Citat:
Lööf har gjort en både taktisk och politisk felbedömning, du tror väl inget annat? Har inget med konsekvens eller ståndaktighet att göra här. Men centern är en perifer spelare, de söker desperat en fråga som kan engagera och profilera. Och då gick de så här snett (som iofs en svagbegåvad hade kunnat räkna ut med arslet, men Bilderbergare tänker inte som vi andra tydligen).
Har man större planer, som jag antar att M och S har, måste man då både uppvisa ett visst mått av klokskap, mod och taktisk fingertoppskänsla (även när det blåser medial storm). Något som inte stått att finna hos något av dessa partier på minst ett decennium. SD, å andra sidan, har varit mer rakryggade och konsekventa, vilket lönar sig, ja. Men de har också varit flexibla, och lyssnat och justerat sin politik (möjligen en aningen för mycket för min smak) - och gjort det utan att behöva slå knut på sig själva eller förändra sin grundsyn. Sånt imponerar och genererar väljare på sikt. Om centern, M eller S, inte bara varit ståndaktiga, utan även kloka och modiga (och fått rätt), hade även de lönats med opinion. Men de körde alltför dumt alltför länge. Något som vem som helst kunde se, och talat om för dem, om de hade lyssnat.
Ja du kan ju fråga dem själv om de anser sig vara vinnare för tillfället?
Har man större planer, som jag antar att M och S har, måste man då både uppvisa ett visst mått av klokskap, mod och taktisk fingertoppskänsla (även när det blåser medial storm). Något som inte stått att finna hos något av dessa partier på minst ett decennium. SD, å andra sidan, har varit mer rakryggade och konsekventa, vilket lönar sig, ja. Men de har också varit flexibla, och lyssnat och justerat sin politik (möjligen en aningen för mycket för min smak) - och gjort det utan att behöva slå knut på sig själva eller förändra sin grundsyn. Sånt imponerar och genererar väljare på sikt. Om centern, M eller S, inte bara varit ståndaktiga, utan även kloka och modiga (och fått rätt), hade även de lönats med opinion. Men de körde alltför dumt alltför länge. Något som vem som helst kunde se, och talat om för dem, om de hade lyssnat.
Ja du kan ju fråga dem själv om de anser sig vara vinnare för tillfället?

Alliansen plan var nog typ att avveckla välfärden (till USA:s model) genom "fri" invandring som orsakar systemkollaps och irreversibla processer. Det (irreversibla processer) kanske har de redan lyckats med. Aftonbladet (Daniel Swedin!!!) råkade ha rätt om Annie https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wEmk2M/gastfrihet-som-leder-till-klyftor
Eller kanske har de aldrig haft någon ond plan alls. Men att de har velat ha irreversibla processer är obestridligt, no?
Reinfeldt och Lööf kan givetvis anser sig vara vinnare. De har ändrat Sverige. Det är politikernas mål. Inte att få fina siffror...
Hur kan man tro att de inte är vinnare?

Citat:
Man kan tydligt se att skillnaden mellan könen över tid håller på att minska och att det snart är en normal balans mellan män och kvinnor som röstar på Sverigedemokraterna. En rätt så jämnt fördelad ökning mellan könen. Kvinnorna hänger med bra.
Maj 2018:
Män: 21,9:% (+3,9)
Kvinnor: 15,1% (+3,5)
Totalt: 18,5% (+3,7)
November 2017:
Män: 18,0%
Kvinnor: 11,6%
Totalt: 14,8%
Maj 2018:
Män: 21,9:% (+3,9)
Kvinnor: 15,1% (+3,5)
Totalt: 18,5% (+3,7)
November 2017:
Män: 18,0%
Kvinnor: 11,6%
Totalt: 14,8%
Jag sa att man aldrig ska lägga för stor vikt på YouGov:s, Sifo:s eller andras enstaka mätningar.
SCB från maj 2014
Kod:
2014M05 2014M11 2015M05 2015M11 2016M05 2016M11 2017M05 2017M11 2018M05 Män 9,6 14,8 17,3 24,3 20 20,6 22 18 21,9 Kvinnor 6,5 9,9 11,4 15,4 14,6 14,3 14,6 11,6 15,1 %-diff 1,48 1,49 1,52 1,58 1,37 1,44 1,51 1,55 1,45
Den relativa skillnaden mellan könen är extremt stabil med ett medelvärde på 1,49.
Så vi kan slippa alla idiotiska teorier
Senast redigerad av FlashyBear 2018-06-05 kl. 15:42.
Senast redigerad av FlashyBear 2018-06-05 kl. 15:42.
Jag ger den analysen en överkorsad geting för intellektuell heder och fem plus av fem för agendadrivet önsketänkande...