Nej, egentligen vill jag bara att människor får bära konsekvenserna av sina handlingar. Det enda hållbara alternativet är att påtagligt inskränka människors friheter. Men vi klarar inte långsiktigt att bygga samhället enligt principen Frihet utan ansvar.
Och konsekvenserna av att röka är många gånger att få cancer eller andra livsförkortande sjukdomar. Då borde du förespråka att dessa människor skulle få dö. Varför ska de få utnyttja läkekonstens landvinningar för något som de förorsakat sig själva, när resurserna kunde utnyttjas till de som verkligen är offer för sina sjukdomar?
Du hamnar i inhumana slutsatser när du driver tesen om ansvarstagande in absurdum.
Och konsekvenserna av att röka är många gånger att få cancer eller andra livsförkortande sjukdomar. Då borde du förespråka att dessa människor skulle få dö. Varför ska de få utnyttja läkekonstens landvinningar för något som de förorsakat sig själva, när resurserna kunde utnyttjas till de som verkligen är offer för sina sjukdomar?
Du hamnar i inhumana slutsatser när du driver tesen om ansvarstagande in absurdum.
De som röker betalar en hög punktskatt just för att de måste ta ett större ansvar för finansieringen av den vård de med största sannolikhet kommer att behöva. Du behöver inte bygga en halmgubbe och hävda att de skulle stå utan vård.
De som röker betalar en hög punktskatt just för att de måste ta ett större ansvar för finansieringen av den vård de med största sannolikhet kommer att behöva. Du behöver inte bygga en halmgubbe och hävda att de skulle stå utan vård.
Det handlar inte bara om finansieringen, utan att de tär på knappa resurser i form av läkartid. Varför tror du att det är köer i sjukvården? Men visst, om alla rökande o supande sjuka får stå i egna sjukvårdsköer med lägst prio bland sjuka, så. Då får vi ett samhälle som Strix efterfrågar, där man verkligen får bära konsekvensen av sitt egna val. Då ändrar vi abortlagstiftningen också. Överens?
Och konsekvenserna av att röka är många gånger att få cancer eller andra livsförkortande sjukdomar. Då borde du förespråka att dessa människor skulle få dö. Varför ska de få utnyttja läkekonstens landvinningar för något som de förorsakat sig själva, när resurserna kunde utnyttjas till de som verkligen är offer för sina sjukdomar?
Du hamnar i inhumana slutsatser när du driver tesen om ansvarstagande in absurdum.
Eller att vi skall förbjuda rökning.
Man kan med humanitetsargumentet driva samhället över stupet, inte minst för att det inte finns någon gräns för kostnaderna. Det finns alltid ett dyrt ömmande fall kvar.
Det handlar inte bara om finansieringen, utan att de tär på knappa resurser i form av läkartid. Varför tror du att det är köer i sjukvården? Men visst, om alla rökande o supande sjuka får stå i egna sjukvårdsköer med lägst prio bland sjuka, så. Då får vi ett samhälle som Strix efterfrågar, där man verkligen får bära konsekvensen av sitt egna val. Då ändrar vi abortlagstiftningen också. Överens?
Då ska även de som skadas i trafiken pga egen förvållan stå sist i köerna, de kan även glömma polishjälp samt bärningshjälp de kan ligga där i diket och skylla sig själva.
De som skadas pga fylla/ droger kan glömma polishjälp samt sjukhushjälp, kommer din son inte hem så glöm polishjälp.
De som blir bestulna pga de glömt låsa kan glömma hjälp av polisen.
De som halkar då de inte sandat sin uppfart och bryter benen kan glömma....
De som skadas pga upplopp på fotbollsarenan kan glömma...
De som går bankrupp kan glömma personlig konkurs eller hjälp med skuldsanering, låt dem sälja ungarna.
De som.....etc etc
Gå hålla på i det oändliga, de flesta olyckor som drabbar människan går nånstans hävda är självförvållat.
Härliga konservativa tider!
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-25 kl. 23:33.
Då ska även de som skadas i trafiken pga egen förvållan stå sist i köerna, de kan även glömma polishjälp samt bärningshjälp de kan ligga där i diket och skylla sig själva.
De som skadas pga fylla/ droger kan glömma polishjälp samt sjukhushjälp.
De som blir bestulna pga de glömt låsa kan glömma hjälp av polisen.
De som halkar då de inte sandat sin uppfart och bryter benen kan glömma....
De som skadas pga upplopp på fotbollsarenan kan glömma...
De som.....etc etc
Gå hålla på i det oändliga, de flesta olyckor som drabbar människan går nånstans hävda är självförvållat.
Härliga konservativa tider!
Yes helt riktigt. Dock vill jag kalla det för ärkekonsevativa ståndpunkter och inte konservativa, då jag själv räknar mig som konservativ men med måtta och med medmänskligheten intakt.
Jag har en personlig favorit inom ramen för antiaborthysterin förresten. Tidiga spontana aborter (missfall) är det absolut vanligaste sättet som en graviditet avslutas i förtid, många gånger utan att graviditeten ens upptäckts av kvinnan. Det kan ju inte tillåtas att dyrbar, okränkbar mänsklig DNA hamnar i toaletten och spolas bort! Självklart måste dessa små människor få en hederlig begravning. Jag kräver därför att kvinnors bindor och tamponger undersöks i mikroskåp varje månad, så att eventuella avlidna människor hittas och får en ordentlig begravning. Dop/namngivning innan dess är naturligtvis obligatoriskt.
Man kan med humanitetsargumentet driva samhället över stupet, inte minst för att det inte finns någon gräns för kostnaderna. Det finns alltid ett dyrt ömmande fall kvar.
Inget humant samhälle har gått över stupet orsakat av sin humanitet.
Däremot har du gott om samhällen som verkligen gått under baserat på din typ av ideologi.
Samhällen som inte gör ett skit för merparten av sina medborgare, utan bara ägnar sig åt straff, brukar inte bli långvariga, det ha div, revolutioner bevisat genom tiderna.
Man kan med humanitetsargumentet driva samhället över stupet, inte minst för att det inte finns någon gräns för kostnaderna. Det finns alltid ett dyrt ömmande fall kvar.
Fast det är inte allt eller inget. Det går att hitta mellanlägen som drar upp gränsen för det egna ansvaret utan att det blir stötande inhumant. Dock är det inte nuvarande politikers starka sida att stå fast vid en rimlig gränsdragning. Det demonstrerades senast vid afghanamnestin. Men då måste vi byta ut politikerna.
Yes helt riktigt. Dock vill jag kalla det för ärkekonsevativa ståndpunkter och inte konservativa, då jag själv räknar mig som konservativ men med måtta och med medmänskligheten intakt.
Jag har en personlig favorit inom ramen för antiaborthysterin förresten. Tidiga spontana aborter (missfall) är det absolut vanligaste sättet som en graviditet avslutas i förtid, många gånger utan att graviditeten ens upptäckts av kvinnan. Det kan ju inte tillåtas att dyrbar, okränkbar mänsklig DNA hamnar i toaletten och spolas bort! Självklart måste dessa små människor få en hederlig begravning. Jag kräver därför att kvinnors bindor och tamponger undersöks i mikroskåp varje månad, så att eventuella avlidna människor hittas och får en ordentlig begravning. Dop/namngivning innan dess är naturligtvis obligatoriskt.
och jag kallar Uvens ståndpunkter för socialt konservativa eftersom han mest ger sig på familjelivet och kvinnors rättigheter då specifikt.
Detta exempel har jag redan kört för uven i mina desperata försök ruska förstånd i fågeln.
jepp låt oss införa ägg kyrkogårdar. Mycket små kistor, med likvärdigt mycket små tilllhörande urnor efter kremeringen...hur mycket stoff kan ett ägg bilda?
J
Scenarier har alltid sin begränsning genom att de är förenklingar och bygger på schabloner av förhållanden. Problemet är emellertid att Du utgår från och förutsätter att något samhälle har en massa ansvar för människor. I ett samhälle som vårt, som till stor del präglas av liberala idéer om individernas frihet, så är egentligen det liberala svaret "lös det själva på bästa sätt och besvära inte mig". En omedelbar baksida av en långtgående liberalisering är med nödvändighet att rätt många människor kommer att göra rätt mycket fel.
Nå, men för diskussionen skull skall jag ändå avge några svar, som Du säkerligen kommer att tyccka illa om.
men det visar down to earth ditt idealsamhälles bister.
Citat:
Riktiga karlar har inte "livskriser". Eller ännu mer precist, det är kris hela tiden, särskilt om man är gift och har barn. För den sakens skull springer man inte iväg och hoppar i säng med någon annan. Nu har då tydligen den här slappdasen gjort det och dragit olycka över sin familj. Han har fortfarande samma plikter mot familjen, hustrun bör klå upp honom och hon väljer om han skall få stanna kvar eller drivar ur huset, givetvis med kvarstående ekonomiska skyldigheter. Hustrun bör kunna kräva att han låter kemiskt kastrera sig, för undvikande av upprepning.
Den andra kvinnan borde inte hoppat i säng med en gift man, och om så skyddat sig bättre. Mannen har ekonomiska skyldigheter gentemot barnet, men inte gentemot modern. Det blir inte mycket pengar över till snus för hans del resten av livet.
Så? vi ska införa lagar där fruar har rätt kräva tvångskastrering av sina män alltså?
När kan män mer dömas till detta? och ska det även gälla kvinnor vid samma brott?
så resultatet i DITT samhälle:
4 barn som får en far som förmodligen är helt nedbruten efter denna upplevelse av att tvångskastreras.
4 barn vars far inte längre är närvarande, eller aldrig är det.
4 barn som förmodligen blir betydligt fattigare, för nu ska farsan försörja 2 familjer.
1 kvinna som tvingas uppfostra ett barn ensam, ett barn hon nu ev. inte alls vill ha och det lidande detta nu ger henne.
1 barn som pga ovan löper stor risk fara mycket illa.
I mitt samhälle, så gör denna 2:a kvinna abort, och första familjen reder ev. ut sina problem eller inte. End of story.
Citat:
Jag hade drivit henne ur huset, men hon hade haft kvarstående ekonomiska skyldigheter. Uppenbarligen finns ingen man som kan bidra ekonomiskt så hon får stå för de fiolerna själv. Hennes man kanske är bättre än vad jag är och låter henne stanna och inkorporerar barnet i familjen, men det är hans val och absolut ingen rättighet.
DITT Samhälle:
3 barn står utan mor.
1 barn tvångsföds, förmodligen av en gravt deprimerad kvinna och kommer ev. utsättas för en styvpappas hat.
I mitt samhälle:
Hon gör abort och detta barn slipper ovan.
Citat:
Så pantade människor passar nog inte på prestigefyllda utbildningar, utan det få på sin höjd bli Komvux i Askersund istället och ett hederligt arbete. Det är inte det sämsta. Pojken skall naturligtvis gifta sig med flickan, och vägrar han så blir det skadestånd ovanpå underhållet för barnet.
Ursäkta men jooo! även folk som läser på högpresterande universitet har alltså sex och blir förälskade.
Nyhet för dig kanske men inte för alla andra.
Så ditt samhälle ska alltså ha tvångsäktenskap för män? eller skadestånd? Hur högt ska detta skadestånd vara? Vad hände om han varken har råd med detta skadestånd eller underhållet?
och! vad fasen hjälper ett skadestånd denna tjej, eller deras barn?
Ditt samhälle: 2 begåvade människor blir förhindrade plugga. Kvinnan pga tvångsfödsel, mannen pga ekonomi. Mannen bli dessutom evigt skuldsatt om det där skadeståndet nu på nått sätt ska ersätta henne för skadan i sitt liv.
1 barn föds in i olyckliga omständigheter med stor risk fara illa.
Mitt samhälle:
Tejen gör abort, end of problem
Citat:
Han fängslas per omgående och placeras i tukthus med straffarbete. Hon undersöks och beroende på medicinsk bedömning så kanske barnet skadats av drogerna och måste aborteras, alternativt får hon föda barnet som placeras på institution eller adopteras bort, medan moderna sätts på tvångsvård och helst övertalas till sterilisering.
Egentligen hade jag velat skriva att killen skjutes och kvinnan interneras, men en del läsare är så känsliga.
Jaha...så ditt samhälle ska alltså ha tukthus? wow!! ja var ju inte så oväntat...vilka människor förutom nu droganvändare ska sättas på dessa tukthus? och "tuktas"? Alla som bryter mot dina regler?
Varför ska detta unika, heliga DNA, denna MÄNNISKA till cellklump, med fullvärdiga mänskliga rättigheter plötsligt nu MÖRDAS bara pga nån skada nån annan åsamkat den?
Gäller det även födda människor uven? att är de skadade så kan man avrätta dem?
Nåväl
DITT samhälle:
Man på tukthus, lär han ju inte må så bra av, den mesta forskningen kring detta visar nämligen på at nej, fysisk bestraffning hjälper inte speciellt människor med denna typ av problematik. Alltså inget positivt resultat utan kostnader för samhället.
1 MÖRDAT barn, enligt ditt samhälles synsätt på foster alt. 1 människa som ska tvingas utsättas för barnhem/ institutioner. Vad tror du detta kostar samhället? förmodligen miljoner.
1 kvinna i tvångsvård..vad är det för nått? Är det tukthuset? då har du i sånt fall 2 st överst.
Varför ska hon steriliseras men inte han? obegripligt.
Mitt samhälle:
Hon få lov göra abort. om hon inte vill detta, så få hon den vård hon och ev. barn nu behöver.
Båda får hjälp med avvänjning och inget jävla tukthus.
Citat:
Varför nu ett samhälle skall ha lösningar på problem som fria människor skaffar sig genom felbeteenden.
Ja är ju betydligt billigare för samhället....att barn föds i djup misär för att sen växa upp till icke funktionalitet.
och fan så billigt med massa människor som ligger och dör i dikena pga de körde för fort ex.
eller föräldrar som pga rökning får cancer men ingen hjälpa...deras barn och övriga släkt är superbilligt sen för samhället ta hand om. etc.
För att inte tala om hur billigt det blir när alla medborgare i samhället förlorar förtrrendet för sitt samhälle. Varför ska jag hjälpa till här, när samhället inte gjorde ett skit för min farsa/ morsa, eller för mig.
Fråga vilken ekonom som helst och hen lär svara att fan så mycket dyrare för samhällen inte ta tag i problem i tid.
Säg mig uven?
varför inte bara dämma en yxa i pannan direkt på alla dessa som har sex före äktenskapet?
eller på annat sätt beter sig "ansvarslöst"?
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-26 kl. 10:51.
Inget humant samhälle har gått över stupet orsakat av sin humanitet.
Däremot har du gott om samhällen som verkligen gått under baserat på din typ av ideologi.
Samhällen som inte gör ett skit för merparten av sina medborgare, utan bara ägnar sig åt straff, brukar inte bli långvariga, det ha div, revolutioner bevisat genom tiderna.
Var i all världen har jag skrivit att jag inte vill göra något för merparten av medborgarna?
Jag vill bl a att de skall ha ett fungerande försvar, ett effektivt rättsväsende, en fungerande sjukvård, ett bra utbildningsväsende och ett grundtryggat socialt skyddsnät. Vidare vill jag att staten skall upprätthålla en fungerande infrastruktur och föra en gynnsam näringslivspolitik.
Men jag vill också ställa krav på medborgarna på allehanda vis, och säkerställa respekt för människolivet (både när det skall värnas och när motsatsen skall inträda), och på att man inte onödigtvis tar gemensamma resurser i anspråk. Vi kan se framför oss tider när vi behöver använda våra resurser på andra sätt än idag och då kan inte självförvållade problem och ren dumhet sättas i högsätet. Det blir i längden varken politiskt eller ekonomiskt - eller moraliskt försvarbart.