Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Alla mindre partier, KD, MP, SD (inte så små längree) startade med kärnväljare som röstade med hjärtat.
Visst, men kom de in i riksdagen direkt när de bara hade kärnväljare? Nu skrev jag visserligen
egensinniga kärnväljare som
röstar med hjärtat. Med egensinniga kärnväljare som röstar med hjärtat, menar jag helt enkelt en pytteliten minoritet väljare som är fullt medvetna om att AfS inte kommer att komma in i riksdagen, men ändå röstar på AfS eftersom de röstar av ideologiska eller fanatiska skäl, vad det nu kan vara.
Alltså ungefär som de som röstade på Jill Stein eller Gary Johnson i 2016-valet, istället för att rösta på Hillary eller Trump. Alla fattade att Stein och Johnson var helt chanslösa, och att de slängde bort deras röst, och många menade att de hade kunnat använda deras röst bättre genom att ta ställning och taktikrösta mot Trump eller mot Hillary, osv. Varför Stein och Johnson var chanslösa, beror på att grupptänkandet var centrerad kring Hillary och Trump.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
SD hade en grupp kärnväljare på 2% i början på 2000-talet.
Ja, AfS får vara nöjda ifall de når SD:s framgång i 2000-valet. 2% är ju ändå inte lika katastrofalt som 0.07% så att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Vad menar du med grupptänk?
Med grupptänk menar jag en grupp som tänker lika, och i det här fallet, röstar på samma parti. Grupptänkare är alltså vanligt folk. Just AfS har ingen större skara av grupptänkare i dagsläget. Grupptänk avgör om ett parti kommer att växa. Finns det inget grupptänk, då kommer inte heller partiet att komma in i riksdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Talar du om mer väljare? AFS har och kommer aldrig bli ett stort parti.
If you say so. Jag tror inte det heller, men jag kan ge dem the benefit of a doubt att de kanske lyckas med något om 20 år eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
MP och Vänstern har alltid i stort sett legat runt 4-9% men samtidigt haft stor påverkan inom politiken...har de grupptänk?
Ja, det finns en relativt stor grupptänk i landet, som sympatiserar med MP och V.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Fel! Det finns ett gigantiskt intresse för invandringskritiska partier.
Nja, SD slukar upp de flesta väljare som är invandringskritiska.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Men merparten känner inte till AFS och var de står för. För att AFS når inte ut.
Det stämmer säkert. Men även ifall de hade känt till AfS, är det inte säkert att de hade röstat på AfS. Svenskarnas parti var inte helt okända liksom, och de hade ju funnits sedan 1994 under olika namn. SvP fick 0.07% av rösterna. Jag tror att det kommer att gå bättre för AfS än vad det gick för SvP, men någon fenomenal succé tror jag inte AfS kommer att bli i det här valet.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
De potentiella väljarna tror att de bara har ett alternativ.
Dessutom finns tänket att SD måste bli största parti. Annars är det kört.
Ingen får störa detta momentum.
Ja, och just detta grupptänk är den våg som SD har ridit på och lyckats väl att nå ut med bland väljarna. Dessutom, AfS finns
enbart, pga SD. Ingen hade vetat vem Gustav Kasselstrand och William Hahne är, ifall de inte var med i SDU. Den lilla uppmärksamhet som AfS har fått beror enbart på att de också rider på SD-vågen.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Saken är som sagt att AFS inte når ut till de potentiella väljare som inte gillar SD ekonomiska politik eller de som inte följer debatten på FB eller andra forum.
Man får tänka att de flesta väljare har inte läst Sprengler, de flesta väljare vet inte vem Dugin är eller den demografiska vinter vi svenskar väntar oss.
De flesta svenskar har fullt upp med familj, arbete, resor m m.
Det får man respektera.
Den genomsnittliga mainstreamtänkaren har inte koll på någonting (de använder ju iPhone liksom, så att förvänta sig att de ska ha koll på intellektuella ideologier är att ha för stora förhoppningar). Dugin och liknande är överkurs för mainstreammänniskor. Just därför kommer inte AfS att bli särskilt stora inom den närmaste tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Men det finns definitivt utrymme för ett till invandringskritisk parti i Sverige.
Det är inte frågan om ifall det finns utrymme eller inte, det handlar som sagt om Unix vs Plan 9. SD är "good enough". De tekniskt bästa lösningarna vinner inte alltid. Faktum är att de vinner rätt sällan.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Flera andra europeiska länder har det, varför inte Sverige? I Sverige där massinvandringskaoset är allvarligast.
Men hur många andra europeiska länder lyckades få in ett till, nystartat invandringskritiskt parti i deras riksdagsmotsvarighet, några månader innan valet?
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Trump "tvingade" inte MSM att skriva om honom. Trump är en av världens främsta "säljare" helt enkelt.
Läs Scott Adams och hans analyser av Trump.
Scott Adams är en tönt. Jag läste typ alla hans analyser av Trump när det begav sig, och typ den enda giltiga poängen han framförde var att Trump använde sig av "hypnos". I övrigt var han väldigt politiskt korrekt och fattade ingenting.
Trump är faktiskt en karismatisk, jävligt rolig, skön, underhållande, frispråkig mångmiljardär, med mycket pondus och star power. Och under hans valkampanj körde Trump med en hel del extremistretorik som gick hem i stugorna så att säga. Inget av detta har AfS. Grabbarna i AfS kan skryta om deras utbildning osv, men det hjälper inte mycket och räcker inte långt när det kommer till kritan, om du saknar allt annat som behövs för att vinna ett val.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Majoriteten av SD:are har och kommer aldrig vara potentiella väljare till AFS.
Och då kommer inte heller AfS att komma in i riksdagen. Majoriteten av de som tycker att invandringen har blivit ett stort problem, drar sig till SD. Av olika skäl. Bland annat eftersom SD framstår som mer rumsrena och seriösa, eller för att uttrycka sig lite krasst, mindre autistiska. Jag såg ett klipp på YouTube med några AfS-aktivister, som stod i något torg och rabblade upp
Hávamál, alltså
fäder dör, fränder dör... det här kan tyckas hardcore av AfS kärnväljare eftersom det var William Luther Pierce's favoritramsa, och "that's the spirit, soldier", men du måste förstå, för den genomsnittliga svennebanan som vill se lite färre muslimer, framstår AfS som autistiska paragrafryttare när de snackar Hávamál på öppen gata.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Som jag skrev innan. De flesta är inte intresserade av politik eller bildade, det inkluderar större delen av svenska befolkningen och således SD-väljare.
Så är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
De flesta SD-väljare går på Jimmies snack om öppen svenskhet, men hade de studerat välfärd+öppen svenskhet, så hade det förstått att välfärdssamhället kommer aldrig, aldrig att hålla länge till i ett mångkulturellt Sverige.
Det räcker inte att man arbetar och betalar skatt.
Det är en utopi.
Just det här med öppen svenskhet, handlar om att de flesta etniska svenskar inte vill massdeportera precis alla icke-vita, och därför tar inte heller SD strid i den frågan. Hade SD gått ut med något uttalande i stil med att "man måste ha skandinavisk och rasren genetik för att få vara svensk medborgare", så är jag hyfsat övertygad om att SD hade rasat bland väljarna till under 4%. Tro det eller ej, öppen svenskhet kan faktiskt vara orsaken till att SD växer och dubblar deras väljare för varje val.
Vad etniska svenskar, alltså mainstreamsvennebanan, vill se, är att de värsta invandrarna, alltså anti-sociala kriminella blattar och fanatiska muslimer och våldtäktsnegrer osv, slängs ut. Men personligen tror jag inte att svenskar överlag vill slänga ut skötsamma eller hederliga invandrare. Du måste förstå att det har funnits invandrare i Sverige i ett antal decennier nu, många svenskar har många invandrarvänner, arbetskollegor som är invandrare osv (för att inte tala om de icke-vita adoptivbarnen osv), och de hade blivit upprörda ifall man slängde ut precis varenda icke-svensk. Trots allt, en majoritet av svenskar röstar inte ens på SD -- SD(!) som är mellanmjölknationalism liksom. Att då förvänta sig att AfS kommer att nå några större framgångar med strikt rasnationalism osv, det är allt annat än strategiskt.
Så vad Jimmie Åkesson gjorde var att han helt enkelt kompromissade på strikt rasrenhet i syfte att växa, eftersom det är åt det hållet som de opportunistiska vindarna blåser för tillfället. Hade det funnits en stor folklig vilja att slänga ut precis alla icke-skandinaver, är jag övertygad om att Jimmie Åkesson hade kört på det kortet och förlöjligat koncept som "öppen svenskhet" osv.
Med det sagt, hävdar jag inte att Åkesson inte tror på öppen svenskhet, jag menar bara att det för stunden är en populärare ståndpunkt än att det svenska medborgarskapet ska vara strikt knutet till rasrenhet osv. Och populism är ju populärt, så...