2018-10-29, 20:13
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ropperman
Tack för svar!
Funderar mycket kring hur lång tid det tar innan man kan tänkas bli kallad till möte med läkare. Har hört om andra mottagningar på psyk där man har haft köer på ett halvår t ex.
Väldigt olika. Både från vilket län, mottagning och hur högt tryck det är på just din mottagning. Jag var placerad på behandlingshem när jag blev inskriven och det tog ca en månad från kontakt till första dos. Men då var ju allt under kontrollerade former, så jag gissar att det kommer ta längre tid för dig.

Det bästa att göra är att fråga på din mottagning helt enkelt! De kommer inte kunna säga exakt, men de borde kunna säga om det är inom närmsta veckorna, månaden etc. Kom med någon bra motivering varför du vill komma igång snabbt och var trevlig hela tiden när du snackar med dom

Skriv om du undrar ngt mer, ska försöka svara!

Citat:
Ursprungligen postat av zrtx
Beroendekliniken jag är inskriven hos sa att det var 0 chans att dom skulle ta emot mig, så det var det antar jag...
Hur menar du, sa läkaren på kliniken att du inte kom in? Fick du någon motivering? Jag hade blandmissbruk i journaler i närtid och det var inga problem.

Om det är så att läkaren sa att du inte kom in, fråga om varför och vad du kan göra för att förbättra dina chanser (tex lämna up x antal månader med bara opi i pisset etc)

Ge inte upp!
__________________
Senast redigerad av LiteKetaTack 2018-10-29 kl. 20:15.
Citera
2018-10-30, 09:16
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ropperman
Tack för svar!
Funderar mycket kring hur lång tid det tar innan man kan tänkas bli kallad till möte med läkare. Har hört om andra mottagningar på psyk där man har haft köer på ett halvår t ex.

Inga problem!
Berätta gärna hur det går för dig osv.
Har du mycket dokumenterad ? Opiat/opioid missbruk?
Har också hört att det kan ta lång tid. Hoppas det inte blir så med ditt fall.
Citera
2018-10-31, 05:49
  #411
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ropperman
Tack för svar!
Funderar mycket kring hur lång tid det tar innan man kan tänkas bli kallad till möte med läkare. Har hört om andra mottagningar på psyk där man har haft köer på ett halvår t ex.

Det är skillnad också ifall du vill få buprenorfin eller metadon... Tyvärr.
Själv fick jag ju bup. väldigt enkelt, men fick vänta nästan ett helt jävla år (med stort lidande som följd) för att bara ens bli godkänd metadon. Det tog tid... Då var jag ändå redan inne i svängen. Dåligt.

Som både jag och många andra här tidigare nämnt så är regelverken runt laro hyfsat godtyckliga, och hur lång tid saker tar och hur smärtfritt det är att påbörja behandling handlar till stor del av vilket team du går till, samt vilken läkare du får.
Det gäller iaf att ligga på. Det kan hjälpa rätt mycket. Ligga på utan att bli för jobbig... Ligg på tills du får en tid. Ring ihärdigt både soc och teamen för att boka in möten.

Sen så upplevs ju teamen olika för alla. Sanningen är att det är en svårbehandlad patientgrupp, ofta med fler problem än "bara" missbruket.


*Svävar iväg lite här då det var länge sen jag skrev i tråden och så*

Jag går just nu på en av de sunkiga teamen i Stockholms innerstad och här klagar folk som SATAN hela tiden på allt från urinprover till att behöva gå på helgteam och sånt. Det är även allmänt bråkigt / stökigt till och från. Mycket sånt "...:?!?!!vaffanp.preaaatar niiue om..ajah har intt.. e tagit nåt," *faller ihop på golvet*

Om man har problem att lämna rena prover, framförallt på bens, så kan jag förstå att det blir jobbigt!!
Jag hade självt inte klarat av att gå här så ofta, särskilt länge. Det tog lite mindre än ett år för mig att få börja hämta själv på apotek. Så nu går jag ju bara dit på möten och sånt. Och efter två-tre års skötsamhet får man byta till Funkis, teamet för de fungerande. Så det är nästa steg. Can't wait, ärligt talat. Det suger ju att behöva dra till teamet och stöta på folk som är inne i svängen liksom, och gammalt folk man hängt med till och från där ute. När man är ren och har varit borta från det där ett tag är det ju verkligen det sista man vill.
Det är verkligen jobbigt för jag vill inte säga direkt liksom när nån gammal bekant hälsar att "Tyvärr mannen jag vill inte prata med dig " utan det blir ju att man får snacka lite med påverkat folk typ varje gång man går dit eftersom de mest stökiga alltid är där i princip. De går ju varje dag tills de börjar sköta sig liksom.

Det är enda gången jag stöter ihop med nåt som har med droger att göra alls nu för tiden, på teamet.
Men det känns bra att känna sig alienerad från det där. Det är ju typ målet med behandlingen. Längtar verkligen tills jag får byta till Funkis!

För er som undrar ifall det är värt att byta från sub till meta så är mitt svar: Det beror på.
Ifall du är en renodlad opioidmissbrukare så JA definitivt. Förutsatt att subben inte fungerar för dig, då finns det förstås ingen anledning att byta.

Om du har problem med bens, så var medveten om att du kommer ha det jobbigt med prover och kontroll tills du kan lämna rena prover. Troligen bra mycket mer kontroll än ifall du haft sub på nån klinik som inte skriver ut metadon alls. Om du mot förmodan redan hämtar sub på en metadonmottagning så vet du ju hur det ser ut där.
Men jag får den här frågan ofta alltså, och jag tycker verkligen att metadon funkar bra. Men jag har även en låg biverkningsprofil. Slipper tex svettningarna helt, och har inte gått upp i vikt. Tvärtom gått ned all övervikt och börjat träna sen jag började.

Vill man verkligen komma bort från heroinet och ha ett normalt liv så går det med metadon! Det gäller att komma ihåg att heroinet är ens värsta fiende. Om man duttar då och då så kommer man inte lyckas få nåt normalt liv i längden, det är inget jag sett nån lyckas med iaf.
Men det går att känna sig nöjd med effekten mettat ger, även ifall inte subben fungerade så misströsta inte.

Trevlig morgon på er!
__________________
Senast redigerad av vargenbara 2018-10-31 kl. 05:53.
Citera
2018-10-31, 15:00
  #412
Medlem
Är det någon som känner till resursteamet, metadonsektionen Stockholm...

Undrar på regler och hur man blir bemött av personalen..
Citera
2018-11-01, 18:48
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkCloudz
Hade samma problem som du när jag skulle börja med LARO.
Jag fick ingen hjälp av dom så jag fick ta saken i egna händer.
Men alla mottagningar är olika så fråga bara.

Jag trappa ner och fick vänta tills jag var negativ på benzo innan jag fick börja.
Hur trappa du ner och slutade?
Citera
2018-11-01, 20:31
  #414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
Hur trappa du ner och slutade?

Jag tog ikto tills jag var nere på 1mg sen klippte jag skiten och så fick jag vänta tills jag var ren från benzo innan jag fick börja med subutex.

Jag fick inge hjälp av laro utan jag köpte ikto svart från gatan.
__________________
Senast redigerad av DarkCloudz 2018-11-01 kl. 20:34.
Citera
2018-11-01, 21:07
  #415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkCloudz
Jag tog ikto tills jag var nere på 1mg sen klippte jag skiten och så fick jag vänta tills jag var ren från benzo innan jag fick börja med subutex.

Jag fick inge hjälp av laro utan jag köpte ikto svart från gatan.
Bra jag har tom svagare men inte så många.. Men sen har jag ikto och xanor med. Men tar max 1 xanor om dagen eller 1,3~. Sen ska jag ner på 1 mg ikto sen 10 mg stesolid sen 5 sen klipper jag, hur länge mådde du dåligt? Jag har tagit benzo i små doser i 2 år~
Citera
2018-11-02, 09:40
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
Bra jag har tom svagare men inte så många.. Men sen har jag ikto och xanor med. Men tar max 1 xanor om dagen eller 1,3~. Sen ska jag ner på 1 mg ikto sen 10 mg stesolid sen 5 sen klipper jag, hur länge mådde du dåligt? Jag har tagit benzo i små doser i 2 år~

Bra plan, kör hårt.
Jag tog benzo i medicinska doser olagligt i ett par år också.
Jag mådde dåligt i en månad typ innan jag fick börja med
min subutex behandling. Den dagen som jag pissa negativt på benzo fick jag börja med laro. Så typ en månad mådde jag dåligt. Började må bra samma dag som jag fick börja med subutex faktiskt.
Citera
2018-11-02, 15:55
  #417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkCloudz
Bra plan, kör hårt.
Jag tog benzo i medicinska doser olagligt i ett par år också.
Jag mådde dåligt i en månad typ innan jag fick börja med
min subutex behandling. Den dagen som jag pissa negativt på benzo fick jag börja med laro. Så typ en månad mådde jag dåligt. Började må bra samma dag som jag fick börja med subutex faktiskt.
Skit bra jobbat, jag är dock rädd att dels jag kommer må dåligt på morgonen varje dag innan jag ska hämta medicinerna, att bli upptrappad och utslängd, att det ska komma I vägen för jobb, att jag ska få en massa biverkningar, listan är otaligt lång.. Plus jag blev nekad vård. Jag vet te fan vad jag ska göra.

Får inte missa en enda arbetsdag..
Citera
2018-11-03, 10:12
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothot
Skit bra jobbat, jag är dock rädd att dels jag kommer må dåligt på morgonen varje dag innan jag ska hämta medicinerna, att bli upptrappad och utslängd, att det ska komma I vägen för jobb, att jag ska få en massa biverkningar, listan är otaligt lång.. Plus jag blev nekad vård. Jag vet te fan vad jag ska göra.

Får inte missa en enda arbetsdag..

Vart du nekad subutex behandling?
Jag förstår din rädsla faktiskt.
Jag mådde bra varje morgon när jag hämta mediciner för att subutex har lång halveringstid.
__________________
Senast redigerad av DarkCloudz 2018-11-03 kl. 10:14.
Citera
2018-11-03, 15:10
  #419
Medlem
Vad krävs för att komma in i subutex/metadonprogrammet?

Jag har bara en kort fråga och fundering här. Vad krävs för att komma in på någon av dessa programmen? Måste man ha varit opiatmissbrukare ett antal år eller hur funkar de?

Mvh
Janitori
Citera
2018-11-06, 19:37
  #420
Medlem
På papper är det ett års dokumenterat opiat/opiod missbruk. Alla sorters opiater alltså. Allt från heroin ändå ner till tramadol och kodein räknas numera. Men även om det verkar kul att få gratis sub så är det ett fängelse att följa alla laros regler...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in