2018-06-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är faktiskt inte helt otroligt att det egentligen var SD som ville avsluta förhållandet, i syfte att återvända till HD och börja om på ny kula. De har ju visat de senaste veckorna att de umgås genom att planera resor, åka på geocaching tillsammans etc.

Att LW ändå var den som anmälde SD kan bero på att hon blev sårad och kränkt, förödmjukad och kanske rent av litet hämndlysten när han inte ville prata ut i bilen, inte ville stanna hos henne då hon ville bjuda på hembakade kakor. Detta kulminerade i det handgripliga bråket i bilen med efterföljande polisanmälan.

Dessutom har det framgått av utredarna/åklagaren som sade något i stil med "de har haft någon form av en kärleksrelation där den ene ville mer än den andre". Jag tror att de avser LW.

(I geocache-loggarna har jag fått känslan av att geocache-teamen delades upp i två läger månaderna innan LW dog, det ena med LW och hennes närmaste cachekamrater, det andra med SD, HD och deras närmaste. Jag såg tidigare idag en förtäckt, men ändock tydligt syrlig kommentar från en av LW's närmaste, där den syrliga piken/insinuationen sannolikt avser SD. Jag tror flera av geocacharna i LW's krets tyckte/tycker att SD betedde sig "taskigt" mot LW när han spelade med hennes känslor. Ska ta fram mer info om detta imorgon, nu blir det nog dags att ta fredagkväll:-)).

Tror också att det stämmer som bekanta till inblandade säger, att SD ville satsa
på förhållandet och äktenskapet med HD igen. Alla deras gemensamma
aktiviteter senaste veckorna pekar också i den riktningen.

Ser fram emot din ytterligare information imorgon angående läget i
Geocache-världen!
Citera
2018-06-15, 23:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nej, jag menar inte att det var specifikt SD som behövdes för att göra livet komplett för LW. Alltså behövde hon inte "ha honom" ändå. Men den finns många människor som har svårt att ta ett nej, det mina källor säger är att LW var sådan. Jag menar att det alltså kan vara avvisandet i sig som störde LW, oavsett vilken stolle det fanns i ändra änden.

Vi vet att SD inte ville fika den nionde januari 2017 och att han ville att hon skulle lämna bilen. Detta ville inte LW acceptera. Nekandet till fika blev hon sur över och hon ville inte gå ut ur bilen förrän hon hade fått prata klart. Bara där två saker som LW ville styra. Att det sedan urartar i huvudgnuggningar och anmälan vet vi numera.

Men vet vi exakt vad som hände i bilen den där dagen i januari?

Ord står mot ord.
Att SD kräver att LW ska lämna bilen är väl hans ord?
Och kanske krävde han något som hon inte ville/kunde erbjuda?
Kanske krävde han att detta skulle ske annars skulle hon ut ur bilen?
Och fikat som LW bjuder in på kanske är hennes sätt att försöka lösa det hela istället för det han krävde?

Det finns nog flera versioner av den här situationen som vi inte vet något om?
Citera
2018-06-15, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
I vilka fler situationer tog hon inte ett nej? Klart alla får spekulera. Jag kan ändå inte undgå att läsa ut av det du skriver som att LW var en jobbig person som behövde sättas på plats?

Det är din subjektiva tolkning av min text, att LW behövde sättas på plats. Det har jag aldrig uttryckt eller ens antytt. Än mindre ansett.
Jag tror att vi alla har någon i vår bekantskapskrets som har svårt med ett 'nej'. Det är liksom inget psykotiskt eller galet med det. Handlar mer om arv, miljö, uppfostran, utveckling, anknytning och mycket annat. Människor som har svårt, kanske till och med riktigt svårt, att ta ett nej brukar ha en tendens att bli skickliga på att att finna vägar för att förändra nej:et till ett ja. Går inte detta tar de till ilska, hot, gråt eller andra emotionella attribut.
Citera
2018-06-15, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Möjligt är ju faktiskt att fler har såväl hört och ringt och att larmoperatören talar om ett annat samtal där skrinken hördes i bakgrunden?
Men polisen berättade att de hade varit ett larmsamtal som dom kopplade till detta.
Citera
2018-06-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

I det här fallet kanske obduktionen är det man har att ta hänsyn till i första hand, och därefter får anhöriga möjlighet att bestämma tidpunkt för begravning via en begravningsbyrå.

Nu vet jag inget om hur det fungerar runt obduktion i relation till förundersökning och provsvar därifrån. Kanske man måste vänta in svar från NFC innan man begraver personen?

Tack för svar. De anhöriga bör väl närmast bli barnen och därefter föräldrarna.
Vi får väl se om annons kommer. Det jag reagerade på var LWs kyrkliga engagemang och tro i kombination med utebliven annons hittills. Sen har vi lagar i Sverige som säger att en avliden skall begravas inom en månad om man inte begär uppskov. De punkter jag har hittat som ger rätt till uppskjutande är inte, så vitt jag vet, applicerbart i detta fallet.
Självfallet kan det vara så att man annonserar i efterhand om att begravning har skett i kretsen av de närmaste.
Obduktionen är väl klar? Så det kan inte vara orsak till fördröjning.
Citera
2018-06-15, 23:29
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det är din subjektiva tolkning av min text, att LW behövde sättas på plats. Det har jag aldrig uttryckt eller ens antytt. Än mindre ansett.
Jag tror att vi alla har någon i vår bekantskapskrets som har svårt med ett 'nej'. Det är liksom inget psykotiskt eller galet med det. Handlar mer om arv, miljö, uppfostran, utveckling, anknytning och mycket annat. Människor som har svårt, kanske till och med riktigt svårt, att ta ett nej brukar ha en tendens att bli skickliga på att att finna vägar för att förändra nej:et till ett ja. Går inte detta tar de till ilska, hot, gråt eller andra emotionella attribut.
Ja, det var min tolkning. Din beskrivning av en person som inte kan ta ett nej kopplar jag mer till en förövare än ett offer (utan fallet i åtanke).
En människa som inte kan ta ett nej utan att agera i ilska och hot skulle snarare passa in på SD än LW?!
Citera
2018-06-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Du återkommer konstant till tiden, det är inte det väsentliga, SOS bekräfra att dom fått in ett larm men era versioner är mycket olika.

Anders Karlström skriver i meil: "Platsen uppges vara Hjärsta, vid motorvägen och det ska gälla en skadad person/ett skrik". Anders får det att låta som en trafikolycka, är det så ni beskrivit skriken?

Polis Henrik Dahlström bekräftar att larmet nått dem men han i sin tur säger att din information var för knapphändig för att kunna vidta åtgärder. Mycket mer än så vill han inte säga om samtalet för det kan störa förundersökningen men det tycker inte du så som du predikar. Dahlström poängterar dock att man inte med facit i hand skulle agerat annorlunda på ditt samtal men tillägger klokt: "Det är lätt att i efterhand koppla ett ärende till en specifik händelse."

Jag har redan beskrivit vad som sades under samtalet. Hur det kan vara knapphändig/diffus information är obegripligt för mig iallafall men alla är vi olika.
Citera
2018-06-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet vi exakt vad som hände i bilen den där dagen i januari?

Ord står mot ord.
Att SD kräver att LW ska lämna bilen är väl hans ord?
Och kanske krävde han något som hon inte ville/kunde erbjuda?
Kanske krävde han att detta skulle ske annars skulle hon ut ur bilen?
Och fikat som LW bjuder in på kanske är hennes sätt att försöka lösa det hela istället för det han krävde?

Det finns nog flera versioner av den här situationen som vi inte vet något om?

Ja, det finns säkerligen massor vi inte vet. Tills dess får vi gissa och spekulera.
Vi vet, via medias rapportering, att LW själv sagt i polisförhör (vid hennes köksbord runt midnatt mellan 9-10 januari 2017) att hon blev sur för att SD inte ville fika samt att hon vägrade gå ur bilen förrän hon fått prata klart. Detta var väl LWs redogörelse och alltså inte SDs ord?
Citera
2018-06-15, 23:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Jag har redan beskrivit vad som sades under samtalet. Hur det kan vara knapphändig/diffus information är obegripligt för mig iallafall men alla är vi olika.

Men knapphändig blir det väl för att man inte lyckas lokalisera skriket till exakt plats samt vad skriket beror på, exempelvis olycka, överfall etc? Det är väl det han menar.
Citera
2018-06-15, 23:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Skärp dig grabben. Du tror att du kommer med avgörande bevisning men det gör Du inte. Lena var redan död och du kunde inte påverka det.

Det är sorgligt om du hört dödsskrik men det är så mycket sorgligare för Lenas barn.

Jo.
Dalaans vittnesmål kunde inte förhindra Lenas död vad vi vet idag.
Vi (i tråden) vet inte om det hade gått att rädda Lena om polis hade åkt ut på larmet. Det kanske hade varit för sent. Men det vet vi inte....

Men det vi vet, är att ett sådant vittnesmål som Dalaan har är enormt viktigt.

Dalaans vittnesmål kan sätta en tidpunkt för mordet.

Har den misstänkta alibi för tidpunkten?
Finns det andra som kan tänkas vara misstänkta som varit i området för tidpunkten?
Vilka vittnen finns för tidpunkten?
Vilka vittnen finns före och efter tidpunkten?
Vilka fanns i området, mastuppkopplingar och vittnen, boende, hundpromenerare, taxichaffisar, pizzadeliveries för tidpunkten?
Citera
2018-06-15, 23:41
Medlem
Nedanstående citat från HerrTeamD*vidsson kanske redan publicerats...ber om ursäkt isf. Detta skrivs den 26/5.
”Livet är förgängligt, och kan ibland förändras på de mest fasansfulla sätt av andra utan att man på något vis kan påverka själv. Men ofta kan man även göra saker som man valt helt och hållet själv, som att åka till Filipstadsskogarna på FTF-jakt när semesterplanerna grusats tillsammans med anant. Idag var det jakt på schemat, och jag drog iväg med sällskap för att vara redo inför släppet vid 10. Vi hade inte valt den allra bästa utgångspunkten trots noggrann analys av kartan. Vi fick ändå en alldeles underbar förmiddag i den härliga solen och värmen, och endast några få tråkigheter kom fram till oss under tiden. När vi var nöjda med jakten i skogen drog vi oss runt några superfina GeoTourburkar i trakterna av Karlskoga där vi även fick i oss lite burgare till lunch. Lagom till eftermiddagskaffet kom vi så hem till Örebro och hade oss en avslappnad eftermiddag i solen. Livet har sina goda stunder. Hoppas det är många kvar”
Citera
2018-06-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Ja, det var min tolkning. Din beskrivning av en person som inte kan ta ett nej kopplar jag mer till en förövare än ett offer (utan fallet i åtanke).
En människa som inte kan ta ett nej utan att agera i ilska och hot skulle snarare passa in på SD än LW?!

Jag har aldrig kopplat svårigheter med att ta ett nej med att man är en förövare. Jag ser det mer som en svaghet i personligheten och utvecklingen. Om man ser ett nekande som ett förskjutande av den egna personen så agerar dessa personer (olika). En del blir gråtmilda, andra påstridiga och en del ilskna. Utgår jag från LWs egna ord gällande misshandelsanmälan så tycker jag att det är anmärkningsvärt att hon blir sur över ett nekande till fika och att hon vägrar gå ur bilen för att hon vill prata tills hon anser sig vara klar. Det rimmar så illa med den tidigare anmälan som hon drog tillbaka.
Vi vet ju inte vad ofredande bestod av. Var det tusen sms under en natt? Ollade han hennes köksfönster? Stod han utanför hennes jobb? Vi vet inte. Men om det var så pass illa att hon faktiskt anmälde och sedan tog tillbaka anmälan för att det kunde bli värre för henne så förstår jag inte varför hon blir sur för utebliven fika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in