Citat:
Ursprungligen postat av
Vaftrudner
The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.
Svenskarna är som ett stim sniglar och nu håller stimmet på att byta riktning. Det går inte att ändra.
Igår talade jag med en man, vars väninna röstade på Fi 2014. I år blir det SD! Hon arbetar på en migrationsdomstol och har efter de senaste årens anstormning blivit förfärad. Hon har berättat att hon för sig själv och sin man har tecknat alla privata försäkringar som går, ty när de 500 000 anhöriga som väntas de kommande åren fått PUT så kan vi svenskar slutgiltigt säga adjö till välfärden.
Mannen berättade att han själv inte var någon självklar SD-väljare, men att kvinnans berättelse och resonemang gav honom kalla kårar. Hon säger att Sverige endast har en demokratisk chans att rädda landet och den är i september i år och det är att SD blir tillräckligt stora så att deras invandringspolitik går igenom. Krasch blir det nog ändå, men den blir mildare. Ungefär så sa han.
Folk känner det i luften. Man bara önskar att det svenska uppvaknandet hade skett några månader tidigare (för att inte säga decennier). Opinionen för SD kommer bara öka under sommaren. Det är bara att titta den plötsliga nervositeten bland en del partiföreträdare och namnkunniga inom media m.fl. Rent opinionsmässigt - i de vanliga instituten - har ju SD knappt rört sig sedan massinvasionen 2015. Det måste finnas informella, hemliga opinionsundersökningar som dessa har tillgång till. Och dessa undersökningar visar rörelser som inte framgår hos de större opinionsundersökningarna.
Sedan är det ju detta med SAP som är så intressant. Alla har ju väntat på att partiet skall sätta igång sitt vallokomotiv och vända det här. Att rörelsen sluter upp och börjar jobba. Men det finns ingen rörelse längre - den är kidnappad av identitetspolitiker, könskrigare och andra postmodernister. Jag kan tänka mig att hela "arbetarklassen" och LO är tveksamma till om de ens vill ha med SAP att göra på längre sikt. Snart är ju hälften av alla LO-medlemmar sverigedemokrater. Den "riktiga" socialdemokratin med LO och Metall är föga intresserad av identitetsfrågor, intersektionalitet och massinvandring och varför skall de då stödja ett parti som prioriterar detta framför politik som gynnar de egna medlemmarna? Flykten från S sker nu i stora sjok - man kan föreställa sig hur diskussionerna går på arbetsplatserna när nu skämsfaktorn tycks ha försvunnit och proppen gått ur. SD är det nya S och det vet allt fler.
Kan SD öka 4-5% på en månad hos såväl Sifo som Sentio, så kan opinionen öka lika mycket eller mer de kommande tre månaderna.
Alltid lika intressant med observationer/berättelser från verkligheten.
SD kan såklart öka 5% varje månad fram till valet. Ramadan är avslutad så det lugn som vissa somrar funnits lär inte finnas i år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-P
Det tror inte jag. Det viktigaste av allt är att fortsätta att hålla SD utanför. SD växer så det knakar och skulle kunna bli det största partiet i riksdagen. Ett verkligt skrämmande scenario för många.
Jag tror som du. Viktigast är att hålla SD utanför till varje pris. Hade det inte varit så skulle man agerat på ett helt annat vis långt tidigare. Politikerna vet vad de gör och de är
inte naiva.
Citat:
Ursprungligen postat av
motarbetar
När jag tittar in i min spåkula så är det en väldigt mörk framtid som går oss till mötes. Därav välkomnar jag sådana händelser. Det är inte för att jag är en sadist, utan desto fortare Svenskar inser att det samhälle som sjukklövern (och till viss del SD tyvärr) håller på att skapa är ett verkligt Mordor. De ända alternativen vi har att välja på är ett Status Quo som liknar dagens samhälle. Eller att vi på ett djupt plan väljer att ta till drastiska åtgärder som kommer förändra samhället i stort. Det kommer skrivas kilometerlånga krönikor i MSM om att 30-talet är på väg tillbaka, Vänstern (i den mån den finns kvar) kommer göra diverse upplopp À la Göteborgskravallerna. Lägg därtill våra förorter som kommer brinna.
Om det jag skriver visar sig vara sant så är det ett tecken på att man fått vatten på sin kvarn. Det är ett bevis på ett nödvändigt ont som samhället måste ta sig igenom för att kunna bygga en bättre framtid för oss själva och våra barn.
Jag ser också en mörk framtid. Sverige är inte solitärt utan det som sker i övriga Europa kommer också ske i Sverige och vice versa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Jo men S+M är ett skrämmande scenario för mig och andra demokrater. Demokrati handlar om att respektera valresultat. Decemberöverenskommelsen var ett avsteg från det. Så vad tror sig ett sönderfallande S och ett impotent M kunna göra för att "vända skutan" enligt dig?
Enligt mig blir det ju bara att spänna bågen ännu hårdare och fortsätta på inslagen väg, och när bågen då brister kommer vi få ett nyval där SD får egen majoritet. Är det värt det för S och M?
Jag utgår från att S och M gör upp om fördelningen av makten 2018 och man kommer hålla ut till 2022. Båda vet att de kommer förlora vid ett extra val, precis som 2014/2015.
Varför skulle S eller M samarbeta med SD när man inte gjort det hittills trots att man sjunker som en sten i opinionen och tydligt deklarerat att man inte tänker samarbeta med SD.
FR gjorde det klart 2010 att han inte skulle ta i SD med 10 meters tång och jag trodde då det var spel för galleriet. Jag låter mig inte luras igen. Brasklappen är om de på något vis samarbetar med SD för att totalt sänka dem i opinionen och inte för att rädda landet.