Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Visst, men kom de in i riksdagen direkt när de bara hade kärnväljare? Nu skrev jag visserligen egensinniga kärnväljare som röstar med hjärtat. Med egensinniga kärnväljare som röstar med hjärtat, menar jag helt enkelt en pytteliten minoritet väljare som är fullt medvetna om att AfS inte kommer att komma in i riksdagen, men ändå röstar på AfS eftersom de röstar av ideologiska eller fanatiska skäl, vad det nu kan vara.
Får först säga att det är kul att du skriver i tråden Elias/The Assyrian overlord.
Skönt med lite intellektuell stimulans efter Regulus och Vtrus spammningar tidigare i veckan.
Citat:
Ja, AfS får vara nöjda ifall de når SD:s framgång i 2000-valet. 2% är ju ändå inte lika katastrofalt som 0.07% så att säga.
Om det fortsätter så här så, ingen publicitet, hamnar de någonstans mellan 1,5-2,0%.
Citat:
Nja, SD slukar upp de flesta väljare som är invandringskritiska.
Det stämmer säkert. Men även ifall de hade känt till AfS, är det inte säkert att de hade röstat på AfS. Svenskarnas parti var inte helt okända liksom, och de hade ju funnits sedan 1994 under olika namn. SvP fick 0.07% av rösterna. Jag tror att det kommer att gå bättre för AfS än vad det gick för SvP, men någon fenomenal succé tror jag inte AfS kommer att bli i det här valet.
SVP var för radikala. De ville gentesta svenskar. Vilket som du själv skriver längre ner i texten här inte tilltalar mer 0,007% av rösterna i förra valet.
Dock tror jag SVP hade fått ca 1% idag.
Som sagt, positioenrna flyttas hela tiden alltmer åt höger.
Citat:
Dessutom, AfS finns enbart, pga SD. Ingen hade vetat vem Gustav Kasselstrand och William Hahne är, ifall de inte var med i SDU. Den lilla uppmärksamhet som AfS har fått beror enbart på att de också rider på SD-vågen.
Stämmer. De har de flesta av sina kärnväljare tillföljd av sin historia i SDU.
Citat:
Den genomsnittliga mainstreamtänkaren har inte koll på någonting (de använder ju iPhone liksom, så att förvänta sig att de ska ha koll på intellektuella ideologier är att ha för stora förhoppningar). Dugin och liknande är överkurs för mainstreammänniskor. Just därför kommer inte AfS att bli särskilt stora inom den närmaste tiden.
Jag tog exempel som Spregnler och Dugin för att grupptänket/kärnväljarna inom AFS är bevandrade med dessa tänkare.
Men den större andel potentiella väljare som jag menar finns därute, så som egenföretagare, läkare, ingenjörer ( 3 bekanta som jag personligen fått över till AFS) samt även yngre studenter, når de inte ut till.
Jag tror att AFS väljarbas kan delas upp så här:
- F.d SDU:are
-F.d. medlemmar i Sverigdemokraterna.
- Väljare från SD. Som jag själv.
-Alt-högern/identitärer. Som även kategoriseras i ovanstående väljargrupper.
-Väljare från M, Liberalerna och Centern. Egenföretagare. Bönder. Läkare. Ingenjörer. Välutbildade eller drivna individer som inte gillar den vänsterpolitik som SD för.
Här är den väljargrupp som AFS inte når ut till.
Vi f.d. SD:Are har redan bestämt oss.
Citat:
Det är inte frågan om ifall det finns utrymme eller inte, det handlar som sagt om Unix vs Plan 9. SD är "good enough". De tekniskt bästa lösningarna vinner inte alltid. Faktum är att de vinner rätt sällan.
Det handlar egentligen inte om att vinna äver SD. Jag ser inte dem två som direkta konkurrenter om jag skall vara ärlig.
Snarare som ett komplement till varandra.
SD kan spela vidare på mellamjölsktemat och spä ut sin politik mer och mer.
Medan AFS får ta kritiken som radikala.
Det vinner de båda partierna på.
Citat:
Men hur många andra europeiska länder lyckades få in ett till, nystartat invandringskritiskt parti i deras riksdagsmotsvarighet, några månader innan valet?
Bra fråga.
Citat:
Scott Adams är en tönt. Jag läste typ alla hans analyser av Trump när det begav sig, och typ den enda giltiga poängen han framförde var att Trump använde sig av "hypnos". I övrigt var han väldigt politiskt korrekt och fattade ingenting.
Han är lite nördig. Men nej, Scott förstod precis allt.
Jag märker snarare att du har missförstått vad Scott ville förmedla.
Hans tjat om hypnos är vilseledande men vad han ville få fram är att Trump använder sig av en förfinad övertalningsteknik, "persuasion"
https://www.youtube.com/watch?v=MvVfj0ov8k8&t=18s som Trump anammat efter årtionden som byggherre i en av världens tuffaste affärsmiljöer, New Yorks byggbransch.
Jag visste att TRump skulle vinna efter hans tal i lobbyn på Trump Tower.
Medan de flesta jag känner inte förstod vad jag såg i Trump.
Citat:
Trump är faktiskt en karismatisk, jävligt rolig, skön, underhållande, frispråkig mångmiljardär, med mycket pondus och star power. Och under hans valkampanj körde Trump med en hel del extremistretorik som gick hem i stugorna så att säga. Inget av detta har AfS. Grabbarna i AfS kan skryta om deras utbildning osv, men det hjälper inte mycket och räcker inte långt när det kommer till kritan, om du saknar allt annat som behövs för att vinna ett val.
Jag håller med. Det närmaste vi har Trump i Sverige är Bert Karlsson och Bert & Greven kunde göra samma resa som AFS försöker därför att de var precis så karismatiska, jävligt roliga, sköna, underhållande, frispråkiga mångmiljonärer samt med mycket hög energi.
Det är detta jag saknar hos AFS. Samt att AFS verkar tro att utbildning och yrkestitel ger väljare.
Nja, kanske en del men det är snarare de drag som Trump, Bert och Greven har som fångar väljare och detta har jag påpekat att de måste bli bättre på, de sista 3 månaderna som är kvar.
Men att man skall behöva påpeka detta känns inte bra.
Citat:
Och då kommer inte heller AfS att komma in i riksdagen. Majoriteten av de som tycker att invandringen har blivit ett stort problem, drar sig till SD. Av olika skäl. Bland annat eftersom SD framstår som mer rumsrena och seriösa, eller för att uttrycka sig lite krasst, mindre autistiska. Jag såg ett klipp på YouTube med några AfS-aktivister, som stod i något torg och rabblade upp
Hávamál, alltså
fäder dör, fränder dör... det här kan tyckas hardcore av AfS kärnväljare eftersom det var William Luther Pierce's favoritramsa, och "that's the spirit, soldier", men du måste förstå, för den genomsnittliga svennebanan som vill se lite färre muslimer, framstår AfS som autistiska paragrafryttare när de snackar Hávamál på öppen gata.
Återigen. AFS är ett nisch parti. För "libertarianer" med nationalistiska känslor.
Folkhemsnationalister, kontra-jihadister och svennebanan som merparten tillhör har SD.
Vi konkurrerar som sagt egentligen om samma väljare, utan de potentiella väljarna som jag identifierade tidigare i min text här..når AFS inte ut till.
Citat:
Just det här med öppen svenskhet, handlar om att de flesta etniska svenskar inte vill massdeportera precis alla icke-vita, och därför tar inte heller SD strid i den frågan. Hade SD gått ut med något uttalande i stil med att "man måste ha skandinavisk och rasren genetik för att få vara svensk medborgare", så är jag hyfsat övertygad om att SD hade rasat bland väljarna till under 4%. Tro det eller ej, öppen svenskhet kan faktiskt vara orsaken till att SD växer och dubblar deras väljare för varje val.
Jag håller med. Det är helt rätt taktik av SD att inte tala om etnicitet. Då detta skrämmer iväg svennebanan.
Men återigen.
Det finns en alltmer växande väljarskara som vill tala om detta.
Det är inte tabu längre bland alltfler väljare.
Många som röstade på SD 2006 och 2010 anser definitivt att det är något skall man diskutera men det har inte funnits något alternativ för oss.
Jag har inget agg mot SD. Jag hoppas de blir största parti. Men AFS behövs.
Vi AFS:are hade som sagt bara SD och det var inte så värst kul precis.
Det var som på mellanstadiet när man blev färdig före alla andra i matteboken.
Men då de andra inte hunnit räkna klart ,så var man tvungen att sitta och rita penisbilder utav ren tristress.
Samma känsla känner många av oss med dagens SD.
Det är så svennebanan. Så långsamt och trögt. "Vi måste värna om sjukvården"...gäsp.