2018-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Betyder 1-7 dag 1-7 i maj, och 21-30 då är 2 veckor senare?
Svar ja.

Jag vill se mätningar från hela juni innan någon slutsats att proppen gått ur kan dras.
2018-06-01, 23:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Måste säga att jag är sjukt besviken på siffrorna för ICA. Jag trodde helt klart att fler hade vaknat. Sedan tror jag det påverkar hur många handlare de frågat från respektive profil. Nära och Supermarket-handlare som jobbar på golvet ser verkligheten på ett helt annat sätt än vad de från Kvantum och Maxi gör.

Slutligen tror jag att siffrorna för butiksanställda ligger ännu högre. Det är många som när dom börjar jobba i butik har en ganska naiv världsbild som får sig en snyting av verkligheten tämligen omgående.

Här har du en extrem Bradley-effekt. Det är en liten grupp människor och deras svar är känsligt för affärerna.
2018-06-01, 23:55
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Om det blir ett bra resultat eller ett super bra resultat tror jag avgörs i Värmland detta val dock. Värmlänningarna har varit svårflörtade hittills men har potential att ta ikapp och kanske gå om vissa län tror jag. Skulle gärna se en undersökning från Karlstad såsom vi sett från Lund, Malmö och Helsingborg nu på sistone. I väntan på en eventuell OU från Karlstad kanske vi har någon som kan berätta om läget från de Värmländska skogarna?
Inför 2014 fanns det relativt få invandrare i Värmland, med undantag för Filipstad (där SD fick över 20 %). Man brukar ju dock säga att "som Karlstad röstar, röstar Sverige". Däremot är SD förmodligen svagare i Karlstad än i övriga Värmland. Däremot lär SD gå starkt framåt i åtminstone Säffle, Sunne, Storfors, Kristinehamn och Hagfors. Förmodligen de flesta andra mindre kommuner också. Ingen aning om hur det ser ut i Torsby, Eda eller Årjäng. Just Årjäng brukar rösta väldigt avvikande från övriga Värmland (S är svaga, M under genomsnittet, samtidigt som C, L och KD varit starka). Hammarö är också intressant då det är den "rika" kommunen. Tror de också fått lite mångkultur nu på senare år, så SD kan nog öka där en hel del också.
2018-06-02, 00:02
Medlem
TronaldDump666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Läste ett bra förslag någonstans om att köra adhan över centrala Stockholm så länge de gör det i Växjö, Fittja m.m. Det om något hade fått många att vakna till. Förutom de närboende och de massvis med människor som arbetar här så hade ju framför allt Sverigebilden fått sig en rejäl törn i sidan. Tänk er alla turister från Kina, Indien och USA som valt att resa jorden runt för att besöka just Stockholm och uppleva den Svenska kulturen, historien och atmosfären när de spatserar genom gränderna i Gamla stan. Istället för pittoreska klockslag från kyrktornen som kan få en att leva sig tillbaka som om det vore år 1710 så dånar adhan i skrälliga högtalare som om de befann sig i Istanbul. Det hade skapat rubriker i hela världen och drabbat turistindustrin hårt, jag tror att vi hade fått ett förbud i hela landet illa kvickt.

Ja Kronoberg är nog ett av de län där SD kan kamma hem riktigt höga siffror i valet tror jag. Om det blir ett bra resultat eller ett super bra resultat tror jag avgörs i Värmland detta val dock. Värmlänningarna har varit svårflörtade hittills men har potential att ta ikapp och kanske gå om vissa län tror jag. Skulle gärna se en undersökning från Karlstad såsom vi sett från Lund, Malmö och Helsingborg nu på sistone. I väntan på en eventuell OU från Karlstad kanske vi har någon som kan berätta om läget från de Värmländska skogarna?
På tal om det, i vilka län skulle ni tro SD ökar mest i det här valet? Om jag minns rätt så gick SD väldigt starkt fram i just de småländska länen förra valet. Personligen tror jag SD kommer öka som in i helvete i Norrlands inland och Bergslagen. Känns som det finns många röster att plocka upp där. Både pga demografi och pga alla asylboenden som har kommit dit. Skulle gärna vilja se mer OU på läns nivå.
2018-06-02, 00:08
Medlem
Om man tittar på poll-of-polls, ser man ju att S gick upp en del under AKB’s tid. Sen med lite lag. Vilket förmodligen beror på OI smothing metoder; så minkar dom en procent enhet ell två per månad.

Det finns ju inget i denna valrörelse som faktiskt talar för att dom kommer bli relevanta. Dom har ingen bra position i någon potensiell bubblarfråga.
2018-06-02, 00:16
Medlem
8711s avatar
Kommunalval, Ängelholm:

SD 17,5% och ökar mest av alla partier i lokalvalet i Ängelholm.

https://hds.imgix.net/jZMxvIZfMKH315aoow0bgsIPGTs.jpg?w=980&fit=crop&cro p=faces%2Centropy&h=588&auto=format&q=60

https://www.hd.se/2018-06-01/m-och-sd-okar-mest-ep-tappar-varannan-valjare

Samma tid förra valet så fick Sverigedemokraterna 8,8% i Ängelholm. I valet år 2014 fick Sverigedemokraterna 11,3% i Ängelholm.

17,5% i kommunalvalet kan mycket väl innebära uppåt 25%+ i riksdagsvalet i Ängelholm.
2018-06-02, 00:51
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Kommunalval, Ängelholm:

SD 17,5% och ökar mest av alla partier i lokalvalet i Ängelholm.

https://hds.imgix.net/jZMxvIZfMKH315aoow0bgsIPGTs.jpg?w=980&fit=crop&cro p=faces%2Centropy&h=588&auto=format&q=60

https://www.hd.se/2018-06-01/m-och-sd-okar-mest-ep-tappar-varannan-valjare

Samma tid förra valet så fick Sverigedemokraterna 8,8% i Ängelholm. I valet år 2014 fick Sverigedemokraterna 11,3% i Ängelholm.

17,5% i kommunalvalet kan mycket väl innebära uppåt 25%+ i riksdagsvalet i Ängelholm.

Om du vill se en explosion i SD röster i årets val, håll ett extra öga på tätorten Falköping i Västra Götalands län. Min gissning är att det kan bli en av de första kommuner där SD på allvar tar full jackpot. Kommunalval eller Riksdagsval... Falköping kommer att skicka SD till stratosfären.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-02 kl. 00:53.
2018-06-02, 01:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Förr i tiden så fanns det hemliga hushåll med boxar som registrerade vilka program som sågs. Jag vet inte om det är så nu för tiden, men troligtvis är det fortfarande så.
Jag blir också lite förvånad över att Jimmie inte vann mer överlägset. Att han skulle vinna var givetvis självklart, men jag trodde att han skulle få 30-40 procent högre tittarsiffror än tvåan.
Antagligen ser ganska få detta.
2018-06-02, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om du vill se en explosion i SD röster i årets val, håll ett extra öga på tätorten Falköping i Västra Götalands län. Min gissning är att det kan bli en av de första kommuner där SD på allvar tar full jackpot. Kommunalval eller Riksdagsval... Falköping kommer att skicka SD till stratosfären.

Vad baserar du detta på? Jag kan inget om Falköping, men Lidköpings kommun (som ligger hyfsat nära) verkar satsa ganska hårt på mångkultur.
2018-06-02, 01:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag rör mig en del i stabilt moderata kommuner i 08 området. För 5-6 år sedan var hyllandet av Reinfeldt nästan unisont. Nu är det väldigt få som inte är kritiska till invandringspolitiken och hånet av SD har upphört. Många medelklass och övre medelklassväljare är väldigt obildade och oinsatta. Det är mycket klapp klapp håll på blålaget som grannar och släkt och vänner. Ingen större skillnad mot hur bruksorterna brukade se ut fast gällande S i bruksorterna för 12-15 år sedan.
Jag tycker dock att den attityden har luckrats upp vädigt det sista året. Åkesson känns allt mer som flertalets favorit eller åtminstone att man har respekt för hans debattstil och raka linje genom åren.
Jag tror att den stora revolutionen kommer i valet 2022, då kommer stora delar av 7-klövern att utraderas om de inte radikalt ändrar politik.
Nu är jag en studenttjej från Finland som "bara" bott i Stockholm några år men jag tror att jag på SU och i min bekantskapskrets (Jag hade kontakter/släkt innan jag började studera i Sverige), så träffar jag mer PK personer än andra och jag ser bland dem att folk tröttnar. På SU så går alla därifrån när någon "feminist" börjar tjata. Vi tycker det är OK när pojkarna är fåniga! Det är roligt och charmigt! Det behöver inte alltid vara så allvarligt. Men i klassen på SU säger ingen att de är SD. Men min BF är lite av en fotbollshuligan, enligt honom f.d. numera så jag träffar "arbetare" och där är alla SD och öppna med det.
2018-06-02, 01:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
Vad säger ni? Safe att gå in 20k på att SD får över 20% i valet?

Odds: 1.35
Jag spelar inte på spel men det är "safe". Även Om Åkesson konverterar till Islam och Bieler blir miljöpartist så är pengarna säkra
2018-06-02, 01:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Det fetade stämmer bra det. Hade det inte varit för "grupptrycket" hade jag röstat SD redan i mitt första val 2010. Tyvärr slängde jag bort min röst på clownen Reinfeldt istället. Något jag ångrade redan ett par veckor senare.
-14 blev det naturligtvis SD, men det var inget jag direkt basunerade ut på min vänsterinfekterade arbetsplats.
Men nu när det går såpass bra för SD kommer jag våga lägga en sympatiröst på AfS som jag gillar snäppet bättre. Inte för jag tror de har en chans att komma in i år, men allt över 2% vore underbart.
Sverige behöver Afs. Men det viktigaste för mig i detta val är att Miljöpartiet åker ur.
Sedan vill jag passa på att lägga ett tips också. Jag tror SD hamnar på glädjande 19,1%. "Det går bra nu"
MVH/Gnomegirl

Är det ditt tips i vår tävling om SCB?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in