Citat:
Ursprungligen postat av
ropperman
Tack för svar!
Funderar mycket kring hur lång tid det tar innan man kan tänkas bli kallad till möte med läkare. Har hört om andra mottagningar på psyk där man har haft köer på ett halvår t ex.
Det är skillnad också ifall du vill få buprenorfin eller metadon... Tyvärr.
Själv fick jag ju bup. väldigt enkelt, men fick vänta nästan ett helt jävla år (med stort lidande som följd) för att bara ens bli godkänd metadon. Det tog tid... Då var jag ändå redan inne i svängen. Dåligt.
Som både jag och många andra här tidigare nämnt så är regelverken runt laro hyfsat godtyckliga, och hur lång tid saker tar och hur smärtfritt det är att påbörja behandling handlar till stor del av vilket team du går till, samt vilken läkare du får.
Det gäller iaf att ligga på. Det kan hjälpa rätt mycket. Ligga på utan att bli för jobbig... Ligg på tills du får en tid. Ring ihärdigt både soc och teamen för att boka in möten.
Sen så upplevs ju teamen olika för alla. Sanningen är att det är en svårbehandlad patientgrupp, ofta med fler problem än "bara" missbruket.
*Svävar iväg lite här då det var länge sen jag skrev i tråden och så*
Jag går just nu på en av de sunkiga teamen i Stockholms innerstad och här klagar folk som SATAN hela tiden på allt från urinprover till att behöva gå på helgteam och sånt. Det är även allmänt bråkigt / stökigt till och från. Mycket sånt "...:?!?!!vaffanp.preaaatar niiue om..ajah har intt.. e tagit nåt," *faller ihop på golvet*
Om man har problem att lämna rena prover, framförallt på bens, så kan jag förstå att det blir jobbigt!!
Jag hade självt inte klarat av att gå här så ofta, särskilt länge. Det tog lite mindre än ett år för mig att få börja hämta själv på apotek. Så nu går jag ju bara dit på möten och sånt. Och efter två-tre års skötsamhet får man byta till Funkis, teamet för de fungerande. Så det är nästa steg. Can't wait, ärligt talat. Det suger ju att behöva dra till teamet och stöta på folk som är inne i svängen liksom, och gammalt folk man hängt med till och från där ute. När man är ren och har varit borta från det där ett tag är det ju verkligen det sista man vill.
Det är verkligen jobbigt för jag vill inte säga direkt liksom när nån gammal bekant hälsar att "Tyvärr mannen jag vill inte prata med dig

" utan det blir ju att man får snacka lite med påverkat folk typ varje gång man går dit eftersom de mest stökiga alltid är där i princip. De går ju varje dag tills de börjar sköta sig liksom.
Det är enda gången jag stöter ihop med nåt som har med droger att göra alls nu för tiden, på teamet.
Men det känns bra att känna sig alienerad från det där. Det är ju typ målet med behandlingen. Längtar verkligen tills jag får byta till Funkis!
För er som undrar ifall det är värt att byta från sub till meta så är mitt svar: Det beror på.
Ifall du är en
renodlad opioidmissbrukare så
JA definitivt. Förutsatt att subben inte fungerar för dig, då finns det förstås ingen anledning att byta.
Om du har problem med bens, så var medveten om att du kommer ha det jobbigt med prover och kontroll tills du kan lämna rena prover. Troligen bra mycket mer kontroll än ifall du haft sub på nån klinik som inte skriver ut metadon alls. Om du mot förmodan redan hämtar sub på en metadonmottagning så vet du ju hur det ser ut där.
Men jag får den här frågan ofta alltså, och
jag tycker verkligen att metadon funkar bra. Men jag har även en låg biverkningsprofil. Slipper tex svettningarna helt, och har inte gått upp i vikt. Tvärtom gått ned
all övervikt och börjat träna sen jag började.
Vill man verkligen komma bort från heroinet och ha ett normalt liv så går det med metadon! Det gäller att komma ihåg att heroinet är ens
värsta fiende. Om man duttar då och då så kommer man inte lyckas få nåt normalt liv i längden, det är inget jag sett nån lyckas med iaf.
Men det går att känna sig nöjd med effekten mettat ger, även ifall inte subben fungerade så misströsta inte.
Trevlig morgon på er!