2018-06-05, 22:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Den enda sorts vänster som jag tror skulle kunna fungera som en "dunderkur" är en vänster som utesluter all form av kulturmarxism och globalism. En knytnävshård och antisemitisk vänster som gör processen kort med mångkulturen, feminismen, bögandet, Soros och alla USAs och Israels krig i Mellanöstern.

Den vänstern tror jag skulle bli en toksuccé. Men den känns helt otänkbar, tyvärr. Så ETC kan fortsätta att drömma.

(Min fetning)

Låter lite som Putins "vänster"...
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Till sist, kul med kollapsen för S i Norra mellanssverige. Från 42,7% till 33,6% på ett halvår
Ja, satan vad det går undan nu när det börjar sjunka in hos befolkningen vad fan politikerna verkligen har ställt till med.
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Nu är den statistiska osäkerhetsmarginalen ganska stor i regionerna då det är relativt få svarande per region, ca 500st men jag lägger ut det ändå.

Ökning sedan valet
1.67 Stockholms län
1.64 Mellersta och övre Norrland
1.56 Småland med öarna
1.55 Stockholms kommun
1.52 Västsverige
1.44 Hela riket
1.42 Östra Mellansverige
1.24 Norra Mellansverige
1.23 Sydsverige

Jag argumenterade förut för att Stockholm skulle gå dåligt. Jag vill se valresultatet före jag säger att jag hade fel men med dessa siffror är jag inte säkrare än typ 60-40 för min teori.

Vad har ni gjort i Skåne? Ser nästan ut som att ni ångrat er!
Jag har påpekat just detta med Skåne i ett par inlägg. Man sackar efter vad gäller kommunalvalen enligt flera mätningar och även om riksdags- och kommunalval är olika saker så har det signifikans.

Skåne sackar möjligen pga att relativ tillväxt blir svårare ju större det absoluta stödet är. Det skulle också förklara varför relativ tillväxt är så mycket större i ett sådan SD-bakvatten som Stockholms län.
2018-06-05, 22:22
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RCI856645964
I maj 2014 visade SCB:s undersökning att SD skulle få 8,1% av rösterna. Valresultatet blev 12,86%.

Om samma procentuella underskattning appliceras på årets majmätning kommer SD få 29,37% i riksdagsvalet.

Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/255589
Hela den differensen kan inte förklaras av skattningsfel, utan är också beroende på att SD av allt att döma haft en faktisk ökning i opinionen mellan maj och september 2014. Übergrov skattning ca 20% ökat väljarstöd enligt övriga institut. Skattningsfelet låg kanske snarare runt 30%, och har förmodligen minskat något.

Gissar man att 25% fel kvarstår så hade alltså SD i runda slängar 23% i maj i genomsnitt. Vilket är precis vad de bästa SD-skattarna yougov och sentio angav.
2018-06-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Låter lite som Putins "vänster"...

Den vänstern har faktiskt funnits i Sverige. Tyvärr så var man långt före sin tid. Som den högerman jag är så är jag lite svag för Frank Baude och det gamla KPML(r). Det var riktig och ofiltrerad vänster helt utan kulturmarxism.

Om vänstern vill förstå vår samtid och dess utmaningar så är det en ny Baude som krävs. En kommunistledare som för sina skaror av automatkarbinbeväpnade och muskulösa arbetare mot Pride-paraden under stridsropet "bögande är borgerligt"
2018-06-05, 22:28
Medlem
Maltsevs avatar
Ok, så SD har ökat med 0,1 hos SCB det senaste året...
2018-06-05, 22:32
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Själv har jag öppet flera gånger erkänt i denna tråd att jag tillhör de som tror att SD:s mörkertal fortfarande är mycket stort. Långt mycket större än de flesta anar.

Delar definitivt uppfattningen om mörkertalet men en annan aspekt jag tror kan få stora konsekvenser i valet är hur invandringskritiska väljare som finns i andra partier reagerar när valdagen kommer och det inte finns något trovärdigt regeringsalternativ när det gäller frågan om en radikal förändring i flykting/invandringsfrågan. Ju tydligare partier som C, MP och även L positionerar sig som försvarare av den rådande politiken på området dessto mer utsiktslöst blir det att något ska förändras oavsett om det skulle bli en allians- eller röd-grön regering. Ifall man anser att det här är valets viktigaste fråga är det inte så konstigt om man till sist kommer till en punkt där man röstar SD även om man "egentligen är" S, M eller något annat.
2018-06-05, 22:44
Medlem
P-stavs avatar
Aktuellts avisering av nyheten att SD går framåt visar tydligt på SVT:s ihärdighet vad icke-objektivitet:

https://www.svtplay.se/video/18111951/aktuellt/aktuellt-5-jun-21-00-2

Mindre än 1 minut in i programmet, intro och rubrik...

Citat:
SD GÅR FRAMÅT
Speaker: "Kaotisk regeringsbildning väntar. Socialdemokraterna minskar och Sverigedemokraterna ökar i SCB:s undersökning".

Klipp. Ingen ny rubrik.

ÖB Micael Bydén i halvbild, iklädd M90-kamouflage.
Intervjuare: "Är detta ett tecken på att Sverige befinner sig under något slags hot, eller?
MB:" Man ska se det här som en helt naturlig del i den omvärldsutveckling vi har sett".

Klipp.

STOR ÖVNING
Speaker: "22 000 hemvärnsmän ikväll inkallade till den största beredskapsövningen på över 40 år".

Är det bara jag som tycker att SVT aktivt och medvetet försöker koppla ihop SD:s uppåtgående trend med det nationella säkerhetsläget (i avsikt att skrämma aningslösa tittare)?
Senast redigerad av P-stav 2018-06-05 kl. 22:46.
2018-06-05, 22:50
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
(Min fetning)

FransLiszt skrev några rader om just detta i ett inlägg för drygt en månad sedan (i slutet av april), och jag är helt enig med honom på denna punkt.

När SD:s stigmatisering minskar i vissa grupper - där man kanske röstat SD i flera val och det inte blir minsta konsekvens om man talar bra om partiet - så måste man komma ihåg att SD nu bryter in i helt nya grupper där stigmatiseringen ännu är mycket stor.

I flera av dessa "icke SD-grupper" kommer självfallet en överväldigande majoritet att inte yppa ett enda positivt ord om Åkesson och SD - i synnerhet inte om konsekvenserna blir ytterst kännbara (mobbning, utfrysning, chefer som behandlar dig som hundskit, social isolering, grannar som slutar hälsa, bekanta som slutar bjuda dig på grillfester, släktingar som vänder dig ryggen, etc, etc). Därför är det inte alls omöjligt att mörkertalet ligger mycket nära den nivån som det låg på vid förra valet - möjligen något lite lägre. OM detta kommer att visa sig stämma när vi har facit (den 9 september och vid eftervalsanalyserna), är det således inte alls omöjligt att vi kan se SD få kring 27-29% i valet.

Stigmatiseringen som fortfarande är stark i de nya grupper som SD bryter in i, kan få stora konsekvenser då vårt röstande i vallokalen är åt helvete.
Valhemligheten riskerar att röjas när de som ska rösta tvingas att öppet plocka på sig valsedlar framför ögonen på andra. Storebror kanske inte ser dig men grannen gör det med stor sannolikhet.
Lite of topic men jag tror det är det största hotet mot +25 %.
Hört de flesta argument att det inte skulle spela någon roll men stör mig på detta så in i helvete.
2018-06-05, 22:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Stigmatiseringen som fortfarande är stark i de nya grupper som SD bryter in i, kan få stora konsekvenser då vårt röstande i vallokalen är åt helvete.
Valhemligheten riskerar att röjas när de som ska rösta tvingas att öppet plocka på sig valsedlar framför ögonen på andra. Storebror kanske inte ser dig men grannen gör det med stor sannolikhet.
Lite of topic men jag tror det är det största hotet mot +25 %.
Hört de flesta argument att det inte skulle spela någon roll men stör mig på detta så in i helvete.
Poströstning är ett alternativ för den nervöse. Samt att SD ser till att skicka hem valsedlar till alla hushåll så man kan ta med sin egen till vallokalen.
2018-06-05, 23:00
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det slutgiltiga medelvärdet för alla gissningar stannar alltså på 18.86%.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jävligt bra faktiskt. Även förra valresultatet stämde väldigt bra med medelvärdet av tråd-omröstningen.
Misstänker att de flesta av oss här i tråden kan anklagas för att vara anhängare av populismen eftersom SD är anklagade för att vara det. Då blir detta en bekräftelse på att "Populismen bäddar för majoritetens tyranni" som man brukar få läsa. Även om det spretade mellan de individuella gissningarna utjämnade majoritetens tyranni till en perfekt gissning.

Jag blev nästa inspirerad till att upprepa tipsrundan månatligt fram tills valet.
Vad sägs om att gissa SD:s procent - avstämningsdagar 8 juni, 8 juli, 8 augusti och 8 september - kanske även inkludera S & M siffrorna för att få fram en inbördes rangordning av de största partierna.
Facit får vi ju ändå den 9 september. Kunde vara intressant att se om vi prickar bättre än OI
Intresse för detta?
2018-06-05, 23:03
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Valhemligheten riskerar att röjas när de som ska rösta tvingas att öppet plocka på sig valsedlar framför ögonen på andra.
Man kan ju ha med sig valsedlarna som kommer i postlådan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in