2018-06-06, 22:41
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Gud är precis lika uppenbart skapad av människan och en precis lika osannolik figur som tomten. Kan man inte inse detta så undviker man medvetet att tänka.
Det är synd att du inte kan förstå skillnaden mellan Gud och tomten
Citera
2018-06-06, 22:46
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så ingen gud är påhittad av människor?
Det beror ju på hur man definierar Gud. Det finns Gudsavbilder (tex statyer) som för vissa, i vissa kulturer är avbildade för att vara en gud och det finns många teorier på Guds väsen. Men i verkligheten finns bara en Gud, dvs Fadern, förhärligad genom sonen.
Citera
2018-06-06, 22:57
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Det beror ju på hur man definierar Gud. Det finns Gudsavbilder (tex statyer) som för vissa, i vissa kulturer är avbildade för att vara en gud och det finns många teorier på Guds väsen. Men i verkligheten finns bara en Gud, dvs Fadern, förhärligad genom sonen.
M.a.o enligt dig, är människosläktet gud själv. "Gud" är enbart en blueprint av Människans samlade svagheter och brister - att be till gud och dyrka denne, är att urskulda sig och berättiga sig att "jag kan inte bättre än så" och Han/mitt alterego ger mig grönt ljus att
acceptera att-det-är-som-det-är-eftersom-det-är-som-det-är-och-så-är-det-amen., den arme saten får fortsatt själv skylla sig själv och reda sig bäst den kan.

Men ibland måste vi unisont förstärka oss i berättigandet och då halleluljar vi unisont tillsammans, så inte samvete och tvivel tar överhand, ja och så investerar vi förstås som extra förstärkning gärna i konsortium och större grejer.. för 2trygghetens skull när ju tron självr skulle utarma en.. men.. med i den fromma tystnaden och inte skryta eller skylta offentligt om de riktiga medlen som gör det värt.

ja ok, undantaget de vilsna fåren som går och hänger o slokar med tragiken o domedagsstämningen lysande i neon aka JV och dylika.. olyckliga själar.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2018-06-06 kl. 23:02.
Citera
2018-06-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Du förstod inte exemplet. Det är nog du som har otur när d tänker. Jag ville visa dig att bara för att språket skiljer sig gällande olika religioner innebär det inte att de tror på olika gudar. läs om och läs rätt.
Jag ”förstod” exemplet. Men det var ganska menlöst, då du skrev ”svaret” i frågan.
Citera
2018-06-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ja, det ”argumentet” går inte att vifta bort ....
Citera
2018-06-06, 23:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det låter snarare som att du är en översittare som vill bestämma hur verkligheten är än att bevisa någonting mer än så.
Citera
2018-06-06, 23:34
Medlem
Citat:
Mig veterligen säger alla religioner att en högre entitet skapat alltet, hur entiteten skapat alltet skiljer sig inte alls från varandra. Vill du ge exempel på hur berättelserna skiljer sig gällande hur entiteten skapat världen?
Enligt kristen tro skapar Gud världen från ingenting under 6 dagar.
Enligt asatron skapade Oden, Vile och Ve jorden av den dödade jätten Ymers kropp.
Inom hinduismen finns en massa olika berättelser om hur världen skapades, bland annat att universum kläcktes ur ett ägg.
Enligt grekisk mytologi uppstod jorden, Gaia, av sig själv i det tomma universum.
Buddhister tror att världen alltid har funnits eller att den ständigt återskapas av sig själv.

o.s.v.
Citera
2018-06-06, 23:37
Medlem
Citat:
Det är synd att du inte kan förstå skillnaden mellan Gud och tomten
Det är synd om dig som inte kan se likheterna och därför ägnar en massa tid av ditt liv åt något meningslöst.
Citera
2018-06-06, 23:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Mig veterligen säger alla religioner att en högre entitet skapat alltet, hur entiteten skapat alltet skiljer sig inte alls från varandra. Vill du ge exempel på hur berättelserna skiljer sig gällande hur entiteten skapat världen?
Vad menar du med alla religioner?
Citera
2018-06-07, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Enligt kristen tro skapar Gud världen från ingenting under 6 dagar.
Enligt asatron skapade Oden, Vile och Ve jorden av den dödade jätten Ymers kropp.
Inom hinduismen finns en massa olika berättelser om hur världen skapades, bland annat att universum kläcktes ur ett ägg.
Enligt grekisk mytologi uppstod jorden, Gaia, av sig själv i det tomma universum.
Buddhister tror att världen alltid har funnits eller att den ständigt återskapas av sig själv.

o.s.v.

Buddism är ingen religion utan en filosofi.
grekiska myter närmar sig frågan ur en filosofisk synvinkel.
Kristen tro säger att Gud skapade världen,
hinduismen säger att världen skapades av Gud, eller som de säger den högsta brahman, däremot inte hur alltet skapades utan det vet bara den högsta brahman. Var har du fått att hinduismen tror att världen har kläckts ur ett ägg?
Citera
2018-06-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag ”förstod” exemplet. Men det var ganska menlöst, då du skrev ”svaret” i frågan.

Du förstod uppenbarligen inte! Jag ville visa för dig att språkliga skillnader gälande beskrivningar av Gud är inte lika med att det finns olika gudar. precis som en bil tillverkad i Sverige inte kan vara tillverkas av 6 olika länder bara för att namnet Sverige uttals på olika sätt på olika språk.
Citera
2018-06-07, 01:24
Medlem
Citat:
Buddism är ingen religion utan en filosofi.
grekiska myter närmar sig frågan ur en filosofisk synvinkel.
Kristen tro säger att Gud skapade världen,
hinduismen säger att världen skapades av Gud, eller som de säger den högsta brahman, däremot inte hur alltet skapades utan det vet bara den högsta brahman. Var har du fått att hinduismen tror att världen har kläckts ur ett ägg?
Patetiska bortförklaringar. Du är ett bra exempel på faktumet att korkade personer är mer benägna att tro på Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in