2018-06-08, 03:04
Medlem
MissGiddys avatar
Känner inte alls igen problemet TS tar upp. Inte fått ett endaste otrevligt PM faktiskt, varken med denna användare eller tidigare sådana. Kanske inte är provokativ nog, får jobba på det. Hej och hå.
Citera
2018-06-08, 09:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ah så det är därför flashbackmän är så svårflirtade
Det är kanske bara jag som är paranoid. Jag skulle aldrig våga nätdejta heller, av risken för kaninkokerskor.
Citera
2018-06-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
jag är helt klart medveten om att du vill haussa upp en stämning här om alla grafiska beskrivningar av våldtäkter och klyvningar med yxor och vilket hemskt näste flashback är.
Men uppenbarligen har ingen något sådant att visa och du har uppenbarligen heller inte rapporterat liknande pm så....

Återkom när du har ett pm som passar in i tråden.
Just formuleringen om yxan var faktiskt tagen från ett PM som jag av en händelse råkar ha kvar från 2015. Då kan jag posta det så du kan dra dina förklaringar om hur jag fejkar eller hur subtila skillnader i ordval totalt förändrar budskapet. I sin helhet löd det alltså som följer:
Citat:
Ursprungligen postat av AndersKullberg
Bara så du vet om det, "Disciplina", arrogans straffar sig, och desto mer arrogant och oförskämd du är som människa, desto mer troligt är det att någon letar upp dig och klyver dig med en yxa i två delar. Jag önskar faktiskt att någon en vacker dag kommer att göra det. Det kommer dock inte bli jag, för jag har inte tid med något sådant. Jag bara manar dig till att tänka efter hur du beter dig mot folk runtomkring dig. Om du är villig till detta så hoppas jag att du är kapabel också, men det betvivlar jag. Du är en god definition av den feministiska rörelsen och de ondskefulla och respektlösa psykfallen som driver den.
Det här är lite av ett typexempel på hur man formulerar sig utan att hota användaren direkt.

Och nej, det här var alltså ett av många PM jag inte bemödade mig med att rapportera. Varför? För att vid tidpunkten hade jag redan fått förklarat för mig vad BigFatCone också uttrycker i den här tråden: Den här typen av PM är okej, de ingår i användarens frihet att "uttrycka åsikter". Hur kan man egentligen gnälla om hur användare "vägrar samarbeta" när man öppet säger att man inte är intresserade av att göra något åt problemet? Kvinnor i Saudiarabien som inte anmäler våldtäkter "samarbetar inte"? Och det här med att anta att folk ljuger för att de inte sitter och sparar sina hot-PM på en sajt som begränsar dig till ett arkiv på 500 meddelanden? Lägg bara av.
Citera
2018-06-08, 13:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Just formuleringen om yxan var faktiskt tagen från ett PM som jag av en händelse råkar ha kvar från 2015. Då kan jag posta det så du kan dra dina förklaringar om hur jag fejkar eller hur subtila skillnader i ordval totalt förändrar budskapet. I sin helhet löd det alltså som följer:

Det här är lite av ett typexempel på hur man formulerar sig utan att hota användaren direkt.

Och nej, det här var alltså ett av många PM jag inte bemödade mig med att rapportera. Varför? För att vid tidpunkten hade jag redan fått förklarat för mig vad BigFatCone också uttrycker i den här tråden: Den här typen av PM är okej, de ingår i användarens frihet att "uttrycka åsikter". Hur kan man egentligen gnälla om hur användare "vägrar samarbeta" när man öppet säger att man inte är intresserade av att göra något åt problemet? Kvinnor i Saudiarabien som inte anmäler våldtäkter "samarbetar inte"? Och det här med att anta att folk ljuger för att de inte sitter och sparar sina hot-PM på en sajt som begränsar dig till ett arkiv på 500 meddelanden? Lägg bara av.
Det personen ifråga skrev om att klyva dig med yxa eller hoppas att någon annan gör det var ju inte direkt trevligt skrivet MEN personen ifråga räknade ju upp dina fula sidor som du tydligen inte gör något åt.
Du skall härja runt och bete dig illa men ingen annan får göra det mot dig.
Kanske du själv måste bli lite mer ödmjuk.
Det är ju definitivt inte för att du är en kvinna du fick det pm:et utanför att du betedde dig som en arrogant och nedvärderande användare mot din/ dina motståndare. Det ser jag klart och tydligt i det pm:et.
Du såg endast yxan och blundade för resten.

Obs! Jag raderar alla mina pm.Spar i stort sett aldrig pm så 500 är mycket för mig..
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-08 kl. 14:04.
Citera
2018-06-08, 14:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Men nu håller du ju på att ljuga igen. Jag har inte sagt att vi inte är intresserade av att göra något åt problemet. Bara att vi vill vara säkra på att det faktiskt är ett problem för forumet. Att enskilda individer ibland får elaka PM som gör dom ledsna, det kommer vi däremot inte göra något åt.

Men om vi inte får indikationer på att det faktiskt är ett problem så kan vi helt enkelt inte göra något. Och jag säger det igen. Att enskilda användare får enskilda otrevliga meddelanden är inget problem. Sticker man ut hakan och är kontroversiell så kommer folk att tycka saker.

Sen är det ju så klart viktigt att förstå den semantiska skillnaden mellan ett hot och en åsikt. Att man berättar att man vill att något ska hända en person är inget hot. Att berätta vad som ska hända, hur det ska hända och att man själv ska utföra det, det är ett hot.

Det är inte ett trakasserier om en person skriver 10 PM till 10 användare. Att skicka 10 PM till en användare, är det förmodligen.

Att skriva elaka saker om ens åsikter och liknande är vare sig hot eller trakasserier.

Sure, du har inte sparat alla PM och det är ju inget som någon förväntar sig. Men man har kunnat RP:a PM i ett par år nu, och det är något vi förväntar oss att ni gör. Det innebär nämligen att det finns bevis för att något har skett. Utan bevis så har man bara anklagelser att komma med och det håller inte om man försöker hålla sig rättssäker.

PM:et som du citerar faller helt enkelt inte under vad Flashback anser vara hot. Du kanske känner dig hotad men det är faktiskt inte ett hot för det. Du har helt rätt, det här PM:et är helt okej enligt forumets regler. Man får skriva så i en tråd och då får man skriva så i ett PM.

Det här är helt enkelt en arena med andra ideal än vad du är van vid. Men det här är inte din arena, du äger den inte. Men du väljer ändå att vara här och då får du helt enkelt tugga i dig det onda med det goda. Det gäller även alla andra. Jag förstår inte att det ska vara så jävla svårt att förstå att verkligheten inte är nån jävla skyddad verkstad.
Citera
2018-06-08, 15:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Först kan vi säga att jag tycker att det är ett helt förkastligt sätt att uttrycka sig, så är det ur världen.
Nu är ju jag inte mod, men du har ju lagt upp det här till bedömning. Det jag har strukit under, kan tolkas som att det skulle vara ett indirekt hot mot din person. Men han är ju tydlig med att han inte kommer att utföra det. Kränkande ja, hot nej, trakasserier, ja om de upprepas. Användaren blev avstängd och återkom inte, åtminstone inte i det nicket.
(FB) AndersKullberg avstängd för Ohörsamhet

Jag kollade lite posthistorik och jag skulle klassa detta som trollande, och den här typen av människor finns, men att därifrån gå till din slutsats och ditt första inlägg som berör ämnet:
Citat:
Fortsätt som du håller på, du motbevisar verkligen att Flashback är en håla för kvinnohat. 😏
är helt enkelt inte rimlig.

TS påstår att man som kvinna blir trakasserad på forumet något jag hävdar inte är sant, och det verkar vara du och Buffy som har problem utifrån svaren i tråden, vilket är det enda vi kan gå på, och modsens erfarenheter.

Om man tar bort den stötande formuleringen så kvarstår.
Citat:
Bara så du vet om det, "Disciplina", arrogans straffar sig, och desto mer arrogant och oförskämd du är som människa, desto mer troligt är det att någon letar upp dig. [.......]Jag önskar faktiskt att någon en vacker dag kommer att göra det. Det kommer dock inte bli jag, för jag har inte tid med något sådant. Jag bara manar dig till att tänka efter hur du beter dig mot folk runtomkring dig. Om du är villig till detta så hoppas jag att du är kapabel också, men det betvivlar jag. Du är en god definition av den feministiska rörelsen och de ondskefulla och respektlösa psykfallen som driver den.

Jag ser ett allvarligare problem med att du retar upp folk med din arrogans och kränkande attityd i kombination med att inte värna din identitet. Varje liten sak du sagt om dig själv sitter någon och antecknar för det är vad antisociala roar sig med. Att hitta vem du är IRL underlättar ju du också med din bild som nu sitter i hundratals datorer. Och på hundratals näthinnor. Men inget av detta är ju flashbacks fel, eller har med kvinnohat att göra vilket är vad du och Buffy förfäktat i tråden.

Citat:
Och nej, det här var alltså ett av många PM jag inte bemödade mig med att rapportera. Varför? För att vid tidpunkten hade jag redan fått förklarat för mig vad BigFatCone också uttrycker i den här tråden: Den här typen av PM är okej, de ingår i användarens frihet att "uttrycka åsikter". Hur kan man egentligen gnälla om hur användare "vägrar samarbeta" när man öppet säger att man inte är intresserade av att göra något åt problemet?
Men tydligen så samarbetade andra användare då denne blev avstängd.

Citat:
Kvinnor i Saudiarabien som inte anmäler våldtäkter "samarbetar inte"? Och det här med att anta att folk ljuger för att de inte sitter och sparar sina hot-PM på en sajt som begränsar dig till ett arkiv på 500 meddelanden? Lägg bara av.

Det är väldigt osmakligt när du tar rygg på våldtagna kvinnor i Saudiarabien, helt klart är det obehagligt att motta sådana trollpm, men jag tror inte att det vare sig går att jämföra med våldtäkt eller kvinnor situation i Saudi.

Personligen tycker jag att det vore bra om det gick att göra något åt trollen, men jag förstår inte hur det skulle låta sig göras rent praktiskt.

Från ditt första inlägg i tråden
Citat:
Jag har inte speciellt svårt att tro att skribenter som "Gertrud" som alltid ställer upp på den på Flashback dominerande världsbilden också upplever sig bra bemötta. Kanske skulle hon kunna föreställa sig att verkligheten när man väl går mot strömmen är en annan, istället för att hoppa till slutsatsen att alla som inte delar hennes erfarenhet måste ljuga.
Du vill göra politik av ett helt annat problem, och det problemet drabbar dem som sticker ut, det drabbar oss inte för att vi är kvinnor och blir hatade.

Citat:
Vad det handlar om är att sexuella tillmälen riktas mot personer just för att de är öppna med att de är kvinnor. Alltså, kvinnor som uttrycker på Flashback avvikande åsikter utsätts till stor del för just den här typen av PM för att de är öppna med sin könsidentitet.
Om du inte tycker att sådana uttalanden kan vara kvinnohat har jag väl inte mer att säga än "okej då vet vi".
Jag tror inte man kan lösa problem om man inte identiferar dem. Om du får ett könsspecifikt skällsord så beror väl inte det på ett allmänt kvinnohat, eller menar du att manliga könsspecifika skällsord är tecken på manshat om det riktas till en specifik person?

Citat:
Jag tror de flesta av oss är införstådda med att det faktum att vi är öppna med vårt kön, de ämnen vi väljer att diskutera,etc. påverkar mängden skit vi får, men vi anser inte att det ska ha någon betydelse och att vi borde ha samma rätt att uttrycka oss som andra. Att ständigt fokusera på att "förklara varför" som om vi vore "idioter", och att påstå att "människor är sådana" är inget annat än att skylla på offret och ta hatarnas parti.

Du generaliserar så mycket.
Jag tror att det är bekvämt för dig att gömma dig bakom påståenden om "hat" och kvinnohat, när mängden skit du får är relaterat till mängden skit du skriver.
Det brutala innehållet handlar ju om avsändaren, men de antisociala hatar inte - de roar sig. Offer för en antisocial ja - kvinnohat nej.

Som Bigfatcone skrev och som du svarade, så ställer du dig på barrikaderna så får du take the heat, det gäller ju både dig och mig. Du får enstaka pm, jag får ständigt kräks av er. Vi båda väljer frivilligt att deltaga och ingen av oss är offer. Vi vet spelreglerna innan vi börjat. Och vi har samma rätt att uttrycka oss, sedan att folk vill att du håller käft, och att folk vill att jag håller käft är en annan sak.
PM
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sluta stalka mig på forumet , jag är inte intresserad av att diskutera med dig eller någon som inte klarar hålla sig till normal samtalston eller värdig retorik.
Så lägg av.
PM
Citat:
Tja. Det verkar som att du befinner dig i en process där du planerar att mening för mening svara på flera av mina inlägg i den där tråden, och jag ville bara säga att om det här är den nivå du tänkte lägga dig på så lär jag inte orka svara på det. Jag säger det bara nu så kanske du kan spara lite tid eller något.

Du förfäktar i tråden:
Citat:
Ett första steg för att hindra det är rimligtvis att moderatorerna slutar upp att sanktionera sådant beteende när användarna pekar ut det.

Jag skulle säga att den här typen av angrepp är ett problem oavsett frekvens, och jag har svårt att se några bra anledningar att som i nuläget, helt enkelt vägra göra något åt saken och säga att det är offrens ansvar att de utsätts för detta.

Medan jag letade efter pm'en från er feminister hittade jag ett svar från en mod angående hotfulla pm
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hej

Är det så att du får hotfulla PM hoppas jag att du rapporterar dessa så får vi en möjlighet att agera. Sedan är det inte förbjudet att ha flera konton på Flashback så länge dessa inte missbrukas (ex de andra fortsätter att posta när ett eller flera är avstängd/avstängda). Det är ett brott mot 1.07 och sådant uppskattar vi om det rapporteras.

Vänligen
// Tinuviel

Och som jag sade så stängdes användaren av. Den som skrev till dig också, men du hävdar:
Citat:
Eller jo, vänta, det är för att moderatorerna rättfärdigar skiten med att de som får dessa PM förtjänat det för att de är feministluder.

Men lägg ner. Det är "uppenbarligen" inte ett stort problem för att du som manlig moderator säger det.

Och inte bara försvarar moderatorerna skiten, de gör ett anmärkningsvärt dåligt jobb.

Citat:
Nej, synbarligen är forumet snarare tänkt som en arena för de som skickar meddeleanden med sexuella tillmälen till kvinnliga skribenter i tid och otid än för kvinnor som blir obekväma av detta beteende. Vad jag gör i den här tråden är just att ifrågasätta varför det är så mycket viktigare att forumet ska tillahndahålla det föregående framför det senare.

Det första jag citerade
Citat:
Fortsätt som du håller på, du motbevisar verkligen att Flashback är en håla för kvinnohat. 😏
Fortsätt som du håller på och det blir tydligt att du är en rättshaverist.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-08 kl. 15:46.
Citera
2018-06-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men nu håller du ju på att ljuga igen. Jag har inte sagt att vi inte är intresserade av att göra något åt problemet. Bara att vi vill vara säkra på att det faktiskt är ett problem för forumet. Att enskilda individer ibland får elaka PM som gör dom ledsna, det kommer vi däremot inte göra något åt.
Det är exakt vad du gör. Du argumenterar i det här inlägget för att du vill tillåta exakt den här typen av beteende. I.e. du är inte intresserad av att åtgärda det. I.e. du vill inte göra något åt problemet. Vad fan är det här gnället om att jag skulle ljuga? Den enda som ljuger här är du själv.

Citat:
Det är inte ett trakasserier om en person skriver 10 PM till 10 användare. Att skicka 10 PM till en användare, är det förmodligen.

Att skriva elaka saker om ens åsikter och liknande är vare sig hot eller trakasserier.

Sure, du har inte sparat alla PM och det är ju inget som någon förväntar sig. Men man har kunnat RP:a PM i ett par år nu, och det är något vi förväntar oss att ni gör. Det innebär nämligen att det finns bevis för att något har skett. Utan bevis så har man bara anklagelser att komma med och det håller inte om man försöker hålla sig rättssäker.

PM:et som du citerar faller helt enkelt inte under vad Flashback anser vara hot. Du kanske känner dig hotad men det är faktiskt inte ett hot för det. Du har helt rätt, det här PM:et är helt okej enligt forumets regler. Man får skriva så i en tråd och då får man skriva så i ett PM.

Det här är helt enkelt en arena med andra ideal än vad du är van vid. Men det här är inte din arena, du äger den inte. Men du väljer ändå att vara här och då får du helt enkelt tugga i dig det onda med det goda. Det gäller även alla andra. Jag förstår inte att det ska vara så jävla svårt att förstå att verkligheten inte är nån jävla skyddad verkstad.
Ja, du kan förvänta dig vad fan du vill, men det enkla faktumet är att folk som lär sig att moderatorerna tar de som håller på så här i försvar inte kommer fortsätta rapportera PM. Ni kan fortsätta babbla på om hur viktigt det är att användarna rapporterar dessa PM, men den krassa verkligheten som ni nästintill undviker att beröra är att det är ett snävt urval av PM som är värda att rapportera. Medan regel 1.08 nämner trakasserier, hot och förtäckta hot, så verkar förtäckta hot vara något fundamentalt obegripligt för forumets moderatorer, och trakasserier är bara relevant om användaren väljer bort att använda ignorerafunktionen och väntar på att ta emot ett tiotal PM. Frågan är då varför någon skulle rapportera vad moderatorerna säger är helt enligt reglerna, och hur moderatorerna kan dra slutsatsen att det inte finns något riktigt problem baserat på att dessa rapporter självfallet inte blir till.

Och jo, jag har varit här i 7 år nu, så jag är bevisligen ganska van vid denna arena. Men jag förstår verkligen varför många kvinnor som TS beskriver skulle välja bort forumet på grund av dessa problem. Vad jag ägnar mig åt i den här tråden är helt enkelt att ifrågasätta varför dessa människors rätt att uttrycka dessa "åsikter" är såpass viktig att bevara, jämte kvinnors rätt att uttrycka sig fritt utan att behöva ta emot den här typen av skit. För i mina ögon åstadkommer ni bara en skyddad verkstad för näthatare.
Senast redigerad av Disciplina 2018-06-08 kl. 22:05.
Citera
2018-06-08, 23:05
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Det är exakt vad du gör. Du argumenterar i det här inlägget för att du vill tillåta exakt den här typen av beteende. I.e. du är inte intresserad av att åtgärda det. I.e. du vill inte göra något åt problemet. Vad fan är det här gnället om att jag skulle ljuga? Den enda som ljuger här är du själv.

Ja, du kan förvänta dig vad fan du vill, men det enkla faktumet är att folk som lär sig att moderatorerna tar de som håller på så här i försvar inte kommer fortsätta rapportera PM. Ni kan fortsätta babbla på om hur viktigt det är att användarna rapporterar dessa PM, men den krassa verkligheten som ni nästintill undviker att beröra är att det är ett snävt urval av PM som är värda att rapportera. Medan regel 1.08 nämner trakasserier, hot och förtäckta hot, så verkar förtäckta hot vara något fundamentalt obegripligt för forumets moderatorer, och trakasserier är bara relevant om användaren väljer bort att använda ignorerafunktionen och väntar på att ta emot ett tiotal PM. Frågan är då varför någon skulle rapportera vad moderatorerna säger är helt enligt reglerna, och hur moderatorerna kan dra slutsatsen att det inte finns något riktigt problem baserat på att dessa rapporter självfallet inte blir till.

Och jo, jag har varit här i 7 år nu, så jag är bevisligen ganska van vid denna arena. Men jag förstår verkligen varför många kvinnor som TS beskriver skulle välja bort forumet på grund av dessa problem. Vad jag ägnar mig åt i den här tråden är helt enkelt att ifrågasätta varför dessa människors rätt att uttrycka dessa "åsikter" är såpass viktig att bevara, jämte kvinnors rätt att uttrycka sig fritt utan att behöva ta emot den här typen av skit. För i mina ögon åstadkommer ni bara en skyddad verkstad för näthatare.
Du om någon är väl en näthare. Du tror att du behärskar språket endast och att det inte syns när du " hatar".
Pm:et du fick var riktat mot dina aggressioner, arrogans, översittarfasoner, SUCKAR och mansförakt. Inte för att du är en kvinna. Det syns klart och tydligt i pm:et du visade.
Bra att du visade det.
Övervägande kvinnor i tråden har inte varit med om det ts påstår.
Jag kan inte tänka mig att en kvinna här inne skriver om sin förlossning och det dyker upp en man och säger att den skall våldta henne.
Så förbannat långsökt så det blir riktigt pinsamt.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-08 kl. 23:08.
Citera
2018-06-09, 12:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Men om vi inte får indikationer på att det faktiskt är ett problem så kan vi helt enkelt inte göra något. Och jag säger det igen. Att enskilda användare får enskilda otrevliga meddelanden är inget problem. Sticker man ut hakan och är kontroversiell så kommer folk att tycka saker.

Sen är det ju så klart viktigt att förstå den semantiska skillnaden mellan ett hot och en åsikt. Att man berättar att man vill att något ska hända en person är inget hot. Att berätta vad som ska hända, hur det ska hända och att man själv ska utföra det, det är ett hot.

Visst, Flashback tillhör inte oss medlemmar, sajtens ägare har ingen skyldighet att öht lyssna på några önskemål här, all verksamhet här sker på precis bara de villkor som de har bestämt om *sin* sajt, t ex om att ta hjälp av frivilliga mods, vill vi skriva här så är det bara att gilla läget.

Visst.

Men va fan. Hur är du som människa?? Det är INTE ok att skriva till någon öht om att man önskar att dennes huvud klyvs. Man kanske *får* skriva så på FB iaf i PM.

Men i så fall är det nog också ok att uttrycka sympati för den utsatta, och avsky för svin som säger sånt där.

Sånt där är inte ok. Inte mot någon. Inte mot någon kvinna. Inte mot Disciplina. Hur kan problemet nu plötsligt vara att man öht klagar???
Citera
2018-06-09, 12:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Visst, Flashback tillhör inte oss medlemmar, sajtens ägare har ingen skyldighet att öht lyssna på några önskemål här, all verksamhet här sker på precis bara de villkor som de har bestämt om *sin* sajt, t ex om att ta hjälp av frivilliga mods, vill vi skriva här så är det bara att gilla läget.

Visst.

Men va fan. Hur är du som människa?? Det är INTE ok att skriva till någon öht om att man önskar att dennes huvud klyvs. Man kanske *får* skriva så på FB iaf i PM.

Men i så fall är det nog också ok att uttrycka sympati för den utsatta, och avsky för svin som säger sånt där.

Sånt där är inte ok. Inte mot någon. Inte mot någon kvinna. Inte mot Disciplina. Hur kan problemet nu plötsligt vara att man öht klagar???
Grejen är att till skillnad från vad du gör, så blandar inte vi in moral. Jag personligen håller med om att det är förkastligt att skicka såna PM men nu är mina personliga åsikter inte så relevanta.

Att vi inte skulle lyssna på användarna är bara bullshit. Men vi kan inte börja jobba om regelverket för att ett fåtal människor blir lite ledsna. Det är därför som jag säger att ni måste RP:a så att vi får en bild av hur stort det här problemet faktiskt är. Det är inget problem för oss att folk klagar. Däremot är det en smula problematiskt att man inte verkar förstå att man just inte kan ha en minoritet i åtanke när man utformar regelverket.
Citera
2018-06-09, 14:02
Medlem
Citat:
Grejen är att till skillnad från vad du gör, så blandar inte vi in moral. Jag personligen håller med om att det är förkastligt att skicka såna PM men nu är mina personliga åsikter inte så relevanta.

Att vi inte skulle lyssna på användarna är bara bullshit. Men vi kan inte börja jobba om regelverket för att ett fåtal människor blir lite ledsna. Det är därför som jag säger att ni måste RP:a så att vi får en bild av hur stort det här problemet faktiskt är. Det är inget problem för oss att folk klagar. Däremot är det en smula problematiskt att man inte verkar förstå att man just inte kan ha en minoritet i åtanke när man utformar regelverket.
Men som regelverket ser ut på pappret ser jag inte några problem. Regeln lyder:

Grova personangrepp, trakasserier, hot eller förtäckta hot riktade mot andra användare är förbjudet.

Problemet som jag ser det är i vanlig ordning inte reglerna, utan hur moderatorerna totalt omtolkar dessa efter behag. I realiteten verkar ingen typ av personangrepp anses tillräckligt grova, trakasserier är bara tillämpbart om en användare medvetet låter sig trakasseras och ihärdigt samlar ihop ett dussin PM, och den enda typen av hot man vill kännas vid är de som explicit involverar frasen "jag ska". Dessa strikta krav är inget som kommer ur regelverket, utan något moderatorerna dikterar efter egen pipa. Anledningen till att jag ser det som viktigt att klaga är just att när man läser reglerna och ser moderatorers och admins uttalande är det väldigt lätt att få intrycket att Flashback tar det här problemet på allvar, men som du demonstrerar så tydligt är verkligheten en annan.

Det är dessutom väldigt märkligt att begära att användarna ska rapportera PM för att visa på problemet så att vi i efterhand kan få funktionella regler. Är inte poängen med RP-funktionen att vi ska rapportera faktiska regelbrott, inte att vi ska använda den för att driva opinion för saker vi tycker borde klassas som regelbrott?

Jag ser för övrigt inte hur det du gör här är någonting annat än att försvara ett minoritetsintresse. Medan vi kan diskutera hur många som berörs av den här typen av PM så skulle jag säga att det är slående klart att det är en liten del av forumets klientel som känner ett behov av att skicka dem. Vad du gör är återigen inget annat än att ta näthatarnas parti.
Citera
2018-06-09, 14:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men som regelverket ser ut på pappret ser jag inte några problem. Regeln lyder:

Grova personangrepp, trakasserier, hot eller förtäckta hot riktade mot andra användare är förbjudet.

Problemet som jag ser det är i vanlig ordning inte reglerna, utan hur moderatorerna totalt omtolkar dessa efter behag. I realiteten verkar ingen typ av personangrepp anses tillräckligt grova, trakasserier är bara tillämpbart om en användare medvetet låter sig trakasseras och ihärdigt samlar ihop ett dussin PM, och den enda typen av hot man vill kännas vid är de som explicit involverar frasen "jag ska". Dessa strikta krav är inget som kommer ur regelverket, utan något moderatorerna dikterar efter egen pipa. Anledningen till att jag ser det som viktigt att klaga är just att när man läser reglerna och ser moderatorers och admins uttalande är det väldigt lätt att få intrycket att Flashback tar det här problemet på allvar, men som du demonstrerar så tydligt är verkligheten en annan.

Jag håller med om att toleransen för personagrepp och hot är på tok för hög, vilket inte bara drabbar dem som angrips utan även yttrandefriheten på forumet.

Det stämmer dock inte att det inte finns stöd för detta i reglerna. I det finstilta tillägget till regel 1.08 som du citerar står det:

Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.

Det är denna brasklapp som gör att regel 1.08 sällan tillämpas och att trollen i praktiken får härja fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in