Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Okej, ett sista svar för ikväll!
Ingenstans har jag skrivit att SD har en chans att få 51% av rösterna i det här valet. Jag skrev, mycket tydligt:
Det bästa hade varit ifall SD fick 51% av rösterna så att de hade kunnat åstadkomma något.
^^ Förstår du den meningen?
Nej, jag verkligen MÅSTE göra annat! Det är inga ursäkter. Jag råkar dock skriva snabbt och har skjutit upp det andra jag ska göra, men det är ingen ursäkt. Jag har liksom annat att göra än att diskutera ett promilleparti 24/7.
Klart man ska säga vad man tycker och stå för det också, men kolla bara på Jimmie Åkesson, när TV4 frågade honom om vad han tyckte dagen efter att Trump vann valet, då gav Jimmie ett riktigt mesigt, politiskt korrekt svar, om att Trump är en extremist osv:
Jimmie Åkesson: "Jag är inte förvånad" - Nyhetsmorgon (TV4):
https://www.youtube.com/watch?v=Cxg6XYd7yRo
^^ Jimmie Åkesson totalt distanserade sig från Trump. Gjorde Jimmie detta eftersom han inte håller med Trump och verkligen tycker att Trump är en hemsk och stygg figur, eller svarade Jimmie så eftersom han förstår hur avskydd Trump är i Sverige osv? Svenska folket är inte redo för hardcore nationalism, pro-Putin åsikter, Dugin osv. Jimmie Åkesson förstår nog detta och tänker något i stil med,
jag tar inga risker över mindre frågor, det viktiga just nu är att växa så att vi faktiskt kan göra något åt massinvandringen. Hade inte mainstreammänniskor varit totalt hjärntvättade, så är jag är övertygad om att Åkesson hade kunnat ge ett ärligare och vuxnare svar kring Trump.
Hur som helst menar jag att det inte var fel av AfS att åka till Ryssland och försöka förbättra relationerna med Ryssland; detta var bra av AfS, mycket bra. Jag gillar även hur de formulerade detta på deras hemsida:
En utrikespolitik som tillvaratar svenska intressen
Precis som vi inte vill att andra länder ska lägga sig i svenska angelägenheter, bör Sverige anamma samma förhållningssätt gentemot övriga världen. Svenska värderingar är just svenska, och bör inte pådyvlas andra folk. Sveriges försök att vara en moralisk stormakt måste upphöra. Vi vill ersätta den så kallade “feministiska utrikespolitiken” med en vuxen utrikespolitik som i varje givet läge tillvaratar Sveriges intressen.
Sveriges utrikespolitik har varit så vårdslös att våra diplomatiska relationer till såväl USA som Ryssland har försämrats. Sverige måste lägga om sin utrikespolitik och söka goda diplomatiska relationer med världens stormakter USA, Ryssland och Kina, inte minst för att underlätta handelsutbyte mellan länderna. Den svenska utrikespolitiken har i dagsläget mycket att lära av Finland som har en god dialog med Ryssland och där båda parter genomför regelbundna diplomatiska besök hos varandra. Det vore direkt oansvarigt av Sverige att inte verka för en god relation med en stormakt i vårt absoluta närområde.
https://alternativforsverige.se/forsvar-och-sakerhet/
^^ Helt riktigt. Tummen upp till AfS där. Samtidigt bör man inte heller fjäska för ett annat land bara för att det är större och starkare, men det är direkt ansvarslöst att hetsa mot Ryssland, särskilt när Ryssland faktiskt inte är skurken inom geopolitiken i dagsläget.
Men som sagt, att som mindre svenskt politiskt parti gå ut med pro-Putin retorik tror jag inte hjälper AfS i dagsläget (det är dock bra att AfS gör det, missförstå mig inte). Jag tror -- jag är helt säker -- att Jimmie Åkesson sympatiserar betydligt mer med Trump än vad han ger sken av, och anledningen till att han kallar Trump "extremist", "två onda ting" osv beror helt enkelt på att det är en taktik, tills vidare.
Jag visste att du var en AfSare innerst inne, bra analys.
Du beskriver Åkesson bra. När Rosenberg frågade om det fanns några etniska svenskar, då svarade Åkesson att "det är mycket svårt att säga att det finns etniska svenskar".
Åkesson: Anpassar sig för att blidka
Resultat: Svenskar finns inte som grupp enligt SD och går bort i argumentationen
När SD blir tillfrågade om Putin då stämmer de mer än gärna in i nidbilden, igen för att blidka.
Resultat: Ryss-skräcken späds på och motståndet mot NATO inom SD mattas
När Åkesson ska uttala sig om Trump, då vill han igen blidka etablissemanget och tar avstånd från Trump fem gånger på fem minuter och beklagar att han blev president.
Resultat: SD kan inte driva en linje Sverige först, kritik mot etablissemanget och "the deep state".
När Åkesson tillfrågas om AfS då är de ett parti för sparkade extremister han gärna vill bli av med, istället för att välkomna ytterligare ett invandringskritiskt parti.
Resultat: Många som röstar SD ser AfS som extremt
Ser du inte själv vilket patetiskt parti du förspråkar. De har varit ensamma på banan och kanske får 25% men det är ett lika litet parti politiskt, utan integritet, som Sjuklövern.
Tillräckligt många svenskar fattar nu. Det blir mindre lönsamt att vara inställsam för varje dag som går.