Citat:
Ursprungligen postat av
Terge
Men om du nu inte vill tycka något alls så skriv inte i tråden. Att skriva att du inte vill diskutera ger ju inte något heller.
Det förefaller som alla de som menar att det är enkelt att se om man har samtycke inte har den minsta lilla aning om vad de pratar om. Annars kan de ju beskriva hur en man ska se på kvinnan om hon vill ha samlag eller inte. Vad är det annars för mening att påstå att det är enkelt?
Ärligt, är det inte dags för er att erkänna att ni inte har en aning om vad den här lagen innebär. Och när man inte har det så faller argumentet att det är enkelt att följa den här lagen. Det är det inte. Ni kvinnor kan ju inte ens skriva vad det handlar om. Så skippa det där med enkelt tack så mycket!
Att skylla på att någon är otrevlig är ju ett lite krystat argument och rätt genomskinligt!

Jag har diskuterat en del kring denna lagen utan att skriva en novell om hur en sexakt med samtycke går till.
Men det kanske är du som avgör vad som klassas som värt att diskutera? Nä, just det. Lägg nu av för fan.
Jag menar att man märker om man har samtycke när man närmar sig någon. Börjar du ta på någon och hon tar på dig tillbaka, är hon med på det. Om ni kommit fram till att det är dags för själva penetreringen, antingen påbörjar man genom att placera personen i någon ställning som är passande, och är man osäker frågar man. Jag har aldrig upplevt att någon varit osäker, utan de flesta känner av stämningen. Får man en uppmuntrande blick eller så, kan man nog anta att det är ok.
Detta är löjlerier ärligt talat. Och om det är så svårt att förstå hur man ser / känner att man har samtycke, och man absolut inte vill fråga med ord, då kanske det helt enkelt är bäst att man struntar i att ligga helt och hållet.
Sen undrar jag om det står någonstans att man skulle behöva samtycke för varje litet skifte som sker, tex byta ställning, eller hur länge ett penetrerande samlag får pågå innan nytt samtycke inhämtas? Jag tror nämligen inte att det gör det, och om du inte kan visa det ordagrant behöver vi heller inte dra detta på detaljnivå.