Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 12:07
  #301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Tar du mediciner på annat sätt än vad läkaren har sagt riskerar du att bli utsparkad. Varför berättade du inte för läkaren att du funderade på att trappa ut, istället för att göra det själv och sen lämna tillbaka medicin??

Det viktigaste med laro är att alltid vara helt ärlig med allting, man åker ganska enkelt ut även om det är över något man själv inte tycker är nån big deal.
Berättade inte för att jag har fått skäll för vad känns som en miljon konstiga saker sedan jag börjat.
Hade jag Inte fått för mig att berätta, hade jag nog haft metadon istället. D v s ärlighet lönar sig inte....Det är ingen här som tar blodprov. De tar saliv och urin prov. Hade jag bara gått till apoteket istället med överblivna läkemedel så hade inget hänt.....
Citera
2018-07-06, 12:15
  #302
Medlem
Men också så att jag inte litar på deras förmåga att lyssna på mig. Jag skulle aldrig fått göra som jag vet fungerar vid uttrappning, d v s inte tänka på tabletter och bara ta (den dos jag tänkt) när jag blir snuvig och rastlös. Då slipper jag abs och blir inte desperat.
Men om man känner beroende centrum så är grunden fasta doser...så att man säkert ska komma ihåg att man tar tabletter.
Och därför tänka mer på droger...
Citera
2018-07-06, 14:57
  #303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Men också så att jag inte litar på deras förmåga att lyssna på mig. Jag skulle aldrig fått göra som jag vet fungerar vid uttrappning, d v s inte tänka på tabletter och bara ta (den dos jag tänkt) när jag blir snuvig och rastlös. Då slipper jag abs och blir inte desperat.
Men om man känner beroende centrum så är grunden fasta doser...så att man säkert ska komma ihåg att man tar tabletter.
Och därför tänka mer på droger...
Förlåt men det där låter som vilken random missbrukare som helst och dess bortförklaringar som inte bottnar i nåt alls. Jag kan förstås ha fel, textform är inte alltid perfekt att göra sig förstådd med.

Jag vet bara för egen del att det inte var förens jag fick VÄLDIGT tydliga riktlinjer hur nedtrappningen skulle skötas som det började gå åt rätt håll för mig. Ändå kom jag fram till, när jag var nere på 1 mg, att jag behövde en avgiftning för att klara det sista. När man börjar bli abstinent på opioider är det extremt få som klarar av att ta rationella beslut och faktiskt välja att fortsätta att reducera dosen, snarare än att ta så att man inte är abstinent, om än bara för dagen. Väljer man det senare trappar man förmodligen inte ut, utan i bästa fall är dosstabil.

Så att hålla på att joksa med starka opioider själv, även om man verkligen vill väl, brukar inte sluta bra. Därför blev du behandlad som du blev tror jag. Antingen rättar man sig i deras regi eller så får man göra det själv utan beroendecentrums hjälp.
Citera
2018-07-06, 19:50
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Berättade inte för att jag har fått skäll för vad känns som en miljon konstiga saker sedan jag börjat.
Hade jag Inte fått för mig att berätta, hade jag nog haft metadon istället. D v s ärlighet lönar sig inte....Det är ingen här som tar blodprov. De tar saliv och urin prov. Hade jag bara gått till apoteket istället med överblivna läkemedel så hade inget hänt.....

Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Men också så att jag inte litar på deras förmåga att lyssna på mig. Jag skulle aldrig fått göra som jag vet fungerar vid uttrappning, d v s inte tänka på tabletter och bara ta (den dos jag tänkt) när jag blir snuvig och rastlös. Då slipper jag abs och blir inte desperat.
Men om man känner beroende centrum så är grunden fasta doser...så att man säkert ska komma ihåg att man tar tabletter.
Och därför tänka mer på droger...
Jobbigt när alla andra gör fel hela tiden va? Om du gör som du ska kommer du inte ha några problem.

Ärlighet lönar sig. Du skulle pratat med läkaren och sagt att du vill trappa ned dosen och sen kommit överens med denne om det. Tror du att dom hade sagt att du inte får trappa ned eller? Du fick inte vara kvar för att du inte skötte dig! För din egen skull ska du nog inte söka till LARO fören du till 110% vill sluta knarka, du vet när man har droppat offermentaliteten och allt det där.

Lycka till med allt! hoppas jag inte lät för hård
Citera
2018-07-07, 02:41
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Jobbigt när alla andra gör fel hela tiden va? Om du gör som du ska kommer du inte ha några problem.

Ärlighet lönar sig. Du skulle pratat med läkaren och sagt att du vill trappa ned dosen och sen kommit överens med denne om det. Tror du att dom hade sagt att du inte får trappa ned eller? Du fick inte vara kvar för att du inte skötte dig! För din egen skull ska du nog inte söka till LARO fören du till 110% vill sluta knarka, du vet när man har droppat offermentaliteten och allt det där.

Lycka till med allt! hoppas jag inte lät för hård

Du lät mindre hård än vad jag är mot mig själv.
Om läkaren inte förstår svenska aldrig låter mig tala till punkt alltid med flit missförstår. Ingen lyssnar på mig och det är mitr liv. Ska jag lita på deras nedtrappning?.. jag har aldrig haft svårt sluta med något annat än kortverkande opi
Sedan var det det jag undrar? Har inte läst någonstans i kontraktet
Och blev dessutom utslängd för alltid....Det undrar jag om man kan välja bort patienter och inte låta dem söka efter spärrtiden
Jodå jag har slutat knarka och att gå med i detta hade nog funkat. Om personalen gick att förstå
Så hade jag berättat om nedtrappning.
Citera
2018-07-07, 02:46
  #306
Medlem
Ursäkta glömde säga offermentalitet är så fel... jag har aldrig tyckt synd om mig och hoppas att ingen annan får för sig att göra det .
Citera
2018-07-07, 03:40
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Oj, okej det är väl olika från stad till stad, i Lund tar man blodprov bara när det gäller metadon, när man ska ställa in sig på en dos. Eller det har under min tid varit ett annat tillfälle också, men då var det en studie och dagliga blodprov i två veckor (förutom helger). Sen dess har inte jag varit med om något blodprov och det är flera år sedan. Men det är fullt möjligt att det fungerar väldigt annorlunda på andra platser. Hur som helst, det krävs blodprover för att mäta halter och även då är det inte lätt. Det är inte så enkelt som att en person som väger x kg och tog y mg för z timmar sedan bör ha r mängd i blodet.

På den första mottagning som jag kom in på och gick första 1-1,5året, där blev jag nekad doshöjning från 8mg pga att "jag hade, enligt sjuksköterskan, inte läkaren!!! tillräckligt höga halter i blodet" När vi hade möte med läkaren nån månad efter frågade hon inte ens om jag mådde bra med min dos.. Verkligen glad att jag bytte mottagning, och bara några veckor kvar sen får jag hämta på apotek
Efter det flyttade jag till en mottagning närmare min hemstad, aldrig gjort koncentrationsprov om dom inte gjort det på VC lab när man blivit ditskickad nån gång var 6e mån eller så..
Första mötet med läkaren på nya mottagningen kom vi överens att jag skulle upp till minst 16mg som jag ligger på nu och det mesta funkar bra, klarar av att sköta skolan även att jag röker CB dagligen i stort sett. Inte ett dugg svårt för mig nu att va nykter när jag behöver (Gick inte när jag höll på med cannabinoider) då rökte jag det verkligen konstant, kom inte upp ur sängen och kunde inte gå ut med mindre än typ 10-20mg xanor i kroppen..
Citera
2018-07-07, 19:58
  #308
Medlem
Hur svårt är det att bli inskriven på LARO när man blivit utskriven pga frånvaro??

Ja precis som rubriken är min fråga:
Hur svårt är det att bli inskriven på LARO när man blivit utskriven pga frånvaro?

Förtydligande: Ifall man gått där i några månader, sen missar/struntar i att gå dit (då antar jag man blir utskriven) men sedan inser det var ett fett stort misstag att det blev så och behöver komma in igen? Någon som varit med om detta eller vet hur stor chansen är att man får börja igen?
Citera
2018-07-07, 23:00
  #309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsernameDenied
Ja precis som rubriken är min fråga:
Hur svårt är det att bli inskriven på LARO när man blivit utskriven pga frånvaro?

Förtydligande: Ifall man gått där i några månader, sen missar/struntar i att gå dit (då antar jag man blir utskriven) men sedan inser det var ett fett stort misstag att det blev så och behöver komma in igen? Någon som varit med om detta eller vet hur stor chansen är att man får börja igen?
Det är omöjligt att svara på, det hela är väldigt godtyckligt tyvärr och skiljer sig enormt från klinik till klinik. Till och med från patient till patient på samma klinik.

Ju trevligare du var, desto bättre du skötte dig när du väl var inskriven och ju snyggare du skötte avbrottet desto större chans att du är välkommen igen. Se till att ha bra motiveringar och att du kan argumentera för varför det kommer gå bättre den här gången! Tänk på en motivering, försök komma på vad dom kan tänkas svara och försök komma på svar på det osv osv
Citera
2018-07-08, 01:56
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Det är omöjligt att svara på, det hela är väldigt godtyckligt tyvärr och skiljer sig enormt från klinik till klinik. Till och med från patient till patient på samma klinik.

Ju trevligare du var, desto bättre du skötte dig när du väl var inskriven och ju snyggare du skötte avbrottet desto större chans att du är välkommen igen. Se till att ha bra motiveringar och att du kan argumentera för varför det kommer gå bättre den här gången! Tänk på en motivering, försök komma på vad dom kan tänkas svara och försök komma på svar på det osv osv

Misstänkte att det nog var så...jag har varit väldigt trevlig och hyfsat skötsam (har tagit lite dope när det varit något festligt), tack för svaret.
Citera
2018-07-18, 02:41
  #311
Medlem
Jag har fått sub legalt nu i 1,5 år. Det är bra att få det gratis men samtidigt mkt integritetskränkande med alla prover. För att klara följa behandlingen har jag fått bryta med samtliga gamla vänner och börja om från början och bygga ny bekantskapskrets.
Jag står på 20mg buprenorfin och går till mottagningen 3ggr i v nu.
Hade varit intressant att byta till metadon och se om det hjälper bättre. Det enda jag känner nu är mindre sug och att jag inte är abstinent.
Citera
2018-07-19, 13:12
  #312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Jag har fått sub legalt nu i 1,5 år. Det är bra att få det gratis men samtidigt mkt integritetskränkande med alla prover. För att klara följa behandlingen har jag fått bryta med samtliga gamla vänner och börja om från början och bygga ny bekantskapskrets.
Jag står på 20mg buprenorfin och går till mottagningen 3ggr i v nu.
Hade varit intressant att byta till metadon och se om det hjälper bättre. Det enda jag känner nu är mindre sug och att jag inte är abstinent.
Måste fråga, vad hade du förväntat dig av bruprenorfin efter 1.5 år? Inget/mindre sug och icke abstinent är väl det man vill uppnå? Förstår att suget kan bli mindre på metadon men till priset av sämre hälsa (förmodligen bättre hälsa än om man går på varor iof).

Det finns några studier gjorda på hur buprenorfin respektive metadon minskar testosteronet, buprenorfin var inte alls farligt medan metadon påverkade nivåerna ganska ordentligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback