Citat:
Smeso|64260162]Jo, det finns många anledningar till att det inte går att bygga en ark stor nog att rymma ett par av alla djur och som kan innehålla all proviant som krävs för flera hundra dagars seglande. För varje byggmaterial finns det gränser för hur stort man kan bygga, och mycket mer än 90 meter långt skulle det inte gå att bygga en ark i trä utan att den bryts sönder av sin egentyngd. Det gäller rent hållfastmässigt, alltså, helt bortsett från det otänkbara att det faktiskt skulle gå att dessutom fylla en sådan ark med alla typer av djur och hålla dem vid liv i ett par hundra dagar. Det blir en hel del foder. Var skulle det få plats, utöver alla djuren?
Vet du vad? För mig är du förlåten att du inte tror på Gud eftersom jag märker tydligt nu att du tänker på saker och ting väldigt ytligt. Om Gud förlåter har jag igen befogenhet att äga nåt om. Men jag förlåter dig! Logiskt sätt är det fullt möjligt att en ark kan byggas som får plats med alla slags djur och alla andra saker så som berättelsen om Noah gör gällande. Om du någon gång har åkt på kryssning förstår du att en färjan rymmer tusentals människor, flera ton möbler, mat, affärer ja en hel stad. Varför skulle det vara möjligt att bygga en färjan men inte möjligt för att noas med Guds befallning byggde en ark? Är det utrymmet du bekymrar dig över så ser vi idag att utrymmet på en färjan kan vara lika stort som en liten stad. Är det tekniken du bekymrar dig för? Vi ser idag att det är möjligt för en liten stad läs: färjan att färdas på havet. Jag kan inte se varför det skulle vara omöjligt för Noa att bygga en ark och få med lika mycket saker som en färjan idag kan bära över havet.
Citat:
Det är det rent fysiskt omöjliga för själva konstruktionen, men vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer därefter – vad skulle djuren sedan äta efteråt?
Fysiskt är det inte omöjligt! Du har bestämt dig för att det är så men läs ovan.
Citat:
Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt.
Det finns miljarder med sätt att ordna detta på. Hur kan du uteslutande tänka att det inte fanns mat för djuren? Jag kan inte se hur du tänker, ärligt talat.
Citat:
Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.
Varför det? kunde inte mat tas med på arken till de hungriga djuren innan översvämningen kom?
Citat:
Nej, att tro på något så uppenbarligen overkligt som att historien om Noahs ark är sann, det är sannerligen att verkligen blunda stenhårt för verkligheten. Och det helt bortsett från att man också måste fantisera ihop en förklaring på att det skulle kunna finnas tillräckligt med vatten för att täcka hela jordens yta. Det finns många fantasifulla "förklaringar" på hur marken skulle ha höjts efteråt och att anledningen till att vattnet rann undan var att havsbottnen sänktes och bergen höjdes, trots att det inte finns något som helst geologiskt tecken på att så faktiskt har skett. I stället för att se att Noahs berättelse bara är en påhittad historia så väljer vissa att blunda för verkligheten och fantisera desperat för att på något sätt ändå få det att gå ihop.
Återigen! För mig är du förlåten att du inte tror eftersom jag ser tydligt att du tror inte på grund av okunskap. Huruvida Gud förlåter kan jag inte uttala mig om.
Nu till saken: Alla delar av noas berättelser är fullt logiska. Det finns tillräckligt med vatten som kan täcka hela jorden. Jorden består av 75% vatten och dessutom är haven djupa, det räcker för att vattnet räcker jordytan 4 meter så är alla varelser som nånsin existerat på jorden drunkna. Vi har tillräckligt med vatten i haven för att täcka hela jordytan med till minst 4 meter, dessutom har vi mycket vatten i form av is som om de smälter ökar vattenmängden på jorden ännu mer. Hur kan du inte förstå att haven om vatten fördelades jämnt på jordytan skulle kunna täcka jordytan flera meter, tillräckligt för att alla varelser skulle drunkna.
Beträffande Noas ark och storleken och tekniken VET vi att det är fullt möjligt att bygga en ''båt'' lika stor som en liten stad som rymmer och bär tonvis med saker och tusentals människor.
Jag kan inte se en enda del av Noas ark som ologisk. Det är fullt möjligt.