Citat:
Ursprungligen postat av
SektenAndersson
Det beror ju på hur man definierar Gud. Det finns Gudsavbilder (tex statyer) som för vissa, i vissa kulturer är avbildade för att vara en gud och det finns många teorier på Guds väsen. Men i verkligheten finns bara en Gud, dvs Fadern, förhärligad genom sonen.
M.a.o enligt dig, är människosläktet gud själv. "Gud" är enbart en blueprint av Människans samlade svagheter och brister - att be till gud och dyrka denne, är att urskulda sig och berättiga sig att "jag kan inte bättre än så" och Han/mitt alterego ger mig grönt ljus att
acceptera att-det-är-som-det-är-eftersom-det-är-som-det-är-och-så-är-det-amen., den arme saten får fortsatt själv skylla sig själv och reda sig bäst den kan.
Men ibland måste vi unisont förstärka oss i berättigandet och då halleluljar vi unisont tillsammans, så inte samvete och tvivel tar överhand, ja och så investerar vi förstås som extra förstärkning gärna i konsortium och större grejer.. för 2trygghetens skull när ju tron självr skulle utarma en.. men.. med i den fromma tystnaden och inte skryta eller skylta offentligt om de riktiga medlen som gör det värt.
ja ok, undantaget de vilsna fåren som går och hänger o slokar med tragiken o domedagsstämningen lysande i neon aka JV och dylika.. olyckliga själar.