2018-06-05, 16:14
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Åkessons framgångar beror inte alls på hans försiktighet, utan på att han djärvt nog blev partiledare för ett litet hatat parti som låg rätt i tiden. Att han inte är "fascist" längre beror inte det minsta på hans framtoning eller politik (som bara förändrats på marginalen) utan på att han numera företräder ett stort och potentiellt statsbärande parti.

SD blir normaliserat när det är stort. Det blir stort på grund av den historiska process som pågår i form av invandringen. Så enkelt är det. Lite tuffare retorik eller lite mesigare, sak samma.

Vilket ju är ett gott skäl att INTE anpassa sig i onödan och vara ärlig med vad man menar.

Ju mer som 7-klövern misshandlade Sverige desto mer uppmärksamhet erhöll SD och Åkesson.

En liberal lekstuga stödd av en agendasättande journalistik har länge hållit Sverige i ett järngrepp...ja även ett "hjärngrepp").
Men p.g.a. allt elände som den liberala lekstugan orsakade gräsrötterna så har nu en "gräsrotsrevolt" tagit sin början....även i Sverige.

https://kvartal.se/essaer/frn-ngonstans-till-varsomhelst-s-gick-partierna-vilse
Citat:
Av Katarina Barrling

Publiceras i Kvartal vol. 2018, online 2018-01-08

Hur kunde politikerna missa att hälften av medborgarna inte var med på deras mångkulturella projekt? Och varför har de så svårt att övertyga när de säger att de lägger om kursen? Det finns en förklaring. Den hittas i den dimension av politiken som frågar: Känner du dig hemma någonstans eller varsomhelst?

Det går idag inte att förneka att Åkesson förutsåg vad som komma skulle. För flera år sedan så varnade Åkesson för var vi dag har landat med Sverige.
Trots agendasättande journalistik, trots alla politiska utspel om rasism, så har vanliga människors livssituation försämrats så otroligt mycket p.g.a. den synnerligen oansvariga invandringspolitiken att Åkesson är en av de få politiska ledarna som vinner vanliga människors tillit.
2018-06-05, 16:18
Medlem
Studsbolls avatar
Jaha. Jag fick rejält fel i min gissning i SCB; jag trodde på en betydligt lägre siffra, men precis som jag skrev är jag bara glad att ha fel. SCB är opålitliga och om de har SD på den redovisade nivån betyder det förmodligen att verkligheten är minst 25% redan nu. Att en sådan som K-G Bergström skriver att SD mycket väl kan bli största parti i valet säger allt om situationen. Minus våldtäkter och allmänt kaos kan det bli en underbar sommar i väntan på segern i September.
Senast redigerad av Studsboll 2018-06-05 kl. 16:26.
2018-06-05, 16:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Jag tror att få menar den typen av sakpolitisk hardcore, snarare att vara på offensiven utan att vara överdrivet aggressiv. Tänk Reinfeldt eller Göran Persson. Två bufflar som aldrig backade,aldrig såg ut som förvirrade fågelholkar i debatterna och alltid fick fram vassa argument. Det är den typen av stark ledare som folk faller för. Jimmie har inte många av de kvalitéerna.

Nja, Reinfeldt var ju en sann mästare i att leverera pamfletter.
Vissa var ju så otroligt verklighetsfrämmande att han fortfarande får äta upp ordbajseriet.

Åkesson styrka är sakargument i kombination med ärlighet. Ofta, väldigt ofta, så levererar Åkesson fakta och sakargument som bemöts i debatter med pamfletter eller förolämpningar.
Annie Lööfs "brunskjortor" visar ju bara att hon saknar argument, något som vanliga väljare noterar.
2018-06-05, 16:21
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore

Vad har ni gjort i Skåne? Ser nästan ut som att ni ångrat er!
Nej då men vi bestämde oss tidigt.
2018-06-05, 16:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Så medelvärdet på Flashback var ~0.3% från SCB. Inte illa pinkat.
Jävligt bra faktiskt. Även förra valresultatet stämde väldigt bra med medelvärdet av tråd-omröstningen.
2018-06-05, 16:27
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nja, Reinfeldt var ju en sann mästare i att leverera pamfletter.
Vissa var ju så otroligt verklighetsfrämmande att han fortfarande får äta upp ordbajseriet.

Åkesson styrka är sakargument i kombination med ärlighet. Ofta, väldigt ofta, så levererar Åkesson fakta och sakargument som bemöts i debatter med pamfletter eller förolämpningar.
Annie Lööfs "brunskjortor" visar ju bara att hon saknar argument, något som vanliga väljare noterar.
För att Åkesson har alla argument på sin sida. Det var en konst av Reinfeldt att inte bli totalt överkörd med tanke på hur verkligheten faktiskt ser ut. Åkesson levererar inte mer än minimum av det man kan förvänta sig,tyvärr ofta mindre än det. Reinfeldt lyckades med pondus, intelligens och lugn förvilla det svenska folket i många år.

Om Reinfeldt istället hade varit SD:s partiledare i alla dessa år ,och då haft de argumenten som Åkesson har på sin sida, så är jag övertygad om att SD hade haft flera procent till.
2018-06-05, 16:34
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag bland andra. I mitt allra första val röstade jag på (MP). Men det var inte

Däremot så har du rätt, HejaFinland, i att (SD) faktiskt inte har så dålig miljöpolitik som många tror. Jag kan inte avgöra om den är bättre än (MP)'s, miljö och klimat är komplexa frågor, jag ser det som fullt möjligt, men miljön tillhör som sagt inte längre mina allra viktigaste frågor. Intressant är att Naturskyddsföreningen häromdagen sa att de tycker att (L) har Alliansens bästa miljöpolitik, och att (V) har lika bra som (MP). Vad jag såg så nämnde de inte (SD), inte för att jag har någon som helst förhoppning om att de skulle vara objektiva mot (SD) och ta hänsyn till de faktorer du nämnde, HejaFinland, men de nämnde likväl vad jag såg inte dem.

SDs miljöpolitik är BETYDLIGT bättre än MPs. Enkom de invällande hordernas ekologiska fotavtryck som är TIO gånger större i Sverige diskvalificerar MP(invandrarpartiet) som ett parti för en bättre miljö. Visste folk detta skulle SD vara än större i OU.
2018-06-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Alliansen plan var nog typ att avveckla välfärden (till USA:s model) genom "fri" invandring som orsakar systemkollaps och irreversibla processer. Det (irreversibla processer) kanske har de redan lyckats med. Aftonbladet (Daniel Swedin!!!) råkade ha rätt om Annie https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wEmk2M/gastfrihet-som-leder-till-klyftor
Eller kanske har de aldrig haft någon ond plan alls. Men att de har velat ha irreversibla processer är obestridligt, no?

Reinfeldt och Lööf kan givetvis anser sig vara vinnare. De har ändrat Sverige. Det är politikernas mål. Inte att få fina siffror...
Hur kan man tro att de inte är vinnare?

Njae, det fick varken det ena eller det andra. Det fick inte det samhälle de trots allt eftersträvade, och kommer heller aldrig att få det, pga av sin egen inkompetens och brist på framsynthet och de förlorar både på kort, och lång, sikt makt och trovärdighet. Anledningen till allt detta det är att de var oärliga vad de ville ha, och hur de ville ta Sverige dit. De trodde att media var den största fienden, när det är verkligheten man ska ha respekt för. Att ta omvägen över en islamisering kanske inte var en så bra ide, trots allt? Vi får hoppas att de lärt sig en läxa, även om jag starkt betvivlar det.
2018-06-05, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-maj-2018---val-idag/

18,5

Gissar dock på att det skiljer minst+1,5% mot IRL. Så 20,5% känns rimligt.
2018-06-05, 16:41
Bannlyst
Citat:
SCB:s majmätning ett valår brukar ligga hyggligt nära valresultatet. Socialdemokraterna tenderar att överskattas något och Sverigedemokraterna att underskattas något. Om valresultatet överensstämmer ungefär med SCB:s mätning blir regeringsfrågan komplicerad. Centerpartiet och Liberalerna är bundna av sina löften att inte samverka med Sverigedemokraterna, och därför är det svårt att se någon annan utgång än en variant av blocköverskridande samarbete. Men vägen dit blir inte enkel och processen kommer sannolikt att ta tid. (Läs gärna min, Karin Erikssons och Jonas Hinnfors rapport "Levande DÖ(d)?", Timbro, 2018.)

http://ulfbjereld.blogspot.com/2018/06/scb-och-det-politiska-laget.html
2018-06-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
En av mänsklighetens största begränsningar i strävan att förstå sig själv är den ständiga jakten på ETT svar på alla frågor. Ska man vara vänster eller höger? Ska man vara försiktig eller gå fram som en stridsvagn? Anpasslig eller omedgörligt envis? Ingen vill höra svaret “det beror på”. Men det gör det. Talang för framgång ligger inte i att hålla krampaktigt fast vid endera strategin, den ligger i att ha fingertoppskänsla för den optimala strategin vid varje givet tillfälle. Ibland är det optimala att ligga lågt. Ibland är det optimala att “give’em hell”.

Din teori om normalisering är typisk för ”finns bara ETT svar”-tänket. Normalisering ger tillväxt som ger normalisering som ger tillväxt och BOOOOM!!!!! Hundra procent. För det kan ju bara sluta där om framgång alltid föder mer framgång och växandets normalisering alltid genererar normaliserande tillväxt. Men tänk, nu händer det aldrig i ickediktaturer att enskilda partier når 100%. S var uppe i 53,8 och vände 1940, mitt under ett världskrig och med det gamla tvåkammarsystemet som gynnade S. Så fort systemet avskaffats tog det ett par val att förlora makten. Varför fortsatte de inte ända upp i 100%? Jag menar vid 53,8 är man ju så jävla ultranormaliserad att det borde vara omöjligt att motstå nånting så populärt. Hur KUNDE de 46,2%??

Att framgång/tillväxt/normalisering föder mer framgång/tillväxt/normalisering är således inte en regel som gäller alltid utan endast under en viss fas av ett partis utveckling. Det är en av många samverkande mekanismer. Precis som det finns många samverkande mekanismer som bromsar. För att SD ens skulle kunna hamna i ett läge där självgående tillväxt var möjlig krävdes att Åkesson omformade SD till ett koncept som passade Sverige: Lagom farligt. Inte skogstokigt, inte mesigt, bara lagom farligt. Som en ankeltatuering, en svag hint om att man är något mer än bara en total mespropp, men samtidigt enkel att gömma på jobbet.

Hade Åkesson grabbat tag i en megafon 2005 och stått och vrålat “repatriera mera!!!” skulle han ha sorterat äpplen på Coop imorse, inte stått i riksdagshuset och intervjuats av media om sina senaste opinionsframgångar. Men vissa vill ha det till att han skulle ha haft 40% om han kört hardcorestrategin istället, men pga mesigheten har han bara nått halvvägs till 40. De har växt “trots” Åkesson. Jag ger den analysen en överkorsad geting för intellektuell heder och fem plus av fem för agendadrivet önsketänkande...

Visst är det så men det är också så här;

Inget parti får 100 procent och Sverigedemokraterna lär aldrig få 100 procent i ett val. För att göra en utblick. I Ungern sitter Fidesz och Jobbik på cirka 68 procent efter det senaste valet. I Polen sitter konservativa PIS och populistpartierna K15 och Korwin på 51 procent. Nya mätningar från Italien visar på att den breda ”högern” (M5S, LN, FI, FDL, NCL och CPI) sitter på drygt 72 procent av väljarstödet. Regeringen M5S och LN äger idag drygt 58,1 procent av väljarkåren. Om räknar M5S, LN, FDL och CPI som ”anti-etablissemangspartier” snarare än borgerliga partier så har de tillsammans 63 procent.

Idag sitter alliansen och SD på 52,2 procent av väljarstödet och det var resultatet i riksdagsvalet 2014. Det som sker är att populisterna tar både väljare från socialdemokraterna och de borgerliga partierna och det är därför deras potential är större än vad de historiska socialdemokratiska eller historiska borgerligheten någonsin har lyckats med. Sverigedemokraterna kan mycket väl fortsätta att växa efter valet 2018. Om de kvarvarande borgerliga partierna skulle sätta sig ned med socialdemokraterna efter valet 2018 kan SD blåsa upp mot 40-45 procent. I synnerhet om Sverige får en finanskris och de problem (utöver invandringspolitiken) fortsätter.

Sedan är det en självklarhet att SD "normaliseras" givet hur stora de är. Efter valet kommer kanske 1/4 av befolkningen ha en vän, släkting, arbetskamrat eller studiekamrat som har kast sin röst på SD. Det kommer bli ytterst svårt för elit institutioner att överhuvudtaget fungera. Idag kan till exempel lärare på högstadieskolorna, gymnasieskolorna och universiteten orera över hur mycket de avskyr nationalister, konservativa och libertarianer men det kommer bli svårare efter valet. I USA har elitens institutioner försökt sänka Donald Trump. Hur går det? Det går inte särskilt bra. Antagligen blir han återvald eftersom alternativet är så mycket sämre.

Den bästa och enklaste vägen att stoppa den breda alternativa högern är egentligen att göra som de danska socialdemokraterna. De såg alla möjliga problem redan 2005 och sedan har de successivt rört sig mot danskt Folkeparti. Det är ingen som hindras från att göra karriär i Danmark för deras politiska åsikters skull. Den politiska kulturen har förändrats och de elit institutioner som tidigare bekämpade DF eller i bredare bemärkelse den politik de stod för är idag relativt tysta. På sikt kommer även människorna verksamma vid dessa institutioner bytas ut mot personer som är rätt likgiltiga till DF och på sina håll kanske dela DF:s politik. Således, även om DF inte är helt "normaliserade" (och då har de genom Framstegspartiet suttit i parlamentet sedan 1970-talet) så är de på god väg att bli det.
2018-06-05, 16:44
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Okay. Vad fint att hybris-nissarna på SCB tycker det är bättre att kvacksalvarna på Sifo "påverkar" valet.

sifo jobbar ju inte utifrån ett staligt
mandat så behöver inte förhålla sig på samma sätt som SCB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in