2018-06-15, 22:40
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Okej, så utifrån allt du läst så är din slutsats att jag är osäker kring tiderna, så du med andra ord har skäl att vara sarkastisk och dryg?

Skärp dig grabben. Du tror att du kommer med avgörande bevisning men det gör Du inte. Lena var redan död och du kunde inte påverka det.

Det är sorgligt om du hört dödsskrik men det är så mycket sorgligare för Lenas barn.
Citera
2018-06-15, 22:44
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag menar att LW hade svårt att ta ett nej. Det inbegriper inte SD utan allt och alla. Anmälan natten den nionde januari kan det finnas fog för, det var ju ändå åtta sidor bifogade m bilder. Men det kan också vara sprunget ur en frustration över att ha fått det där nej:et. Ingen av oss vet, vi kan bara spekulera och det har vi rätt att göra här.
Någon menade att LW drog tillbaka sin första anmälan för att hon ansåg att det kunde bli värre. Då kan hon ha menat att SDs agerande skulle accelerera. Men det kan också handla om att det kunde bli värre för henne, att mycket av det som skett i det fördolda skulle komma fram.
Helt uppenbart är att LWs liv utåt inte korrelerat med det som skett i det fördolda.

Jag menar ingen specifik individ med ordet stolle. Det kan vara vem eller vilka som helst.
I vilka fler situationer tog hon inte ett nej? Klart alla får spekulera. Jag kan ändå inte undgå att läsa ut av det du skriver som att LW var en jobbig person som behövde sättas på plats?
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-15 kl. 23:04.
Citera
2018-06-15, 22:44
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Du tror fortfarande att jag ljuger, och förlöjligar mig och får det att låta som att jag är osäker på tiderna. Varför är du sarkastisk? Misstänker att du inte bemödar dig att läsa vad jag tidigare skrivit utan utgår ifrån att det lilla du läst är lögn?

Tack för mycket bra och trovärdig information och stort tålamod!

Ignorera dem som trakasserar. Och anmäl dem som ständigt skriver trams och off topic!

Mvh
/FS
Citera
2018-06-15, 22:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Du tror fortfarande att jag ljuger, och förlöjligar mig och får det att låta som att jag är osäker på tiderna. Varför är du sarkastisk? Misstänker att du inte bemödar dig att läsa vad jag tidigare skrivit utan utgår ifrån att det lilla du läst är lögn?

Strunta i dem.
De vill bara ha uppmärksamhet.
Alla som är seriösa tror på vad du skriver.
Citera
2018-06-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Skärp dig grabben. Du tror att du kommer med avgörande bevisning men det gör Du inte. Lena var redan död och du kunde inte påverka det.

Det är sorgligt om du hört dödsskrik men det är så mycket sorgligare för Lenas barn.

Tror nog att det är du som borde skärpa dig, grabben. Vart har jag sagt det, du som läst allt? I samma inlägg som jag enligt dig skrivit att jag åkte in på förhör innan de hittat kroppen? Du kan gärna få komma med annat än felaktiga antaganden. Du tror seriöst att jag inte är medveten om det? Herregud
Citera
2018-06-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Vad tror du?

Klart det inte kommer läcka här eftersom det inte finns någon som har något substantiellt att komma med förutom "galna skrik" 23.30 Eller var det 23.41?

Jag vill ha RIKTIGA uppslag och inga "Jag mötte Lassie " wannabes.

Som jag skrev, det beror på strikt förundersökningssekretess att ingen "läcker". Punkt.
Citera
2018-06-15, 22:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag frågar igen då

Det är så mycket som känns utdraget i detta fall. Jag har nämnt det tidigare och fått till svar att sekretessen är boven till att ingenting tycks sippra ut. Helt i sin ordning förmodligen men jag förstår inte varför begravningen drar ut på tiden? Om jag jämför med andra fall av försvunna personer, Engla, Tova eller Lisa, så var dessa begravda vid det här laget.
Tova Moberg försvann 14 maj (samma datum som LW) och begravdes 9 juni. Lisa Holm försvann 7 juni och begravdes 7 juli. Engla försvann 5 april och begravdes 10 maj. Kanske får man frångå begravningsregler i brottsfall och kanske har LWs familj valt att inte ha någon begravningsannons?
Visst kan man ansöka anstånd gällande begravning men jag kan inte se att några sådana punkter är uppfyllda. I en dödsannons brukar partner listas, någon som vet om särbos brukar stå med?

De närmast anhöriga anordnar vanligen begravningen.
Hur man bestämmer vilka som ska stå med i dödsannonsen är högst personligt.
I LWs fall borde det vara hennes föräldrar (om de lever?) som har ansvar för begravningen. Vilka som ska stå med i deras annons beslutar alltså de om. Det finns inget som säger att du måste ha en dödsannons.
Den har man för att annonsera för personer som känt den avlidna att dödsfallet skett och för att förmedla tid och plats för begravning.
Om någon annan vill göra en egen annons ( t ex om LWs ex skulle vilja göra egen eller om han inte får vara med, kan man göra en sådan)

I det här fallet kanske obduktionen är det man har att ta hänsyn till i första hand, och därefter får anhöriga möjlighet att bestämma tidpunkt för begravning via en begravningsbyrå.

Nu vet jag inget om hur det fungerar runt obduktion i relation till förundersökning och provsvar därifrån. Kanske man måste vänta in svar från NFC innan man begraver personen?
Citera
2018-06-15, 23:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tror inte jag blev så mycket klokare... Hon valde ändå att anmäla honom men hade svårt att ta ett nej från honom? Vem eller vilka stollar menar du?

Det är faktiskt inte helt otroligt att det egentligen var SD som ville avsluta förhållandet, i syfte att återvända till HD och börja om på ny kula. De har ju visat de senaste veckorna att de umgås genom att planera resor, åka på geocaching tillsammans etc.

Att LW ändå var den som anmälde SD kan bero på att hon blev sårad och kränkt, förödmjukad och kanske rent av litet hämndlysten när han inte ville prata ut i bilen, inte ville stanna hos henne då hon ville bjuda på hembakade kakor. Detta kulminerade i det handgripliga bråket i bilen med efterföljande polisanmälan.

Dessutom har det framgått av utredarna/åklagaren som sade något i stil med "de har haft någon form av en kärleksrelation där den ene ville mer än den andre". Jag tror att de avser LW.

(I geocache-loggarna har jag fått känslan av att geocache-teamen delades upp i två läger månaderna innan LW dog, det ena med LW och hennes närmaste cachekamrater, det andra med SD, HD och deras närmaste. Jag såg tidigare idag en förtäckt, men ändock tydligt syrlig kommentar från en av LW's närmaste geocachekamrater, där den syrliga piken/insinuationen sannolikt avser SD. Jag tror flera av geocacharna i LW's krets tyckte/tycker att SD betedde sig "taskigt" mot LW när han spelade med hennes känslor. Ska ta fram mer info om detta imorgon, nu blir det nog dags att ta fredagkväll:-)).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-15 kl. 23:11.
Citera
2018-06-15, 23:09
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
don't feed the troll...
+90% tror dig.

har läst dina andra inlägg nu och fått svar på det jag undrade om ert samtal mm.
Citera
2018-06-15, 23:11
Bannlyst
Citat:
Okej, så utifrån allt du läst så är din slutsats att jag är osäker kring tiderna, så du med andra ord har skäl att vara sarkastisk och dryg?

Du återkommer konstant till tiden, det är inte det väsentliga, SOS bekräfra att dom fått in ett larm men era versioner är mycket olika.

Anders Karlström skriver i mail: "Platsen uppges vara Hjärsta, vid motorvägen och det ska gälla en skadad person/ett skrik". Anders får det att låta som en trafikolycka, är det så ni beskrivit skriken?

Polis Henrik Dahlström bekräftar att larmet nått dem men han i sin tur säger att din information var för knapphändig för att kunna vidta åtgärder. Mycket mer än så vill han inte säga om samtalet för det kan störa förundersökningen men det tycker inte du så som du predikar. Dahlström poängterar dock att man med facit i hand inte skulle agerat annorlunda på ditt samtal men tillägger klokt: "Det är lätt att i efterhand koppla ett ärende till en specifik händelse."
Senast redigerad av dvara 2018-06-15 kl. 23:27.
Citera
2018-06-15, 23:15
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är faktiskt inte helt otroligt att det egentligen var SD som ville avsluta förhållandet, i syfte att återvända till HD och börja om på ny kula. De har ju visat de senaste veckorna att de umgås genom att planera resor, åka på geocaching tillsammans etc.

Att LW ändå var den som anmälde SD kan bero på att hon blev sårad och kränkt, förödmjukad och kanske rent av litet hämndlysten när han inte ville prata ut i bilen, inte ville stanna hos henne då hon ville bjuda på hembakade kakor. Detta kulminerade i det handgripliga bråket i bilen med efterföljande polisanmälan.

Dessutom har det framgått av utredarna/åklagaren som sade något i stil med "de har haft någon form av en kärleksrelation där den ene ville mer än den andre". Jag tror att de avser LW.

(I geocache-loggarna har jag fått känslan av att geocache-teamen delades upp i två läger månaderna innan LW dog, det ena med LW och hennes närmaste cachekamrater, det andra med SD, HD och deras närmaste. Jag såg tidigare idag en förtäckt, men ändock tydligt syrlig kommentar från en av LW's närmaste, där den syrliga piken/insinuationen sannolikt avser SD. Jag tror flera av geocacharna i deras krets tyckte/tycker att SD betedde sig "taskigt" mot LW när han spelade med hennes känslor. Ska ta fram mer info om detta imorgon, nu blir det nog dags att ta fredagkväll:-)).
Ser fram emot ditt inlägg imorgon 😊
Jag förstår hur du menar med att LW kan ha varit den som kände sig försmådd. Jag vill ändå inte gå så långt som dig, att LW anmälde SD i ren hämndlystnad. Om hon var så rädd för att förlora honom varför då anmäla honom TVÅ gånger?! Det resonemanget köper jag inte.
Jag tror att vi kanske kommer närmare sanningen genom att belysa ytterligheter och mötas någonstans på mitten.
Sov gott!
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-15 kl. 23:21.
Citera
2018-06-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Just detta med blodspår vid försvinnandet är jag tveksam till. Sen om blodspår (ej synbara med blotta ögat) har hittats senare håller jag neutralt. Via den information jag fått så ”räckte det” med att en mamma försvann innan sonens födelsedag, inte gick att kontakta och att hon var borta trots planer för dagen samt att hon inte haft en historia av att hålla sig undan. Jag kan inte backa upp min hållningspunkt mer än att det är vad som framgått i samtal med person som har insyn i utredningen.
Jag har ställt frågan tidigare, men inte sett nått svar (kan ha missats i allt mediabrus...)
Initialt var väl det ett försvinnande bara? Människorov kom väl inte in i bilden förrän tidigast onsdagen? Media rapporterade det på torsdagen. Eller har jag fått det om bakfoten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in