2018-06-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Vad är det du har en aning om som inte jag har menar du?
Jag vet vad lagen innebär. Men det står inte att man behöver ge samtycke bokstavligen utan det går bra via handling. Och via handling märker man om nån är med på det man vill göra och gör.

Tråden är offentlig och alla får skriva, har du problem med det kan du lämna forumet. Annars acceptera läget.

Om du inte vore så förbannat otrevlig hade jag kunnat tänka mig att förklara hur jag anser att man kan visa samtycke via handling, men man tappar ju lusten när du håller på så.

Men om du nu inte vill tycka något alls så skriv inte i tråden. Att skriva att du inte vill diskutera ger ju inte något heller.

Det förefaller som alla de som menar att det är enkelt att se om man har samtycke inte har den minsta lilla aning om vad de pratar om. Annars kan de ju beskriva hur en man ska se på kvinnan om hon vill ha samlag eller inte. Vad är det annars för mening att påstå att det är enkelt?

Ärligt, är det inte dags för er att erkänna att ni inte har en aning om vad den här lagen innebär. Och när man inte har det så faller argumentet att det är enkelt att följa den här lagen. Det är det inte. Ni kvinnor kan ju inte ens skriva vad det handlar om. Så skippa det där med enkelt tack så mycket!

Att skylla på att någon är otrevlig är ju ett lite krystat argument och rätt genomskinligt!
Citera
2018-06-28, 18:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Problemet är att du måste få medgivande/samtycke innan handlingen utförs men samtidigt måste det ske vid tillfället du vill utföra handlingen. Gör du något hon/han inte gillar och inte hört efter innan så är du rökt.

Då tar jag väl den risken då
Citera
2018-06-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tyvärr, Ipsis kärleksskola för oerfarna nybörjare är stängd så du kan sluta tjata på mig.

Kolla med ManManne eller nån annan som bryr sig nämnvärt om ditt sexliv, men förslagsvis i PM.

Men är det inte just de som är oerfarna nybörjare som bör få förklarat för sig hur de ska göra för att inte våldta någon?

Först skrev du att jag bestämmer om kvinnan vill ha samlag. Sen så säger du att jag kan pröva det och se vad domstolen säger om det. Och sen så vill du inte förklara exakt hur en man ska se hur en kvinna vill ha samlag. Det var ju väldigt enkelt enligt dig så jag förstår inte varför du inte vill berätta om detta enkla. Varför? Vad är ditt problem? Skriv och säg att du just insett att du inte har en aning om detta så framstår du som lite mer mogen flicka lilla!
Citera
2018-06-28, 18:56
Medlem
Citat:
Då tar jag väl den risken då

Hur ser du på att dina killkompisar, brorsor, söner och andra manliga släktingar kan hamna i den situationen att de blir dömda för våldtäkt för att de inte "märkte" det som de ska märka?

Det går ju som bra när man tänker på sig själv och sina systrar, men i den mån man har män som man bryr sig om så hur känns det då?

Har ni som vägrar säga här hur man märker det kollat med era nära män om de vet exakt hur de ska göra så att de inte blir anmälda och dömda för något som är totalt oklart?
Citera
2018-06-28, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Men är det inte just de som är oerfarna nybörjare som bör få förklarat för sig hur de ska göra för att inte våldta någon?

Först skrev du att jag bestämmer om kvinnan vill ha samlag. Sen så säger du att jag kan pröva det och se vad domstolen säger om det. Och sen så vill du inte förklara exakt hur en man ska se hur en kvinna vill ha samlag. Det var ju väldigt enkelt enligt dig så jag förstår inte varför du inte vill berätta om detta enkla. Varför? Vad är ditt problem? Skriv och säg att du just insett att du inte har en aning om detta så framstår du som lite mer mogen flicka lilla!
Sa jag inte det redan från början: om du inte märker om någon vill eller inte får du visa dig dum och fråga. Hur svårt kan det vara?
Citera
2018-06-28, 19:00
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Men om du nu inte vill tycka något alls så skriv inte i tråden. Att skriva att du inte vill diskutera ger ju inte något heller.

Det förefaller som alla de som menar att det är enkelt att se om man har samtycke inte har den minsta lilla aning om vad de pratar om. Annars kan de ju beskriva hur en man ska se på kvinnan om hon vill ha samlag eller inte. Vad är det annars för mening att påstå att det är enkelt?

Ärligt, är det inte dags för er att erkänna att ni inte har en aning om vad den här lagen innebär. Och när man inte har det så faller argumentet att det är enkelt att följa den här lagen. Det är det inte. Ni kvinnor kan ju inte ens skriva vad det handlar om. Så skippa det där med enkelt tack så mycket!

Att skylla på att någon är otrevlig är ju ett lite krystat argument och rätt genomskinligt!

Jag har diskuterat en del kring denna lagen utan att skriva en novell om hur en sexakt med samtycke går till.
Men det kanske är du som avgör vad som klassas som värt att diskutera? Nä, just det. Lägg nu av för fan.

Jag menar att man märker om man har samtycke när man närmar sig någon. Börjar du ta på någon och hon tar på dig tillbaka, är hon med på det. Om ni kommit fram till att det är dags för själva penetreringen, antingen påbörjar man genom att placera personen i någon ställning som är passande, och är man osäker frågar man. Jag har aldrig upplevt att någon varit osäker, utan de flesta känner av stämningen. Får man en uppmuntrande blick eller så, kan man nog anta att det är ok.

Detta är löjlerier ärligt talat. Och om det är så svårt att förstå hur man ser / känner att man har samtycke, och man absolut inte vill fråga med ord, då kanske det helt enkelt är bäst att man struntar i att ligga helt och hållet.

Sen undrar jag om det står någonstans att man skulle behöva samtycke för varje litet skifte som sker, tex byta ställning, eller hur länge ett penetrerande samlag får pågå innan nytt samtycke inhämtas? Jag tror nämligen inte att det gör det, och om du inte kan visa det ordagrant behöver vi heller inte dra detta på detaljnivå.
Citera
2018-06-28, 19:03
Medlem
Samtyckeslagen är brilljant - så länge allt är bra och ingen sexpart vill anmäla den andra.

Men antag nu för en sekund att det ibland finns motiv till att anmäla någon annan falskeligen för våldtäkt. Det är då problemen börjar.

Hur ska man i efter hand kunna visa att samtycke förelegat? Det går naturligtvis inte i normalfallet. Man kan säga "x sade att x ville detta", men det kommer ju inte finnas några belägg för det.

Eftersom lagen är politiskt motiverad och en del av ett större förtryck mot mannen, så finns det en överhängande risk för ynglingar och andra män att bli lagförda som våldtäktsmän.

Det är väl inte någon här som på allvar tror att om en man skulle anklaga en kvinna för att utan samtycke tryckt in penisen i sin vagina, och att domstolarna så skulle döma kvinnan till våldtäkt. Nej, så blir det ju inte. Däremot tvärtom man säkert komma på fråga.

Därmed uppstår frågan vad en ansvarsfull förälder till en tonårsgrabb ska göra? Självfallet ska grabben med de lagliga medel som står till buds tillse att varje samlag han har med en tjej föregås av någon form av uttryckligt samtycke som också kan ledas i bevis i efterhand. Det som står till buds idag är att spela in ljudet av samlaget - helt lagligt, men etiskt tveksamt. Och det är nog rätt frestande för en sådan grabb att spela upp det hela för sina vänner senare, vilket förmodligen är brottsligt.

Det som är bra med det här är att de fåtal tjejer som tidigare kunnat ha ångervecka efter dåligt fyllesex och falskeligen anmält för våldtäkt om och om igen kommer bli förvånade - grabben får fri och hon åtalas kanske till och med för falsk tillvitelse. Så långt bra effekter.

Men så har vi den som VILL och planerar att våldta någon. Här blir lagen inte så lyckad. En våldtäktsman eller -kvinna kommer självfallet tillse att ha ännu tydligare samtycke att visa upp i rätten. Exempelvis en muntlig inspelning, ett underskrivet avtal, eller en digital signatur i en app - som exakt vid tillfället för sexakten ger de nödvändiga tillstånden och samtyckena. De män och kvinnor som utsätts för våldtäkter känner nästan alltid förövaren, och många umgås i kretsar där det är rätt jobbigt och rörigt en vanlig dag. Jag finner det troligt att många sådana brottslingar kommer att kunna förmå sina offer att skriva under ett avtal först, där det står detaljerad vad som ska ske och exempelvis vid vilka tidpunkter. När rätten får se detta och frågar om det är offret som avgivit samtycket, kommer det att bli problem. Rätten kan inte bortse från att ett sådant skriftligt (digital eller på papper) och detaljerat avgivet samtycke med tidpunkter och detaljer som är underskrivet av en icke omyndighetsförklarad människa måste fästas vikt vid. Således kommer förövarinnan eller förrövaren att frias trots att det var en planerad våldtäkt.

Slutsatsen för alla som planerar en våldtäkt nu är således att det blir enklare att komma undan.

Vanligt sex, som ju naturligen har stora inslag av naturliga känslor där ofta mannen är initiativtagare, kommer däremot skadas och drabbas negativt. Den som är någorlunda erfaren på det sexuella området förstår att poängen med sex totalt går förlorad om man ska stanna upp och be om ett - eller få ett - samtycke för varje nytt skede i en sexakt (som kanske har 20-40 skeenden).
Citera
2018-06-28, 19:04
Medlem
Citat:
Sa jag inte det redan från början: om du inte märker om någon vill eller inte får du visa dig dum och fråga. Hur svårt kan det vara?

Men hur vet jag om jag inte märker rätt då?

Om jag tolkar det som om hon vill och det sen är våldtäkt hur roligt är det för mig då? Jag vet ju inte vad jag ska titta efter. Och du vet uppenbarligen inte heller hur man ska märka att en kvinna vill ha samlag. Varför inte bara svara på frågan om det nu är så enkelt?
Citera
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Hur ser du på att dina killkompisar, brorsor, söner och andra manliga släktingar kan hamna i den situationen att de blir dömda för våldtäkt för att de inte "märkte" det som de ska märka?

Det går ju som bra när man tänker på sig själv och sina systrar, men i den mån man har män som man bryr sig om så hur känns det då?

Har ni som vägrar säga här hur man märker det kollat med era nära män om de vet exakt hur de ska göra så att de inte blir anmälda och dömda för något som är totalt oklart?

Pratade med en vän och kollega igår om denna lagen. Han sa direkt att "ja men det är ju inget problem, man märker om nån är med på det eller inte", sen tog den diskussionen slut.

Mina bröder eller nån annan man i min närhet har inte ens nämnt denna lagen. Tror inte de har några större problem med den. Men männen på flashback går å andra sidan inte att jämföra med de män jag har i min omgivning på något sätt.
Citera
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Okej, nu börjar jag ledsna på dina skeva målstolpar på allvar, så vi börjar med en ärlig och uppriktig fråga:
Tror du att det finns någon enda normalt funtad människa som inte vet att man inte ska våldta någon?

Vi börjar med den lätta.
Citera
2018-06-28, 19:10
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lottalakej
Ok du verkar ha koll,
Om jag somnar under akten, avbryts mitt samtycke då?

Om du somnar och akten fortgår bör ditt samtycke rimligen avbrytas, eller vad känner du själv?
Citera
2018-06-28, 19:17
Medlem
Citat:
Pratade med en vän och kollega igår om denna lagen. Han sa direkt att "ja men det är ju inget problem, man märker om nån är med på det eller inte", sen tog den diskussionen slut.

Mina bröder eller nån annan man i min närhet har inte ens nämnt denna lagen. Tror inte de har några större problem med den. Men männen på flashback går å andra sidan inte att jämföra med de män jag har i min omgivning på något sätt.

Så dina bröder har inte pratat om den här nya lagen med dig och då vet du vad de tycker om den alltså. Ja det verkar ju logiskt.

Sen de som skriver på Flashback vet man ju inte vilka de är. Så de kan ju mycket väl vara ens bröder eller någon annan man man känner. Så det var ju också väldigt logiskt. Not.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in