Jag är medveten om att jag är sorterad i ett fack med en etikett, som är negativ. Jag skulle dock vilja be dig bortse från tidigare meningsskiljaktigheter och läsa förutsättningslöst, jag skriver inte för att vara elak, jag skriver för att jag kollade din posthistorik och ser att du inte mår bra och vill göra dig medveten om ett problem, som ställer till det för dig.
Jag läste din avskedstråd och jag läste också vad oantastlig skrev till dig, det var ett väldigt fint avskedsbrev fyllt av kred och uppskattning och en utsträckt hand, och uttryck för äkta medkänsla och medmänsklighet, det var väldigt rörande.
Ditt svar börjar bra men ganska snart så börjar du läxa upp vederbörande. Hade min intution tidigare sagt AS på dig så blev det nu bekräftat. Någon sträcker ut en hand och du svarar vederbörande med att slå denne i magen så den tappar andan.
Aledningen att jag tar upp det i den här tråden är för att det är ett genomgående tema, du talar om för andra vad de gör, men du gör det utifrån din högst begränsade och ursäkta ordvalet yxiga tolkningsförmåga.
Om man är så smart som du är, så kan det bli knas om man inte har det känslomässiga på samma nivå. Det går inte att navigera utan den känslomässiga förmågan i livet. Framförallt inte läsa av andra, och ännu mindre synkronisera (oantastlig lade ned garden - du gjorde inte - det blev inget möte= ni förstod inte varandra.)
För att det skall bli kommunikation så måste det finnas en ömsesidig vilja och förmåga till förståelse, annars blir det bara trista monologer som folk tröttnar att lyssna på, ännu hellre om de är otrevliga.
Mänsklig kommunikation består av flera delar där orden bara är en liten del. Om man har AS så är det enda man förstår just orden. Man säger att folk med AS har svårt att läsa av sociala koder, en del av dessa finns i språket. Många med AS är helt genialiska med den tekniska delen av språket. Men undertonerna går helt förbi.
Det jag har kallat för ditt "tolkningsföreträde" är just detta. Om man bara har orden att gå på så får man göra världen begriplig på ett konstgjort sätt. Jag liknade det ganska nyligen vid ett gammalt sorteringsfack för en typograf där man har olika fack för dels olika typer (bokstäver) men också för vissa vanligt förekommande ord.
En systemizer sorterar allt enligt detta system och det är ganska likt en INTJ's flödesscema men vårt flödesschema är mer komplext och framförallt är det under ständig revidering.
Det låter sig inte göras i ett tryckeri, och det är heller inte något som en person med AS vill eftersom tryggheten sitter i den här "sorteringen"
Det jag har kallat för ditt "tolkningsföreträde" är just detta. Om man bara har orden att gå på så får man göra världen begriplig på ett konstgjort sätt. Jag liknade det ganska nyligen vid ett gammalt sorteringsfack för en typograf där man har olika fack för dels olika typer (bokstäver) men också för vissa vanligt förekommande ord.
En systemizer sorterar allt enligt detta system och det är ganska likt en INTJ's flödesscema men vårt flödesschema är mer komplext och framförallt är det under ständig revidering.
Det låter sig inte göras i ett tryckeri, och det är heller inte något som en person med AS vill eftersom tryggheten sitter i den här "sorteringen"
Citat:
Du förstår inte riktigt vad BigFatCone skriver, det handlar inte om vad han vill.
Du argumenterar i det här inlägget för att du vill tillåta exakt den här typen av beteende. I.e. du är inte intresserad av att åtgärda det. I.e. du vill inte göra något åt problemet. Vad fan är det här gnället om att jag skulle ljuga? Den enda som ljuger här är du själv.
Om flashback skall prioritera att lägga tid på det så måste det bli tydligt att det är ett större problem för flera användare än andra problem de har att lösa.
Du ser världen utifrån din sortering i dina fack. Handikappet AS innebär en omedvetenhet om att det ens finns andra fack, att andra har sitt sorteringsfack och att samvaro innebär att respektera varandras fack. Jag brukar använda "Theory of mind" begreppet för att belysa att har man AS så är man i olika grad omedveten om att det egna facket inte utgör hela verkligheten.
Det här förklarar envisheten och antagandet att världen är som du tolkar den. Men jag säger rätt ut nu att vi alla har en egen syn på verkligheten och att du inte förstår det eller agerar som att det inte är så gör att du alienerar människor runt dig. Särskilt om du gör detta aggressivt. Jag tror ingen mår bra av dessa pm, och jag tror inte du förstår vad du gör för fel, och du kan inte rätta till det här felet, det enda du kan göra är att tona ned dig.
För det här är bara onödigt, och du missförstår
Citat:
Ja, du kan förvänta dig vad fan du vill, men det enkla faktumet är att folk som lär sig att moderatorerna tar de som håller på så här i försvar inte kommer fortsätta rapportera PM.
Moderaterna tar inte någon i försvar, de pratar med dig som du vore NT, Flashback har som jag förstått det syftet att vara en plats att säga det som man inte får säga i det offentliga rummet.
Det är prio a. Att värna det är huvudregeln, för att moderera ett såpass stort forum med få mods så måste det vara få enkla regler, allt annat får vika.
Citat:
Ja eftersom reglerna implementeras så har man sett till att hålla förekomsten av hot och trakasserier på en låg nivå.
Ni kan fortsätta babbla på om hur viktigt det är att användarna rapporterar dessa PM, men den krassa verkligheten som ni nästintill undviker att beröra är att det är ett snävt urval av PM som är värda att rapportera.
Citat:
Fast nej, det är bättre att gå till den gemensamma sorteringslådan för betydelsen av förtäckt hot. Att hoppas att något skall hända är inte ett förtäckt hot. Förtäckte hot är att anspela på att man vet vem du är, vad du bor, "vad du gjorde förra sommaren", vad som kommer hända i framtiden, hur många skruvar de kommer få skruva i din käke, hur kroppen kommer tas om hand.
Medan regel 1.08 nämner trakasserier, hot och förtäckta hot, så verkar förtäckta hot vara något fundamentalt obegripligt för forumets moderatorer,
Citat:
Ignorerarfunktionen är ju till för att du skall ha förmåga att hantera det där snabbt själv. Om du bara får ett så är du inte trakasserad enligt reglerna här. Men om alla som får ett liknande rapporterar det första så kan mängden och stilen vara trakasserier.
och trakasserier är bara relevant om användaren väljer bort att använda ignorerafunktionen och väntar på att ta emot ett tiotal PM.
Citat:
Men jag förstår verkligen varför många kvinnor som TS beskriver skulle välja bort forumet på grund av dessa problem. Vad jag ägnar mig åt i den här tråden är helt enkelt att ifrågasätta varför dessa människors rätt att uttrycka dessa "åsikter" är såpass viktig att bevara, jämte kvinnors rätt att uttrycka sig fritt utan att behöva ta emot den här typen av skit. För i mina ögon åstadkommer ni bara en skyddad verkstad för näthatare.
Ja från ditt begränsade perspektiv blir det så, och det är säkert så, eller det är så, att mer räddhågade håller sig ifrån denna arena. Men den är inte kommunistisk, den har inte till uppgift att låta ALLA komma till tals, att alla skall få känna sig hörda och lyssnade på och att allas tankar är lika värda, eller lika lite värda. Är det det man vill ha så finns det en massa andra sajter att tillgå.
Jag är inte flashback jag vet inte hur de tänker, men så som jag tolkar det så är prio ett att hålla den fria debatten öppen, alla som är intresserade av det har en arena här på samma villkor som alla andra, oavsett om du är kvinna eller krokofant.
Vad jag uppfattar flashback inte vara är ett barnsligt vi - mot dom, rätt åsikt mot fel, män mot kvinnor, antifeminister mot feminister, det är inte en social grupp även om en del försöker skapa kotterier så är det för stort och de flesta har ingen aning vem nån annan är eller vad den tycker bortsett från det som skrivs.
Flashback är programmet, vi människor är användare. Om du använder ett program på datorn så inte börjar du med att säga - nej men jag tycker inte programmet skall fungera såhär. Du lär dig istället hur det fungerar
Hittar du buggar i programvaran. rapportera.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-09 kl. 18:23.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-09 kl. 18:23.