Citat:
Ursprungligen postat av
bjebbosten
Hej igen,
Jag har studerat kanji ett tag men är lite osäker på hur man ska studera kanji tecken.
Kollar jag upp tecknet för stor för jag upp följande:大(大きい), detta tecken kan även ha andra betydelser On reading och Kun readings. Dessa "readings" kan betyda något helt annat än order stor 大きい.
Varför betyder ovanstående kanji stor och inte deras on och kun readings?
Ska jag komma ihåg tecket som stor, on/kun reading eller alla 3?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Varje tecken har emellanåt flera betydelser och förstår du dessa kan du ofta lista ut vad saker och ting betyder, även om du inte alltid kan läsa vad det står. Om du vet att 大 betyder stor och 学 skola så kan du genom deduktion dra slutsatsen att 大学 lär betyda universitet. Men för att kunna läsa vad det står så måste du hålla koll på dess vanligaste läsningar.
Onyomi använder du oftast för ord som skrivs med flera tecknen. Det är den kinesiska läsningen. Exempel på såna ord är 大学 (daigaku = universitet)・大統領 (daitouryou = president)・大切な (taisetsu na = viktig)m.m.
Kunyomi använder du vanligtvis för ord som följs av kana. Exempelvis 大きい (ookii = stor). Men det är också vanligt att se tecknet i sammanslagna ord som har japanskt ursprung, t.ex. 大手企業 (oote kigyou = storföretag) eller i japanska namn, t.ex. 大阪 (Osaka).
Så för att sammanfatta så kan varje glosa normalt sett bara utläsas på ett sätt. Det är enklast att lära sig dessa genom att bygga upp ett ordförråd. Säg att du lär dig 10 glosor för varje utläsning. Samt lär dig skriva och förstå vad tecknet har för betydelse.