2018-06-23, 17:31
Medlem
Få partier har faktiskt en så stark värdegemenskap som S och SD. Båda eftersträvar en stark välfärd och ett land som fungerar (i alla fall historiskt för S). Detta skiljer sig starkt från de borgerliga partierna som har som främsta mål att sänka skatten. Eller Fi, MP och V som har ett allt-till-alla-tänk och inte vill ta ansvar för landet. Därför är det ingen slump att SD har ökat med lika mycket (20%) som S har minskat med sedan 1994 (från 45% till ca 24%).

Krafter inom S försöker dock konstant driva partiet åt allt-till-alla-hållet och har lyckats rätt bra med det just nu i avsaknad av ansvarsfulla personer som t.ex. Göran Persson. Därför blir det så fånigt när S angriper SD. De angriper nämligen en spegelbild av sig själva. Ett politiskt parti som har samma mål för samhället som S historiskt har haft. Därför måste de utmåla SD som värsta sortens gammelmoderater (tänk Carl Bildt eller Bo Lundgren). Annars har de inga argument att komma med.
2018-06-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Abortlagstiftning alltså? Ygeman måste vara den ende som inte sett detta klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=DyPE6HMxG74

Det gick inte så bra för Jonas Sjöstedt heller. You never go full Arnstad.

Åkessons argument är inte ens speciellt starkt inom ramen för den politiska teorin och praktisk filosofin men Jonas Sjöstedt är för obildad och okunnig för att hantera den diskussionen. Frågan om abort är primärt normativ och abortgränser är i regel godtyckliga men det förstår inte Jonas Sjöstedt. Vidare har detta inget som helst med feminism att göra. Han har läst för mycket dålig feministisk teori som kontinuerligt intalar sig själva och andra att abortfrågan är en feministisk fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Det där inlägget från Ygeman visar bara desperata S är, som tror sig kunna bestämma över andra partiers politik.
Haha, nästan lite humoristiskt hur dryg och patetisk han framställer sig själv 😂😂😂

Visst är det så. De är desperata.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Sossarna valde verkligen fel huvudfiende i valet när de valde SD. Nästan allt det de anklagar SD för är ju anklagelser mot moderaterna och moderat politik, minus 30-talet, angiverilagar och--trumvirvel--rasism då. Proxy-angrepp. Sossarna angriper alltså i stora drag moderat politik genom att angripa ett annat parti som arbetare har väldigt nära till i en massa andra avgörande frågor. Detta klingar säkert väl hos dessa arbetarväljare. Ygeman föste nog just bort ytterligare några tusen av dem.

Vilket stolleparti S har degenererat till.

Artikeln är primärt strategisk. De vill veta vart M står i regeringsfrågan. SAP har antagligen två olika strategier beroende på hur M svarar. I slutändan tror jag S hoppas på att de får regera med Ulf Kristersson. Det kommer bli det enda alternativet i höst. Det blir förhoppningsvis den sista mandatperioden som vi får se sossarna i riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vi matas ju hela dagarna med nyheter och åsikter om integration från MSM, oftast starkt filtrerade, men det har blivit allt svårare med att upprätthålla mörkningsviljan. En stor del av den rådande opinionsläget (dvs SD upp, S ner) kan nog hänföras till "europeisk" påverkan tror jag - nu ser vi nästan dagligen på TV hur ett nytt land får en ny populistisk regering, som efter installation tydligt visar var skåpet ska stå (senast Italien).

Vi har i minst ett decennium matats med att mångkultur är paradiset och att det omöjligt kan gå fel, oavsett hur många invandrare som tar sig till Sverige. Utöver det har vi hjärntvättats med att det måste vara så, vi kan inget påverka, vanligast är att man skyller på att Sverige är bundet av internationella och europeiska avtal och förpliktelser. Detta har suttit djupt i många väljares sinnen.

Nu har dock något skett, det finns nu massa exempel på att detta bara var/är svepskäl, slår man på TV:n ser man en Ungersk, en Italiensk eller en Österrikisk politiker som uttalar det självklara, dvs vill ett land, och har rätt politik ledning (dvs har rätt väljare), kan det mycket väl göra något för att skydda det egna landet. Och skammen faller då allt tyngre på de svenska politiker som ljugit och bedragit sina väljare, och allra mest på sossarna som suttit på regeringsmakten nu en period.

Det vill säga: Sveriges haveri var inte ödesbestämt, det är en logisk konsekvens, beroende på antingen politisk inkompetens, eller ren ondska (eller båda). Och detta (i synergi med allt annat negativt vi får uppleva), ger SD den skjuts i opinionen vi ser just nu. Därför kan ingen förvänta sig att SD:s uppgång i opinionen kommer vara något kortvarigt, den uppgången är snarare en del i en europeisk, och internationell trend, som kommer att förändra det politiska landskapet helt och hållet, för lång tid framåt.

Visst är det så. Det är så många fel i det här landet (och nu menar jag inte bara invandringspolitiken) att Sverigedemokraterna kan "heila" (för att använda mig av ett Henrik Schyffert uttryck) sig hela vägen in i regeringsställning. Hur som helst. Vi har många mycket allvarliga problem i det här landet inom i stort sett varje område. Jag är väldigt skeptisk att till att vi överhuvudtaget kan vända det här givet hur djupt politikerna (ivrigt påhejade av akademiker och journalister) har grävt ned oss.
Senast redigerad av Edgerton 2018-06-23 kl. 17:50.
2018-06-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Men läs innantill.... SD är totalt maktlösa om alliansen spelar sina kort rätt. För SD kan inte bilda regering själva, och inget parti vill samarbeta med dem. Då har man att välja på att stödja en alliansregering (i någon form), eller - ja vaddå? Jo stödja en regering av resterna av socialdemokraterna i koalition med kommunister! Alla vet att det är omöjligt.

När det gäller regeringsfrågan är höstens val det "minst spännande" någonsin. Det är redan klart att det blir en alliansregering! Så om Sverigedoemokraterna gör ett bra val - kul för dem, det blir många odugliggör från landsbygden som får bo i Stockholm och spendera en fet lön på krogen. Något politiskt inflytande får de inte!

Eller, till folkets jubel, helt sonika motverka varje regering oavsett färg som inte samverkar med dem.
2018-06-23, 23:56
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
På mitt jobb pratas det aldrig om SD. Ingen är öppen med att dom kommer rösta på SD. Det är som en gigantisk barriär som inte går att passera. Är ganska säker på vart vissa står, men inte ens i enskilda samtal så avslöjas det i klartext, inte ens antyds mer än att ”Putin ligger bakom SD framgångar” med ett ironiskt leende.
Personligen är jag ganska öppen med egna anekdoter som blottar mig (homosex, bajsfadäser, urspårade fyllor), men inte i SD frågan. Skulle aldrig berätta på jobbet var jag står. Känns som att det kan få konsekvenser att vara öppen trots att jag är ganska viktig för företaget i min roll. Arbetar i akademiker miljö, dom få invandrare vi har är extremt skötsamma.

Med det sagt så tror jag att det finns en underliggande SD bas som inte går att mäta sig fram. Hur stor? Vet ej, men jag tror SD får över 30% i valet då stigmatiseringen fortfarande är i allra högsta grad kvar.

(Min fetning)

Delar din uppfattning här till 100%. Helt klart har vi ett mörkertal, och personligen tror jag att det är större än vi anar. Närmare 30% än 25% i valet? Absolut! Yougov ligger nu bara 1,5 PE från 30% för SD. Och Sentio kommer snart att befinna sig i de trakterna också. Hur Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos, Inizio och SCB ska kompensera för mörkertalet ska bli väldigt intressant att följa. Något måste de hitta på. Deras underskattning är inte hållbar. Att något kommer att göras till ett eventuellt extraval efter 2018 eller vid ordinarie riksdagsval 2022 är givet.
2018-06-24, 02:21
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Min oseriösa observation från kvällens firande. 11 vuxna närvarande varav 8 uttalade Sd-sympatier. Två osäkra, båda kvinnor, men de tyckte att S svikit. En person sa inget identifierbart i frågan men klagade senare på ökad kriminalitet.........

Således ett gott opinionsläge i detta lilla granngäng på en villagata.

Trevligt.

Opinionen på min midsommarfest (två fester faktiskt) i en kranskommun till Stockholm hade cirka 50% SD. Mest egenföretagare och hantverkare, och några få akademiker.
2018-06-24, 03:00
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Trevligt.

Opinionen på min midsommarfest (två fester faktiskt) i en kranskommun till Stockholm hade cirka 50% SD. Mest egenföretagare och hantverkare, och några få akademiker.

Trevligt. Och då var det inklusive damer?

Egenföretagare/hantverkare tycks det närmaste vara 100% SD numera. Men akademiker (de som arbetar på universitet/högskola) verkar vara de trögtänkta av alla kategorier människor. Stämmer det med dina midsommarfestserfarenheter?

Kan flika in med en hantverkarreferens. En bekant har en mindre byggnadsfirma med tiotalet snickare. Han berättar att samtliga snickare - ett tiotal - röstar på SD. Så ser det nog ut i hela landet, skulle jag tro. (Den första som jag träffade som röstade SD, utom jag/mig själv, var 2001 och det var en hantverkare som gjorde ett jobb hemma hos mig.)
2018-06-24, 03:20
Medlem
Citat:
Trevligt.

Hos mig var det mest privatanställda arbetare och kommunala tjänstemän. Den enda akademikern var undertecknad (lärare)........insåg dessutom hur usel löneutvecklingen varit de sista decennierna.
2018-06-24, 03:53
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Trevligt. Och då var det inklusive damer?

Egenföretagare/hantverkare tycks det närmaste vara 100% SD numera. Men akademiker (de som arbetar på universitet/högskola) verkar vara de trögtänkta av alla kategorier människor. Stämmer det med dina midsommarfestserfarenheter?

Kan flika in med en hantverkarreferens. En bekant har en mindre byggnadsfirma med tiotalet snickare. Han berättar att samtliga snickare - ett tiotal - röstar på SD. Så ser det nog ut i hela landet, skulle jag tro. (Den första som jag träffade som röstade SD, utom jag/mig själv, var 2001 och det var en hantverkare som gjorde ett jobb hemma hos mig.)

Det var inklusive tjejerna, men dem verkade tyvärr dra ner SD-snittet på festen.

Det var i alla fall mycket lätt att diskutera SD, inga konstigheter. Alla är mer eller mindre överens om att ”något måste göras i Sverige”.
2018-06-24, 04:20
Medlem
RingRing2014s avatar
Angående diskussionen om ett eventuellt säsongsmönster för SD, där det i tråden anses av många att SD går ned under vintern pga att multikulti flyr minusgrader och trycker hemma inomhus i en vinterkoma och därmed inte irriterar väljarna lika mycket.

Jag har testat att ta snittet av alla mätningar under månaderna augusti och september och sedan kollat om de verkligen sjunker när man kommer fram i februari och mars.

Så här ser det ut:

Augusti/september 2010, SD-snitt 4,9%
Februari/mars 2011, SD-snitt 6,15%

Augusti/september 2011, SD-snitt 5,85%
Februari/mars 2012, SD-snitt 6,0%

Augusti/september 2012, SD-snitt 7,1%
Februari/mars 2013, SD-snitt 10,3%

Augusti/september 2013, SDsnitt 10,35%
Februari/mars 2014, SD-snitt 9,8%

Augusti/september 2014, SDsnitt 10,55%
Februari/mars 2015, SD-snitt 15,05%

Augusti/september 2015, SDsnitt 22,05%
Februari/mars 2016, SD-snitt 19,8%

Augusti/september 2016, SDsnitt 19,65%
Februari/mars 2017, SD-snitt 20,45%

Augusti/september 2017, SDsnitt 20,3%
Februari/mars 2018, SD-snitt 18,05%

Sedan 2010 har SDs genomsnittliga siffror från opinionsmätningar i februari och mars gått upp i fem år av åtta jämfört med SDs snitt från augusti och september året före.

Att SD skulle sjunka på vintern stämmer inte när man jämför dessa månader. SD har istället en svag tendens att oftare ligga högre i februari och mars jämfört med augusti och september sommaren innan.

Nästa test blir att kolla om SD svalnar av och sjunker från december och januari fram till våren april och maj, (hypotesen där är att på våren har det gått många månader med mycket låg aktivitet från nysvenskar från segregerade områden, och då bör SDs siffror sjunka.) men den siffer-exercisen kommer en annan dag.

(Källa status.st)
Senast redigerad av RingRing2014 2018-06-24 kl. 05:20.
2018-06-24, 05:13
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Angående diskussionen om ett eventuellt säsongsmönster för SD, där det i tråden anses av många att SD går ned under vintern pga att multikulti flyr minusgrader och trycker hemma inomhus i en vinterkoma och därmed inte irriterar väljarna lika mycket.

Jag har testat att ta snittet av alla mätningar under månaderna augusti och september och sedan kollat om de verkligen sjunker när man kommer fram i februari och mars.

Så här ser det ut:

Sedan 2010 har SDs genomsnittliga siffror från opinionsmätningar i februari och mars gått upp i fem år av sju jämfört med SDs snitt från augusti och september året före.

Att SD skulle sjunka på vintern stämmer inte när man jämför dessa månader. SD har istället en tendens att ligga högre i februari och mars jämfört med augusti och september sommaren innan.

Nästa test blir att kolla om SD svalnar av och sjunker från december och januari fram till våren april och maj, (hypotesen där är att på våren har det gått många månader med mycket låg aktivitet från nysvenskar från segregerade områden, och då bör SDs siffror sjunka.) men den excercisen kommer en annan dag.

(Källa status.st)

FYP Nu när vi närmar oss val så vill vi ju se vad tidigare statistik kan innebära runt valdagen
Citat:
Så här ser det ut:

Augusti/september 2017, SDsnitt ??,??%

Februari/mars 2018, SD-snitt ??,??%
Augusti/september 2018, SDsnitt xx,xx%

2018-06-24, 07:19
Medlem
Sydsvenskan publicerar en "sammanvägning av opinionen" (Sifo, Novus och Ipsos) där SD sjunker (visserligen marginellt) mellan maj och juni. Centerpartiet stiger mest av alla. Tjoho!

Citat:
Socialdemokraterna: 24,9 (25)

Vänsterpartiet: 9,5 (9)

Miljöpartiet: 4,2 (4,3)

Sverigedemokraterna: 20 (20,1)

Moderaterna: 20,2 (21,6)

Kristdemokraterna: 2,6 (3,4)

Liberalerna: 5,3 (4,6)

Centerpartiet: 10,1 (8,9)

Övriga: 3,2 (3,2)

https://www.sydsvenskan.se/2018-06-24/lag-siffra-for-kd-i-sammanvagning

Sydsvenskan följer upp denna "opinionsmätning" med att Per T Ohlsson kräver att SD utsätts för sakpolitisk hårdgranskning, DN kräver att EU försvarar den "fria rörligheten" (alltså flyktinginvandringen, vilket t.o.m. framgår av den bild som valts som illustration till ledarkrönikan), och Peter Wolodarski riktar MSM:s cirka etthundraåttiofjärde angrepp på Björn Söders påstående att judar och samer inte är svenskar.

Ja, och Sydsvenskan applåderar Gunnar Strömmers förslag att det ska bli svårare att ändra grundlagen (för att SD inte ska kunna göra några stora förändringar av PK-samhället).

Och så börjar det se ut som om vi inte ska få någon Inizio i juni. Inizio skulle ju på ett tråkigt sätt kunna motsäga Svensk väljaropinions sammanvägning av opinionen, den som säger att SD minskade mellan maj och juni.

Vi får väl bara hoppas att den riktiga svenska väljaropinionen struntar i Svensk Väljaropinion, Sydsvenskan, DN, Per T Ohlsson och Peter Wolodarski.
2018-06-24, 08:18
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Sydsvenskan publicerar en "sammanvägning av opinionen" (Sifo, Novus och Ipsos) där SD sjunker (visserligen marginellt) mellan maj och juni. Centerpartiet stiger mest av alla. Tjoho!

Helt obegripligt. Den enda OI som visat en svag nedgång för SD i juni är Sifo. Betalväggen fyller sitt syfte. Jag behöver inte läsa dessa uppenbara dumheter.
När media respektlöst ljuger folk rätt upp i ansiktet, upprepade gånger till på köpet, så driver de SD:s opinion i höjden. De läxar dessutom upp sin egen läsekrets och beter sig som svartrockar.
Jag räknar med en snabb och välförtjänt pressdöd inom kort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in