2018-06-09, 18:13
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det är exakt vad du gör.

Jag är medveten om att jag är sorterad i ett fack med en etikett, som är negativ. Jag skulle dock vilja be dig bortse från tidigare meningsskiljaktigheter och läsa förutsättningslöst, jag skriver inte för att vara elak, jag skriver för att jag kollade din posthistorik och ser att du inte mår bra och vill göra dig medveten om ett problem, som ställer till det för dig.

Jag läste din avskedstråd och jag läste också vad oantastlig skrev till dig, det var ett väldigt fint avskedsbrev fyllt av kred och uppskattning och en utsträckt hand, och uttryck för äkta medkänsla och medmänsklighet, det var väldigt rörande.
Ditt svar börjar bra men ganska snart så börjar du läxa upp vederbörande. Hade min intution tidigare sagt AS på dig så blev det nu bekräftat. Någon sträcker ut en hand och du svarar vederbörande med att slå denne i magen så den tappar andan.

Aledningen att jag tar upp det i den här tråden är för att det är ett genomgående tema, du talar om för andra vad de gör, men du gör det utifrån din högst begränsade och ursäkta ordvalet yxiga tolkningsförmåga.

Om man är så smart som du är, så kan det bli knas om man inte har det känslomässiga på samma nivå. Det går inte att navigera utan den känslomässiga förmågan i livet. Framförallt inte läsa av andra, och ännu mindre synkronisera (oantastlig lade ned garden - du gjorde inte - det blev inget möte= ni förstod inte varandra.)
För att det skall bli kommunikation så måste det finnas en ömsesidig vilja och förmåga till förståelse, annars blir det bara trista monologer som folk tröttnar att lyssna på, ännu hellre om de är otrevliga.

Citat:
Du argumenterar i det här inlägget för att du vill tillåta exakt den här typen av beteende. I.e. du är inte intresserad av att åtgärda det. I.e. du vill inte göra något åt problemet. Vad fan är det här gnället om att jag skulle ljuga? Den enda som ljuger här är du själv.
Du förstår inte riktigt vad BigFatCone skriver, det handlar inte om vad han vill.
Om flashback skall prioritera att lägga tid på det så måste det bli tydligt att det är ett större problem för flera användare än andra problem de har att lösa.

Du ser världen utifrån din sortering i dina fack. Handikappet AS innebär en omedvetenhet om att det ens finns andra fack, att andra har sitt sorteringsfack och att samvaro innebär att respektera varandras fack. Jag brukar använda "Theory of mind" begreppet för att belysa att har man AS så är man i olika grad omedveten om att det egna facket inte utgör hela verkligheten.

Det här förklarar envisheten och antagandet att världen är som du tolkar den. Men jag säger rätt ut nu att vi alla har en egen syn på verkligheten och att du inte förstår det eller agerar som att det inte är så gör att du alienerar människor runt dig. Särskilt om du gör detta aggressivt. Jag tror ingen mår bra av dessa pm, och jag tror inte du förstår vad du gör för fel, och du kan inte rätta till det här felet, det enda du kan göra är att tona ned dig.

För det här är bara onödigt, och du missförstår
Citat:
Ja, du kan förvänta dig vad fan du vill, men det enkla faktumet är att folk som lär sig att moderatorerna tar de som håller på så här i försvar inte kommer fortsätta rapportera PM.

Moderaterna tar inte någon i försvar, de pratar med dig som du vore NT, Flashback har som jag förstått det syftet att vara en plats att säga det som man inte får säga i det offentliga rummet.
Det är prio a. Att värna det är huvudregeln, för att moderera ett såpass stort forum med få mods så måste det vara få enkla regler, allt annat får vika.

Citat:
Ni kan fortsätta babbla på om hur viktigt det är att användarna rapporterar dessa PM, men den krassa verkligheten som ni nästintill undviker att beröra är att det är ett snävt urval av PM som är värda att rapportera.
Ja eftersom reglerna implementeras så har man sett till att hålla förekomsten av hot och trakasserier på en låg nivå.

Citat:
Medan regel 1.08 nämner trakasserier, hot och förtäckta hot, så verkar förtäckta hot vara något fundamentalt obegripligt för forumets moderatorer,
Fast nej, det är bättre att gå till den gemensamma sorteringslådan för betydelsen av förtäckt hot. Att hoppas att något skall hända är inte ett förtäckt hot. Förtäckte hot är att anspela på att man vet vem du är, vad du bor, "vad du gjorde förra sommaren", vad som kommer hända i framtiden, hur många skruvar de kommer få skruva i din käke, hur kroppen kommer tas om hand.

Citat:
och trakasserier är bara relevant om användaren väljer bort att använda ignorerafunktionen och väntar på att ta emot ett tiotal PM.
Ignorerarfunktionen är ju till för att du skall ha förmåga att hantera det där snabbt själv. Om du bara får ett så är du inte trakasserad enligt reglerna här. Men om alla som får ett liknande rapporterar det första så kan mängden och stilen vara trakasserier.

Citat:
Men jag förstår verkligen varför många kvinnor som TS beskriver skulle välja bort forumet på grund av dessa problem. Vad jag ägnar mig åt i den här tråden är helt enkelt att ifrågasätta varför dessa människors rätt att uttrycka dessa "åsikter" är såpass viktig att bevara, jämte kvinnors rätt att uttrycka sig fritt utan att behöva ta emot den här typen av skit. För i mina ögon åstadkommer ni bara en skyddad verkstad för näthatare.

Ja från ditt begränsade perspektiv blir det så, och det är säkert så, eller det är så, att mer räddhågade håller sig ifrån denna arena. Men den är inte kommunistisk, den har inte till uppgift att låta ALLA komma till tals, att alla skall få känna sig hörda och lyssnade på och att allas tankar är lika värda, eller lika lite värda. Är det det man vill ha så finns det en massa andra sajter att tillgå.

Jag är inte flashback jag vet inte hur de tänker, men så som jag tolkar det så är prio ett att hålla den fria debatten öppen, alla som är intresserade av det har en arena här på samma villkor som alla andra, oavsett om du är kvinna eller krokofant.

Vad jag uppfattar flashback inte vara är ett barnsligt vi - mot dom, rätt åsikt mot fel, män mot kvinnor, antifeminister mot feminister, det är inte en social grupp även om en del försöker skapa kotterier så är det för stort och de flesta har ingen aning vem nån annan är eller vad den tycker bortsett från det som skrivs.

Flashback är programmet, vi människor är användare. Om du använder ett program på datorn så inte börjar du med att säga - nej men jag tycker inte programmet skall fungera såhär. Du lär dig istället hur det fungerar

Hittar du buggar i programvaran. rapportera.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-09 kl. 18:23.
Citera
2018-06-09, 18:34
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Men som regelverket ser ut på pappret ser jag inte några problem. Regeln lyder:

Grova personangrepp, trakasserier, hot eller förtäckta hot riktade mot andra användare är förbjudet.

Problemet som jag ser det är i vanlig ordning inte reglerna, utan hur moderatorerna totalt omtolkar dessa efter behag. I realiteten verkar ingen typ av personangrepp anses tillräckligt grova
Andra användare har rapporterat grova personangrepp mot mig, de är oftast skrivna av antisociala som rantar för att få igång mig. Personligen hade jag hellre sett att de stått kvar, så det blir uppenbart att bakom honungen finns drakar.

Jag har som jag sagt också fått hjälp med trakasserier och förtäckta hot. Jag har inte haft en aning om vilka modsen är, och de har förmodligen inte vetat vem jag är då vi är aktiva på olika forum och admins tror jag inte har koll på en miljon användare.

Citat:
trakasserier är bara tillämpbart om en användare medvetet låter sig trakasseras och ihärdigt samlar ihop ett dussin PM, och den enda typen av hot man vill kännas vid är de som explicit involverar frasen "jag ska".
Som jag visat så är det inte sant.

Citat:
Dessa strikta krav är inget som kommer ur regelverket, utan något moderatorerna dikterar efter egen pipa.
Nej, vad jag förstått så förs diskussioner om tillämpning så att det skall vara enhetligt. Vissa beslut verkar fattas kollektivt

Kan ju säga att jag själv blivit varnad för ett hot. En man ansåg att våldtäkt var ok, jag frågade i tråden om jag skulle komma och sätta på honom med en strapon, och blev tagen i örat.

Citat:
Anledningen till att jag ser det som viktigt att klaga är just att när man läser reglerna och ser moderatorers och admins uttalande är det väldigt lätt att få intrycket att Flashback tar det här problemet på allvar, men som du demonstrerar så tydligt är verkligheten en annan.
BGC kan inte demonstrera annat än att han blir lite less på att diskutera med dig.

Citat:
Det är dessutom väldigt märkligt att begära att användarna ska rapportera PM för att visa på problemet så att vi i efterhand kan få funktionella regler. Är inte poängen med RP-funktionen att vi ska rapportera faktiska regelbrott, inte att vi ska använda den för att driva opinion för saker vi tycker borde klassas som regelbrott?
Vi? Flashback är inte vare sig en service eller ett kollektiv, hur tänker du?

Citat:
Jag ser för övrigt inte hur det du gör här är någonting annat än att försvara ett minoritetsintresse. Medan vi kan diskutera hur många som berörs av den här typen av PM så skulle jag säga att det är slående klart att det är en liten del av forumets klientel som känner ett behov av att skicka dem. Vad du gör är återigen inget annat än att ta näthatarnas parti.
Här utgår du ifrån ditt sorteringsfack och är blind för flashbacks syfte och regelverk.
Flashback är inte en demokrati, du har lov att använda programvaran flashback.

Flashback är heller inte en familj där alla skall trivas, flashback är en programvara.
Citera
2018-06-09, 18:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med om att toleransen för personagrepp och hot är på tok för hög, vilket inte bara drabbar dem som angrips utan även yttrandefriheten på forumet.

Det stämmer dock inte att det inte finns stöd för detta i reglerna. I det finstilta tillägget till regel 1.08 som du citerar står det:

Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.

Det är denna brasklapp som gör att regel 1.08 sällan tillämpas och att trollen i praktiken får härja fritt.

På tok för hög för vem?

Troll använder inte invektiv. Disciplina gör det, och jag ibland som nu
- vakna och börja tänk för fan din mupp.

Vill lägga till en sak, ni tar er själva på för stort allvar, och är inte vuxna. Flashback är inte pappa med en miljon barn. Skärp er.
Citera
2018-06-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med om att toleransen för personagrepp och hot är på tok för hög, vilket inte bara drabbar dem som angrips utan även yttrandefriheten på forumet.

Det stämmer dock inte att det inte finns stöd för detta i reglerna. I det finstilta tillägget till regel 1.08 som du citerar står det:

Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.

Det är denna brasklapp som gör att regel 1.08 sällan tillämpas och att trollen i praktiken får härja fritt.
Man kan argumentera om ifall det vi har för nuvarande är en rimlig tolkning. Som jag läser förtydligandet antyder det just existensen av en gräns mellan "invektiv och tillmälen" och de "grova personangrepp" som regeln är ämnad att förbjuda. Min upplevelse är emellertid att en sådan gräns är ickeexisterande, och att allt du kan tänkas säga om en annan människa i praktiken godkänns.

Så även om nuvarande praxis är en rimlig tolkning utifrån det där förtydligandet ser jag helt enkelt inte regeltexten i sig som problematisk, såvida man inte vill förbjuda invektiv helt och hållet. Regeln låter som sagt sund, det är mest det praktiska utfallet som bekommer mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Kan ju säga att jag själv blivit varnad för ett hot. En man ansåg att våldtäkt var ok, jag frågade i tråden om jag skulle komma och sätta på honom med en strapon, och blev tagen i örat.
Blev du verkligen varnad för att hota användaren? Eller blev du egentligen varnad för att tramsa i tråden? Jag får nämligen det distinkta intrycket att du sammanblandar dessa två saker både i det här fallet och det med Kaffekannan. Båda de exempel du tar upp utspelar sig i trådar, och att inlägg raerades kan ju vara så enkelt som att de var OT. 0.03 är som bekant inte tillämpbart för PM, vilket är vad den här tråden är tänkt att handla om.

TL;DR på den där enorma ranten där du försöker klistra på mig en AS-diagnos igen.
Citera
2018-06-09, 19:34
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Japp jag är läskunnig.

Fel av mig, jag blev anmäld, förklarade mig, och då hamnade det som trams.

Det har hänt annars att jag blivit varnad för hot, i tråden om Buffy till exempel där jag uttryckte mig klantigt, samma sak jag förklarade mig och mod läste sammanhanget och jag tror inte det blev något alls.

Det var faktiskt ett uttalat hot det första, och det togs på allvar.

Citat:
"Ge mig din adress så ska jag"
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-09 kl. 19:41.
Citera
2018-06-10, 00:09
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Det är inte för mycket begärt att moderatorerna på Flashback (Sveriges största företag som omsätter nästan 100 miljarder kronor om året, mer än IKEA) ska agera förälder till de barn som söker sig till forumet, eller åtminstone sträva efter det och vara öppna för förslag.

Men det verkar gå ungefär fem vettiga användare på en moderator, och till skillnad mot ett normalt forum som hade skapat en kommitté med uppgiften att göra diskussionerna barnvänligare och trevligare, håller man fast vid Flashbacks status som underground.

Annars har dina och andra kvinnors insiktsfulla inlägg i den här tråden, gett mig lite hopp och faktiskt gjort att jag har kunnat lägga mig och sova bättre. Synd att det alltid slutar med att man upptäcker att ni är män.
Lite intressant psykologi det här. Flashback är ett forum där du kan vara anonym. Människor har svårt att avgöra om det är en kvinna eller man som nån diskuterar med just på grund av uttrycket i text. Då kan vi ju i alla fall konstatera att det finns olikheter mellan kvinna och män som inne på flashback yttrar sig som så att båda parter tänker" det där är en man, det där är en kvinna"
Då kan det ju till och med vara kvinnor som skickar pm av hot och trackasseri till dem de tror att är kvinnor.
Är det orden och uttrycken som talar om för någon härinne att det är en man eller det är en kvinna de gånger medlemmen inte sagt vilket kön den har?
Jag har varit med om att man skrivit. Jag håller med honom. Alltså kan jag uppfattas som en man i skrift.
Intressant!
Hur kan då någon vara så säker på att det är "flashbackskillar" som skickar skumma pm. Det kan ju lika gärna vara "flashbackskvinnor"
Sug på den karamellen ni 😉
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-10 kl. 00:19.
Citera
2018-06-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
hej

Jag och mina väninnor kom in på ämnet flashback, efter lite snack blev det klart att alla(!) så fort
det kom fram att dom var kvinnor, fick massvis med obehagliga, kränkande, sexistiska PM.

Det förekom hot om våldtäkt och dylikt. Detta ledde till att ingen av dessa använder Flashback längre, det blev för mycket helt enkelt. De hade inte ens skrivit mycket, utan väldigt lugna saker i de lugnare delarna av forumet. D.v.s. inte argumenterat med någon.

Tanke om detta? Någon fler tjej som upplevt detta?

Bra jobbat? Eller nåt.
För som alltid så regerar trollen, de oseriösa.
Och som alltid så får alltid dessa störst respons tillika respekt.
Vilket säger mer och mest och om just Flashback.
Detta går inte att stävja, att härvid respons(- en) ges.
Flashback är på nedåtgående och det vet alla som varit här sedan nu mycket lång tillbaka och därför kan jämföra.
Vad har då gått snett(whistleblower, men se hur just tikar är satta att "hålla ordning").
Det fanns en tid när män stod upp för sak, den tiden är nu helt förbi, nu har även dessa spillrorna(!) fallit.
Det du påstår är dock så långt från Sanningen som något alls kan vara.
Men se! Du får respons, du får gehör, du blir lyssnad på...
Fy fan för Flashback, men det tycker jag med.
"Du och dina väninnor"? Men "här på Flashback" är vi väl alla horor?
Fy fan.
Och dra åt helvete.
("Tacosbaren", men här ser man hur viktig en god kost är för hjärnans funktion, detta för i helvete!)
Senast redigerad av gobw 2018-06-10 kl. 00:36.
Citera
2018-06-10, 10:40
Medlem
godboys avatar
Nu jag ju i o f kille, kanske fått en dryg handfull PM med grövre hot, dock avfärdat allt som trams och rapporterat några.

Sen så kanske det beror lite på vilka ämnen man startar och tittar man på vad TS startat för trådar så kan jag förstå att hen får en del "udda" mail. Det jag sett av TS så är det ju enligt mitt tycke rena dumheter som vederbörande startat trådar om. Självklart är det bara idioter som skickar hot-PM men om man startar puckotrådar så tenderar det nog att trigga idioterna som skickar denna typ av mail.

Är rätt gott om puckon på Flashback, och man får ta det för vad det är. Finns säkert många här som tycker jag är ett pucko och de får de väl tycka. Har dock aldrig PM.at någon för att hota eller kalla personen för idiot, skulle aldrig falla mig in, den som hotar är den som är dum i huvudet. PM funktionen tycker jag är till för att fråga om saker som kanske är off topic eller att man undrar något annat.
Citera
2018-06-10, 11:11
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu jag ju i o f kille, kanske fått en dryg handfull PM med grövre hot, dock avfärdat allt som trams och rapporterat några.

Sen så kanske det beror lite på vilka ämnen man startar och tittar man på vad TS startat för trådar så kan jag förstå att hen får en del "udda" mail. Det jag sett av TS så är det ju enligt mitt tycke rena dumheter som vederbörande startat trådar om. Självklart är det bara idioter som skickar hot-PM men om man startar puckotrådar så tenderar det nog att trigga idioterna som skickar denna typ av mail.

Är rätt gott om puckon på Flashback, och man får ta det för vad det är. Finns säkert många här som tycker jag är ett pucko och de får de väl tycka. Har dock aldrig PM.at någon för att hota eller kalla personen för idiot, skulle aldrig falla mig in, den som hotar är den som är dum i huvudet. PM funktionen tycker jag är till för att fråga om saker som kanske är off topic eller att man undrar något annat.
Jag resonerar ungefär som dig. Använder i stort sett endast pm för att fråga om saker jag inte förstår utav flashback vad gäller regler och dylikt..
Kan även fråga någon moderator om vad jag gjort för fel osv.
Ibland om jag vill diskutera specifikt med en användare i ämnet som riskerar att bli OT i tråden så skickar jag ett pm.
Ibland även en ursäkt de gånger jag tycker att jag betett mig illa.
Skulle aldrig falla mig in att skicka hot eller hat pm. Är inte lagd åt det " hatiska" hållet.
Dessutom tänker jag så här om pmhot och trakasserier. Jag vet inte vilket kön personen har. Det enda jag ser är att personen i fråga är en person med rabiat läggning. Därför går det inte att påstå att det enbart är flashbackskillar som skickar skumma pm. Det kan även vara flashbackskvinnor
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-10 kl. 11:14.
Citera
2018-06-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag resonerar ungefär som dig. Använder i stort sett endast pm för att fråga om saker jag inte förstår utav flashback vad gäller regler och dylikt..
Kan även fråga någon moderator om vad jag gjort för fel osv.
Ibland om jag vill diskutera specifikt med en användare i ämnet som riskerar att bli OT i tråden så skickar jag ett pm.
Ibland även en ursäkt de gånger jag tycker att jag betett mig illa.
Skulle aldrig falla mig in att skicka hot eller hat pm. Är inte lagd åt det " hatiska" hållet.
Dessutom tänker jag så här om pmhot och trakasserier. Jag vet inte vilket kön personen har. Det enda jag ser är att personen i fråga är en person med rabiat läggning. Därför går det inte att påstå att det enbart är flashbackskillar som skickar skumma pm. Det kan även vara flashbackskvinnor

Nu är just TS förmodligen ett troll och verkligheten ser bra mycket bättre ut än TS framställer den som. Det ser rent av ut att vara ganska ovanligt med grövre hot och liknande via PM, inte ens "bara" otrevliga och/eller obehagliga PM verkar vara särskilt vanliga vilket man nog måste säga är ett riktigt gott betyg för Flashback, speciellt med tanke på hur andra media gärna stämplar Flashback som näthatarnas högborg.

Jag trodde tidigare att det var ett lika stort problem här som på alla andra plattformar men efter att ha sett diskussionen dyka upp några gånger utan att någon kan visa någonting konkret samtidigt som så många vittnar om att de inte har dessa problem.

Diskussionen här har ju mest handlat om att vissa verkar tycka att Flashback inte tar hot och trakasserier på tillräckligt stort allvar men det går ju inte att säga bu eller bä om den saken eftersom Flashback inte har behövt ta ställning till frågan. Det är liksom inte rimligt att kräva att Flashback motverkar problem som inte finns när det enda verktyg Flashback har för att hantera problem med är reglerna, i princip alla regler inverkar negativt på yttrandefriheten på ett eller annat sätt så därför kommer ju Flashback inte att införa eller ändra regler bara för sakens skull.

Flashbacks nuvarande regler verkar alltså vara tillräckligt effektiva för att motverka ett allt för dåligt beteende via PM samtidigt som de som kanske är mest benägna att skicka de värsta meddelandena förmodligen straffar ut sig själva på olika andra sätt innan de hinner bli ett problem.

Sen måste man också vara medveten om att det ÄR ett tidvis hårt diskussionsklimat på Flashback och det beror inte på att det finns något självändamål med att det ska vara hårt utan på att det måste vara väldigt högt i tak för den fria debattens skull, man får alltså ta det onda med det goda där precis som man får acceptera att det diskuteras ämnen som man kanske helst skulle slippa se ö.h.t. och att det alltid kommer att finnas användare med åsikter, hur skeva man än tycker att de är.

Det är ändå säkert många som inte klarar av att hantera att Flashback inte är den skyddade verkstad de är vana med i andra sammanhang och därför flyr eller helt undviker forumet, vilket är synd för det är ju de människorna som egentligen skulle ha mest att lära av Flashback. De tror sig stå för yttrandefrihet, allas lika rättigheter, o.s.v. men innan de stått upp och försvarat pedofilers, dödsknarkarnazisters och knypplares rättigheter så är de ingenting annat än hycklare.

Att försvara pedofilers yttrandefrihet är inte samma sak som att försvara övergrepp mot barn, att försvara dödsknarkarnazisters yttrandefrihet är inte samma sak som att vilja tillåta dödsknark eller tycka att Hitler nog hade rätt trots allt, att försvara knypplares yttrandefrihet är definitivt inte samma sak som att uppmuntra knyppling, o.s.v. Tror man det så förstår man inte vad yttrandefrihet är för någonting och än värre är att man då själv är ett direkt hot mot allt vad friheter heter. Det är ju de som inte förstår vad dessa friheter går ut på som inte har någonting mot att se sina friheter begränsas mer och mer, allt i de goda intentionernas namn.
Citera
2018-06-10, 13:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
På tok för hög för vem?

För den som vill ha en intressant och saklig debatt mellan vuxna människor.

Citat:
Troll använder inte invektiv.

Nu beror det iofs på vilken sorts troll vi talar om, men de mest virulenta typerna använder ofta invektiv för att reta upp andra användare och få diskussionen att spåra ur. Detta är särskilt vanligt i Flashbacks politiska fora där målet för trollens destruktiva verksamhet ofta är att få en politiskt obekväm tråd låst, flyttad eller PK:ad.

Citat:
Man kan argumentera om ifall det vi har för nuvarande är en rimlig tolkning. Som jag läser förtydligandet antyder det just existensen av en gräns mellan "invektiv och tillmälen" och de "grova personangrepp" som regeln är ämnad att förbjuda. Min upplevelse är emellertid att en sådan gräns är ickeexisterande, och att allt du kan tänkas säga om en annan människa i praktiken godkänns.

Så även om nuvarande praxis är en rimlig tolkning utifrån det där förtydligandet ser jag helt enkelt inte regeltexten i sig som problematisk, såvida man inte vill förbjuda invektiv helt och hållet. Regeln låter som sagt sund, det är mest det praktiska utfallet som bekommer mig.

Du tycks vilja ha en regeltolkning som är "lagom" hård och tillåter trakasserier och personangrepp, men inte grova hot. Problemet är att människor inte fungerar så, särskilt inte i grupp. Man testar alltid gränserna. Att säga till användarna att personangrepp är tillåtna så länge de inte är för grova är lika lönlöst som att säga till en grupp dagisbarn att de bara får leka på ena halvan av skolgården.

Sedan är inte frågan vilken regeltolkning som är "rimlig" utan hur admin och moderatorerna tolkar reglerna. Brasklappen möjliggör en ultraliberal tolkning och det är som jag uppfattar det också dess syfte.
Citera
2018-06-10, 13:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Sen måste man också vara medveten om att det ÄR ett tidvis hårt diskussionsklimat på Flashback och det beror inte på att det finns något självändamål med att det ska vara hårt utan på att det måste vara väldigt högt i tak för den fria debattens skull, man får alltså ta det onda med det goda där precis som man får acceptera att det diskuteras ämnen som man kanske helst skulle slippa se ö.h.t. och att det alltid kommer att finnas användare med åsikter, hur skeva man än tycker att de är.

Det där är en utsliten klyscha som ofta upprepas som någon slags trosbekännelse på Flashback. Sanningen är tvärtom att det går utmärkt att diskutera även mycket kontroversiella ämnen och åsikter utan att ägna sig åt hot och personangrepp.

En variant av klyschan är att att alla inte har talets gåva eller en akademisk utbildning, och att även de som bara förmår uttrycka sig med hjälp av grova invektiv måste få komma till tals. Det är i mina ögon en föraktfull syn på Flashbacks användare. Bildning och hyfs går inte hand i hand. Snarare är det ofta tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in