2018-06-05, 20:22
Medlem
Tycker 18.5 var lågt. Räknar kallt med att dom blir största parti i valet. Kanske 25-27 %.
2018-06-05, 20:26
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkungavallen
Tycker 18.5 var lågt. Räknar kallt med att dom blir största parti i valet. Kanske 25-27 %.
SD har alltid legat lågt i SCB mätningarna.
2018-06-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Ja det är en offentlig hemlighet numera att SCB är slöseri med skattemedel, på varenda program och i varenda kommentar har det under dagen påpekats samma sak: SD ligger högre och S ligger lägre. Så mycket för att man är Sveriges största opinionsundersökning.
2018-06-05, 21:16
Medlem
Vi som är mer insatta i opinionsmätningarna, de flesta här på tråden, visst är vi förvånade över den härliga krisstämningen när SD går uppåt. Nästan överallt på sociala medier och även inom MSM ser man att dom redovisade siffrorna för S och SD är felaktiga och folk vet detta. Det känns som en ny tid, lite som Berlinmurens fall.

Samhällsklimatet gynnar SD. Konstigt, men ju mer oreda desto bättre. En bild från Hylte säger mer än 10.000 ord. Två skjutningar idag och 7-klövern ber inte om ursäkt ens för den otrygghet man har skapat. Som man sår får man skörda. 7-klövern borde ha förstått för länge sedan att detta kommer inte att hålla.
Skylla på nazister, rasister, populister när man själv har skapat grogrunden för proteströrelserna. Jag firar!
2018-06-05, 21:25
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu är jag en studenttjej från Finland som "bara" bott i Stockholm några år men jag tror att jag på SU och i min bekantskapskrets (Jag hade kontakter/släkt innan jag började studera i Sverige), så träffar jag mer PK personer än andra och jag ser bland dem att folk tröttnar. På SU så går alla därifrån när någon "feminist" börjar tjata. Vi tycker det är OK när pojkarna är fåniga! Det är roligt och charmigt! Det behöver inte alltid vara så allvarligt. Men i klassen på SU säger ingen att de är SD. Men min BF är lite av en fotbollshuligan, enligt honom f.d. numera så jag träffar "arbetare" och där är alla SD och öppna med det.
Ute i landet har SD totalt tagit över arbetar och egna företagarklassen. I Sthlm är Sd starka bland båda kollektiven men mindre starka bland tjänstemän och högre tjänstemän i finare förorter. Men det ändrar sig raskt.
2018-06-05, 21:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
SD hade 8.1 % i Maj 2014, de fick 12,9 % i valet i September.
S hade drygt 35 % i Maj 2014 ocg de fick drygt 31 % i valet i September 2014.
Om det förhållandet står sig så blir SD största parti i höst.
2018-06-05, 21:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag noterade också detta. Men jag tror nog det faktiskt kan vara så att underskattningen är procentuellt lika stor idag, eller åtminstone nästan. Det kommer till nya grupper väljare och även bland dessa är det en stor andel som inte vågar erkänna för de är för rädda för att stå för det i sociala och yrkesmässiga sammanhang.

29,4% låter visserligen lite väl wow! Men jag har börjat tro att de kan göra som sin vana trogen och dubbla i ännu ett val. Det skulle ge dem 25,8%. Troligen tillräckligt för att bli största parti.

(Min fetning)

FransLiszt skrev några rader om just detta i ett inlägg för drygt en månad sedan (i slutet av april), och jag är helt enig med honom på denna punkt.

När SD:s stigmatisering minskar i vissa grupper - där man kanske röstat SD i flera val och det inte blir minsta konsekvens om man talar bra om partiet - så måste man komma ihåg att SD nu bryter in i helt nya grupper där stigmatiseringen ännu är mycket stor.

I flera av dessa "icke SD-grupper" kommer självfallet en överväldigande majoritet att inte yppa ett enda positivt ord om Åkesson och SD - i synnerhet inte om konsekvenserna blir ytterst kännbara (mobbning, utfrysning, chefer som behandlar dig som hundskit, social isolering, grannar som slutar hälsa, bekanta som slutar bjuda dig på grillfester, släktingar som vänder dig ryggen, etc, etc). Därför är det inte alls omöjligt att mörkertalet ligger mycket nära den nivån som det låg på vid förra valet - möjligen något lite lägre. OM detta kommer att visa sig stämma när vi har facit (den 9 september och vid eftervalsanalyserna), är det således inte alls omöjligt att vi kan se SD få kring 27-29% i valet. Detta kommer dock (i så fall) att medföra en socialdemokratisk kollaps och ett moderaterna som är nere för räkning.

OM SCB helt missar dessa nya grupper där SD nu bryter in - och det mörkertal som finns där -, kan formeln 18,5 x 1,59 fortfarande visa sig bli mer träffsäker än vi kanske nu tror. Eller åtminstone 18,5 x 1,45...

Själv har jag öppet flera gånger erkänt i denna tråd att jag tillhör de som tror att SD:s mörkertal fortfarande är mycket stort. Långt mycket större än de flesta anar. Och det är det främsta skälet till att jag är övertygad om att SD kommer att få närmare 30% än 25% i valet. Det vill säga, minst 27,6%
2018-06-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
S och MP gör bäst i att inte debattera med SD i över huvud taget. V kan nog få med sig lite folk genom att bråka med SD. Allianspartiledarna vet jag inte, de kanske kan ha någon vinkel då de inte sitter i regering längre.

Tittar man på senaste SCB ser man ju något. Sverigedemokraterna tappar inte till något parti men drar väljare från Kd, M, C, S och Mp. Det är bara Vänsterpartiet inte förlorar väljare till något parti. De tar bara väljare. Partier så som Centerpartiet och Moderaterna förlorar en del väljare men de tar också väljare från de andra partierna så är stabila så som i Moderaternas fall eller går framåt så som i Centerpartiets fall. Socialdemokraterna läcker ordentligt med väljare till V, M och framförallt SD och kompenseras endast delvis av Miljöpartiet. Partierna Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet vinner inte några väljare från något parti men förlorar väljare. I synnerhet läcker Kd och Mp som ett såll.

Det finns inte ett enda parti som vinner väljare från SD genom att debattera med SD. Alla partier förlorar väljare till SD med undantag för L och V men de tar inga väljare från SD heller. Således, en debatt med SD skulle syfta till att ta väljare från de andra partierna. Vänsterpartiet skulle tillexempel kunna debattera med SD för att ta väljare från Socialdemokraterna och Miljöpartiet på grund av exponeringen men också på grund av segment i S och Mp avskyr SD och V gärna profilerar sig som den största opponenten mot SD. I slutändan finns det liksom ingen mening med att debattera med SD så jag fattar inte varför Gustav Fridolin ens ställer upp på en debatt med Jimmie Åkesson.

Visst, någon lirare kanske hävdar att Mp på något magiskt sätt skulle ta tillbaka väljare från S eller något. Som framgår i den där debatten ser ju Gustav Fridolin fruktansvärt rädd ut – man undrar vad som går i huvudet på honom. Han hade räddat sin egen rygg om han hoppat av den socialdemokratiska regeringen 2015. Då hade Mp exploderat av stöd från den icke-organiserade liberala väljarkadern.
2018-06-05, 21:54
Moderator
Tinuviels avatar
Flyttade inlägg om debatten mellan Åkesson och Fridolin till tråden om debatten mellan Åkesson och Fridolin:
(FB) Jimmie Åkesson VS Gustav Fridolin - Debatt om 'Sverigebilden' TV4 4/6 KL 22:00

OT om andra partier raderat - tråden ska handla om SD.

// mod
2018-06-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi som är mer insatta i opinionsmätningarna, de flesta här på tråden, visst är vi förvånade över den härliga krisstämningen när SD går uppåt. Nästan överallt på sociala medier och även inom MSM ser man att dom redovisade siffrorna för S och SD är felaktiga och folk vet detta. Det känns som en ny tid, lite som Berlinmurens fall.
Det där är ett fenomen som det kommer att bli repris på från 2014. Jag skulle vilja se en psykolog studera det och ge sin analys. Det är inte bara det att de tycks förvånade idag. Det är också så att de kommer att gå genom hela valrörelsen medan det haglar opinionsmätningar var och varannan dag och ändå bli chockade av valresultatet. Jag kan garantera att ifall det skulle släppas slutmätningar dagen innan valet som säger att SD kommer att få 25% och det sedan blir valresultatet som trillar in dagen därpå så kommer reaktionen från Jonna Sima, Malena Ernman m fl på Twitter ändå att bli “Förstummad. Helt i chock. 25%??? Det kan inte vara sant??? Värre än någon kunnat gissa. Fy FAN... gråter...”

Jag har skissat lite på en uppfinning som skulle kunna hjälpa i sådana lägen. Det är en metallarm med en skena där man monterar en hyfsat grov vedklabbe. Sen kopplar man den till sin surfplatta eller dator via bluetooth och riktar metallarmen mot pannan. Det ingår även ett armband som registrerar pulsen samt en fMRI-scanner som läser av aktivitet i frontalloben och hjässloben. Om mjukvaran registrerar en mental blockering av information man inte vill ta in om exempelvis SD-framgångar så släpper en spärr som håller kvar den hårt spända fjädern och smäller vedklabben rakt i pannan så att man flyger upp till 10 meter bakåt. Idén är att när och om den svåra skallfrakturen har läkt så är den nya informationen kvar innanför.
2018-06-05, 22:07
Medlem
Så SD upp 3,7 PE sedan november i SCB.

Reflektioner:

SD i SCB har gått bättre än snittet det sista halvåret men något sämre än snittet jmf med maj 17. (SCB +0,1, snittet +0,3)

Nästan identisk ökning hos SCB som Sifo och Ipsos, 3,7 4,0 resp 4,0 från november till maj. Detta talar emot omviktning hos de sistnämda då jag är helt säker på att SCB inte ändrat sin 70-talsmetod huxflux maj 2018. Således får man väl säga en kraftig framgång under vårvintern för SD och man kommer nu in i valrörelsen med ett enormt momentum!

SD har under de senaste sex månaderna vunnit tillbaka 1,0 av de 1,4 PE som man tappade till M pga Kristerssoneffekten (Måste dock erkänna att jag inte hajjar riktigt hur SD på nettoflödeskartan bara har tillskott på 1,4PE totalt men samtidigt ökar 3,7PE. Sannolikt för att bara signifikanta nettoflöden redovisas). Potential borde finnas att ta tillbaka resterande 0,4PE som tappades till M under hösten, nu under valrörelsen.

Inget tapp till "Övriga partier" vilket talar emot ett större väljartapp från SD till Medborgerlig samling och AfS.

SD större bland kvinnor än V, Mp och Fi tillsammans vilket de som anser att tex Fi för kvinnors talan bör påminnas om så ofta som möjligt.

7,3 PE upp i Småland på ett halvår, shit pommes! En 50% relativ ökning.

Bra för SD om siffran i Sthlms län stämmer. Bara drygt 2 PE under rikssnittet jmf med 3 PE i valet. Å andra sidan sämre än för sex månader sedan då länet nästan var i kapp snittet. Även Sthlms kommun ligger lite bättre till relativt snittet, jämfört med valresultatet men det är inga stora förbättringar och bedömt inom felmarginalen.

Nu ser jag fram emot partisympatiundersökningen 11 juni. Hur ser det t.ex. ut i fajten om LO-väljarna?

Till sist, kul med kollapsen för S i Norra mellanssverige. Från 42,7% till 33,6% på ett halvår
2018-06-05, 22:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det där är ett fenomen som det kommer att bli repris på från 2014. Jag skulle vilja se en psykolog studera det och ge sin analys. Det är inte bara det att de tycks förvånade idag. Det är också så att de kommer att gå genom hela valrörelsen medan det haglar opinionsmätningar var och varannan dag och ändå bli chockade av valresultatet. Jag kan garantera att ifall det skulle släppas slutmätningar dagen innan valet som säger att SD kommer att få 25% och det sedan blir valresultatet som trillar in dagen därpå så kommer reaktionen från Jonna Sima, Malena Ernman m fl på Twitter ändå att bli “Förstummad. Helt i chock. 25%??? Det kan inte vara sant??? Värre än någon kunnat gissa. Fy FAN... gråter...”

Jag har skissat lite på en uppfinning som skulle kunna hjälpa i sådana lägen. Det är en metallarm med en skena där man monterar en hyfsat grov vedklabbe. Sen kopplar man den till sin surfplatta eller dator via bluetooth och riktar metallarmen mot pannan. Det ingår även ett armband som registrerar pulsen samt en fMRI-scanner som läser av aktivitet i frontalloben och hjässloben. Om mjukvaran registrerar en mental blockering av information man inte vill ta in om exempelvis SD-framgångar så släpper en spärr som håller kvar den hårt spända fjädern och smäller vedklabben rakt i pannan så att man flyger upp till 10 meter bakåt. Idén är att när och om den svåra skallfrakturen har läkt så är den nya informationen kvar innanför.
Jag minns att Fula Gubben refererade till när Stieg Larsson fick läggas in på psyket när SD fick typ 1% i ett tidigare val. Det blir nog mer sånt i år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in