2018-06-25, 14:19
Medlem
Kan man ringa någon från "jagärhär"?

Min grabb gör ett grupparbete i skolan där varje grupp ska skriva om en organisation.

Gemensamt för alla organisationer är att de jobbar mot fördomar, inskränkthet, mobbing, rasism och hat i någon form.

Min grabbs grupp fick denna organisationen "JÄH". Var hittar man bäst information?

Anledningen att jag själv lägger näsan i blöt är för att jag anar en del hyckleri i dessa organisationer.

Men grabben har en helt oskyldig ingång, och det tycker jag är bra, jag uppmuntrar det. Trots allt kan ju min cyniska hållning vara helt fel! (Även om jag inte tror det )

Gillar den här tråden, men i ärlighetens namn är den kanske lite biased(även om det ligger nära mina egna åsikter)

Hursomhelst, om jag ska hjälpa grabben med mer neutrala källor, där informationen är mer nyanserad, varken enbart hyllningar eller sågningar, vart vänder jag mig då?

Och går det att ringa dom och ställa lite raka frågor.

Hittade inget nummer till Mina Dennert eller hennes man. Men organisationen eller talespersoner för organisationen måste väl ha nummer man kan ringa?
Citera
2018-06-25, 15:34
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Kan man ringa någon från "jagärhär"?

Följade Admins och moderatorer har jag funnit på Eniro. (Offentliga uppgifter)

Admins

Roger Wiklander
https://personer.eniro.se/p/roger+wiklander/3071300?search_word=Roger+Wiklander

Robert Hedström
https://personer.eniro.se/p/robert+hedstr%C3%B6m/2087869?search_word=Robert+Hedstr%C3%B6m

Moderatorer

Annika Åberg Darell
https://personer.eniro.se/p/annika+darell/12935305?search_word=Annika+%C3%85berg+Darell

Gunnel Gomér
https://personer.eniro.se/p/gunnel+gom%C3%A9r/208255?search_word=Gunnel+Gom%C3%A9r

Joe Hidén
https://personer.eniro.se/p/joe+hid%C3%A9n/13664349?search_word=Joe+Hid%C3%A9n

Heidi Brandtner
https://personer.eniro.se/p/heidi+brandtner/350608?search_word=Heidi+Brandtner

Joakim Nörler
https://personer.eniro.se/p/joakim+n%C3%B6rler/6019548?search_word=Joakim+N%C3%B6rler

Audrey Lebioda
https://personer.eniro.se/p/audrey+lebioda/11652479?search_word=Audrey+Lebioda
Citera
2018-06-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
F

Fint! Bra research! Ska bli spännande att se hur tillmötesgående de är.

Någon särskild fråga ni vill ha svar på? Ni är nog mer insatta än jag.

Någon i tråden som ringt och pratat med någon?
Citera
2018-06-25, 16:01
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Min grabbs grupp fick denna organisationen "JÄH". Var hittar man bäst information?

Fyfan vad är det för en jävla skola som vill att man ska skriva om en hatisk grupp som utgör sig för att vara "goda", vilka vidriga lärare grabben din måste ha.
Citera
2018-06-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Fyfan vad är det för en jävla skola som vill att man ska skriva om en hatisk grupp som utgör sig för att vara "goda", vilka vidriga lärare grabben din måste ha.

Men det är nog ganska normalt. Grupparbeten i samhällskunskap där man skriver om aktuella företeelser är väl inget konstigt?

I det här fallet om organisationer mot fördomar, mobbning, rasism, hat osv. Alla organisationer är nog inte hycklande eller cyniska. Finns många genuina också. Det är väl bra att barn får undersöka och komma fram till något själva?

Vad gäller "JÄH" så finns det nog många genuina medlemmar, även om dom är omedvetna om att organisationen som sådan inte är lika oskyldiga som dom själva.
Citera
2018-06-25, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAssHamster
Jaha det var ju ett extremt informativt svar, inte.. Och vad har du för belägg för detta?
Erfarenhet!

Citat:
Eftersom jag anser att gruppen visar ett högst politiserat sätt att föra sig så innebär det att du tycker att jag är en "näthatare"?
Var har jag sagt att du är en näthatare?
Citat:
Om jag nu är en "näthatare" så kan du peka på någonstans jag isf. använt mig av hat/hot och icke "vårdat språk"? Väntar med spänning på ditt svar om vart för någonstans jag "näthatat" för (för mig iaf) verkar det mest som att du försöker slänga dig med epitet för att slippa behöva ta i sakfrågan.
Bra jobbat måste jag säga för någon som säger sig jobba för "god ton"..
Eftersom jag inte sett att du är en näthatare eller använder dåligt språk (det lilla jag sett) faller din fråga.
Citat:
Sen att du sätter "folk" inom citat-tecken visar på ett tydligt förakt för folk som inte tycker som du, speciellt när du försöker sätta en "näthatar" stämpel på någon >endast< för att denna person inte har samma åsikt som du.
Jag sätter inte några sådana stämplar, speciellt inte för att vi inte tycker samma. Inom "#jagärhär tycker vi också väldigt olika och har inga problem med det.

Citat:
Edit: tyckte bara detta var extremt slående som du har i din signatur: "Är medlem av #jagärhär som mjukt förpliktigar att svara vänligt på förtal" då det är precis detta du gör själv, försöker att förtala folk för att kringgå sakfrågor.
Bara för att någon säger att någon annan förtalar betyder inte det per automatik att denne förtalar. För att uppnå epitetet "förtal" krävs förtal.

I övrigt tycker jag det är trevligt att snacka med dig.
Citera
2018-06-25, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAssHamster
Så varför försöker ledande medlemmar i #jäh utkräva samma sorts ansvar från folk som Hanif Bali m.fl.?
Man kan inte fortsätta dra i båda ändar och försöka utkräva båda sakerna utan att folk kommer att tycka ni är hycklare. Svårare än så är det inte.
Vi har inga problem med att bli kallade hycklare eller annat ännu värre. Så länge vi vet att det inte stämmer mår vi bra i vår gärning.

Citat:
Denna frågan har ställts tidigare i tråden utan svar så den tål att upprepas:
Spelar det någon roll vad en polis gör på fritiden? Så länge denne sköter sig under arbetstid så är det fritt fram att begå olagligheter och annat på fritiden?
Det övergår mitt intresse att svara på. Ta det i juridikforumet.
Citera
2018-06-25, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Faktiska förhållanden visar att #jagärhär beter sig som självgoda, överlägsna mobbare, hycklare och lögnare, ofta med en politisk agenda. De är osakliga och saknar faktisk substans i sin argumentation som i allt väsentligt är personangrepp. De beter sig kort sagt ofta som vidriga små kräk, vilket kosto ger upprepade exempel på.
Jag vet att det är svårt för många att hantera andra på ett moget sätt, men det brukar komma med tiden.

Citat:
Det är fascinerande att kritik tycks få deras självgoda och osakliga egon att svälla ytterligare. Ungefär som en ballong som blåses upp. De tycks helt sakna förmåga till självkritik, ödmjukhet och resonemang ur olika synvinklar. De visar inskränkthet, självgodhet och överlägsenhet tillsammans med ett utpräglat mobbarbeteende. En sällsynt vidrig kombination kan man tycka.
Ja, det är ungefär så jag menar som en del uttrycker sig. Det är osmakligt!
Citera
2018-06-25, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Givetvis inte, eftersom Flashback inte har någon sådan agenda. Men eftersom #jagärhärs kärnverksamhet är just att samla människor som ska bete sig "bra" på nätet och godkänner deras medlemsskap så förpliktigar ju det - åt båda hållen. Medlemmarna i gruppen förbinder sig givetvis till att uppföra sig på ett visst sätt, och gruppen genom att godkänna dem som medlemmar är ju garanter för att så sker.

Om du går med i Naturskyddsföreningen, tar på dig deras logga och går ut och dumpar diesel i våra vattendrag och postar det på nätet så kan du nog vara rätt säker på att du blir utesluten.
Exakt så är det och exakt så skall det vara (båda styckena)!
Citera
2018-06-25, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Det märks att det är röd dag idag, nu är hatgruppen ute och spyr sin galla överallt.
Det du säger betyder tyvärr inget så länge du inte kan visa att det är så.
Citera
2018-06-25, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du missade en nolla. Det är 9000, den här gången.

75,000 är en väldig massa extremt vänstervridna personer. Hela 7 divisioner att ta sig an om Sverige skulle rasa ned i inbördeskrig. Men kan inte en stor del av dessa 75,000 vara gymnasieungdomar som inte vågat annat än att gå med för att slippa obehag i dagens unga Sverige?

Jag förmodar att de får statsbidrag och bidrag från kyrka och fack, mycket möjligt också från svenskt näringsliv. Det är äckligt alltsamman. Kyrkan har jag gått ur, facket går jag ur förr eller senare, svenskt näringsliv är jag inte medlem av på något sätt.

Vilka äckel. Jag hatar dessa. Inte nog med att Sverige förvandlats till en illa fungerande hora. Därtill har det nya vidriga Sverige sådana här stödtrupper. Milde himmel, må nya tider komma.
När du har vaknat framför datorn och kommit ut i livet lovar jag att du kommer se ett annat Sverige än den syn du nu har. Jag är inte med i något av det du räknade upp men ändå är jag med i #jagärhär. orsaken är att de gör så gott för samtalsklimatet på nätet. Något du kanske skulle titta närmare på.
Citera
2018-06-25, 17:54
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Det du säger betyder tyvärr inget så länge du inte kan visa att det är så.

Det där skrev jag 2018-06-06, ta och skrolla tillbaka till det datumet får du ta en titt för dig själv. Så himla svårt är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in