2018-06-28, 09:59
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du får gärna visa exempel på sådana rättsfall.
Jag är inte så mycket för anekdotisk bevisföring, så jag bjuder dig en upp på den.

Jag vet att du är rätt skarp, så du kommer lista ut den här på egen hand.

Vad är det främsta skälet till att Sverige ligger i topp (efter Lesotho i Sydafrika) i hela världen i antalet våldtäkter per capita?
Citera
2018-06-28, 10:03
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ett äktenskap är givetvis ingen fribiljett till sex, och omvänt så kan man naturligtvis inte systematiskt sexvägra över tid i ett äktenskap och förvänta sig att det skall hålla ihop.*

Således kan det givetvis finnas fall där våldtäktsåtal är bifogat. Men hur detta förändras genom den nya lagen återstår att se, men det är befogat med viss oro.

*
Grundpelaren för män att ingå i ett äktenskap är alltså fälld en gång för alla.
Och aldrig har det funnits så gott om lösnummer som idag.
Heja heja, feminister!
Ni inser inte själva att denna drake precis börjat äta på sin egen svans.
Citera
2018-06-28, 10:05
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag återigen ser ingen risk med att fler kommer att dömas oskyldigt p.g.a denna lagen. Falska anklagelser har alltid förekommit och lär fortsätta förekomma. Hur man ska hantera det, kan gärna få vara en fråga för sig, för det är förjävligt, det håller jag med om 100%.

Men vi kan inte tilllåta oss att strunta i att arbeta för att uppmärksamma frivilligheten vid sex, och finns det någon enda chans att täppa till kryphål i befintlig lag som gör att en enda våldtäktsman fälls som inte hade fällts tidigare, är det värt det. Så ser jag på det.

Våldtäkter är i nuläget ett brott man kan begå med väldigt liten risk att åka fast, och även om man åker fast är risken mycket liten att bli dömd. Vi kan inte ha det så. Jag anser att Sverige är jämställt inom det mesta, men här har vi ett område där det finns kvar att jobba på.
Risken är inte avhängig av huruvida du tror på den eller inte.
Resultaten efter metoo är solklara!
Den svenska radikalfeminismens nya verktyg för att sparka män på pungen har passerat trots avrådan från all juridisk expertis.

Inga invändningar från sakkunniga bet på dem som drev igenom den och följderna för det är solklart förutsägbara.
Citera
2018-06-28, 10:05
Medlem
Det är en öppen fråga hur många som dagligen, utan att själva veta om det, är att anse som våldtagna enligt den nya lagstiftningen. Likaså är det en öppen fråga hur stor andel män kontra kvinnor som blir våldtagna enligt den nya lagstiftningen. Föreställningen av mannen som (i princip) den enda som begår sexualbrott är ju baserad på en numer föråldrad föreställning om vad som är ett sexualbrott. Det är självklart att det fortfarande kommer vara en överväganden andel män som våldtar, men något jämnare kommer det bli iom ting som att mannen som väcks av samlag med sin fru numer är att anse som ett offer för våldtäkt.
Citera
2018-06-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det finns inga olagliga ställningar.

Inte enligt lagtexten. Men om vi betänker att medvetet oaktsamt sex mot samtycke kommer vara olagligt lär det finnas vissa samlagsställningar som är mer olagliga än andra. Alltså de blir intr olagliga i absolut mening men däremot bevisfakta för att våldtäkt har skett: exempelvis om ställningen gör att det blir svårt att avgöra huruvida han/hon samtycker till dina sexuella handlingar (tänk doggy). Eller tänker jag fel?
Citera
2018-06-28, 10:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Vad i hela fridens namn är det för kvinnor du har att göra med? Har aldrig varesig träffat någon sådan eller hört om liknande. Men det har du antar jag?
Jag brukar förlita på mig på fakta och hårda siffror mer än enbart egna "erfarenheter" eller "vad jag har hört".
https://www.bra.se/statistik/statist...xualbrott.html

Den där använder sig feminister själva av när de utmålar sig själva till offer. Män som drabbas saknas tyvärr nästintill helt i denna statistik. Det finns heller "inget allmänintresse" för vårt gynocentriska samhälle att ta reda på det.

Om det nu inte råkar vara en av våra främsta idrottsmän som drabbas.
Citera
2018-06-28, 10:31
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Bra är när kvinnan kan locka fram djuret i mannen. Få honom att tidvis förlora kontrollen.
Instinkterna tar över. Låt killen din sätta på en oerfaren 18-åring (om det nu finns sådana i Sverige), så kan du kanske se hur mycket bättre det kan vara och när 18-åringen skriker lovar jag att det inte är för att hon "lider".
Jaha. Så när åklagaren lyckats bevisa att du gjort dig skyldig till våldtäkt så försöker du försvara dig med att hon var så bra i sängen. Lycka till med den du.
Citera
2018-06-28, 10:33
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Problemet jag ser är att det är relativt enkelt (om än skämmigt) att sätta dit sin förövare om man blivit våldtagen då det syns i underlivet om man inte varit med på det. Används inte våld anser jag att det inte är våldtäkt.
Då har du helt fel, eller åtminstone så har du en helt annan definition av våldtäkt än vad rättsväsendet jobbar efter. Vaginala bristningar efter våldtäkt kan inte automatiskt särskiljas från de som uppstår efter vanligt sex (källa). Sedan är det väl helt uppenbart att tvång kan ske utan våld? Till exempel genom hot om våld, det kan du inte upptäcka vid en medicinsk undersökning.

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Denna lag ser jag mer som en symbollag, att man ska tänka till innan man raggar upp någon eller hamnar i säng med folk som kanske ångrar det efteråt.
Det stämmer nog, och det är knappast något negativt skulle jag säga.
Citera
2018-06-28, 10:33
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Okej, du verkar känna dig trygg inom ämnet, pallar inte gå i clinch med dig om att jag egentligen tycker att lagändringen suger totalt, men har tänkt på en annan infallsvinkel, vad händer i följande scenario?:

Jag som kille går ut på en bar och träffar en tjej. Hon är lite sådär, ganska otrevlig och har troligtvis inte duschat på två tre dagar, men ändå ganska okej. Hon frågar direkt om hon har samtycke till sex med mig, jag säger nej. Då säger hon att hon är miljardär, att hon inte vanligtvis ser ut såhär och att hon söker någon att spendera sin miljard med. Jag går full golddigger och tackar ja, men hon har bara samtycke om jag i framtiden får ta del av hennes fantastiska liv, annars har hon det inte. Det här säger jag uttryckligen eller gör tydligt genom handling, mitt samtycke är helt avhängigt på att hon är den hon säger att hon är. Hon lovar vitt och brett att jo så ska det bli, så jag samtycker till sex. Dagen efter så framkommer det att hon är hemlös och jag är en lättlurad golddigger, varpå grunden för mitt samtycke försvinner. Jag samtyckte där och då under premisserna som gavs, men inte längre eftersom de visade sig falska. Hade dessutom sparat mig så hon var den första jag var med. Hon har ju i så fall både säkerställt samtycke och inte säkerställt samtycke, eller räknas bara samtycke precis i tillfället? Om hon avslöjar sig som hemlös precis när jag drar ut den, vad händer då? Blir rättsprocessen att handla om huruvida jag hann dra ut den innan hon sa nåt? Om jag inte hann = våldtäkt, om jag hann = inte våldtäkt?
Jag tror faktiskt att både lagen och domstolen struntar i vilka privata villkor du satt upp för att genomföra samlaget.

Jag vet i alla fall att jag gör det.
Citera
2018-06-28, 10:36
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det är inte jag som ringer eller kontaktar dem, det är de som kontaktar mig.
För att du ska fortsätta utsätta dem för saker som de inte samtycker till? Har de självskadebeteende?
Citera
2018-06-28, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Inte enligt lagtexten. Men om vi betänker att medvetet oaktsamt sex mot samtycke kommer vara olagligt lär det finnas vissa samlagsställningar som är mer olagliga än andra. Alltså de blir intr olagliga i absolut mening men däremot bevisfakta för att våldtäkt har skett: exempelvis om ställningen gör att det blir svårt att avgöra huruvida han/hon samtycker till dina sexuella handlingar (tänk doggy). Eller tänker jag fel?
Lycka till med att hitta något i lagen om olagliga samlagsställningar. Ja, du tänker fel.
Citera
2018-06-28, 10:45
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
För att du ska fortsätta utsätta dem för saker som de inte samtycker till? Har de självskadebeteende?
Haha, herpiderrrrp!
Se upp för kortslutningar.

Har du läst 50 Shades Of Grey?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in