Så SD upp 3,7 PE sedan november i SCB.
Reflektioner:
SD i SCB har gått bättre än snittet det sista halvåret men något sämre än snittet jmf med maj 17. (SCB +0,1, snittet +0,3)
Nästan identisk ökning hos SCB som Sifo och Ipsos, 3,7 4,0 resp 4,0 från november till maj. Detta talar emot omviktning hos de sistnämda då jag är helt säker på att SCB inte ändrat sin 70-talsmetod huxflux maj 2018. Således får man väl säga en kraftig framgång under vårvintern för SD och man kommer nu in i valrörelsen med ett enormt momentum!
SD har under de senaste sex månaderna vunnit tillbaka 1,0 av de 1,4 PE som man tappade till M pga Kristerssoneffekten (Måste dock erkänna att jag inte hajjar riktigt hur SD på nettoflödeskartan bara har tillskott på 1,4PE totalt men samtidigt ökar 3,7PE. Sannolikt för att bara signifikanta nettoflöden redovisas). Potential borde finnas att ta tillbaka resterande 0,4PE som tappades till M under hösten, nu under valrörelsen.
Inget tapp till "Övriga partier" vilket talar emot ett större väljartapp från SD till Medborgerlig samling och AfS.
SD större bland kvinnor än V, Mp och Fi tillsammans vilket de som anser att tex Fi för kvinnors talan bör påminnas om så ofta som möjligt.
7,3 PE upp i Småland på ett halvår, shit pommes! En 50% relativ ökning.
Bra för SD om siffran i Sthlms län stämmer. Bara drygt 2 PE under rikssnittet jmf med 3 PE i valet. Å andra sidan sämre än för sex månader sedan då länet nästan var i kapp snittet. Även Sthlms kommun ligger lite bättre till relativt snittet, jämfört med valresultatet men det är inga stora förbättringar och bedömt inom felmarginalen.
Nu ser jag fram emot partisympatiundersökningen 11 juni. Hur ser det t.ex. ut i fajten om LO-väljarna?
Till sist, kul med kollapsen för S i Norra mellanssverige. Från 42,7% till 33,6% på ett halvår