2018-06-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Statusuppdatering om mig själv för er som följt mig i tråden
Hade buprenorfin när jag startade tråden, men bytte till metadon i februari efter 8 månader fyllda av återfall och total misär. Är så jävla förbannad på vården. Att det skulle ta nästan ett år, bara att BYTA MEDICIN. Det är bara SÅ jävla sjukt. Fy fan vad mycket lidande jag fått gå igenom bara på grund av detta. Men men.

Har bara haft metadonet sen februari så det är ju egentligen helt ointressant hur jag fungerar nu. Det viktiga är ju att det FORTFARANDE fungerar om tex ett år. Vi får se! Kommer hålla tråden uppdaterad.
Jag kan iaf meddela att mettat nu har fungerat för mig längre än det hade gått på Subben, när det hade slutat fungera för mig. 5 månader.
Jag tog i början av behandlingen ett återfall. Var innan återfallet nojig över att jag hade drogsug. Detta var under inställningen så jag hade ganska låg dos. Men något skevt hände. När jag tog återfallet så gav det verkligen ingenting. Och efter detta har mitt drogsug varit mycket lågt. Det är som att jag tänker tillbaka på återfallet och hur värdelöst det var, och hur lite det gav. Det typ betingade min hjärna att inte komma ihåg heroin som något så nice. TYP så.

Har iaf väldigt lågt drogsug om dagarna nu och känner mig väldigt fungerande sett på det stora hela. Det känns som att om jag fortsätter på den här vägen skulle jag kunna ta mig typ vart som helst. Jag brukar alltid lyckas sabba för mig själv typ 6 månader in på min nykterhet. Om jag bara kan hålla mig nykter nu i 1-2+ år så tror jag verkligen jag kan göra något med mitt liv och förvåna mig själv.
Ska börja plugga igen nu till hösten också.

Angående metadonkliniken så kan jag bara summera det i ett ord: SUNK.
Det är så jävla sunkigt i jämförelse med där jag gick förr och hämtade sub. Massor med trasiga själar som bara går dag ut och dag in och hämtar medicin. Skriker och härjar, fulla och bensade. Verkligen ingen miljö man vill befinna sig i under sin tidiga återhämtning.

På helgen fick jag hämta på "helgmottagningen" för stockholm. DET, DET var det VÄRSTA jag sett i beroendevården.

Folk slogs utanför, det fanns två väktare bara för att hålla ordning. Folk tränger sig i kön. Kryckor och rullatorer. Zigenare kommer in och har öppen marknad och säljer droger i kön. Alltså folk som inte har något där att göra, kommer trots väktare dit och erbjuder folk i kön droger.

Jag påpekade till min läkare att risken för återfall hade varit mindre om jag slapp helgmottagningen även om jag var hemlös. Hade jag bara fått med mig helgdoser hade det varit mindre farligt för mig att bara vara kvar på parkbänken än att behöva ta mig dit.
Det finns verkligen inte många omständigheter där det hade varit bättre för någon att gå dit än att slippa.
Men man är tvungen att gå dit de första 3 månaderna. Det är reglerna, tydligen.

Sen så var jag nära att behöva gå dit igen då jag hade lämnat ett UP på en torsdag (vilket då ingen hade sagt var ett problem, hade bara fått höra att man självmant skulle lämna en gång i veckan)
. Provet hade inte kommit tillbaka innan helgen. Och tydligen så är reglerna att man måste gå till helgmottagningen ifall de inte fått ett provsvar innan helgen.
Men då blev jag iaf förbannad och frågade om de tyckte att det var rimligt att straffa mig när de vet hur det ser ut där, och jag faktiskt skött mig helt klanderfritt liksom. Så jag slapp.

På det stora hela är verkligen kliniken (en av de stora i Stockholm) inte rolig asså. Det är mycket negativ förstärkning och bestraffning, och väldigt lite av det motsatta, belöning av gott beteende, vilket de själva lär ut är "the way to go" på landstingets anhörigkurs.
Där jag hämtade medicin förra gången när jag hade sub, gick jag två gånger i veckan redan efter 4-5 månader.
Det var jättebra, och jag kunde lägga mer tid på att jobba och komma ut i världen igen och mindre på att befinna mig på en klinik (även om den kändes som en vårdcentral till skillnad från sunkhaket jag går till nu).

Nu har det gått snart 6 månader, och jag måste ändå komma hit 4 ggr i veckan fortfarande. Varför vet jag inte. Det var 5 ggr i veckan för en vecka sen så jag har fått en dag mindre nu.
'
Nä men jag kan verkligen inte motivera för mig själv hur det kan vara bra att varje jävla morgon ryckas ur sitt sammanhang, lite småabstinent då min medicin inte räcker riktigt hela dygnet för mig(vilket inte är ett problem när jag kan ta medicinen hemma på morgonen INNAN jag ger mig ut för dagen) och gå till en sunkig klinik där jag måste stöta ihop med 30-50 av de tyngsta narkomanerna i hela länet, istället för att lugnt kunna sitta hemma och avnjuta en frukost med familjen.
Liksom fine att gå dit två gånger i veckan och hämta medicin + lämna UP på ett klockslag där man slipper stöta ihop med de mest omotiverade patienterna.
Men att efter 6 månader behöva gå dit och varje morgon bli verbalt attackerad av minst ett par bensade personer som måste babbla med allt och alla och behöva höra alla dessa jävla konversationer om knark "Imovane mannneneeen det är såå mycket mer najjzzz än stilnoct asså...
Jag har givetvis också babblat om knark hur mycket som helst i mina dagar.
Men precis just nu så är det ju liksom det jag vill slippa mer än något annat i världen.
Jag försöker ju göra allt jag möjligt kan och lite till för att SLIPPA andra missbrukare och knarksnacket dito.
Och detta har jag sagt till mitt vårdteam liksom att detta är triggers för mig jag vill slippa. Ändå tvingar de dit mig dag ut och dag in. Otroligt tröttsamt.

Det är väldigt irriterande och man känner sig extremt maktlös eftersom man inte har någon kontroll över situationen. Nån annan bestämmer saker som man inte gillar över en liksom.
Så jag ber om ursäkt för detta raljerande, men kände att jag verkligen måste lätta lite på trycket
Knyter handen hårdare och hårdade i fickan varje dag jag ser sunket på kliniken. Allt stör mig med det där stället just nu... Allt ifrån att alla är stereotyper, röker, har kryckor och en amstaff-hund, att folk helt obrytt slänger fel papper så det blir stopp i UP-toaletterna, så att de har fått ta bort pappret så man istället inte ens kan tvätta händerna. Att folk skriker och babblar så högt och massa skit.
Att personalen verkar tycka att man inte har rätt att störa sig på saker där, då man istället ska vara TACKSAM över att man har haft turen att få metadon och inte dött under väntetiden.
Samma inställning har jag hört bland andra patienter också, liksom wtf?
Ska man vara tacksam över att få väntat hur jävla länge som helst på att få en livsviktig medicin man behöver? Eller att bara för att andra "minsannnn" behövde dokumenterade överdoser och grejer och jag knappt nånting eftersom de lättat på reglerna så ska jag vara tacksam...
Jag är inte tacksam över att regelverket är dåligt, även fast det var sämre förr.

tack för om nån orkade läsa denna j*vla röra till bibel, även om jag tvekar på det
*end of rant*

Kärlek till er alla laropatienter, anhöriga och utomstående!
Först av allt vill jag säga tack till dig. Har läst i den här tråden sen jag blev aktuell för laro. Kändes jättebra och viktigt att få lite perspektiv och insyn ifrån någon annan än läkarna. Även om regler såklart ser olika ut från ställe till ställe.

Jag hoppas verkligen att det funkar för dig med metadon! Själv har jag 16mg bup, jag har ett jobb, lägenhet och nya vänner. Det känns helt sjukt faktiskt att jag kan vara nykter. Har inte tagit ett återfall sen jag började med laro!

Tänkte fråga dig om up. Först lämnade jag 3ggr i veckan, sen två och nu sen ca en månad en gång i veckan (det håller inte med mitt jobb att gå till vårdcentralen 2-3ggr i veckan). Hur länge tror du att jag kommer få lämna en gång i veckan? Har inte lämnat ett positivt prov sen slutet av förra sommarn. Jag förstår att du inte kan säga nåt exakt, men vad tror Du? Känner inte många med laro där jag bor nu så jag kan inte fråga någon.
Citera
2018-06-24, 14:30
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Först av allt vill jag säga tack till dig. Har läst i den här tråden sen jag blev aktuell för laro. Kändes jättebra och viktigt att få lite perspektiv och insyn ifrån någon annan än läkarna. Även om regler såklart ser olika ut från ställe till ställe.

Jag hoppas verkligen att det funkar för dig med metadon! Själv har jag 16mg bup, jag har ett jobb, lägenhet och nya vänner. Det känns helt sjukt faktiskt att jag kan vara nykter. Har inte tagit ett återfall sen jag började med laro!

Tänkte fråga dig om up. Först lämnade jag 3ggr i veckan, sen två och nu sen ca en månad en gång i veckan (det håller inte med mitt jobb att gå till vårdcentralen 2-3ggr i veckan). Hur länge tror du att jag kommer få lämna en gång i veckan? Har inte lämnat ett positivt prov sen slutet av förra sommarn. Jag förstår att du inte kan säga nåt exakt, men vad tror Du? Känner inte många med laro där jag bor nu så jag kan inte fråga någon.

Bra jobbat
Det låter som att du bor i en annan stad än jag (Stockholm) ? För jag känner inte igen reglerna du beskriver.
Men sen är ju laro beskrivet i ett ord "Godtycklighet" så man vet aldrig.

Det bästa är alltid att vara ärlig, är min erfarenhet. Kan du inte prata med din läkare och förklara att det skapar problem med jobbet att du inte kan försvinna tre gånger i veckan för att lämna up?
Och ifall du kan förhandla ned det till en gång i veckan så kanske du kan förklara för din chef och säga typ att du har haft problem med alkohol (om du inte vill vara helt ärlig) och går och lämnar prov en gång i veckan som del i din behandlingsplan som du haft länge. Att du lämnar ett prov i veckan för din egen skull för att du vill det, typ.

För jag kan garanterat säga att det inte finns någon nationell riktlinje som säger att du ska lämna 3 prov i veckan si och så länge utan det där är HELT upp till din läkare. Det kan möjligen vara så att din specifika klinik har egna regler de hittat på. Med betoning på hittat på. De måste inte följa något alls..

Har du en någorlunda vettig läkare som inte är en sadist så vill han/hon säkert hjälpa dig. De vill nog inte att du ska förlora ditt jobb pga 3 up i veckan! Du borde ju lätt kunna förhandla ned det till 2, om inte annat.
Jag själv och alla här i Stockholm på metadonsektionen lämnar en gång i veckan från början.
Citera
2018-06-25, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Långt inlägg.

Hej och jättetack för svaret!
Som du skriver så ska man ta sin medicin som ordinerat då meningen är att förutom substitut med minskat sug även komma ifrån missbruksbeteendet och förminska sin egen missbruksperson. Därför ska man undvika andra administrationssätt som ex snorta..
Jag har ingen lust att snorta och har inte gjort det medan jag varit med på programmet. Har faktiskt skött mig prickfritt hittils.. 🍀

Innan långt missbruk med Tram, morfin och oxy har jag gått på fentanyl i.v väldigt länge och fenta har ju väldigt kort halveringstid vilket gjort att jag injicerat upp till 15ggr per dygn. Därför sitter beteendet att tillfära droger i kroppen väldigt djupt i mig. Det kan väl vara orsaken till att jag känner obehag och sug senare på eftermiddagen och natten.
Svettningarna har minskat sedan senaste inlägg.

Helst vill jag gå på sub och inte metadon. Har ändå börjat tänka på att om det här inte går måste jag föreslå byte till metta. Vill fortsätta med mitt väldigt vanliga liv med familj m barn, körkort, fast anställning mm. (Sökte programmet precis innan jag skulle förlora allt).

Vilken typ av terapi erhåller du? Jag var 3mån från årsskiftet på kbt inriktad behandlingshem och fick ut lite men inte speciellt mycket. Fick temgesic så därför stannade jag kvar i inväntan på LARO. Var rädd för återfall då varje dos huvuddrog kanske hade resulterat i död..

Tack för förklaringen om det där med att hålla salivet i munnen pinsamt länge!🙈😂
Var rädd att iden bara var mellan mina öron och eventuell effekt, placebo!☺️
Ska prova att svälja när tabletten smält.

Som du skriver om suboxone och ren bupenorfin så tror jag att biverknings frekvensen är lägre än som sägs men ska ändå inte bortses ifrån. Jag märker ingen skillnad med franska B8or som jag tog innan programmet. Så jag är tacksam.

Jag hoppas att suget släpper snart så jag orkar stå emot. Ska kämpa med klor och näbb och utnyttja min kuratorkontakt.

Ska jag vara rädd för byte från sub till metadon ifall det skulle behövas? Ska dock inte tänka på det nu men om att..?

Tack och ha en toppen sommar!!

/DrB
Senast redigerad av Dr.Bushman 2018-06-25 kl. 08:53.
Citera
2018-06-25, 11:09
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Starkt jobbat av er som inte tar era mediciner på ”fel” sätt och inte sidomissbrukar!

Jag klarade inget av ovan nämnda och var tvungen att ge upp LARO. Inget jag ångrar, men jag känner mig väldigt dum som lurade mig själv.
Citera
2018-06-27, 11:36
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman

Jag hoppas att suget släpper snart så jag orkar stå emot. Ska kämpa med klor och näbb och utnyttja min kuratorkontakt.

Ska jag vara rädd för byte från sub till metadon ifall det skulle behövas? Ska dock inte tänka på det nu men om att..?

Jag pratar med en terapeut som är utbildad specifikt inom beroendeproblematik. Det är min kommun som gratis erbjuder den kontakten.
Behandlingarna jag fått so far på behandlingshem har varit värdelösa. Framförallt på 12-stegshemmen, men då är ju inte deras filosofi något för mig har jag fått lära mig (och är enligt mig en dålig och rent ut sagt livsfarlig lära för alla med specifikt opioid/opiatmissbruk, men det är off topic).
Du måste bara hitta en terapeut / psykolog som du känner förtroende för och känner att du får ut nåt av att prata med.

Angående suget så lär det tyvärr inte släppa någon gång snart om du redan har 16 mg.
Men kom ihåg att du ändå hade haft mycket mer sug om du inte haft nån medicin alls .
Men om du känner att den nivån av sug du har nu inte är tolerabel så kan metadon vara ett bra val.
Jag är iaf väldigt nöjd med bytet. Om du har en fungerande vardag också ökar dina chanser än om du är en sån som fortfarande hämtar medicin dagligen efter 10 år i LARO, hänger runt teamet dagligen och röker spice för socialbidraget. :P

Min (dock begränsade) erfarenhet so far av metadon är iaf att det går utmärkt att leva ett normalt liv med det . Träningen går bra också. Viktuppgången folk har beror mest på att de äter chips och inte rör på sig. Dock drar vissa på Sig en del vatten (ödem) vilket man inte kan hjälpa. Och svettningar vet jag är en vanlig biverkning av mettat. Jag Har som tur är sluppit båda dessa, däremot märker jag att jag drar på mig mer vatten än normalt då jag pissar dubbelt så mycket än jag brukar. Så lågger iaf inte på mig vattnet i kroppen.
MEN man får låg sexdrift som fan pga sänkt testosteron. Detta, likt de flesta andra biverkningarna går ju som tur är att behandla med medicin.
Jag dricker ett mått laktulos om dagen för magen och ska börja testosteronbehandling snart (en spruta i rumpan var 10e vecka.

Hoppas der gav dig några svar iaf
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Starkt jobbat av er som inte tar era mediciner på ”fel” sätt och inte sidomissbrukar!

Jag klarade inget av ovan nämnda och var tvungen att ge upp LARO. Inget jag ångrar, men jag känner mig väldigt dum som lurade mig själv.
Alla metoder är inte för alla Därför är det bra att det finns en uppsjö olika sätt att bli nykter på.
Du behöver verkligen inte känna dig dum. Vissa grejer måste man helt enkelt testa innan man vet hur man reagerar på dem och ifall det är något för en eller inte.
Citera
2018-07-02, 15:13
Medlem
Hej, har följt tråden sedan start. Är egentligen inte LARO patient längre. Blev utskriven för tre månader sedan för att själv ha trappat ut och var oförsiktig nog att vara Ärlig (nej ärlighet fungerar inte) och lämna tillbaka medicin som jag inte tagit. Skulle annars fått prova metadon.
Ville mest rapportera att jo fysisk abstinens varar Mer än några veckor....Ja min benvärk och matthet kanske kan vara psykiskt?
Men serienysningar? Allt är borta nu drygt tre månader senare. Så fysisk abstinens cirka tre månader inte veckor... Tänkte hålla mig borta från heroin och fentanyl nu eftersom det är de enda två drogerna jag Inte Kan sluta med....

Urinprov och salivprov lämnade jag i drygt ett år två ggr i veckan. Mest för att jag inte kom överens med sköterska och läkare inte för att jag var positiv på några prover.
Citera
2018-07-02, 15:17
Medlem
Skulle vilja höra om det finns fler här som blivit utsparkade från LARO för att ta för låga doser buprenorfin?
Citera
2018-07-03, 13:05
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Il
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Skulle vilja höra om det finns fler här som blivit utsparkade från LARO för att ta för låga doser buprenorfin?
Nej inte så länge jag gjorde det i samråd. Alla vet ju sub lätt går att sälja, så jag förstår om dom blir misstänksamma, även om man inte säljer.
Citera
2018-07-03, 14:37
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

Jag är tämligen säker på att de inte mäter nivåer, så länge man har några alls. Det är ganska knepigt (eller omöjligt) att avgöra hur mycket patienten har tagit med hjälp av urinprov.
Citera
2018-07-03, 16:03
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag är tämligen säker på att de inte mäter nivåer, så länge man har några alls. Det är ganska knepigt (eller omöjligt) att avgöra hur mycket patienten har tagit med hjälp av urinprov.

I min stad mäter de koncentrationen i blodet på alla som ställt in sig. De gör nytt test vid misstanke så kan de se om det förändrats
Citera
2018-07-03, 16:20
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
I min stad mäter de koncentrationen i blodet på alla som ställt in sig. De gör nytt test vid misstanke så kan de se om det förändrats

Oj, okej det är väl olika från stad till stad, i Lund tar man blodprov bara när det gäller metadon, när man ska ställa in sig på en dos. Eller det har under min tid varit ett annat tillfälle också, men då var det en studie och dagliga blodprov i två veckor (förutom helger). Sen dess har inte jag varit med om något blodprov och det är flera år sedan. Men det är fullt möjligt att det fungerar väldigt annorlunda på andra platser. Hur som helst, det krävs blodprover för att mäta halter och även då är det inte lätt. Det är inte så enkelt som att en person som väger x kg och tog y mg för z timmar sedan bör ha r mängd i blodet.
Citera
2018-07-03, 18:24
Medlem
Citat:
Tar du mediciner på annat sätt än vad läkaren har sagt riskerar du att bli utsparkad. Varför berättade du inte för läkaren att du funderade på att trappa ut, istället för att göra det själv och sen lämna tillbaka medicin??

Det viktigaste med laro är att alltid vara helt ärlig med allting, man åker ganska enkelt ut även om det är över något man själv inte tycker är nån big deal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in