2018-04-03, 10:50
Medlem
Har sökt jobb i de flesta matbutiker utan att ens få svar.
Sökt då de annonserat, gått in och sagt hej, både lämnat CV och inte lämnat CV, ringt, besökt och mailat.
Vi pratar om säkert 30 ansökningar i olika matkedjor, ICA, Netto, Lidl, Coop, Hemköp mm

Arbetsförmedlingen sa åt mig att jag är över 25 och ej invandrad, detta medför att det inte finns några som helst skattelättnader i arbetsgivaravgifter och jag kommer därför ALDRIG att ens komma i närheten av ett butiksjobb.
AF hade rätt, det tog mig 5 år att få ett jobb och detta utan at ha a-kassa så jag har varit jääävligt angelägen.
Har en bra CV med excelllenta referenser men är som sagt över 25 och ej invandrad eller tillhör någon spciell grupp pga handikapp. Jag ser alldagligt OK ut och är välvårdad och utan synliga tattueringar, pratar väldvårdad svenska men har inga kontakter alls där jag bor då jag är hitflyttad i vuxen ålder.
När jag handlar så möts jag av de som sitter i kassan eller packar upp mat som inte fattar vanliga enkla frågor och inte kan varusortimentet. Trevligt att handikappade kommer ut i jobb,,men det är lite jobbigt att inse att jag inte duger alls.
Bad om besök på AF för at få stöttning, de ringde upp och avbokade besöket och talade om at ingen idee at träffas då jag inte tillhör målgrupp som dom kan hjälpa, det vill säga över 25 år svenskfödd med inga handikapp. Arbetsgivare vill inte ha mig då deras avgifter blir för höga och de tar hellre in icke kompetenta billigare. (med icke kompetenta pratar jag inte om handikappade utan om de som inte förstår svenska eller under 25 utan arbetslivserfarenhet alls och kommer ställa till det på lagret och sluta inom ett år och tvingas lära upp en ny och en ny igen) Dom sa det rent ut!!
Citera
2018-04-03, 10:55
Medlem
Bronixs avatar
Gå in och fråga om dom behöver personal helt enkelt , sök butikschefen.Kan tillägga att det är slit jobb att packa varor på hyllor tex.
Citera
2018-04-03, 10:59
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Har sökt jobb i de flesta matbutiker utan att ens få svar.
Sökt då de annonserat, gått in och sagt hej, både lämnat CV och inte lämnat CV, ringt, besökt och mailat.
Vi pratar om säkert 30 ansökningar i olika matkedjor, ICA, Netto, Lidl, Coop, Hemköp mm

Arbetsförmedlingen sa åt mig att jag är över 25 och ej invandrad, detta medför att det inte finns några som helst skattelättnader i arbetsgivaravgifter och jag kommer därför ALDRIG att ens komma i närheten av ett butiksjobb.
AF hade rätt, det tog mig 5 år att få ett jobb och detta utan at ha a-kassa så jag har varit jääävligt angelägen.
Har en bra CV med excelllenta referenser men är som sagt över 25 och ej invandrad eller tillhör någon spciell grupp pga handikapp. Jag ser alldagligt OK ut och är välvårdad och utan synliga tattueringar, pratar väldvårdad svenska men har inga kontakter alls där jag bor då jag är hitflyttad i vuxen ålder.
När jag handlar så möts jag av de som sitter i kassan eller packar upp mat som inte fattar vanliga enkla frågor och inte kan varusortimentet. Trevligt att handikappade kommer ut i jobb,,men det är lite jobbigt att inse att jag inte duger alls.
Bad om besök på AF för at få stöttning, de ringde upp och avbokade besöket och talade om at ingen idee at träffas då jag inte tillhör målgrupp som dom kan hjälpa, det vill säga över 25 år svenskfödd med inga handikapp. Arbetsgivare vill inte ha mig då deras avgifter blir för höga och de tar hellre in icke kompetenta billigare. (med icke kompetenta pratar jag inte om handikappade utan om de som inte förstår svenska eller under 25 utan arbetslivserfarenhet alls och kommer ställa till det på lagret och sluta inom ett år och tvingas lära upp en ny och en ny igen) Dom sa det rent ut!!

Jag tror jag vet vad felet med dig kan vara - att du gick arbetslös i fem år istället för att utbilda dig. Kan det stämma?
Citera
2018-04-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jag tror jag vet vad felet med dig kan vara - att du gick arbetslös i fem år istället för att utbilda dig. Kan det stämma?

Nej, jag var utbildad och hade haft arbete och bra referenser och CV,,men flyttade och sen var det jävligt svårt att ta sig in igen.
(vilket jag aldrig hade kunnat drömma om då jag där jag bodde tidigare var efterfrågad)

Utbildade mig sen till ett helt annat yrke (bristyrke)för att ta mig in på arbetslivet igen.
Utbildade mig utan rätt till studiebidrag och överlevde på svårfådda timvikariat för att ens ha matpengar.
Citera
2018-04-03, 11:21
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Nej, jag var utbildad och hade haft arbete och bra referenser och CV,,men flyttade och sen var det jävligt svårt att ta sig in igen.
(vilket jag aldrig hade kunnat drömma om då jag där jag bodde tidigare var efterfrågad)

Utbildade mig sen till ett helt annat yrke (bristyrke)för att ta mig in på arbetslivet igen.
Utbildade mig utan rätt till studiebidrag och överlevde på svårfådda timvikariat för att ens ha matpengar.

Så du var utbildad och sökte jobb på en massa mataffärer i fem år? Vad är det för utbildning man har då om man får fråga.. ? Fattar att du haft det jobbigt, bara undrar om det inte är en fråga om att helt enkelt sadla om snabbt när det krävs.
Citera
2018-04-03, 11:26
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Så du var utbildad och sökte jobb på en massa mataffärer i fem år? Vad är det för utbildning man har då om man får fråga.. ? Fattar att du haft det jobbigt, bara undrar om det inte är en fråga om att helt enkelt sadla om snabbt när det krävs.
Alltså, tror knappast han aktivt sökte jobb i 5 år. Att inte ha arbetat på 5 år betyder inte att man är arbetslös i den meningen som staten ser på det. Det är endast om man inskriven på arbetsförmedlingen man anses vara (och så ska det också vara) man räknas som arbetslös.
Citera
2018-04-03, 11:39
Medlem
Citat:
Tycker inte du ska svara mer i den här tråden. Du verkar vara lite bortkommen.
Citera
2018-04-03, 11:53
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Tycker inte du ska svara mer i den här tråden. Du verkar vara lite bortkommen.

Det får du nog utveckla.
Citera
2018-04-03, 11:54
Medlem
Citat:

Jag har arbetat på stora svenska koncerner med deras administration. Dessa koncerner har om inte helt så nästan gått i graven.
Jag bytte bostadsort pga olycka och död i min familj och trodde jag skulle börja jobba med vad som helst, städ, admin, receptionist, vård, vad som helst.
Kom in på et vårdjobb som vikarie och hankade mig fram på de enstaka timmar de kunde ge mig under nästan 2 år, nöjde mig med det då jag gjort total omstart i livet och var slutkörd, klassiska väggen.
Bara jag fick ut några tusen i månaden till mat och värme och bensin.
Kom när dom ringde mig utan varsel kl.05 på morgonen.
Så en dag ringde dom inte alls och fick då höra at arbetsgivaren utan at berätta för mig så hade de avslutat mig som timvikarie för att inte behöva anställa mig!
Varför inte anställa?
Jo, de hade en företagsprofil med bara totalt utbildad personal. Så det jag gjort i nästan två år dög inte då det bara fick göras som timvikarie i deras företagsbeskrivning och jag fick gå på dagen så att säga.
Sen tog dom in nya vikarier om och om igen.
Hade en månadslön på ca 4-8.000.
Kunde ej ta a-kassa då det var så liten peng och stoppade mig från at göra inhopp på dagen.
Citera
2018-04-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Alltså, tror knappast han aktivt sökte jobb i 5 år. Att inte ha arbetat på 5 år betyder inte att man är arbetslös i den meningen som staten ser på det. Det är endast om man inskriven på arbetsförmedlingen man anses vara (och så ska det också vara) man räknas som arbetslös.

Var inskriven men uppbar aldrig a-kassa då det inte gick med typ tre dagar ledig och en dag a-kassa, tre dagar jobb och en dag a-kassa, en dag jobb och en vecka a-kasa - funkar inte.
Sen när jag försökte få a-kassa så var jag tvungen skriva vilka jobb jag sökt varje månad och det mådde jag jävligt illa av att göra,,typ redovisa 50 sökta jobb med vilka företag och som vad och at jag inte ens kom på intervju,, det höll på att knäcka mig.
A-kassan var så låg så jag kunde inte och ville inte sitta hemma och uppbära typ 4.000 i månaden och invänta döden.
Citera
2018-04-03, 12:08
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Jag har arbetat på stora svenska koncerner med deras administration. Dessa koncerner har om inte helt så nästan gått i graven.
Jag bytte bostadsort pga olycka och död i min familj och trodde jag skulle börja jobba med vad som helst, städ, admin, receptionist, vård, vad som helst.
Kom in på et vårdjobb som vikarie och hankade mig fram på de enstaka timmar de kunde ge mig under nästan 2 år, nöjde mig med det då jag gjort total omstart i livet och var slutkörd, klassiska väggen.
Bara jag fick ut några tusen i månaden till mat och värme och bensin.
Kom när dom ringde mig utan varsel kl.05 på morgonen.
Så en dag ringde dom inte alls och fick då höra at arbetsgivaren utan at berätta för mig så hade de avslutat mig som timvikarie för att inte behöva anställa mig!
Varför inte anställa?
Jo, de hade en företagsprofil med bara totalt utbildad personal. Så det jag gjort i nästan två år dög inte då det bara fick göras som timvikarie i deras företagsbeskrivning och jag fick gå på dagen så att säga.
Sen tog dom in nya vikarier om och om igen.
Hade en månadslön på ca 4-8.000.
Kunde ej ta a-kassa då det var så liten peng och stoppade mig från at göra inhopp på dagen.

Ja, den administration som fortfarande finns är väl något som görs av befintlig person som en extrasyssla ungefär och är inget man direkt söker efter folk med en viss utbildning för. I det skiftet så var det nog rätt många som helst sadlade om och pluggade till något nytt istället.

Det är nog svårt att hitta jobb inom handeln idag om man tittar på de arbeten som inte kräver utbildning numera. Är man t.ex. ekonom eller marknadsförare så finns ju en del tillfällen, men handlar det om personal i kassan eller på lagret så är det i princip bara kontakter eller utplaceringar som spelar roll. Det finns ytterst få jobb som inte kräver en högre utbildning för att ha en chans, formellt och informellt. Och så finns det de lägen där personer är överkvalificerade eller inte passande på annat sätt då staten hellre stödjer att Ahmed, 21 år och utan utbildning, får ett jobb istället för att drälla runt på gatorna och sno bilar. Kajsa 27 har ju utbildning och dessutom svenska föräldrar som kan betala för henne, så hon hamnar sist i kön.
Citera
2018-04-03, 12:19
Medlem
Muppers avatar
I min ungdom så har jag jobbat på följande butiker, och skriver även hur jag fick jobben.
17 år, Willys. Mitt första jobb, min far kände butikschefen väldigt väl då dom arbetat många år tillsammans i sin ungdom. Gick in, frågade om butikschefen "x" var inne. Presenterade mig sedan och lämnade cv. Började i frukten veckan efter.
19 år, Coop Forum. Gick in och frågade efter chefen, fick träffa högsta hönset efter 5 min på dennes kontor. Efter intervjun gick jag och köpte en glass, då ringde dom och sa att jag kunde börja på måndag.
20 år, Ica nära. Samma sak där. In och presentera, var ordentligt klädd, men inte kostym, det blir löjligt.
22 år, Hemköp, fruktansvarig. Bättre betalt men mer ansvar. Stressigt å jobbigt.
Efter 5 år inom butik så tänker jag numer att jag aldrig vill jobba med direkt möte med kund...

Så summa summarum; bra med kontakter i början. Sedan åker du på referenser och erfarenhet. Var ordentligt klädd, fast handslag och gå alltid in och presentera dig.
I mailen strömmar ansökningarna in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in