2018-05-19, 19:30
Avslutad
Järntorget, projekt Omnia, Sundbyberg

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Här verkar Järntorget nu ha sålt tre lägenheter i Hus 12 de senaste dagarna. Dock har en osåld tillkommit i Hus 13. Enligt info på hemsidan ska inflyttning ha inletts i februari, men oklart vilket/vilka av de fem husen det handlade om.

2018-03-03
Hus 11: 25 sålda (10 osålda)
Hus 12: 17 sålda (21 osålda)
Hus 13: 13 sålda (25 osålda)
Hus 21: 1 såld (27 osålda)
Hus 22: 2 sålda (26 osålda)

http://www.jarntorget.se/bostader/omnia/prislista/

2018-05-19

=>
Inte ett tecken till försäljning under de senaste 9-10 vårveckorna.

Då skyltar man ändå med "nya priser" och inflyttning har inletts.

=>
Detta projekt av Järntorget och PEABs projekt i Solna visar att det på sina håll är NOLL aktivitet vad gäller försäljning av nyproduktion i Stockholm. Samtidigt verkade det då som att Besqab lyckats kränga en del ettor i Bromma efter 15 procentiga prissänkningar, så det skiljer uppenbarligen från projekt till projekt. Felprissättningarna är troligen gigantiska på sina håll. Mindre attraktiva projekt ratas totalt nu när folk har utbud att välja på.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-05-19 kl. 19:39.
2018-05-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodfoot
Bra frågor! Det är en etta på 30 kvm. kostnaden blir ca 1,2 miljoner. Den är värderad till ca 1,8 miljoner. Avgiften ligger på ca 2200kr
Vet inte när den renoverades, men det kan inte vara mer än 10 år sedan. Har ett separat kök. Har möjlighet att flytta ihop med min sambo och funderar på att då hyra ut lägenheten i andra hand såvida jag får tillåtelse för det.
Om den är värderad till så mycket mer än vad du betalar så TROR jag att jag hade nappat, sedan hade jag antagligen sålt lägenheten ganska omgående då min personliga uppfattning är att bostadspriserna kommer sjunka ett tag till.
2018-05-19, 19:48
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Järntorget, projekt Omnia, Sundbyberg

2018-05-19

=>
Inte ett tecken till försäljning under de senaste 9-10 vårveckorna.

Då skyltar man ändå med "nya priser" och inflyttning har inletts.

=>
Detta projekt av Järntorget och PEABs projekt i Solna visar att det på sina håll är NOLL aktivitet vad gäller försäljning av nyproduktion i Stockholm. Samtidigt verkade det då som att Besqab lyckats kränga en del ettor i Bromma efter 15 procentiga prissänkningar, så det skiljer uppenbarligen från projekt till projekt. Felprissättningarna är troligen gigantiska på sina håll. Mindre attraktiva projekt ratas totalt nu när folk har utbud att välja på.

Vi är på väg mot något otäckt här.

Min prognos: priserna i Sverige på bostadsrätter kommer att sjunka med 25% till 2020.
2018-05-19, 19:48
Bannlyst
I lokaltidningen ges Mats Wilhelmsson, "fastighetsprofessor på KTH" utrymme på nästan en hel sida. "Unga och de utanför marknaden är de stora förlorarna" (på de skärpta amorteringskraven).

"Deras möjlighet att köpa har minskat väldigt mycket" (så bra då! Det var ju meningen)

"Mats Wilhelmsson tror inte det kommer ske några ytterligare dramatiska prisfall framöver."

Jag undrar så smått, är sådana som Mats korrumperade av byggbolagen?
2018-05-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
I lokaltidningen ges Mats Wilhelmsson, "fastighetsprofessor på KTH" utrymme på nästan en hel sida. "Unga och de utanför marknaden är de stora förlorarna" (på de skärpta amorteringskraven).

"Deras möjlighet att köpa har minskat väldigt mycket" (så bra då! Det var ju meningen)

"Mats Wilhelmsson tror inte det kommer ske några ytterligare dramatiska prisfall framöver."

Jag undrar så smått, är sådana som Mats korrumperade av byggbolagen?

Eller har han själv köpt en vansinnig dyr lgh nyligen och kan inte acceptera sitt egen fel?
2018-05-19, 20:46
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newinstockholm
Eller har han själv köpt en vansinnig dyr lgh nyligen och kan inte acceptera sitt egen fel?

Oavsett vilket så ljuger han. Det vill säga om han inte är helt dum i huvudet.
2018-05-19, 21:21
Medlem
Vet inte om jag har missat något inlägg om Besqab's rapport, eller om ingen har skrivit om det.

Utan betalvägg: https://www.di.se/nyheter/resultattapp-for-besqab/

Citat:
"Lägre försäljningstakt och justering av priser i pågående projekt har haft negativ effekt på periodens resultat", framhåller Anette Frumerie i vd-ordet.

Resultat efter skatt blev 41,4 miljoner. 20 lägenheter såldes under första kvartalet och 0 produktionsstarter.
Dom vill att 30 % ska vara bokade innan produktionsstart men konstaterar samtidigt att köparna blivit mer försiktiga att skriva bindande avtal på lägenheter med långt kvar till inflyttning. Återstår att se hur det ska gå ihop när det finns massor med nyproduktion att köpa som redan är färdigt eller blir färdigt om bara några månader.
2018-05-19, 22:15
Medlem
Anders Borg vill beskatta fastigheter och mat och sänka skatten för inkomster och företag. Han ser helst S&M-regering. Kristoffersson har också lyft frågan om högre moms. Anders vill antagligen ta bort matmomsen så det blir samma moms för alla, dvs flattax. Borg vill också ta bort räntebidraget. Vilken effekt skull det ha på bostadsbyggande och -priser?

En bra intervju i Kvartal.

https://kvartal.se/fredagsintervjun/gst-i-fredagsintervjun-184-anders-borg
2018-05-19, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Anders Borg vill beskatta fastigheter och mat och sänka skatten för inkomster och företag. Han ser helst S&M-regering.

Penisbärsärk-Anders är fortfarande ett ekonomiskt orakel? Har Sverige verkligen inga bättre ekonomer att lyssna till? Jag läser att Bengt Dennis fortfarande är vid liv, 88 år gammal. Han vore mer intressant att lyssna på. Erik Åsbrink är väl numer bara lojal till sina banker.
2018-05-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Anders Borg vill beskatta fastigheter och mat och sänka skatten för inkomster och företag. Han ser helst S&M-regering. Kristoffersson har också lyft frågan om högre moms. Anders vill antagligen ta bort matmomsen så det blir samma moms för alla, dvs flattax. Borg vill också ta bort räntebidraget. Vilken effekt skull det ha på bostadsbyggande och -priser?

En bra intervju i Kvartal.

https://kvartal.se/fredagsintervjun/gst-i-fredagsintervjun-184-anders-borg

Det låter ju bra. Visst mat, böcker och teaterbesök blir dyrare men bensin, el, sprit och tobak blir billigare. Eller han kanske bara menar att höja skatten till 25% som minimum nivå och sedan lite extra på andra produkter. (Nu heter det väl energiskatt mm. på el och bensin och sedan 25% moms på det men ska det vara flattax så ska det)
2018-05-20, 11:06
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
För några år sedan kom ett förbud mot att använda progressiv avskrivning. Sedan var det en diskussion tills nyligen att det inte "rekommenderades" för föreningarnas balansräkningar av någon central revisionsorganisation.

På sistone har jag inte hört något mer om det här. Vet trådkompetensen vad som har hänt i frågan? Förbud, rekommendation? "Skiter" man i det?

http://www.fastighetsagarna.se/kunskapsbanken/brf/progressiv-avskrivning

Det är inte tillåtet med progressiva avskrivningar i bostadsrättsföreningarnas balansräkningar längre. Däremot skiter man oftast i underskotten och amorterar efter en progressiv avskrivning som om ingenting hade hänt.
2018-05-20, 11:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det känns som att en hel del objekt dyker upp på nytt efter de misslyckats bli sålda i våras.
Gissar på en ny dipp de närmaste månaderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in