2018-06-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Jag hade nog börjat söka lite jobb om jag var du.

Så jobbet har absolut ingen skyldighet att erbjuda hjälp utan det är kicken direkt?
Citera
2018-06-11, 14:02
Medlem
Att arbetsgivaren ska erbjuda rehabilitering vid missbruk gäller inte vid droger, då det är ett brott och alltid grund till uppsägning.
Framförallt om du testats positivt idag på arbetet då du är ”påverkad” på jobbet. Det bådar gott att du är fast anställd och varit där länge. Men du sitter inte säkert
Citera
2018-06-11, 14:02
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Så jobbet har absolut ingen skyldighet att erbjuda hjälp utan det är kicken direkt?

Jag är osäker, det är nog från jobb till jobb att bestämma det.
Citera
2018-06-11, 14:05
Medlem
Citat:
Är du säker på detta?
Ring facket du får samma svar,de troliga oannonserade pinkprover ett par år.
Flesta i början.
Citera
2018-06-11, 14:08
Medlem
musttomtes avatar
Du kan ju säga att du fått något i glaset =) Ta en näsa kola är väl inget farligt egentligen. Går aldrig att bevisa att du tagit det med uppsåt.

Din chef borde skratt och tycka att du är normal. Hade du jobbat på kärnkraft är det hejdå direkt.

”I vår organisation är ingen drog- eller alkoholpåverkad, eller är berörd av följdeffekter av påverkan, på tid avsedd för arbete. Med droger avses även läkemedel för annat än medicinskt bruk och dopingpreparat.”

Drogpolicy med ett handlingsprogram är inget lagkrav
Senast redigerad av musttomte 2018-06-11 kl. 14:16.
Citera
2018-06-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Ring facket du får samma svar,de troliga oannonserade pinkprover ett par år.
Flesta i början.

...inte mig emot men som sagt det förutsätter att jag får vara kvar.
Citera
2018-06-11, 14:16
Medlem
Lichtblicks avatar
Skyll på beroende, depression och att du behöver hjälp. Då måste din arbetsgivare ta tag i det hela och hjälpa dig.
Citera
2018-06-11, 14:22
Medlem
Ringde facket.
Det dom säger är följande.
Rent JURIDISKT så har dom svårt att se att dom kan sparka mig om jag i 9 år skött mig prickfritt, aldrig missbrukat jobbet och aldrig tidigare visat prov på ett drogmissbruk.
Eftersom det dessutom är sjukdomsklassat att ha ett beroende så måste dom först och främst hjälpa dig eller se till att du får gå igenom företagshälsovården eller dylikt.
Men att bara sparka någon som efter arbetstid en enda gång visat prov på spår utav en drog säger han juridiskt inte hade varit gångbart även om jobbet har noll tolerans mot droger.

Så det ska bli oerhört intressant att se hur arbetsgivaren reagerar. Däremot är tydligen hela styrelsen och högre cheferna införstådda med att flertalet hade gottat sig på AW:n så man kan nog åtminstone glömma allt vad befordring heter i framtiden
Citera
2018-06-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Skyll på beroende, depression och att du behöver hjälp. Då måste din arbetsgivare ta tag i det hela och hjälpa dig.

Lite så facket också sa.
Citera
2018-06-11, 14:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Även om det skedde utanför officiell arbetstid?

Det skedde ju fortfarande i företagets lokaler...

Citat:

Skyldigheten att erbjuda hjälp gäller bara då det handlar om lagliga droger såsom alkohol, datorspel, koffein (?) osv. Det skyddet har du INTE om det handlar om illegala droger.

Sen är det ju så att du påstår att detta bara var en engångsgrej, så att hålla på och börja tjafsa om hjälp som skall ges till renodlade narkomaner är en dum väg att gå för dig eftersom du ju då erkänner att du ÄR en tung narkoman och problemindivid. Dessutom ryker ditt körkort på en gång när Transportstyrelsen får reda på att du sökt hjälp för missbruksproblem.
Citera
2018-06-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsukahara
Att arbetsgivaren ska erbjuda rehabilitering vid missbruk gäller inte vid droger, då det är ett brott och alltid grund till uppsägning.
Framförallt om du testats positivt idag på arbetet då du är ”påverkad” på jobbet. Det bådar gott att du är fast anställd och varit där länge. Men du sitter inte säkert
Alla arbetsgivare har idag ett rehabiliteringsansvar,oavsett substansbruk, fastställt genom lagstiftning. Detta regleras i socialförsäkringsbalken SFB för den som vill läsa mer...
Citera
2018-06-11, 15:29
Medlem
Citat:
Däremot är tydligen hela styrelsen och högre cheferna införstådda med att flertalet hade gottat sig på AW:n så man kan nog åtminstone glömma allt vad befordring heter i framtiden
Säg inte det, i vissa kretsar är detta snarare en merit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in