2018-06-26, 12:34
  #1021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du skall inte säga åt mig vad jag skall eller inte skall göra - vi är inte gifta med varandra.

http://kurtlundgren.webblogg.se/2007/august/sverige-byter-befolkning.html


Well!! Då tycker jag du ska låta bli och taffsa på min aborträtt tack, du är inte gift med väldens 3,5 miljarder kvinnor.
Citera
2018-06-26, 12:38
  #1022
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som enligt all tillgänglig data, all expertis, all forskning, all någorlunda intelligenta människors som kan behärska tekniken bedöma sin omvärlds samhällen korrekt, anses vara den idag mest optimala samhällsmodellen.

Det du har är ett gäng fnoskiga religiösa som menar deras GUD styr allt med nått mål/ mening som ingen förstår vad det är, men böja oss ska vi alla även om vi inte tror.

Samt ett om möjligt ännu fnoskigare gäng rasister som anser att sin ras/ sitt folks förökning ska övergå alla andra värden/ behov i världen.

och där nånstans sällar du dig uppenbart.
Vackert!

Du envisas med att anföra Gud i aolika sammanhang, men jag tror nog att diskussionen kan föras helt areligiöst om man bara vill. Hade jag blandat in Gud, så hade jag kanske inte varit så balanserad i mina ställningstaganden. Det går bra ändå.

Citat:
nej, det ha du inget bevis för, och inget skäl ens misstänka...
Inte ens i samhällen där män stenas pga otrohet har gjort män helt trogna.
Sexdriften anses av många vara en av de starkaste drifter vi har, möjligen slaget av driften att andas och käka choklad. men stark 3:a!

Choklad, minsann?

Du missade bekvämt att jag skrev att intresset att skydda sig skulle öka också.

Citat:
De biljarders uteblivna människor i människans värd ja du! man kan ju fråga sig vad dessa hade kostat samhällena, homo sapiens som art, andra arter och planeten.

Men vet du...tror inte det är värt expeimentet se vad som händer.

Jag är övertygad om att samhällen som GER kvinnor full rätt och möjlighet att ta ansvar, dvs full reproduktionsätt är bättre för ALLA.

Alla samhällen innan har försökt ta detta ansvar FÖR kvinnan, på kvinnors bekostnad.
Men inget vidare resultat du. Jag tycker du lugnt ska överlåta detta åt kvinnor.

Nu blandar Du in hela världen igen, medan jag framhärdar att hålla detta inom Sveriges gränser.

Citat:
Du vill ha abortförbud, det GÖR dig till "utlevad" gammal mossig uv.
och nej män som inte har ett skit kunskap över kvinnors kroppar, graviditeter, skötsel av barn och vad som krävs i realiteten, ska INTE sitta och bestämma över detta.

Du menar att vi enbart skall vara med och betala? Jo, det känns väl igen från århundraden av kvinnlig argumentation - mannen som tillhandahållare av allsköns nyttigheter.

Citat:
Gör vi väl utmärkt. Vi kunde möjligen förbättra ekonomin för ensamstående med barn.

Nej, det är inte utmärkt.

Citat:
jag har bra blodtryck, sist det mättes.

Man skulle annars lätt kunna tro att blodtrycksmanschetten kunde sprängas i bitar. Ha inte Flashback framme när Du går till läkaren nästa gång.

Citat:
Nä du vill bara skrika MORD när detta passar och plötsligt inte mord när det passa bättre, ty när det gäller "ofödda människoliv" som MÖRDAS pga att farsan våldtog, eller hamnat i magen på en drogpåverkad eller HIV positiv eller ett barn. Dessa "människoliv" är det av någon mycket märklig anledning plötsligt helt ok "mörda"...men alltså inte för att modern/ fadern inte vill ha barn.

När anförde jag uttrycket "mord"?

Citat:
Mina och alla abortförespråkares resonemang är åtminstone konsekventa.
Ofödda är inte människor förrän de nått den nivå i sin utveckling då mänskliga funktioner börjar uppkomma. Alltså går det bra att utföra abort, bara de är tillräckligt tidiga, det skadar ingen, ingen blir rädd, får smärtor eller får dödsångest. man kan inte ha dessa känslor, sinnesintryck om funktionerna för detta inte finns där. Vetenskapen har talat.
Betydligt värdigare, smartare, billigare, intelligentare, humanare för samhället att acceptera aborträtt än att inte göra det. Där! Moral/ Konsekvenstänk värdig namnet har talat.

(så även div. paptister m.m. där ute som tvingar små 13 åringar att föda barn så de avlider, eller sjuka kvinnor eller våldtagna etc. DE är åtminstone konsekventa i sitt tänk av att foster alltid är mer värda än kvinnor. Kvinnor är ju i deras fnoskiga skallar endast värda något om de föder utan sex)

Ja, Ni är konsekventa. Får Ni hållas så dör vi alla ut.
Citera
2018-06-26, 12:43
  #1023
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Well!! Då tycker jag du ska låta bli och taffsa på min aborträtt tack, du är inte gift med väldens 3,5 miljarder kvinnor.

Jag nöjer mig med Sveriges ca 5 miljoner kvinnor. Det vore förmätet att göra anspråk på hur all världens länder skall styras.
Citera
2018-06-26, 13:22
  #1024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du envisas med att anföra Gud i aolika sammanhang, men jag tror nog att diskussionen kan föras helt areligiöst om man bara vill. Hade jag blandat in Gud, så hade jag kanske inte varit så balanserad i mina ställningstaganden. Det går bra ändå.

nej jag är ateist, jag anser inte att där finns någon GUD, eller att hans anhängare ska ha någon rätt bestämma vad kvinnor ska göra med sina kroppar.

Din hållning av "heligt" liv efter koncetptionsögonblicket hör hemma i denna religiösa värld.
och är du som får reda ut detta i din skalle, inte mitt problem.

Sakernas tillstånd jag beskrev, och som du inte klarar svara på gäller.
Abotförbud leder inte till vad du försöker inbilla dig att det skulle göra. Finns inget nation som uppvisar detta "lyckade" resultat av sexuell återhållsamhet du flummar kring.

Citat:
Choklad, minsann?

Du missade bekvämt att jag skrev att intresset att skydda sig skulle öka också.

Inte tillräckligt.
Gott om fängslade och dödsdömda i vissa fall människor pga sex före äktenskap eller otrohet.

om nu inte hotet om att själv råka ut fö fängelse eller dödsstaff verka hjälpa, varför tror du hotet om att någon annan (sin partner) ska tvångsföda ditt barn skulle ge detta resultat?


Citat:
Nu blandar Du in hela världen igen, medan jag framhärdar att hålla detta inom Sveriges gränser.

Anoträtt/ aborförbud och dess konsekvenser gäller hela välden.

Citat:
Du menar att vi enbart skall vara med och betala? Jo, det känns väl igen från århundraden av kvinnlig argumentation - mannen som tillhandahållare av allsköns nyttigheter.

varför ska ni INTE vara med och betala? beror graviditete exakt 50% på män? eller gör det inte?
Vidare så kan ju staten bara välja...antingen endast 10 000 kr engång, eller de miljoner i kostnader det kostar med alla de problem som ofrånkomligt kommer uppkomma pga abortförbud.




Citat:
Nej, det är inte utmärkt.

Det är fan så mycket bättre än dina alternativ.

Citat:
När anförde jag uttrycket "mord"?

Jämnt och ständigt.

Citat:
Ja, Ni är konsekventa. Får Ni hållas så dör vi alla ut.

Få se nu

Svensk befolkning 1970- 8,0 miljoner.
Svensk befolkning 2016 - 9,9 miljoner.

Sen kan du kolla invandring. I Sverige bor idag ungefär 1,9 miljoner som är födda utomlands. ( SCB)

Alltså kan du konstatera att antalet svenska som är födda i Sverige står rätt konstant runt 8 miljoner.
varken Sverige som nation kommer "dö ut" för vi ökar i befolkning
eller den begreppet "etnisk svensk" i meningen född och uppväxt i Sverige av svenska föräldrar kommer dö ut på ett bra tag.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-26 kl. 13:35.
Citera
2018-06-26, 20:59
  #1025
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Yes helt riktigt. Dock vill jag kalla det för ärkekonsevativa ståndpunkter och inte konservativa, då jag själv räknar mig som konservativ men med måtta och med medmänskligheten intakt.

Jag har en personlig favorit inom ramen för antiaborthysterin förresten. Tidiga spontana aborter (missfall) är det absolut vanligaste sättet som en graviditet avslutas i förtid, många gånger utan att graviditeten ens upptäckts av kvinnan. Det kan ju inte tillåtas att dyrbar, okränkbar mänsklig DNA hamnar i toaletten och spolas bort! Självklart måste dessa små människor få en hederlig begravning. Jag kräver därför att kvinnors bindor och tamponger undersöks i mikroskåp varje månad, så att eventuella avlidna människor hittas och får en ordentlig begravning. Dop/namngivning innan dess är naturligtvis obligatoriskt.
Glöm inte att tillsätta en mordutredning om du hittar ett embryo i byxan. Abort är mord, eller hur?
(Obs ironi)
Citera
2018-06-26, 21:38
  #1026
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej jag är ateist, jag anser inte att där finns någon GUD, eller att hans anhängare ska ha någon rätt bestämma vad kvinnor ska göra med sina kroppar.

Din hållning av "heligt" liv efter koncetptionsögonblicket hör hemma i denna religiösa värld.
och är du som får reda ut detta i din skalle, inte mitt problem.

Sakernas tillstånd jag beskrev, och som du inte klarar svara på gäller.
Abotförbud leder inte till vad du försöker inbilla dig att det skulle göra. Finns inget nation som uppvisar detta "lyckade" resultat av sexuell återhållsamhet du flummar kring.

Du har en tendens att gärna göra det till Ditt problem, och Du blandar gärna in Gud utan tydligen riktigt veta varför.

Citat:
Inte tillräckligt.
Gott om fängslade och dödsdömda i vissa fall människor pga sex före äktenskap eller otrohet.

om nu inte hotet om att själv råka ut fö fängelse eller dödsstaff verka hjälpa, varför tror du hotet om att någon annan (sin partner) ska tvångsföda ditt barn skulle ge detta resultat?

Nu är vi där med Din fäblaise för tvång igen. Att fullfölja följderna av sina handlingar kan knappast kallas tvång i mer instrumentell mening.

Citat:
Anoträtt/ aborförbud och dess konsekvenser gäller hela välden.

Men det är inte det jag diskuterar och tar ställning till.

Citat:
varför ska ni INTE vara med och betala? beror graviditete exakt 50% på män? eller gör det inte?
Vidare så kan ju staten bara välja...antingen endast 10 000 kr engång, eller de miljoner i kostnader det kostar med alla de problem som ofrånkomligt kommer uppkomma pga abortförbud.

Det heter förstås inte "50%" när beslut om abort skall tagas...

Citat:
Det är fan så mycket bättre än dina alternativ.

Jag är oförskämd nog att hysa en avvikande åsikt.

Citat:
Få se nu

Svensk befolkning 1970- 8,0 miljoner.
Svensk befolkning 2016 - 9,9 miljoner.

Sen kan du kolla invandring. I Sverige bor idag ungefär 1,9 miljoner som är födda utomlands. ( SCB)

Alltså kan du konstatera att antalet svenska som är födda i Sverige står rätt konstant runt 8 miljoner.
varken Sverige som nation kommer "dö ut" för vi ökar i befolkning
eller den begreppet "etnisk svensk" i meningen född och uppväxt i Sverige av svenska föräldrar kommer dö ut på ett bra tag.

Du bortser helt bekvämt från att de som invandrat fått barn. I högre grad än den svenska befolkningen, vilket är ett av våra stora demografiska bekymmer.
Citera
2018-06-26, 22:00
  #1027
Medlem
[quote=Strix m/94|64462628]
Citat:
Du har en tendens att gärna göra det till Ditt problem, och Du blandar gärna in Gud utan tydligen riktigt veta varför.

Fel...I mitt samhälle får alla kvinnor med dina åsikter plats, de kan föda 70 ungar vad mig anbelangar.
jag kan tom tänka mig lägga skattepengar att hjälpa dem föda, ta hand om sina oönskade barn, för att de vägrar abort. Däremot betackar jag mig för att dina åsikter ska in och peta i andra kvinnors val.
Denna iver att vilja peta i andras liv, med "moraliska" pekfingrarking sex i vädret, betecknar jag just som klassisk religiöst beteende.


Citat:
Nu är vi där med Din fäblaise för tvång igen. Att fullfölja följderna av sina handlingar kan knappast kallas tvång i mer instrumentell mening.
Fäbless...

"fullfölja följderna av sina handlingar" vad är det för strunt uven.
Bli du oönskat gravid så har du som kvinna en möjlighet till val, det ÄR att välja en passande handling till de oönskade konsekvenserna av sitt sex.

Citat:
Men det är inte det jag diskuterar och tar ställning till.

Bara när det passar dig. Din idé om att bara Sverige ska införa detta....baserat på dina moaliska kumbukter...men ingen annan ska genomföra detta för oj! då riskerar vi ju överbefolkning...
bara svenskar ska ha rätt "överbefolka" sig är trams.


Citat:
Det heter förstås inte "50%" när beslut om abort skall tagas...
Nej det är en praktiskt omöjlighet. Finns bara en person som kan göra en fysisk abort. Det finns alltså bara 1 val som kan göras, och det valet är antingen abort eller inte. Så soy tycker mannen något annat så blir det inte hans åsikt som kommer gälla.

Citat:
Jag är oförskämd nog att hysa en avvikande åsikt.

Finns inget oförskämt i det...bara oförmåga till rationalitet.



Citat:
Du bortser helt bekvämt från att de som invandrat fått barn. I högre grad än den svenska befolkningen, vilket är ett av våra stora demografiska bekymmer.

jag drar en gräns för invandrad vid generation 2 ja. men jag förstår att du m.fl säkert vill lägga "svenskheten" 20 generationer bak...och visst! då har vi inte många "svenskar" i landet.
I min familj har vi ex. en invandrad från Holland sån ca 4 generationer bak...så det gör mig ju till en genuin utlänning i din lilla värld...och förmodligen säkert 80% av alla som idag betraktar som som etniskt och genetiskt svenska.
Citera
2018-06-27, 01:03
  #1028
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fel...I mitt samhälle får alla kvinnor med dina åsikter plats, de kan föda 70 ungar vad mig anbelangar.
jag kan tom tänka mig lägga skattepengar att hjälpa dem föda, ta hand om sina oönskade barn, för att de vägrar abort. Däremot betackar jag mig för att dina åsikter ska in och peta i andra kvinnors val.
Denna iver att vilja peta i andras liv, med "moraliska" pekfingrarking sex i vädret, betecknar jag just som klassisk religiöst beteende.

Nej, det kan de inte. Av två skäl; för det första ligger en kvinnas normalmaximum runt 15 födslar under sin fertila tid, för det andra kan vi inte acceptera att en stor andel kvinnor föder gigantiska barnkullar - ty då får vi på två generationer en befolkningsexplosion som vi inte kan hantera. Så, hur vi än ser på abortfrågan, så kommer det alltid att finnas behov av politiska ställningstaganden rörande befolkningsfrågan.

Citat:
Fäbless...

Ja, jag slarvade litet där.

Citat:
"fullfölja följderna av sina handlingar" vad är det för strunt uven.
Bli du oönskat gravid så har du som kvinna en möjlighet till val, det ÄR att välja en passande handling till de oönskade konsekvenserna av sitt sex.


Det tycks mig vara en särdeles dålig utgångspunkt för moderskap att vara beredd att ta livet av det ofödda barnet.

Citat:
Bara när det passar dig. Din idé om att bara Sverige ska införa detta....baserat på dina moaliska kumbukter...men ingen annan ska genomföra detta för oj! då riskerar vi ju överbefolkning...
bara svenskar ska ha rätt "överbefolka" sig är trams.

Nej, det är betydligt mer genomtänkt än så. Jag hyser inget tvivel om att mina moraliska ställningstaganden har universell bärkraft. Att en normalfamilj föder ca 2,3 barn tycks vara fulla rimligt och hållbart och utan slentrianaborter - i alla världens länder. Men att göra politik av detta i hela världen är en helt annan sak, ty där kommer genast ett antal hinder att resa sig. Därför nöjer jag mig att försöka påverka politiken i Sverige och får väl hoppas att andra länder tar intryck.

Citat:
Nej det är en praktiskt omöjlighet. Finns bara en person som kan göra en fysisk abort. Det finns alltså bara 1 val som kan göras, och det valet är antingen abort eller inte. Så soy tycker mannen något annat så blir det inte hans åsikt som kommer gälla.

Mannen har inte ens rätt att bli informerad om att hans (till hälften) barn blir aborterat.

Citat:
Finns inget oförskämt i det...bara oförmåga till rationalitet.

Ibland möter rationaliteten en moralisk gräns som rationaliteten inte bör trumfa.

Citat:
jag drar en gräns för invandrad vid generation 2 ja. men jag förstår att du m.fl säkert vill lägga "svenskheten" 20 generationer bak...och visst! då har vi inte många "svenskar" i landet.
I min familj har vi ex. en invandrad från Holland sån ca 4 generationer bak...så det gör mig ju till en genuin utlänning i din lilla värld...och förmodligen säkert 80% av alla som idag betraktar som som etniskt och genetiskt svenska.

Detta är en svår fråga som inte helt enkelt låter sig avgöras, men den stora invandring som skett till Sverige sedan 1970-talet har inte så många generationer här att det är riktigt relevant det Du här anför.
Citera
2018-06-27, 08:50
  #1029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, det kan de inte. Av två skäl; för det första ligger en kvinnas normalmaximum runt 15 födslar under sin fertila tid, för det andra kan vi inte acceptera att en stor andel kvinnor föder gigantiska barnkullar - ty då får vi på två generationer en befolkningsexplosion som vi inte kan hantera. Så, hur vi än ser på abortfrågan, så kommer det alltid att finnas behov av politiska ställningstaganden rörande befolkningsfrågan.
Nu svarar du på helt fel och oväsentlig sak...Igen!
Grejen var att din åsikt kan existera i mitt samhälle, vill man som individ inte göra abort av vilket skäl det nu än är, så kan man föda.
I din värld däremot så ska du in och bestämma livet för alla kvinnor, med ditt trams. Skäms du inte?



Citat:
Det tycks mig vara en särdeles dålig utgångspunkt för moderskap att vara beredd att ta livet av det ofödda barnet.

Precis uven! Exakt därför ska inte kvinnor som inte vill bli mödrar tvingas bli mödrar. Risken att de bli särledes dåliga mödrar är överhängande, du börjar fatta.

Citat:
Nej, det är betydligt mer genomtänkt än så. Jag hyser inget tvivel om att mina moraliska ställningstaganden har universell bärkraft. Att en normalfamilj föder ca 2,3 barn tycks vara fulla rimligt och hållbart och utan slentrianaborter - i alla världens länder. Men att göra politik av detta i hela världen är en helt annan sak, ty där kommer genast ett antal hinder att resa sig. Därför nöjer jag mig att försöka påverka politiken i Sverige och får väl hoppas att andra länder tar intryck.

Det är inte ett skit genomtänk, vilket mina argument mot ditt samhälle samt verkligehten som du inte kan svara på, tydligt visar.

Citat:
Mannen har inte ens rätt att bli informerad om att hans (till hälften) barn blir aborterat.

Vad har det med något vad jag skev att göra? återigen försöker du byta ämne när du inte kan svara.



Citat:
Ibland möter rationaliteten en moralisk gräns som rationaliteten inte bör trumfa.

En moral utan rationalitet, är inte värt namnet.


Citat:
Detta är en svår fråga som inte helt enkelt låter sig avgöras, men den stora invandring som skett till Sverige sedan 1970-talet har inte så många generationer här att det är riktigt relevant det Du här anför.

Du menar just dessa generationer kommer stanna i tiden?
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-27 kl. 08:55.
Citera
2018-06-27, 14:46
  #1030
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nu svarar du på helt fel och oväsentlig sak...Igen!
Grejen var att din åsikt kan existera i mitt samhälle, vill man som individ inte göra abort av vilket skäl det nu än är, så kan man föda.
I din värld däremot så ska du in och bestämma livet för alla kvinnor, med ditt trams. Skäms du inte?

Jag skäms för mycket - jag är ju svensk - men inte för mina ställningstaganden i abortfrågan.

Citat:
Precis uven! Exakt därför ska inte kvinnor som inte vill bli mödrar tvingas bli mödrar. Risken att de bli särledes dåliga mödrar är överhängande, du börjar fatta.

Eller lära människor ansvarstagande och att använda fungerande preventivmetoder.

Citat:
Det är inte ett skit genomtänk, vilket mina argument mot ditt samhälle samt verkligehten som du inte kan svara på, tydligt visar.

Lappri!

Citat:
Vad har det med något vad jag skev att göra? återigen försöker du byta ämne när du inte kan svara.

Du svarade inkomplett på det tidigare inlägget.

Citat:
En moral utan rationalitet, är inte värt namnet.

Jag tror Du behöver tänka igenom Ditt moralbegrepp grundligt.

Citat:
Du menar just dessa generationer kommer stanna i tiden?

Det vet vi inte riktigt. En del folkgrupper gör så medan andra assimileras på några generationer.
Citera
2018-06-27, 15:00
  #1031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag skäms för mycket - jag är ju svensk - men inte för mina ställningstaganden i abortfrågan.



Eller lära människor ansvarstagande och att använda fungerande preventivmetoder.



Lappri!



Du svarade inkomplett på det tidigare inlägget.



Jag tror Du behöver tänka igenom Ditt moralbegrepp grundligt.



Det vet vi inte riktigt. En del folkgrupper gör så medan andra assimileras på några generationer.

Jag HAR tänkt igenom min moral och den bygger till skillnad från din även på existerande verklighet.
Dvs jag ha något mer än idealiserande fantasier/ sentimentalt svammel att ta fasta på kring vad jag menar är rätt i dessa frågor.

Men vi kan ta det punktvis, ( så blir det än mer uppenbart, vad det är du och din moral, inte kan svara på)

1) Födda barn/ människor är viktigare än ofödda utan utvecklade mänskliga funktioner.
Deras tryggnad, liv, mänskliga rättigheter etc. ska gå före. Födas välkommen är A och O för detta.

2) Mänskligheten måste se över väldens överbefolkning och göra vad man kan för att bidra. Den absolut främsta verktyget här är kvinnors reproduktiva rättigheter.

3) Allt som minskar lidande i välden är bra moral. Så länge vetenskapen säger att inget lidande sker för foster vid abort så är detta klart att föredra framför det lidande som ev. födda oönskade barn och tvingade kvinnor tvingas genomlida pga abortförbud.

Det får räcka.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-27 kl. 15:03.
Citera
2018-06-27, 15:31
  #1032
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag HAR tänkt igenom min moral och den bygger till skillnad från din även på existerande verklighet.
Dvs jag ha något mer än idealiserande fantasier/ sentimentalt svammel att ta fasta på kring vad jag menar är rätt i dessa frågor.

Men vi kan ta det punktvis, ( så blir det än mer uppenbart, vad det är du och din moral, inte kan svara på)

1) Födda barn/ människor är viktigare än ofödda utan utvecklade mänskliga funktioner.
Deras tryggnad, liv, mänskliga rättigheter etc. ska gå före. Födas välkommen är A och O för detta.

Utan tvekan är det födda livet mer värt än det ofödda - men därav följer inte att det ofödda livet är värdelöst och kan behandlas hur som helst.

Citat:
2) Mänskligheten måste se över väldens överbefolkning och göra vad man kan för att bidra. Den absolut främsta verktyget här är kvinnors reproduktiva rättigheter.

Jaså, men därav följer inte att svenska folket långsiktigt skall dö ut, eller att vi bör abortera ner överbefolkningen - när det kan lösas medelst preventivmetoder.

Citat:
3) Allt som minskar lidande i välden är bra moral. Så länge vetenskapen säger att inget lidande sker för foster vid abort så är detta klart att föredra framför det lidande som ev. födda oönskade barn och tvingade kvinnor tvingas genomlida pga abortförbud.

Nej, att resonera så enkelt utilitaristiskt leder lätt bort i tok. Med det som grund kan man motivera oerhörda illgärningar mot oskyldiga människor. Utifrån ett rättighetsperspektiv har även det ofödda livet rättigheter som inte bör kränkas lättvindigt, särskilt som vi i vår tid disponerar preventivmedel och sexualundervisning på ett som inte fanns för t ex 100 år sedan.

Citat:
Det får räcka.

Är det ett löfte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in