2018-06-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns betydligt fler än 25,000 som har misskött sin ekonomi och lever under taskiga förhållanden, det är väl inget konstigt men det motsäger inte att det är snorbilligt att bo för oss som äger vårt boende. Det är för övrigt långt fler än 25,000 som blivit riktigt ordentligt rika på sitt boende också men jag fokuserar på boendekostnaden och inte på reavinster.

Men jag har inte ifrågasatt att det är billigt att äga sitt boende - jag har påpekat att det kan bli dyrt för dem som av någon anledning måste sälja sin bostad med förlust till följden att deras EK försvinner.

Om alla dessa 25 000 personer misskötte sin ekonomi varför beviljade då bankerna dem bolån från första början?

Står svenska hushåll bättre rustade inför en nedgång idag än vad de gjorde på 90-talet?
2018-06-09, 08:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Men jag har inte ifrågasatt att det är billigt att äga sitt boende - jag har påpekat att det kan bli dyrt för dem som av någon anledning måste sälja sin bostad med förlust till följden att deras EK försvinner.

Nej men då är vi överens där, det är mycket billigt att bo om man äger sitt boende och vi som gör det spar mycket pengar varje månad som vi kan investera och ha som buffert i svårare tider.

Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Om alla dessa 25 000 personer misskötte sin ekonomi varför beviljade då bankerna dem bolån från första början?

Står svenska hushåll bättre rustade inför en nedgång idag än vad de gjorde på 90-talet?

Bankerna har förstås ingen spåkula och kan veta vilka som kommer missköta sin ekonomi, lite eget ansvar måste individen ta för sitt eget liv också. Men att det inte är fler än 25,000 som råkat illa ut ekonomiskt är snarare förvånande, det finns väldigt många som är mycket oansvariga. Det finns t.o.m. folk i den här tråden som på fullt allvar anser att det enda sättet att bli skuldfri är att konsumera mera, frasselito t.ex. Med en sådan inställning är det inte konstigt att en del råkar illa ut, men det händer oavsett om de köper en bostad eller inte. Kolla in lyxfällan.
2018-06-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ja när jag googlade fram det tidigare i tråden fick jag också leta lite innan jag hittade en rapport i pdf-format från något universitet vill jag minnas. Den tog upp realräntan ca 100 år tillbaks i tiden och negativa realräntor förekom under många perioder under den tidsperioden. Vill man ha lite på fötterna när man påstår att dagens räntor är unikt låga bör man ta reda på hur det egentligen ligger till.

Fast det har väl inte märkts för gemene man om man inte har en löneutveckling i takt med inflationen?
2018-06-09, 09:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fast det har väl inte märkts för gemene man om man inte har en löneutveckling i takt med inflationen?

Tror du inte att gemene man haft det över tid, tror du att de relativa lönerna nu är sämre än de var för 10, 50 eller 100 år sedan?
2018-06-09, 09:45
Medlem
brutalares avatar
Vad tror vi om bostadsprisutveckligen kommande 12-månaderna? I Stockholm främst.
2018-06-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vad tror vi om bostadsprisutveckligen kommande 12-månaderna? I Stockholm främst.

Det är ner ca 15% redan, enligt flera av mina vänner som är mäklare.

Jag skulle gissa på ca 10% ner till.. Ingenting säljer ju av de vanliga objekten. Dvs endast de unika och väldigt eftertraktade som säljer vilket ger missvisande statistik.
Senast redigerad av Grenar 2018-06-09 kl. 09:49. Anledning: Missade
2018-06-09, 09:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det finns betydligt fler än 25,000 som har misskött sin ekonomi och lever under taskiga förhållanden, det är väl inget konstigt men det motsäger inte att det är snorbilligt att bo för oss som äger vårt boende. Det är för övrigt långt fler än 25,000 som blivit riktigt ordentligt rika på sitt boende också men jag fokuserar på boendekostnaden och inte på reavinster.
Och vad har ditt inlägg med hur den framtida bostadsmarknaden kommer att utveckla sig att göra?
Låter mest som att du sitter i ett hörn och sjunger vaggvisor för dig själv.
Priserna står still sedan ett år tillbaka om vi tittar generellt.
Det under en glödande högkonjuktur. Vad händer tror du när konjunkturen viker?
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Det är ner ca 15% redan, enligt flera av mina vänner som är mäklare.

Jag skulle gissa på ca 10% ner till.. Ingenting säljer ju av de vanliga objekten.
Jag har märkt att en del objekt kommer ut på nytt igen efter budgivning. Säljarna är väl antagligen missnöjda med att dom inte får ut lika mycket som grannarna fick för ett år sedan då slutbud blev 10-15% högre.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

Det har det definitivt gjorts. Det var bättre på 1980-talet än idag.Jag kan inte uttala mig om 1980-talets löneutveckling men vet att BNP ökade mer än den verkliga inflationen. Därefter blev det mest tvärtom. Inte konstigt att follk tycker att det är dyrt att köpa bostad.
2018-06-09, 09:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och vad har ditt inlägg med hur den framtida bostadsmarknaden kommer att utveckla sig att göra?
Låter mest som att du sitter i ett hörn och sjunger vaggvisor för dig själv.
Priserna står still sedan ett år tillbaka om vi tittar generellt.
Det under en glödande högkonjuktur. Vad händer tror du när konjunkturen viker?

Att det är snorbilligt att bo säger förstås en del om potentialen för stora prisfall, behöver jag verkligen förklara det?
2018-06-09, 10:01
Medlem
Citat:
Nej men då är vi överens där, det är mycket billigt att bo om man äger sitt boende och vi som gör det spar mycket pengar varje månad som vi kan investera och ha som buffert i svårare tider.

Bankerna har förstås ingen spåkula och kan veta vilka som kommer missköta sin ekonomi, lite eget ansvar måste individen ta för sitt eget liv också. Men att det inte är fler än 25,000 som råkat illa ut ekonomiskt är snarare förvånande, det finns väldigt många som är mycket oansvariga. Det finns t.o.m. folk i den här tråden som på fullt allvar anser att det enda sättet att bli skuldfri är att konsumera mera, frasselito t.ex. Med en sådan inställning är det inte konstigt att en del råkar illa ut, men det händer oavsett om de köper en bostad eller inte. Kolla in lyxfällan.

Ja om man kollar på Lyxfällan är det lätt att bli mörkrädd. Det har du rätt i.
2018-06-09, 10:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Att det är snorbilligt att bo säger förstås en del om potentialen för stora prisfall, behöver jag verkligen förklara det?
Ska vi ta det igen, om konjukturen viker och kreditförlusterna börjar stiga? Vad händer då med priset på pengar som lånas ut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in