2018-06-15, 23:43
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Du återkommer konstant till tiden, det är inte det väsentliga, SOS bekräfra att dom fått in ett larm men era versioner är mycket olika.

Anders Karlström skriver i mail: "Platsen uppges vara Hjärsta, vid motorvägen och det ska gälla en skadad person/ett skrik". Anders får det att låta som en trafikolycka, är det så ni beskrivit skriken?

Polis Henrik Dahlström bekräftar att larmet nått dem men han i sin tur säger att din information var för knapphändig för att kunna vidta åtgärder. Mycket mer än så vill han inte säga om samtalet för det kan störa förundersökningen men det tycker inte du så som du predikar. Dahlström poängterar dock att man med facit i hand inte skulle agerat annorlunda på ditt samtal men tillägger klokt: "Det är lätt att i efterhand koppla ett ärende till en specifik händelse."

Varför ifrågasätta dalaan på ett sätt där det nästan låter som att det letas efter fel? Som om man uppgett fel information osv
Det är ju mycket möjligt att det är tidningarna som missuppfattar, ändrar osv och skriver utefter vad som säljer eller är intressant. I vissa fall kanske det tom skrivs utefter som tidningen tror, inte vad som finns att tillgå i information...
Ibland undrar jag om vissa är avundsjuka på att dalaan kan ge viktig och betydelsefull information!?
Han och sambon har verkligen gjort allt dom kunde för att hjälpa...
Och tro mig, det är ingen upplevelse att vara avundsjuk på...
Men många av inläggen här verkar nästan vilja lägga över på dalaan att dom inte gjorde tillräckligt, att informationen var knapphändig för att polisen sagt så, så tror man att det är så...
Varför inte ifrågasätta dom som tog emot informationen? Det är deras jobb, och dom borde inte skylla på att informationen är knapphändig, då borde dom ha ställt fler frågor till inringaren för att få ihop en information som inte var knapphändig/otillräcklig...
Säger inte att det är så att folk är avundsjuka, grälsjuka och letar fel - min tanke och känsla är så
Lite respekt och kärlek i tanken här så blir det trevligare
Senast redigerad av QueenKorall 2018-06-15 kl. 23:49.
Citera
2018-06-15, 23:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är faktiskt inte helt otroligt att det egentligen var SD som ville avsluta förhållandet, i syfte att återvända till HD och börja om på ny kula. De har ju visat de senaste veckorna att de umgås genom att planera resor, åka på geocaching tillsammans etc.

Att LW ändå var den som anmälde SD kan bero på att hon blev sårad och kränkt, förödmjukad och kanske rent av litet hämndlysten när han inte ville prata ut i bilen, inte ville stanna hos henne då hon ville bjuda på hembakade kakor. Detta kulminerade i det handgripliga bråket i bilen med efterföljande polisanmälan.

Dessutom har det framgått av utredarna/åklagaren som sade något i stil med "de har haft någon form av en kärleksrelation där den ene ville mer än den andre". Jag tror att de avser LW.

(I geocache-loggarna har jag fått känslan av att geocache-teamen delades upp i två läger månaderna innan LW dog, det ena med LW och hennes närmaste cachekamrater, det andra med SD, HD och deras närmaste. Jag såg tidigare idag en förtäckt, men ändock tydligt syrlig kommentar från en av LW's närmaste geocachekamrater, där den syrliga piken/insinuationen sannolikt avser SD. Jag tror flera av geocacharna i LW's krets tyckte/tycker att SD betedde sig "taskigt" mot LW när han spelade med hennes känslor. Ska ta fram mer info om detta imorgon, nu blir det nog dags att ta fredagkväll:-)).

Ser fram emot morgondagens detektivarbete från dig!

Intressant analys av dig om balansen i deras förhållande.

Om din teori stämmer skulle det kunna var en anledning till att allt "tippade över kanten".
Citera
2018-06-15, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Jag har redan beskrivit vad som sades under samtalet. Hur det kan vara knapphändig/diffus information är obegripligt för mig iallafall men alla är vi olika.

Alarmoperatör beskriver ditt samtal närmast som en trafikolycka. Du säger dig levererat en version(våldtäkt) om hjärtskärande skrik som pågick under fem minuter i intervaller.

Förutom knapphändig beskrivs ditt samtal av Henrik Dahlström som vagt och diffust. Men i samråd med spaningsledaren och åklagaren bekräftar faktiskt Dahlström ditt samtal, dom måste bemöta det du läcker. Förstår du vad du gjort egentligen? Och värst av allt du har dragit med dig din sambo och en fhl i skiten som rättsväsendet nu måste försöka reparera.
Senast redigerad av dvara 2018-06-16 kl. 00:08.
Citera
2018-06-15, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Varför ifrågasätta dalaan på ett sätt där det nästan låter som att det letas efter fel? Som om man uppgett fel information osv
Det är ju mycket möjligt att det är tidningarna som missuppfattar, ändrar osv och skriver utefter vad som säljer eller är intressant. I vissa fall kanske det tom skrivs utefter som tidningen tror, inte vad som finns att tillgå i information...
Ibland undrar jag om vissa är avundsjuka på att dalaan kan ge viktig och betydelsefull information!?
Han och sambon har verkligen gjort allt dom kunde för att hjälpa...
Och tro mig, det är ingen upplevelse att vara avundsjuk på...
Men många av inläggen här verkar nästan vilja lägga över på dalaan att dom inte gjorde tillräckligt, att informationen var knapphändig för att polisen sagt så, så tror man att det är så...
Varför inte ifrågasätta dom som tog emot informationen? Det är deras jobb, och dom borde inte skylla på att informationen är knapphändig, då borde dom ha ställt fler frågor till inringaren för att få ihop en information som inte var knapphändig/otillräcklig...
Säger inte att det är så att folk är avundsjuka, grälsjuka och letar fel - min tanke och känsla är så
Lite respekt och kärlek i tanken här så blir det trevligare

Tidningarna skriver ....

Henrik Dahlström står livslevande framför mic och kamera och uttalar sig. Han är chef vid polisens regionledningscentral. Media har tack vare dalaan har varit på honom som blodiglar. Till slut tvingades Henrik uttala sig kort men givetvis har han rådfrågat med både spaningsledare och åklagare. Det har inte dalaan.
Senast redigerad av dvara 2018-06-15 kl. 23:59.
Citera
2018-06-16, 00:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tack för svar. De anhöriga bör väl närmast bli barnen och därefter föräldrarna.
Vi får väl se om annons kommer. Det jag reagerade på var LWs kyrkliga engagemang och tro i kombination med utebliven annons hittills. Sen har vi lagar i Sverige som säger att en avliden skall begravas inom en månad om man inte begär uppskov. De punkter jag har hittat som ger rätt till uppskjutande är inte, så vitt jag vet, applicerbart i detta fallet.
Självfallet kan det vara så att man annonserar i efterhand om att begravning har skett i kretsen av de närmaste.
Obduktionen är väl klar? Så det kan inte vara orsak till fördröjning.

Barnen är ju förstås de närmaste på det sätt som vi tänker, men de är ju omyndiga och därför blir det i första hand LWs föräldrar som kommer att vara de som tar ansvar över begravningen. Om de har god kontakt med barnens pappa, kanske man har med honom i planeringen och annonseringen.
Men det är inte ovanligt att det finns fler dödsannonser om en person. T ex kan arbetskamrater stå för en dödsannons.
Citera
2018-06-16, 00:02
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Tidningarna skriver ....

Henrik Dahlström står livslevande framför både mic och kamera och uttalar sig. Han är chef vid polisens regionledningscentral. Media har tack vare dalaan har varit på honom som blodiglar. Till slut tvingades Henrik uttala sig kort men givetvis har han rådfrågat med både spaningsledare och åklagare. Det har inte dalaan.

Det kan ju vara så att dom kommit på att dom inte tog larmsamtalet på det allvar som dom borde...
Och då vill man inte ta det på sig utan försöker skylla det på inringaren och säger att det lämnades bristfällig information...
Senast redigerad av QueenKorall 2018-06-16 kl. 00:35.
Citera
2018-06-16, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Barnen är ju förstås de närmaste på det sätt som vi tänker, men de är ju omyndiga och därför blir det i första hand LWs föräldrar som kommer att vara de som tar ansvar över begravningen. Om de har god kontakt med barnens pappa, kanske man har med honom i planeringen och annonseringen.
Men det är inte ovanligt att det finns fler dödsannonser om en person. T ex kan arbetskamrater stå för en dödsannons.

Ja,fler dödsannonser har jag sett.
Tack för att du påminde mig om det.

Nu återstår frågan om varför begravning dröjer.
Citera
2018-06-16, 00:21
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Alarmoperatör beskriver ditt samtal närmast som en trafikolycka. Du säger dig levererat en version(våldtäkt) om hjärtskärande skrik som pågick under fem minuter i intervaller.

Förutom knapphändig beskrivs ditt samtal av Henrik Dahlström som vagt och diffust. Men i samråd med spaningsledaren och åklagaren bekräftar faktiskt Dahlström ditt samtal, dom måste bemöta det du läcker. Förstår du vad du gjort egentligen? Och värst av allt du har dragit med dig din sambo och en fhl i skiten som rättsväsendet nu måste försöka reparera.

Kan du ge dig någon gång?
Det är ju SOS och polisen som försöker
skylla ifrån sig eftersom de har gjort fel.
Citera
2018-06-16, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
I vilka fler situationer tog hon inte ett nej? Klart alla får spekulera. Jag kan ändå inte undgå att läsa ut av det du skriver som att LW var en jobbig person som behövde sättas på plats?

Någon delade inlägg (instagram?) där hon beskriver sina benskador och vägen tillbaka. Hon skriver om tacksamhet och ödmjukhet för all hjälp från vänner o bekanta. Noterar att hon behövde färdtjänst för transport under sin skadeperiod vilket för mig signalerar att hon ändå inte hade någon riktigt nära att be om skjuts. Varför är det så många som verkar ha ett horn i sidan till henne? Avundsjuka?
Citera
2018-06-16, 00:26
Medlem
Citat:
Tidningarna skriver ....

Henrik Dahlström står livslevande framför mic och kamera och uttalar sig. Han är chef vid polisens regionledningscentral. Media har tack vare dalaan har varit på honom som blodiglar. Till slut tvingades Henrik uttala sig kort men givetvis har han rådfrågat med både spaningsledare och åklagare. Det har inte dalaan.

Du har fel. Dalaan frågade polisen vad hen fick återge eller om hen hade restriktioner. Svaret var att några restriktioner inte fanns.

Hur vore det om ni alla läste tråden INNAN ni uttalar er.
Citera
2018-06-16, 00:34
Medlem
Citat:
Du återkommer konstant till tiden, det är inte det väsentliga, SOS bekräfra att dom fått in ett larm men era versioner är mycket olika.

Anders Karlström skriver i mail: "Platsen uppges vara Hjärsta, vid motorvägen och det ska gälla en skadad person/ett skrik". Anders får det att låta som en trafikolycka, är det så ni beskrivit skriken?

Polis Henrik Dahlström bekräftar att larmet nått dem men han i sin tur säger att din information var för knapphändig för att kunna vidta åtgärder. Mycket mer än så vill han inte säga om samtalet för det kan störa förundersökningen men det tycker inte du så som du predikar. Dahlström poängterar dock att man med facit i hand inte skulle agerat annorlunda på ditt samtal men tillägger klokt: "Det är lätt att i efterhand koppla ett ärende till en specifik händelse."

Möjligen ursäktade att de inte skickade en bil under kvällen, men att de inte kopplade ett samband med anmälan om försvunnen kvinna på morgonen efteråt är oförsvarligt dumt. Hur ineffektiva är polisen egentligen?
Citera
2018-06-16, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Kan du ge dig någon gång?
Det är ju SOS och polisen som försöker
skylla ifrån sig eftersom de har gjort fel.
Ponera att GM själv ringde in larmsamtalet för att ge sig själv alibi? Och därav inte gav larmoperatören intrycket att det var någon akut fara bara att det var kanske nåt dom hört?

Jag säger inte att det är så här absolut inte. Jag bara signalerar att det är av vikt att inte blint tro på vad som helst.

Förmodligen är det så att Daliaan o partner har hört och ringt in till SOS.

Men jag väljer att låta dörren stå öppen. Vem som helst kan skriva vad som helst här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in