång. Levde nära naturen och livet på gården, såg lönen för all möda, fick sina kickar, solljus och god nattsömn. Är övertygad om att de var lyckligare än vi är idag med aborter, skilsmässor, karriär och instagram.
Sjunde barnet och dåligt med mat och du är bunden till en karl som slår dig och drömmar om att slippa ha barn i brödet.
Tror du man blir lycklig av att skörden hotas, i år av torka.
Förr gick man rågvakt, för att förhoppningsvis rågen inte skulle frysa.
Moa Martinsson har skrivit en bok som heter rågvakt och handlar om det gamla bondesamhället.
Annars verkar rågvakt vara ett ogooglingsbart ord, jag hittade ingen förklaring.
Nej, döden var alltid nära förr.
Edit.
Nej inte barn i brödet, utan bark
Stavningskontroll.
Senast redigerad av pollenper 2018-06-28 kl. 21:51.
Citera
2018-06-28, 21:48
Medlem
Citat:
Edit: ja jag tror faktiskt att den psykiska ohälsan var lägre hos trälar på vikingatiden än hos ungdomar idag. Vet man sin plats, sin roll i världen, så är man lycklig. Strävar man konstant efter att bli rikare, smalare, brunare, snyggare, sexigare, mer framgångsrik, få fler följare på instagram så blir man snabbt mycket olycklig oavsett hur bra man har det.

Oj råkade citera istället för editera. Sorry.

Så "sin" plats som alltid i underläge, utan minsta rätt till självbestämmande och med en konstant vetskap i att ens "ägare" näsom helst kan få fö sig att offra ens liv

skulle alltså göra en lyckligare..

ursäkta men det tro jag överhuvudtaget inte på. Trälana under vikingatiden hade hjärnor att tänka med de med.
Citera
2018-06-28, 21:48
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja varför inte. Både bibeln och koranen lär ut att kunskap och sökandet efter kunskap bara leder till olycka och fördärv. Varför inte välja att leva i lycka? Elitistiskt att förespråka kunskap framför allt. Tror nog att många skogsfolk och djungelfolk lever lyckligt ovetandes medan vi i väst drabbas av depressioner, barnlöshet och självmord.
Är du ett Jehovas vittne?
Citera
2018-06-28, 21:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Belöningen blir att veta att ens barn får födas och får chansen att leva ett gott liv. Men det har ju också funnits somliga ogifta mödrar, som har fått sälja sina barn för pengar.
Risken för mor att gå igenom en graviditet r större än en tidig abort. Risken för sitt liv alltså.
Citera
2018-06-28, 22:16
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Saker hette annorlunda då.
Alkoholismen var utbredd, folk tog sina liv, många gick på luffen för att de inte passade in.
Menar du alltså att alkoholismen var vanligare för typ hundra år sedan än nu? Nja, det vet jag inte om jag tror. Jag tror väl inte heller att de flesta luffare mådde så dåligt, även om det är sant att de levde utanför det ordnade samhället.

Citat:
https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=hysteri
Hysteri
Läs hela det ger ett perspektiv.
Men den s.k. "hysterin" förekom väl mest bland de högre samhällsklassernas kvinnor?
Det är som att de fattiga kvinnorna inte hade någon tid att bli sjuka i samma utsträckning som de rika.

Citat:
Plus att 1800-talet och början av 1900-talet fick folk slåss mot svält och uselhet, de som var starka emigrerade till USA.
Men de flesta var ändå starka psykiskt sett och arbetade så länge de bara kunde.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-28 kl. 22:28.
Citera
2018-06-28, 22:23
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Trots vad du skriver här så tror jag vi kan enas om att det är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk.
Jo... Men de rika kunde ju också vara sjuka, samtidigt som många fattiga kunde vara friska. Och det är väl ändå sämre att vara rik och sjuk än att vara frisk och fattig?
Senast redigerad av Furienna 2018-06-28 kl. 22:25.
Citera
2018-06-28, 22:27
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Risken för mor att gå igenom en graviditet r större än en tidig abort. Risken för sitt liv alltså.
Men med vår moderna läkarvetenskap borde risken med att genomgå en graviditet vara liten för de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in