2018-06-27, 23:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vems integritet? Den otrogna kvinnans eller mannens?
Barnets
Citera
2018-06-27, 23:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vilken del av texten är det du inte förstår? Är det varje annan sexuell handling som du har lite svårt för? Om man fortsätter i texten finner man även detta:
Varför klipper du i texten?

Varje sexuell handling som kan jämställas med samlag .....
Citera
2018-06-27, 23:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Bevisläget kommer inte att underlättas med denna lag. Bland annat detta är de lagklokas uppfattning.
http://www.dagensjuridik.se/2018/01/...ker-och-onodig
Nej, bevisläget kommer inte att underlättas eller förändras. Därför är det lite kul att se alla hesa hanar som nu ser möjligheten att utnyttja ofrivilliga försvinna.

Det är inte så mycket som ändras med lagen mer än att det inte längre kommer räcka med att "hon sa inte nej".
Citera
2018-06-27, 23:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, bevisläget kommer inte att underlättas eller förändras. Därför är det lite kul att se alla hesa hanar som nu ser möjligheten att utnyttja ofrivilliga försvinna.

Det är inte så mycket som ändras med lagen mer än att det inte längre kommer räcka med att "hon sa inte nej".

Jag är emellertid litet orolig att ytterligare tryck kommer att ligga på kvinnor i rättsprocesser. "Hur tydligt sa Du nej?" "Men visst samtyckte Du till en början?" För våldtagna kvinnor behöver inte detta underlätta en redan svår situation.

För mig som gift sedan 10+ år så uppstår också en osäkerhet kring hur man organiserar detta i ett fast förhållande. Kan vi göra som vanligt, eller krävs det nya åtgärder nu?
Citera
2018-06-27, 23:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag är emellertid litet orolig att ytterligare tryck kommer att ligga på kvinnor i rättsprocesser. "Hur tydligt sa Du nej?" "Men visst samtyckte Du till en början?" För våldtagna kvinnor behöver inte detta underlätta en redan svår situation.
Ja att fokus flyttas till offret är en stor del av kritiken kring denna lagstiftning, och jag är enig i den.

Citat:
För mig som gift sedan 10+ år så uppstår också en osäkerhet kring hur man organiserar detta i ett fast förhållande. Kan vi göra som vanligt, eller krävs det nya åtgärder nu?
Vad skall man svara på det?
Brukar du ta din fru utan hennes samtycke? Då bör du vara orolig givetvis.
Citera
2018-06-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Även om att smyga med filminspelningen "kan vara olaglig" så är det klart bättre att bli fälld för det än våldtäkt....

Du är emot filminspelning bara för att mannen inte ska kunna ha några bevis alls.

Eller för att smyga med filminspelning är olagligt...

Det är lite som att,” ja mörda ju henne inte, ja bara våldtog lite grann” skulle va mer ok bara för att det inte är grövre..

Gör inget olagligt, hur svårt kan det va? Varför skulle man vilja utsätta en person för något sexuellt som denne inte vill? Hur sjuka tändningsmönster har man då?
Citera
2018-06-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ja att fokus flyttas till offret är en stor del av kritiken kring denna lagstiftning, och jag är enig i den.

Som om trycket på offer inte är stort nu.. det blir snarare: hur försäkrade du dig att hen faktiskt ville ligga med dig? Sa hen ja? Låg hen still? Frozen fright?

Ja asså dessa män som ba knulla rfrugan utan samtycke, jävla svin. Klart som fan de ska anmälas!
Citera
2018-06-27, 23:43
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vadå skyldig för att jag säger det? Brukar ni göra saker när ni knullar som partnern inte samtyckt till eller inte?

För om ni brukar det så är det dags att sluta med det, nu när det blivit olagligt.
Absolut!
Hur länge tror du att du behåller hettan i ett sexliv om du inte kan överraska nån gång?
En redig smäll på skinkan piggnar man till av.

Och du, fuck you! Jag kommer aldrig fråga dig om ditt sexliv.
Intresserar mig absolut inte alls.
Citera
2018-06-27, 23:44
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Som om trycket på offer inte är stort nu.. det blir snarare: hur försäkrade du dig att hen faktiskt ville ligga med dig? Sa hen ja? Låg hen still? Frozen fright?
Ja, men det förtar inte att fokuset kommer att ligga på offret.
Hur var du klädd, vad sa du, log du, drog du handen genom håret som en invit eller för att ta bort luggen osv osv...

Citat:
Ja asså dessa män som ba knulla rfrugan utan samtycke, jävla svin. Klart som fan de ska anmälas!
Jag tror inte Strix tillhör de männen (givet tidigare diskussioner vi haft) men håller med dig om att de som tror sig äga någon form av rätt till en ovillig kvinna för att de är partners bör anmälas.
Citera
2018-06-27, 23:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Absolut!
Hur länge tror du att du behåller hettan i ett sexliv om du inte kan överraska nån gång?
En redig smäll på skinkan piggnar man till av.

Och du, fuck you! Jag kommer aldrig fråga dig om ditt sexliv.
Intresserar mig absolut inte alls.
Hur länge tror du att du behåller hettan genom att begå övergrepp (tvinga henne till sådant hon inte vill)?
Citera
2018-06-27, 23:46
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Bevisläget kommer inte att underlättas med denna lag. Bland annat detta är de lagklokas uppfattning.
http://www.dagensjuridik.se/2018/01/...ker-och-onodig
Ja, lagrådet var tämligen eniga om att det är en riktig skitlag.
Advokatsamfundets ordförande likaså.

Detta är en ren feministlag, av feminister, för feminister till enbart förtret för oss vanliga dödliga som ska leva med alla feltolkningar sen.

Lekstuga och inkompetens.
Citera
2018-06-27, 23:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Nej, naturligtvis inte. Och inte tvärtom heller. Men nu skall det vara uttryckligt på ett annat sätt än vad som mer har varit "internpraxisbundet" tidigare. Så klart sådant skapar osäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in