2018-04-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
I min ungdom så har jag jobbat på följande butiker, och skriver även hur jag fick jobben.
17 år, Willys. Mitt första jobb, min far kände butikschefen väldigt väl då dom arbetat många år tillsammans i sin ungdom. Gick in, frågade om butikschefen "x" var inne. Presenterade mig sedan och lämnade cv. Började i frukten veckan efter.
19 år, Coop Forum. Gick in och frågade efter chefen, fick träffa högsta hönset efter 5 min på dennes kontor. Efter intervjun gick jag och köpte en glass, då ringde dom och sa att jag kunde börja på måndag.
20 år, Ica nära. Samma sak där. In och presentera, var ordentligt klädd, men inte kostym, det blir löjligt.
22 år, Hemköp, fruktansvarig. Bättre betalt men mer ansvar. Stressigt å jobbigt.
Efter 5 år inom butik så tänker jag numer att jag aldrig vill jobba med direkt möte med kund...

Så summa summarum; bra med kontakter i början. Sedan åker du på referenser och erfarenhet. Var ordentligt klädd, fast handslag och gå alltid in och presentera dig.
I mailen strömmar ansökningarna in.

I min ungdom vilket var några år sen så jobbade jag både på EPA, ICA och Metro.
Jobbade med allt från kassa till upp-packning av bröd, mejeri, frukt och grönt och allt.
Beställde även in bröd, frukt o grönt samt mejeri.

Sen jobbade jag som administratör i många år.
Det var som AF sa åt mig: ointressant då över 25 och pursvensk så inga skattelättnader alls för arbetsgivare och sorteras ut direkt.
"Tack du var en av 900 sökanden" om jag ens fick svar alls.

Mina gamla refersenser ur min CV var på stora svenska företag som gått i graven rätt rejält.
Hade dom funnits kvar idag så hade jag haft job utan att ens söka.
Citera
2018-04-05, 00:18
Medlem
Onan-erarens avatar
På somrarna brukar de ju söka sommarvikarier, du kan få börja med att lära dig butiken rutiner kassan, sen gör du ett bra jobb under semestertiderna. Å när ordinarie personal är tillbaka så fråga chefen om han vet nån som behöver personal, eller om du kan få vara den han ringer in om någon blir sjuk eller av nån anledning måste vara ledig.
Se till att bli populär hos kunderna för då frågar de efter dig. Mitt tips.
Citera
2018-04-06, 18:04
Medlem
ingen har svarat hur man får jobbet
Citera
2018-04-07, 22:27
Medlem
?
Citera
2018-04-12, 19:28
Medlem
sökte till hemköp, gjorde personlighetstest. fått nu svar att de går vidare med andra kandidater. HELVETE
Citera
2018-04-13, 12:37
Medlem
KilledByProffsets avatar
Folk har visst svarat hur de fick sina jobb i matbutik. Gå in och lämna ditt CV och se glad ut, gå sedan hem och invänta svar.
Citera
2018-06-14, 18:01
Medlem
WalterSullivans avatar
Ska möjligtvis börja jobba deltid i en stor Coop butik så har lite frågor.

Jag kommer vara så kallat butiksbiträde så blir mycket o plocka upp varor o "fronta" på hyllor, kommer inte sitta i kassan än så vad gör ni som jobbar i matbutik när det inte finns nåt o göra? Typ bara sitter o snackar skit eller måste man låtsasjobba ifall chefen kollar?

Är det bra gemenskap i teamet?

Är det mycket unga i personalen? typ 20-35? Vore ju kul om man inte bara behöver jobbar med gamla zombies man inte har nåt gemensamt med.

Är det mycket unga brudar i teamet? Skadar ju inte och ofta man ser unga damer i personalen när man själv handlar.

Annars hur ser en typisk dag ut? Är det full rulle oftast hela skiftet eller är det ofta pisstråkigt?

Lite random frågor man skrev ut så berätta
Senast redigerad av WalterSullivan 2018-06-14 kl. 18:07.
Citera
2018-06-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Ska möjligtvis börja jobba deltid i en stor Coop butik så har lite frågor.

Jag kommer vara så kallat butiksbiträde så blir mycket o plocka upp varor o "fronta" på hyllor, kommer inte sitta i kassan än så vad gör ni som jobbar i matbutik när det inte finns nåt o göra? Typ bara sitter o snackar skit eller måste man låtsasjobba ifall chefen kollar?

Är det bra gemenskap i teamet?

Är det mycket unga i personalen? typ 20-35? Vore ju kul om man inte bara behöver jobbar med gamla zombies man inte har nåt gemensamt med.

Är det mycket unga brudar i teamet? Skadar ju inte och ofta man ser unga damer i personalen när man själv handlar.

Annars hur ser en typisk dag ut? Är det full rulle oftast hela skiftet eller är det ofta pisstråkigt?

Lite random frågor man skrev ut så berätta

Man kan snacka medans man jobbar men annars så är det ingen bra idé. Kollegor kan ta illa upp om man bara hänger. Lär bli tillsägelse ganska fort.

Vet inte hur det är i stora butiker men i mindre så frontar man, fyller på med bakat bröd/bullar och kollar baklager, rensar på lagret eller inventerar kanske. Finns alltid något att göra.
Se till att få lära dig kassan, det tristaste är att fronta big time. Det är så knöligt och tar mer energi än man tror om det ska göras rätt. Dvs skjuta fram varorna längst bak i hyllan och inte bara några längst fram.

Gemenskap beror helt på kollegorna och chefen !. Är det brudar du vill snacka med har du valt helt rätt. Det brukar vara fler yngre personer som jobbar i matbutik men det beror nog vilken del av landet man bor i. Har du tur finns där några flörtiga tjejer som är lite hands-on men inte garanterat.

Full rulle är bäst för då hinner man inte ha tråkigt eller iaf inte tänka på det. Fronta är det sista man vill göra, man tar hellre nån annan uppgift om det finns. Säg att du vill lära dig kassan och andra områden i butiken så slipper du fronta lika ofta skulle jag tro.
Citera
2018-06-15, 01:29
Medlem
pulverhonungs avatar
Ska också börja jobba eller snarare provjobba på golvet fast på Ica nu under sommar, undrar vad min timlön kommer ligga på utan erfarenhet utav just mataffär (dock lager, det ingår väl i handels?) och en ålder på 24 år? Blir nästan uteslutet 8-17 vilket gör att jag missar all OB vilket såklart är det mest attraktiva inom detta område.

Kan hålla ut ett tag och förhoppningsvis få andra/mer tider tillslut men ligger jag på 90-100kr/h i flera månader som jag sett flera andra skriva att dom gör så vetifan...
Senast redigerad av pulverhonung 2018-06-15 kl. 01:35.
Citera
2018-06-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Ska också börja jobba eller snarare provjobba på golvet fast på Ica nu under sommar, undrar vad min timlön kommer ligga på utan erfarenhet utav just mataffär (dock lager, det ingår väl i handels?) och en ålder på 24 år? Blir nästan uteslutet 8-17 vilket gör att jag missar all OB vilket såklart är det mest attraktiva inom detta område.

Kan hålla ut ett tag och förhoppningsvis få andra/mer tider tillslut men ligger jag på 90-100kr/h i flera månader som jag sett flera andra skriva att dom gör så vetifan...

90-100kr i timmen . Vem fan jobbar för den slavlönen.
Citera
2018-06-15, 18:35
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fapboy4life
Man kan snacka medans man jobbar men annars så är det ingen bra idé. Kollegor kan ta illa upp om man bara hänger. Lär bli tillsägelse ganska fort.

Får man mycket inhouse extra priser på varor och eller ta hem grejer gratis om det gått förbi bäste före datum?
Citera
2018-06-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Får man mycket inhouse extra priser på varor och eller ta hem grejer gratis om det gått förbi bäste före datum?

Inte där jag jobbade men kanske nån annan som har bättre inblick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in