2018-06-25, 01:06
  #985
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

I din värld så tar inte män några som helst konsekvenser oftast. han kan bara försvinna, om han har lust. och vadå "någon annan"? En vinna som gör abort tar sin konsekvens, hon gör ett val en abort eller inte abort.

Jag betraktar inte att ta livet av ett ofött människoliv för att ta ansvar.

Citat:
Just" och därför vi ha aborträtt i Sverige så vi slipper belasta Danskarna med våra problem.

En kättersk tanke - kanske skulle vi agera för att inte åstadkomma de där problem från första början?

Citat:
Överbefolkning är inget att leka med snälla uven. hade inte Kina haft ett barns politik, var tror du vi varit idag? Inte för att jag är för den direkt, men! den har garanterat bidragit till att vi ännu ej nått krisnivåer.

Läs denna
http://www.gp.se/debatt/kraftig-befolknings%C3%B6kning-ett-hot-mot-klimat-och-fred-1.180088

Det är inte ett problem för varken världen eller Sverige att den svenska befolkningen ökar - vilket den inte gör.

Citat:
men inte speciellt kul eller bekvämt eller smärtfritt. kan lova dig att det är inget som nån kivnna liksom gör för att det är "attraktivt". betydligt enklare skydda sig.

Min tidigare presenterade undersökning angående återfallsaborter antyder att detta är en myt.

Citat:
Är mödrar eller föräldrar olyckliga uven så blir barn det också. Dessa hänger ihop.
Inget barn kan leva tryggt och obekymrat liv, om morsan bli bankad till mos varje helg av en apberusad far ex.

Jag vill inte alls påstå att detta aldrig hänt - jag är också helt emot alkohol - men detta var garanterat inte de dominerande draget, till skillnad från hur skilsmässoläget är idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
försäkring som i vår allmäna sjukvårdsförsäkring.
Hört talas om den? Där INGÅR abort.

Er människosyn är bedrövlig - Ni ser foster som vore de virus.
Citera
2018-06-25, 01:14
  #986
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då antar jag att du t ex vill avskaffa systemet med offentlig försvarare, för det premierar ju verkligen ansvarslöst beteende. Varför ska samhället bekosta advokat åt presumtiva brottslingar, många gånger återfallsförbrytare?

Genom avsevärt längre fängelsestraff för tjyvar och banditer så lär återfallen minska dramatiskt. Det är helt vettlöst att samma kriminella roterar runt i systemet hela tiden. Det är lätt att förstå att advokatkåren gillar korta straff - återvinning är lönsamt.

Citat:
Vidare får man väl bekosta sin egen drogavvänjning om man är så ansvarslös att man missbrukar, eller vad säger du?

Vad sägs om avvänjning i interneringsläger?

Citat:
Är man ansvarslös och drar på sig skulder får man väl reda upp det själv? Bort med skuldsanering och personlig konkurs!

Det beror på hur skulderna uppkommit.

Citat:
Vid självförvållade sjukdomar får man givetvis bekosta vården själv. Alla vet numera att rökning bl a ökar riskerna för cancer. Är man så ansvarslös att man ändå röker får man själv ta ansvar för sitt behov av sjukvård. Visst?

Jag är för ett grundtrygghetssystem kompletterat med privata försäkringstillägg. Då är det rimligt att riskbeteende motiverar högre premier.

Citat:
Allt det här är lika rimligt som att förvänta sig att människor ska ta ansvar för sin sexualitet till 100% perfekt, och vägra abort när de inte gör det.

Ja, att ansvar inte smäller högt i dagens Sverige framgår dagligen med mer än önskvärd tydlighet.
Citera
2018-06-25, 06:13
  #987
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Genom avsevärt längre fängelsestraff för tjyvar och banditer så lär återfallen minska dramatiskt. Det är helt vettlöst att samma kriminella roterar runt i systemet hela tiden. Det är lätt att förstå att advokatkåren gillar korta straff - återvinning är lönsamt.



Vad sägs om avvänjning i interneringsläger?



Det beror på hur skulderna uppkommit.



Jag är för ett grundtrygghetssystem kompletterat med privata försäkringstillägg. Då är det rimligt att riskbeteende motiverar högre premier.


Ja, att ansvar inte smäller högt i dagens Sverige framgår dagligen med mer än önskvärd tydlighet.
Det som framgår med önskvärd tydlighet, är vilket omänskligt samhälle du skapar med dina orealistiska förväntningar. De som inte tecknar det privata sjukförsäkringstillägget - för det finns alltid de som inte gör det! - får dö i sin självförvållade cancer då?

Jag är absolut för ett större personligt ansvarstagande än det vi ser i Sverige idag. Jag vill däremot inte bygga upp ett samhälle utifrån presumtionen att folk agerar med 100%-ig perfektion i sina beslut hela tiden, annars drabbas de av stenhårda konsekvenser. Det går bra att ha den hållningen så länge ingen i den närmaste familjen drabbas, men när ens egen son eller dotter ska malas ner i samhällets bestraffningskvarn för något mänskligt misstag de begått så är det inte kul längre. Då önskar man nog att det fanns human drogavvänjning, allomfattande solidariskt finansierad sjukvård och möjlighet till abort.
Citera
2018-06-25, 08:59
  #988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag betraktar inte att ta livet av ett ofött människoliv för att ta ansvar.

och jag betraktar inte ett befuktat ägg, embryo, foster i sitt tidiga stadie som en person.
och jag anser inte man kan ta livet av en person innan den ens har tagit form.

och jag anser verkligen att det just är att ta ansvar att se till att inte barn/ människa hamnar i en kass livssituation.

Det absolut viktigaste här är inte att allt mänskligt DNA promt ska tillåtas bli människor oavsett allt annat/ alla andra. Utan det viktigaste är att bygga ett välfungerande samhälle där människors behov och mänsklighet får plats, och där ingår kvinnors reproduktiva rättigheter.

Citat:
En kättersk tanke - kanske skulle vi agera för att inte åstadkomma de där problem från första början?
Det är inte ett problem för varken världen eller Sverige att den svenska befolkningen ökar - vilket den inte gör.

Den svenska befolkningen tillhör nu den andel människor i världen som slukar mest resurser, skitar ner mest, är alltså större problem faktiskt om Sveriges befolkning ökar än om ex. något fattigt U-lands befolkning ökar som lever på betydligt mindre av klotets resurser.

Citat:
Min tidigare presenterade undersökning angående återfallsaborter antyder att detta är en myt.

Du en trams uv....inhuman och tramsig.

Citat:
Jag vill inte alls påstå att detta aldrig hänt - jag är också helt emot alkohol - men detta var garanterat inte de dominerande draget, till skillnad från hur skilsmässoläget är idag.

Nej du vill bara blunda för att sånt sker, och se till att människor ska tvingas leva med det, med ditt lilla motto ansvar = STRAFF.
Litet misstag och BAM! så ska du samt även dina anhöriga, lida ont resten av livet inga utvägar här inte.


Citat:
Er människosyn är bedrövlig - Ni ser foster som vore de virus.

nej jag ser foster för vad de är, inget annat.
Du se däremot människor som dina små tennsoldater, trippar de inte enligt dina banor, i dina raka led, så ska de straffas, och DET är verkligen en bedrövlig människosyn.

Konsekvenserna för fullt levande personer i din värld är förfärliga, du bygger in misär via att skapa en värld av tvång. Svaret på det är desperation och att folk, inkl. små barn far illa.

Konsekvenserna för fullt levande personer i min värld är förlåtande, här bygger man bort misär vi att skapa en värld med möjligheter och lösningar. Svaret på det är att trygga människor, trygga människor kan ge trygghet till andra.

Vi kan vara oerhört tacksamma att din sort av värld för länge sen är borta i vår del av världen.
Är förmodligen en av de absolut främsta skälen till att Sverige skårar så högt på de flesta rankinglistor över vällyckat samhälle.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-25 kl. 09:55.
Citera
2018-06-25, 11:15
  #989
Medlem
Lite exempel för dig uven att förklara hur just dessa individer ska reda ut sin situation så du får bra resultat för flest.

- Äkta makar med 3 småbarn, där mannen ex. genomgår livskris som han "avhjälper" via att begå ett misstag med en fd flickvän, som blir av misstag gravid, men som inte får göra abort i din värld.
HUR tycker du denna konstellation ska lösa detta dilemma? Du har 3 barn som är beroende av sin far, en fru, en kvinna samt en kommande liten människa med kommande behov.

Nå?

- Samma par med 3 småbarn, och nu är det hon som begår ett misstag på nån fest i fyllan ex. och blir oönskat gravid med en annan man. Hon minns inte vilken man det var hon hade sex med eller ens att hon haft sex.

Nå?

- Tonårig tjej, djupt förälskad blir övertalad till oskyddad sex, ( killen lova dyrt och heligt han ska dra sig ur i tid) Hon blir gravid. Båda har kommit in på prestigefylld utbildning utomlands, som är förbetald, går inte få studieavgiften återbetalad. Han drar. Hon tvingas bära samt föda ett barn hon inte ha den minsta möjlighet att försörja eller ta hand om, för hon är 18, utan arbete, utan utbildning, utan lägenhet, utan pengar, (för alla hennes besparingar har gått till denna skola) och han svarar inte längre på hennes allt mer desperata mail.

Nå?

- Drogberoende kvinna som lever tillsammans med sin likaledes helt drogberoende kille i ett våldsamt
förhållande med daglig misshandel och misär. Han är även hennes hallick. Hon blir gravid, men vet inte vem fadern är. Socialtjänsten bedömer henne som självmordsbenägen.

Nå?

berätta nu ditt samhälles "lösningar" på ovan livssituationer.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-25 kl. 11:20.
Citera
2018-06-25, 21:13
  #990
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det som framgår med önskvärd tydlighet, är vilket omänskligt samhälle du skapar med dina orealistiska förväntningar. De som inte tecknar det privata sjukförsäkringstillägget - för det finns alltid de som inte gör det! - får dö i sin självförvållade cancer då?

Jag är absolut för ett större personligt ansvarstagande än det vi ser i Sverige idag. Jag vill däremot inte bygga upp ett samhälle utifrån presumtionen att folk agerar med 100%-ig perfektion i sina beslut hela tiden, annars drabbas de av stenhårda konsekvenser. Det går bra att ha den hållningen så länge ingen i den närmaste familjen drabbas, men när ens egen son eller dotter ska malas ner i samhällets bestraffningskvarn för något mänskligt misstag de begått så är det inte kul längre. Då önskar man nog att det fanns human drogavvänjning, allomfattande solidariskt finansierad sjukvård och möjlighet till abort.

Vi ("vi") har byggt upp ett samhälle som närmast konsekvent belönar de som gör fel och bestraffar de som gör rätt. Det håller aldrig i längden, varken ekonomiskt, politiskt eller moraliskt. Om man använder sådana argument som att man skall betrakta alla som gör fel som en nära anhörig så kommer aldrig ansvar att utkrävas och de som gör rätt alltid att skötsamhetsbestraffas. Det är ett dåligt samhälle.
Citera
2018-06-25, 21:25
  #991
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och jag betraktar inte ett befuktat ägg, embryo, foster i sitt tidiga stadie som en person.
och jag anser inte man kan ta livet av en person innan den ens har tagit form.

och jag anser verkligen att det just är att ta ansvar att se till att inte barn/ människa hamnar i en kass livssituation.

Det absolut viktigaste här är inte att allt mänskligt DNA promt ska tillåtas bli människor oavsett allt annat/ alla andra. Utan det viktigaste är att bygga ett välfungerande samhälle där människors behov och mänsklighet får plats, och där ingår kvinnors reproduktiva rättigheter.

Så, Du vill således att mänskliga rättigheter skall inskränkas till förmån för kvinnliga rättigheter? Det vill inte jag. Vuxna kvinnor bör efter hundra år med rösträtt ha lyckats räkna ut att man måste ta ansvar precis som om man vore en man.

Citat:
Den svenska befolkningen tillhör nu den andel människor i världen som slukar mest resurser, skitar ner mest, är alltså större problem faktiskt om Sveriges befolkning ökar än om ex. något fattigt U-lands befolkning ökar som lever på betydligt mindre av klotets resurser.

Nja, det är skillnad på "befolkningen i Sverige" och " svenska folket". Vi har runt 8 miljoner svenskar i Sverige idag, och såväl andel av befolkningen som antalet individer minskar. 8 miljoner är ungefär vad Sverige, med sina klimatologiska förutsättningar klarar av att långsiktigt försörja under rimligt påfrestande förhållanden. Demografiskt har det emellertid hänt rätt mycket i Sverige under en 30-40-årsperiod vilket ställer till det ganska mycket.

Citat:
Du en trams uv....inhuman och tramsig.

Nej, jag kan ta fram den undersökningen igen om Du vill. Det är bedrövlig läsning.

Citat:
Nej du vill bara blunda för att sånt sker, och se till att människor ska tvingas leva med det, med ditt lilla motto ansvar = STRAFF.
Litet misstag och BAM! så ska du samt även dina anhöriga, lida ont resten av livet inga utvägar här inte.

Medan Du vill uppmuntra till ansvarsflykt.

Citat:
nej jag ser foster för vad de är, inget annat.
Du se däremot människor som dina små tennsoldater, trippar de inte enligt dina banor, i dina raka led, så ska de straffas, och DET är verkligen en bedrövlig människosyn.

Konsekvenserna för fullt levande personer i din värld är förfärliga, du bygger in misär via att skapa en värld av tvång. Svaret på det är desperation och att folk, inkl. små barn far illa.

Konsekvenserna för fullt levande personer i min värld är förlåtande, här bygger man bort misär vi att skapa en värld med möjligheter och lösningar. Svaret på det är att trygga människor, trygga människor kan ge trygghet till andra.

Vi kan vara oerhört tacksamma att din sort av värld för länge sen är borta i vår del av världen.
Är förmodligen en av de absolut främsta skälen till att Sverige skårar så högt på de flesta rankinglistor över vällyckat samhälle.

Ja, vi får väl se hur det går med vårt lyx- och ansvarslöshetssamhälle.
Citera
2018-06-25, 22:07
  #992
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag hade litet diskplikter, så jag var borta en stund...

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Lite exempel för dig uven att förklara hur just dessa individer ska reda ut sin situation så du får bra resultat för flest.

Scenarier har alltid sin begränsning genom att de är förenklingar och bygger på schabloner av förhållanden. Problemet är emellertid att Du utgår från och förutsätter att något samhälle har en massa ansvar för människor. I ett samhälle som vårt, som till stor del präglas av liberala idéer om individernas frihet, så är egentligen det liberala svaret "lös det själva på bästa sätt och besvära inte mig". En omedelbar baksida av en långtgående liberalisering är med nödvändighet att rätt många människor kommer att göra rätt mycket fel.

Nå, men för diskussionen skull skall jag ändå avge några svar, som Du säkerligen kommer att tyccka illa om.

Citat:
- Äkta makar med 3 småbarn, där mannen ex. genomgår livskris som han "avhjälper" via att begå ett misstag med en fd flickvän, som blir av misstag gravid, men som inte får göra abort i din värld.
HUR tycker du denna konstellation ska lösa detta dilemma? Du har 3 barn som är beroende av sin far, en fru, en kvinna samt en kommande liten människa med kommande behov.

Nå?

Riktiga karlar har inte "livskriser". Eller ännu mer precist, det är kris hela tiden, särskilt om man är gift och har barn. För den sakens skull springer man inte iväg och hoppar i säng med någon annan. Nu har då tydligen den här slappdasen gjort det och dragit olycka över sin familj. Han har fortfarande samma plikter mot familjen, hustrun bör klå upp honom och hon väljer om han skall få stanna kvar eller drivar ur huset, givetvis med kvarstående ekonomiska skyldigheter. Hustrun bör kunna kräva att han låter kemiskt kastrera sig, för undvikande av upprepning.

Den andra kvinnan borde inte hoppat i säng med en gift man, och om så skyddat sig bättre. Mannen har ekonomiska skyldigheter gentemot barnet, men inte gentemot modern. Det blir inte mycket pengar över till snus för hans del resten av livet.

Citat:
- Samma par med 3 småbarn, och nu är det hon som begår ett misstag på nån fest i fyllan ex. och blir oönskat gravid med en annan man. Hon minns inte vilken man det var hon hade sex med eller ens att hon haft sex.

Nå?

Jag hade drivit henne ur huset, men hon hade haft kvarstående ekonomiska skyldigheter. Uppenbarligen finns ingen man som kan bidra ekonomiskt så hon får stå för de fiolerna själv. Hennes man kanske är bättre än vad jag är och låter henne stanna och inkorporerar barnet i familjen, men det är hans val och absolut ingen rättighet.

Citat:
- Tonårig tjej, djupt förälskad blir övertalad till oskyddad sex, ( killen lova dyrt och heligt han ska dra sig ur i tid) Hon blir gravid. Båda har kommit in på prestigefylld utbildning utomlands, som är förbetald, går inte få studieavgiften återbetalad. Han drar. Hon tvingas bära samt föda ett barn hon inte ha den minsta möjlighet att försörja eller ta hand om, för hon är 18, utan arbete, utan utbildning, utan lägenhet, utan pengar, (för alla hennes besparingar har gått till denna skola) och han svarar inte längre på hennes allt mer desperata mail.

Nå?

Så pantade människor passar nog inte på prestigefyllda utbildningar, utan det få på sin höjd bli Komvux i Askersund istället och ett hederligt arbete. Det är inte det sämsta. Pojken skall naturligtvis gifta sig med flickan, och vägrar han så blir det skadestånd ovanpå underhållet för barnet.

Citat:
- Drogberoende kvinna som lever tillsammans med sin likaledes helt drogberoende kille i ett våldsamt
förhållande med daglig misshandel och misär. Han är även hennes hallick. Hon blir gravid, men vet inte vem fadern är. Socialtjänsten bedömer henne som självmordsbenägen.

Nå?

Han fängslas per omgående och placeras i tukthus med straffarbete. Hon undersöks och beroende på medicinsk bedömning så kanske barnet skadats av drogerna och måste aborteras, alternativt får hon föda barnet som placeras på institution eller adopteras bort, medan moderna sätts på tvångsvård och helst övertalas till sterilisering.


Citat:
berätta nu ditt samhälles "lösningar" på ovan livssituationer.

Varför nu ett samhälle skall ha lösningar på problem som fria människor skaffar sig genom felbeteenden.
Citera
2018-06-25, 22:45
  #993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så, Du vill således att mänskliga rättigheter skall inskränkas till förmån för kvinnliga rättigheter? Det vill inte jag. Vuxna kvinnor bör efter hundra år med rösträtt ha lyckats räkna ut att man måste ta ansvar precis som om man vore en man.

Jag hoppas innerligt du har förstått som vuxen man att, kvinnor = människor.
Mänskliga rättigheter inkluderar alltså kvinnor men inte befuktade äggceller.

Vidare HUR fan har vuxna män genom tiderna tagit ansvar för barn tycker du?



Citat:
Nja, det är skillnad på "befolkningen i Sverige" och " svenska folket". Vi har runt 8 miljoner svenskar i Sverige idag, och såväl andel av befolkningen som antalet individer minskar. 8 miljoner är ungefär vad Sverige, med sina klimatologiska förutsättningar klarar av att långsiktigt försörja under rimligt påfrestande förhållanden. Demografiskt har det emellertid hänt rätt mycket i Sverige under en 30-40-årsperiod vilket ställer till det ganska mycket.

För mig är svenskar de som bebor landet Sverige. End of story.
och är du som tjatar om svensk befolkningsökning, inte jag. jag vill hellre ha en minskning av svenskar
SAMT hela väldens befolkning, så käket räcker och anda arter får lite plats sätta sina tassar och och planeten fortsätter snurra.

Citat:
Nej, jag kan ta fram den undersökningen igen om Du vill. Det är bedrövlig läsning.

Då kan jag ju plocka fram alla de studier som finns kring antal kvinnor döda pga abortförbud i världen.
Antalet barn som dött pga vanvård pga brist på reproduktiva rättigheter för kvinnor.
Antalet barn som dött pga desperata föräldrar pga brist på reproduktiva rättigheter för kvinnor.
Vad som händer barn som växer upp under kärlekslösa förhållanden pga .........
vad det skulle innebära för världens befolkning om dagens aborträtter skulle förvandlas till förbud.
Vad denna ökning i väldens befolkning skulle betyda för människan överlevnad.
Vad behöver du mer av "bedrövlig läsning"?


Citat:
Medan Du vill uppmuntra till ansvarsflykt.

Ja är ju EXTREM ansvarflykt att inte vilja att männsikor ska fara illa eller att människosläktet ska klara sig, att dina barnbarnbarn också ska ha en värld leva i...Fruktansvärt ansvarslöst onekligen.


Citat:
Ja, vi får väl se hur det går med vårt lyx- och ansvarslöshetssamhälle.

ja vi vet ju redan hur det tenderar gå med ditt.
Citera
2018-06-25, 22:51
  #994
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi ("vi") har byggt upp ett samhälle som närmast konsekvent belönar de som gör fel och bestraffar de som gör rätt. Det håller aldrig i längden, varken ekonomiskt, politiskt eller moraliskt. Om man använder sådana argument som att man skall betrakta alla som gör fel som en nära anhörig så kommer aldrig ansvar att utkrävas och de som gör rätt alltid att skötsamhetsbestraffas. Det är ett dåligt samhälle.
Du förespråkar ett extremsamhälle, ett samhälle som bestraffar minsta avsteg från "den rätta vägen" med strängast möjliga straff. Det är inhumant. Det är ur den aspekten du måste tänka på alla samhällets medborgare som nära anhöriga. "Vill jag se min son eller dotter utsättas för den här inhumana behandlingen?" Det går att hitta medelvägar, dvs tuffare än Sveriges nuvarande hållning men inte tufft in absurdum. Abortlagstiftningen ser jag absolut ingen anledning att ändra på "bara-för-att". Vi har fullt tillräckligt med ständig påfyllnad av mänskligt DNA i världen utan att behöva tvinga ovilliga människor att axla föräldrarollen. (Mina avklippta naglar innehåller också mänskligt DNA, ska vi vörda dem också?)
Citera
2018-06-25, 22:53
  #995
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Amen!

( vems är hunden?)
Ingwn aning, fulsnyggast möjliga på nätet bara
Citera
2018-06-25, 22:55
  #996
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du förespråkar ett extremsamhälle, ett samhälle som bestraffar minsta avsteg från "den rätta vägen" med strängast möjliga straff. Det är inhumant. Det är ur den aspekten du måste tänka på alla samhällets medborgare som nära anhöriga. "Vill jag se min son eller dotter utsättas för den här inhumana behandlingen?" Det går att hitta medelvägar, dvs tuffare än Sveriges nuvarande hållning men inte tufft in absurdum. Abortlagstiftningen ser jag absolut ingen anledning att ändra på "bara-för-att". Vi har fullt tillräckligt med ständig påfyllnad av mänskligt DNA i världen utan att behöva tvinga ovilliga människor att axla föräldrarollen. (Mina avklippta naglar innehåller också mänskligt DNA, ska vi vörda dem också?)

Nej, egentligen vill jag bara att människor får bära konsekvenserna av sina handlingar. Det enda hållbara alternativet är att påtagligt inskränka människors friheter. Men vi klarar inte långsiktigt att bygga samhället enligt principen Frihet utan ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in