2018-06-17, 14:59
  #277
Medlem
Har haft laro utanför behandlingshem i ca 5 månader. I början av året lämnade jag up 3ggr i veckan, sen 2ggr i veckan och sen jag fick ett jobb så lämnar jag en gång i veckan. Inklusive behandling har jag lämnat up sen förra sommaren och det har aldrig varit positivt eller några problem. Inga andra konstigheter heller, har skött mig som jag ska och vi har inte haft några trubbel öht med varandra.

Hur länge kommer jag få lämna up en gång i veckan, förutsatt att allt fortsätter gå bra? Jag har bup och haft det sen förra september
Citera
2018-06-17, 18:08
  #278
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Har haft laro utanför behandlingshem i ca 5 månader. I början av året lämnade jag up 3ggr i veckan, sen 2ggr i veckan och sen jag fick ett jobb så lämnar jag en gång i veckan. Inklusive behandling har jag lämnat up sen förra sommaren och det har aldrig varit positivt eller några problem. Inga andra konstigheter heller, har skött mig som jag ska och vi har inte haft några trubbel öht med varandra.

Hur länge kommer jag få lämna up en gång i veckan, förutsatt att allt fortsätter gå bra? Jag har bup och haft det sen förra september
Det är helt upp till mottagningen att bestämma det.
Jag lämnade 1g/v första 2 månaderna sen har de blivit väldigt sporadiskt. 1ggn i månaden som mest kanske
Citera
2018-06-17, 19:05
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Det är helt upp till mottagningen att bestämma det.
Jag lämnade 1g/v första 2 månaderna sen har de blivit väldigt sporadiskt. 1ggn i månaden som mest kanske
Okej. Är det regelbundet eller ringer de o säger "du ska pissa idag"?
Citera
2018-06-18, 09:35
  #280
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Okej. Är det regelbundet eller ringer de o säger "du ska pissa idag"?

Ganska oregelbundet, får veta dagen innan i bästa fall. Men det brukar va i samband med att jag får en till ledig dag.
Hämtar 3g/v nu
Citera
2018-06-18, 09:39
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Ganska oregelbundet, får veta dagen innan i bästa fall. Men det brukar va i samband med att jag får en till ledig dag.
Hämtar 3g/v nu
Okej. Jag får på måndagar fram till fredagmorgon och på fredag får jag fram till måndag. Har du bup eller meta?

Fan vad olika det ser ut, jag förstår varför det gör det men det är lite jobbigt. Borde finnas nationella riktlinjer man kan gå efter, nu känns det så godtyckligt. Bara för att man inte kommer överens med läkaren, men sköter allt i övrigt, borde man inte straffas.
Citera
2018-06-18, 10:12
  #282
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Okej. Jag får på måndagar fram till fredagmorgon och på fredag får jag fram till måndag. Har du bup eller meta?

Fan vad olika det ser ut, jag förstår varför det gör det men det är lite jobbigt. Borde finnas nationella riktlinjer man kan gå efter, nu känns det så godtyckligt. Bara för att man inte kommer överens med läkaren, men sköter allt i övrigt, borde man inte straffas.

Okej, skönt schema, lär väl få nåt liknande snart. Jag har bup, du med?
Håller helt med dig det är väldigt olika vård beroende på vart man bor. Vilket är rätt sjukt.

Jag fick trappa upp rätt långsamt men har en vän på annat håll som fick en 8 dag 1&2 och 16mg dag 3.

Som sagt, väldigt varierande.
Citera
2018-06-21, 10:08
  #283
Bannlyst
Hej alla! Har några frågor till er rävar!

Jag har stått nu på 16mg suboxone några veckor. Jag undrar om det är normalt att få svettattacker (T-shirten blir blöt) samtidigt som suget bryter igenom. Det händer oftast vid 15-16 tiden för mig. Sen går det över. Suget är hanterbart under kvällarna. Jag kommer inte få ökad dos för 16mg är väldigt generöst av min mottagning. Tydligen så är det ingen som ska ha högre (de trappar tom. ner doserna på dem som har högre).
Kan det vara suboxonet eller tillverkaren som är problemet? Naloxonet har ju halveringstid på 5min.. Har för mig att jag får Actavis. Tabletten smälter väldigt sakta för mig. Försöker sen hålla salivet utan att svälja i närmare en timme. Inbillar mig att jag får i mig mer av bupenorfinet då. Vet att upptaget är litet sublingualt.
Är det värt att ta nasalt när man väl får börja hämta själv? Medicinen borde gå fortare ur tänker jag..? Hur ofta råkar ni ut för salivprov? Funderat på att ta Lyrica när suget blir för jobbigt. Vet inte om det är värt att riskera..

Må väl!
/DrB
Citera
2018-06-21, 10:51
  #284
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Hej alla! Har några frågor till er rävar!

Jag har stått nu på 16mg suboxone några veckor. Jag undrar om det är normalt att få svettattacker (T-shirten blir blöt) samtidigt som suget bryter igenom. Det händer oftast vid 15-16 tiden för mig. Sen går det över. Suget är hanterbart under kvällarna. Jag kommer inte få ökad dos för 16mg är väldigt generöst av min mottagning. Tydligen så är det ingen som ska ha högre (de trappar tom. ner doserna på dem som har högre).
Kan det vara suboxonet eller tillverkaren som är problemet? Naloxonet har ju halveringstid på 5min.. Har för mig att jag får Actavis. Tabletten smälter väldigt sakta för mig. Försöker sen hålla salivet utan att svälja i närmare en timme. Inbillar mig att jag får i mig mer av bupenorfinet då. Vet att upptaget är litet sublingualt.
Är det värt att ta nasalt när man väl får börja hämta själv? Medicinen borde gå fortare ur tänker jag..? Hur ofta råkar ni ut för salivprov? Funderat på att ta Lyrica när suget blir för jobbigt. Vet inte om det är värt att riskera..

Må väl!
/DrB
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om man fick problem med lungorna om man snortar sub dagligen. Dessutom finns det ingen vinning med det om du inte har för lite eller har tolerans. Be om att få filmen, den förstör inte tänderna.

Det räcker med 10 min så har det mesta sugits upp enl mig när det kommer till suboxonetabletterna.
Citera
2018-06-21, 14:51
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Okej, skönt schema, lär väl få nåt liknande snart. Jag har bup, du med?
Håller helt med dig det är väldigt olika vård beroende på vart man bor. Vilket är rätt sjukt.

Jag fick trappa upp rätt långsamt men har en vän på annat håll som fick en 8 dag 1&2 och 16mg dag 3.

Som sagt, väldigt varierande.
Japp, bup också. 16mg. Började med xone i nån månad innan jag fick ren bup. Fick trappa upp snabbt, tror det tog 7-10 dagar innan jag stod på 8 sen hade jag det ett tag för att sen gå upp till 12 och slutligen 16.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Hej alla! Har några frågor till er rävar!

Jag har stått nu på 16mg suboxone några veckor. Jag undrar om det är normalt att få svettattacker (T-shirten blir blöt) samtidigt som suget bryter igenom. Det händer oftast vid 15-16 tiden för mig. Sen går det över. Suget är hanterbart under kvällarna. Jag kommer inte få ökad dos för 16mg är väldigt generöst av min mottagning. Tydligen så är det ingen som ska ha högre (de trappar tom. ner doserna på dem som har högre).
Kan det vara suboxonet eller tillverkaren som är problemet? Naloxonet har ju halveringstid på 5min.. Har för mig att jag får Actavis. Tabletten smälter väldigt sakta för mig. Försöker sen hålla salivet utan att svälja i närmare en timme. Inbillar mig att jag får i mig mer av bupenorfinet då. Vet att upptaget är litet sublingualt.
Är det värt att ta nasalt när man väl får börja hämta själv? Medicinen borde gå fortare ur tänker jag..? Hur ofta råkar ni ut för salivprov? Funderat på att ta Lyrica när suget blir för jobbigt. Vet inte om det är värt att riskera..

Må väl!
/DrB
Försök få ren buprenorfin. Många som har biverkningar blir av med dessa när de byter.
Citera
2018-06-22, 16:58
  #286
Medlem
Råkade ramla över en gammal tråd där folk pratar om några "subutexkort" (FB) fake Subutexkorten som säljs, funkar dom?

Har det verkligen funnits? Det har jag aldrig hört talas om.. När fanns de?
Citera
2018-06-24, 12:21
  #287
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Råkade ramla över en gammal tråd där folk pratar om några "subutexkort" (FB) fake Subutexkorten som säljs, funkar dom?

Har det verkligen funnits? Det har jag aldrig hört talas om.. När fanns de?

De finns i USA iaf, som kort man kan bryta i mindre bitar för att få den dosen man behöver. Nu kommer jag inte ihåg vad de kallas bara för det...
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Hej alla! Har några frågor till er rävar!

Jag har stått nu på 16mg suboxone några veckor. Jag undrar om det är normalt att få svettattacker (T-shirten blir blöt) samtidigt som suget bryter igenom. Det händer oftast vid 15-16 tiden för mig. Sen går det över. Suget är hanterbart under kvällarna. Jag kommer inte få ökad dos för 16mg är väldigt generöst av min mottagning. Tydligen så är det ingen som ska ha högre (de trappar tom. ner doserna på dem som har högre).
Kan det vara suboxonet eller tillverkaren som är problemet? Naloxonet har ju halveringstid på 5min.. Har för mig att jag får Actavis. Tabletten smälter väldigt sakta för mig. Försöker sen hålla salivet utan att svälja i närmare en timme. Inbillar mig att jag får i mig mer av bupenorfinet då. Vet att upptaget är litet sublingualt.
Är det värt att ta nasalt när man väl får börja hämta själv? Medicinen borde gå fortare ur tänker jag..? Hur ofta råkar ni ut för salivprov? Funderat på att ta Lyrica när suget blir för jobbigt. Vet inte om det är värt att riskera..

Må väl!
/DrB

Hej,

Om du har kraftigt sug på 16 mg så kanske sub inte är tillräckligt starkt för dig, om du förväntar dig att medicinen ska ta bort allt sug.
Då kommer det krävas antingen mer jobb från din sida eller byte till metadon om du inte kan hantera den nivån av sug du har nu.

Att snorta din medicin verkar iaf helt idiotiskt eftersom att du tar den för att komma bort från missbruksbeteenden, eller hur?
Angående svettningarna så är det en vanlig biverkning som vissa får av opioider! Just metadon är bra på att ge mycket svett, men även andra opioider kan göra det (hos vissa).

Ang att ha tabletten i munnen i en timme så kan jag helt förstå den impulsen, men när du stått på medicinen ett tag så spelar det ingen roll. Halveringstiden är så pass lång så att du troligen skulle hålla dig över subs "taknivå" även om du bara tog 3 mg om dagen.
Du kommer inte känna någon annan skillnad än placebo varken av att höja dosen till 24 mg eller sänka till 8.
Med sub måste du bara komma till att acceptera att du inte kommer känna något alls av medicinen, det är bara ett "på" eller "av" läge med sub. Om effekten du får, som kommer bli ditt normala tillstånd inte ger tillräckligt stor minskning av ditt drogsug så kanske metadon är ett bättre val, beroende på din bakgrund med opioider. Onödigt att trappa upp till metadon om du tex inte gått på någon tyngre opiat tidigare. Då är det nog bättre att fortsätta kämpa på.
Att det skulle vara naloxonet är galet osannolikt eftersom det knappt har någon biotillgänglighet alls per sublingualt och oral väg, samt att det som du säger oavsett hade gått ur kroppen på eftermiddan ändå förutsatt att du tar subben på förmiddagen.
Du ska inte märka någon skillnad på "Subutex" eller Suboxone. Vissa svär på att de får "bättre effekt" av rent buprenorfin men tro mig, det är 120% placebo. Buprenorfin är buprenorfin oavsett vilket märke det kommer från. Taknivån är alltid densamme. En person som är ingången på buprenorfin KAN inte "känna mer" av något märke alls. Den kan inte känna något överhuvudtaget. Gör den det, så är det placebo, och dessutom ett tecken på att den obsessar för mycket med att känna efter och söka drogeffekt, vilket iaf jag tycker är ett beteende man vill försöka komma bort från!
Det kan vara svårt i början, men det är viktigt att försöka hitta sina missbruksbeteenden och styra bort från dem.
Du bör nog hitta någon bra behandling så du inte bara går och hämtar medicin dagligen och inget annat. Gör du det så kommer du troligen snart finna dig snortandes din medicin, och strax efter det tillbaka på heroinet. Det är en klassiker

Själv har jag börjat gå hos en terapeut nu som jag är sjukt nöjd med! Står på 90 mg metadon just nu och har börjat leva väldigt "Svensson" igen. Känns jättebra!
Jag har börjat se saker med nyktra ögon igen, kan man säga.
Tex nu så tyckte jag ditt förslag om att snorta subben lät riktigt jävla sjukt sagt, nåt som jag själv hade kunnat föreslå och göra när jag varit väldigt sjuk och inne i mitt missbruk.
Hoppas detta håller i sig i längden också.
__________________
Senast redigerad av vargenbara 2018-06-24 kl. 12:35.
Citera
2018-06-24, 13:01
  #288
Medlem
vargenbaras avatar
Statusuppdatering om mig själv för er som följt mig i tråden
Hade buprenorfin när jag startade tråden, men bytte till metadon i februari efter 8 månader fyllda av återfall och total misär. Är så jävla förbannad på vården. Att det skulle ta nästan ett år, bara att BYTA MEDICIN. Det är bara SÅ jävla sjukt. Fy fan vad mycket lidande jag fått gå igenom bara på grund av detta. Men men.

Har bara haft metadonet sen februari så det är ju egentligen helt ointressant hur jag fungerar nu. Det viktiga är ju att det FORTFARANDE fungerar om tex ett år. Vi får se! Kommer hålla tråden uppdaterad.
Jag kan iaf meddela att mettat nu har fungerat för mig längre än det hade gått på Subben, när det hade slutat fungera för mig. 5 månader.
Jag tog i början av behandlingen ett återfall. Var innan återfallet nojig över att jag hade drogsug. Detta var under inställningen så jag hade ganska låg dos. Men något skevt hände. När jag tog återfallet så gav det verkligen ingenting. Och efter detta har mitt drogsug varit mycket lågt. Det är som att jag tänker tillbaka på återfallet och hur värdelöst det var, och hur lite det gav. Det typ betingade min hjärna att inte komma ihåg heroin som något så nice. TYP så.

Har iaf väldigt lågt drogsug om dagarna nu och känner mig väldigt fungerande sett på det stora hela. Det känns som att om jag fortsätter på den här vägen skulle jag kunna ta mig typ vart som helst. Jag brukar alltid lyckas sabba för mig själv typ 6 månader in på min nykterhet. Om jag bara kan hålla mig nykter nu i 1-2+ år så tror jag verkligen jag kan göra något med mitt liv och förvåna mig själv.
Ska börja plugga igen nu till hösten också.

Angående metadonkliniken så kan jag bara summera det i ett ord: SUNK.
Det är så jävla sunkigt i jämförelse med där jag gick förr och hämtade sub. Massor med trasiga själar som bara går dag ut och dag in och hämtar medicin. Skriker och härjar, fulla och bensade. Verkligen ingen miljö man vill befinna sig i under sin tidiga återhämtning.

På helgen fick jag hämta på "helgmottagningen" för stockholm. DET, DET var det VÄRSTA jag sett i beroendevården.

Folk slogs utanför, det fanns två väktare bara för att hålla ordning. Folk tränger sig i kön. Kryckor och rullatorer. Zigenare kommer in och har öppen marknad och säljer droger i kön. Alltså folk som inte har något där att göra, kommer trots väktare dit och erbjuder folk i kön droger.

Jag påpekade till min läkare att risken för återfall hade varit mindre om jag slapp helgmottagningen även om jag var hemlös. Hade jag bara fått med mig helgdoser hade det varit mindre farligt för mig att bara vara kvar på parkbänken än att behöva ta mig dit.
Det finns verkligen inte många omständigheter där det hade varit bättre för någon att gå dit än att slippa.
Men man är tvungen att gå dit de första 3 månaderna. Det är reglerna, tydligen.

Sen så var jag nära att behöva gå dit igen då jag hade lämnat ett UP på en torsdag (vilket då ingen hade sagt var ett problem, hade bara fått höra att man självmant skulle lämna en gång i veckan)
. Provet hade inte kommit tillbaka innan helgen. Och tydligen så är reglerna att man måste gå till helgmottagningen ifall de inte fått ett provsvar innan helgen.
Men då blev jag iaf förbannad och frågade om de tyckte att det var rimligt att straffa mig när de vet hur det ser ut där, och jag faktiskt skött mig helt klanderfritt liksom. Så jag slapp.

På det stora hela är verkligen kliniken (en av de stora i Stockholm) inte rolig asså. Det är mycket negativ förstärkning och bestraffning, och väldigt lite av det motsatta, belöning av gott beteende, vilket de själva lär ut är "the way to go" på landstingets anhörigkurs.
Där jag hämtade medicin förra gången när jag hade sub, gick jag två gånger i veckan redan efter 4-5 månader.
Det var jättebra, och jag kunde lägga mer tid på att jobba och komma ut i världen igen och mindre på att befinna mig på en klinik (även om den kändes som en vårdcentral till skillnad från sunkhaket jag går till nu).

Nu har det gått snart 6 månader, och jag måste ändå komma hit 4 ggr i veckan fortfarande. Varför vet jag inte. Det var 5 ggr i veckan för en vecka sen så jag har fått en dag mindre nu.
'
Nä men jag kan verkligen inte motivera för mig själv hur det kan vara bra att varje jävla morgon ryckas ur sitt sammanhang, lite småabstinent då min medicin inte räcker riktigt hela dygnet för mig(vilket inte är ett problem när jag kan ta medicinen hemma på morgonen INNAN jag ger mig ut för dagen) och gå till en sunkig klinik där jag måste stöta ihop med 30-50 av de tyngsta narkomanerna i hela länet, istället för att lugnt kunna sitta hemma och avnjuta en frukost med familjen.
Liksom fine att gå dit två gånger i veckan och hämta medicin + lämna UP på ett klockslag där man slipper stöta ihop med de mest omotiverade patienterna.
Men att efter 6 månader behöva gå dit och varje morgon bli verbalt attackerad av minst ett par bensade personer som måste babbla med allt och alla och behöva höra alla dessa jävla konversationer om knark "Imovane mannneneeen det är såå mycket mer najjzzz än stilnoct asså...
Jag har givetvis också babblat om knark hur mycket som helst i mina dagar.
Men precis just nu så är det ju liksom det jag vill slippa mer än något annat i världen.
Jag försöker ju göra allt jag möjligt kan och lite till för att SLIPPA andra missbrukare och knarksnacket dito.
Och detta har jag sagt till mitt vårdteam liksom att detta är triggers för mig jag vill slippa. Ändå tvingar de dit mig dag ut och dag in. Otroligt tröttsamt.

Det är väldigt irriterande och man känner sig extremt maktlös eftersom man inte har någon kontroll över situationen. Nån annan bestämmer saker som man inte gillar över en liksom.
Så jag ber om ursäkt för detta raljerande, men kände att jag verkligen måste lätta lite på trycket
Knyter handen hårdare och hårdade i fickan varje dag jag ser sunket på kliniken. Allt stör mig med det där stället just nu... Allt ifrån att alla är stereotyper, röker, har kryckor och en amstaff-hund, att folk helt obrytt slänger fel papper så det blir stopp i UP-toaletterna, så att de har fått ta bort pappret så man istället inte ens kan tvätta händerna. Att folk skriker och babblar så högt och massa skit.
Att personalen verkar tycka att man inte har rätt att störa sig på saker där, då man istället ska vara TACKSAM över att man har haft turen att få metadon och inte dött under väntetiden.
Samma inställning har jag hört bland andra patienter också, liksom wtf?
Ska man vara tacksam över att få väntat hur jävla länge som helst på att få en livsviktig medicin man behöver? Eller att bara för att andra "minsannnn" behövde dokumenterade överdoser och grejer och jag knappt nånting eftersom de lättat på reglerna så ska jag vara tacksam...
Jag är inte tacksam över att regelverket är dåligt, även fast det var sämre förr.

tack för om nån orkade läsa denna j*vla röra till bibel, även om jag tvekar på det
*end of rant*

Kärlek till er alla laropatienter, anhöriga och utomstående!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in