Citat:
Ursprungligen postat av
Fruidolore
Om det blir ett bra resultat eller ett super bra resultat tror jag avgörs i Värmland detta val dock. Värmlänningarna har varit svårflörtade hittills men har potential att ta ikapp och kanske gå om vissa län tror jag. Skulle gärna se en undersökning från Karlstad såsom vi sett från Lund, Malmö och Helsingborg nu på sistone. I väntan på en eventuell OU från Karlstad kanske vi har någon som kan berätta om läget från de Värmländska skogarna?
Inför 2014 fanns det relativt få invandrare i Värmland, med undantag för Filipstad (där SD fick över 20 %). Man brukar ju dock säga att "som Karlstad röstar, röstar Sverige". Däremot är SD förmodligen svagare i Karlstad än i övriga Värmland. Däremot lär SD gå starkt framåt i åtminstone Säffle, Sunne, Storfors, Kristinehamn och Hagfors. Förmodligen de flesta andra mindre kommuner också. Ingen aning om hur det ser ut i Torsby, Eda eller Årjäng. Just Årjäng brukar rösta väldigt avvikande från övriga Värmland (S är svaga, M under genomsnittet, samtidigt som C, L och KD varit starka). Hammarö är också intressant då det är den "rika" kommunen. Tror de också fått lite mångkultur nu på senare år, så SD kan nog öka där en hel del också.