2018-06-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
SD rusar framåt som ett ånglokomotiv! Det går verkligen bra nu.

Är det riktiga ökningar vi ser, eller är det bara instituten som börjar anpassa sina siffror efter verkligheten?
Det är svårt att säga.
Vi får nog avvakta nästa YouGov innan man vet bättre.
Om det är verkliga ökningar vi ser, då borde YouGov öka kraftigt i Juni-mätningen.
2018-06-02, 11:08
Medlem
Till och med GW i TV4 ger SD skjuts i opinionen, trots idoga försök av PK Jesper om påståenden att fler poliser inte innebär mindre antal brott hävdade GW mycket riktigt att om de fler poliser som ropas på ifrån alla håll blir tillsatta så borde det bli större frekvens på utredningarna och i förlängningen mer dömda.
Men,.. försökte Jersper, vissa brott är ju färre nu.... nja visserligen svarade GW, t ex häststölder.

GW slutade med att säga att det är Åkesson som har mest att vinna på frågon om Lag och Ordning, då han kört det konceptet längre än övriga, dessutom trodde GW att poliser gillar SD starkt och om motsvarande siffror skulle gälla hela befolkningen så skulle SD få egen majoritet!

Ord o inga visor, programledare Jesper såg riktig obekväm ut och förbannade säkert sig själv att han fick "fel" svar från GW.

Kanske fel tråd för detta inlägg, men hade ju även lite om opinion att göra.
2018-06-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag bor också i göteborgstrakterna. Att Falköping skulle vara extremt har jag dock aldrig hört något om, varför tror du detta?

Saken med Göteborg är ju att mångkulturkaoset märks mer direkt i centrala delar här, tex Nordstan och Avenyn på helgkvällar. Även om detta är ett tråkigt fenomen för vår stad, så innebär det samtidigt att väldigt många innerstadsgöteborgare blivit bra mycket mer drabbade än i tex Stockholm.

Var i Stockholm i början av april detta året i en vecka. Och jag blev nästan chockad av hur vit deras stadskärna är, samtidigt som de framgångsrikt pressat ut förortsgängen på lång distans utanför centrala Stockholm. Inte konstigt att SD har så lågt stöd i Stockholm när man isolerar problematiken till förorten och inte stadskärnan på ett sådant effektivt sätt.

Edit: Såg att du till viss del skrev om det nu i ett inlägg senare.

Beror lite på hur man rör sig i Stockholm men ta dig till plattan, i tunnelbanan på vissa linjer och vid vissa tidpunkter så kommer du ha samma upplevelse som i Göteborg när det gäller antal.

Däremot har du helt rätt i att stöket är längre bort i Stockholm. Varför vet jag inte riktigt. Järva området är bara 10 min med pendeln från centrum. Att jämföra med Biskopsgården med 20 (ungefär va?) minuter från centrum med spårvagn.

Däremot en ny spaning från Göteborg, har vid mer än ett tillfälle hört grupper diskutera pensionen utifrån att någon som inte jobbat får 800 kr mer än någon som jobbar 40 år med 25 000 kr i månaden. Samt det här med 70 000 back på varje flykting. Något jag inte hört förr i denna stad. Kan hända mycket här i Göteborg!

Mitt tips för SCB 20,1.
2018-06-02, 11:56
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna kommer växa mycket även i Stockholm, från lägre nivåer men ändå.

Har läst flera artiklar om Stockholmare som är arga över olika förändringar av staden och ombyggnationer där man anser att Sverigedemokraterna har rätt politik. Läste om olika bevararegrupper där SD var ett populärt val.

Har tagit med Swegunners tips i tipstävlingen nu
2018-06-02, 12:18
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Jag bor också i göteborgstrakterna. Att Falköping skulle vara extremt har jag dock aldrig hört något om, varför tror du detta?

Saken med Göteborg är ju att mångkulturkaoset märks mer direkt i centrala delar här, tex Nordstan och Avenyn på helgkvällar. Även om detta är ett tråkigt fenomen för vår stad, så innebär det samtidigt att väldigt många innerstadsgöteborgare blivit bra mycket mer drabbade än i tex Stockholm.

Var i Stockholm i början av april detta året i en vecka. Och jag blev nästan chockad av hur vit deras stadskärna är, samtidigt som de framgångsrikt pressat ut förortsgängen på lång distans utanför centrala Stockholm. Inte konstigt att SD har så lågt stöd i Stockholm när man isolerar problematiken till förorten och inte stadskärnan på ett sådant effektivt sätt.

Edit: Såg att du till viss del skrev om det nu i ett inlägg senare.

Själv bor jag ca 45 minuters bilresa från Göteborg. Visst syns det att kommunen där jag bor och är verksam tagit emot nyanlända. Stadsbilden har utan tvekan förändrats under de senaste åren, mer hucklen, mer skynken, en och annan burka, fler ensamkommande, fler utomeuropéer. Men det har ändå varit lugnt och invandrarrelaterade brott lyser faktiskt helt med sin frånvaro (ta i trä...). På det sättet är det fortfarande en liten oas i Sverige - hur länge det nu varar...? Men visst har stadsbilden förändrats även här.

Hörde på radion för ett par månader sedan om just Falköping och att det fanns en stor chans/risk att de kommer att tillhöra de "extremkommuner" i valet 2018 där SD går som en raket. Det pratades om att tidigare var det ett antal skånska kommuner som hade fokus på sig när det gällde SD och stora framgångar, och att många rekord troligen kommer att sättas på de platserna i valet i höst. Men nu dök även platser som Ljusnarsberg, Nässjö och Falköping upp i diskussionen på radio. Det talades om att SD "expanderar" från Skåne uppåt i landet och att vi kommer att få se en skånsk utveckling på många platser långt högre upp i landet. Fortfarande dock småkommuner.

Uppenbarligen finns det ett mycket starkt motstånd bland Falköpingsborna mot den samhällsutveckling vi ser, och även om jag som sagt har haft och har med en del företag i den trakten att göra så har jag missat att SD är så starkt på frammarsch där. Men man kan definitivt märka av det i samtal med de som bor där. Låt mig ta ett litet (anekdotiskt) exempel: När jag hade ett möte med en företagare i Falköping, bjöd han på lunch. I bilen, på väg till restaurangen, bet han sig lätt i underläppen flera gånger, slog ut med armarna och sa: "Titta! Se! Påskkäringar överallt!!!". Kvinnor i hucklen och burkor på trottoaren på båda sidor om gatan...

Ska hålla ett extra öga på Falköping under valvakan, kan mycket väl bli en rekordkommun i Västsverige i valet 2018. Visst fan bubblar det där - inget snack om saken. Och att de ökade med 12,5 PE från 2010 till 2014 visar definitivt att det rörde på sig redan då. En fördubbling där nu skulle ge drygt 40%...
2018-06-02, 12:27
Medlem
Citat:

Det är just detta som gör mig förtvivlad. Det är Stockholm som styr Sveriges migrationspolitik, och det är Stockholm som tycker att det är jättefint med migration, eftersom de själva har lyckats pressa ut (de fattiga och problematiska) invandrarna långt bort från den fina innerstaden.

I Malmö är det tvärtom. Här är allt blandat. Det rödgröna styret anser att Malmös problem beror på att allting fortfarande inte är tillräckligt blandat, och därför bygger Malmö-politikerna höghus för invandrare på bakgårdar i de få kvarvarande medelklassområdena i staden, och i lummiga parker.

I skarp motsats till Malmöpolitikerna anser jag själv att Malmös kris beror på att integrationen har gått alldeles för långt, att de problematiska invandrarna finns överallt, och att man därför inte går säker nästan någonstans i Malmö.

Men det är Stockholm som fortsätter att tvinga på Sverige en jättehög invandring, och när Stockholm bjuder in MENA-invandrare till Sverige så är det bara alldeles för många av dessa invandrare som väljer att flytta till Malmö.
2018-06-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag har visat i denna tråd (ni som inte tror mig kan se vad jag har skrivit innan varje mätning för att se att jag haft 110% rätt och sant om allt).
Du hade faktiskt lite fel om senaste Inizio.
De ökade mer än de 1.3%e du förutspådde.
2018-06-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hörde på radion för ett par månader sedan om just Falköping och att det fanns en stor chans/risk att de kommer att tillhöra de "extremkommuner" i valet 2018 där SD går som en raket. Det pratades om att tidigare var det ett antal skånska kommuner som hade fokus på sig när det gällde SD och stora framgångar, och att många rekord troligen kommer att sättas på de platserna i valet i höst. Men nu dök även platser som Ljusnarsberg, Nässjö och Falköping upp i diskussionen på radio. Det talades om att SD "expanderar" från Skåne uppåt i landet och att vi kommer att få se en skånsk utveckling på många platser långt högre upp i landet. Fortfarande dock småkommuner.

2014 var faktiskt året då SD bröt sig igenom Hallandsåsen och reste norrut. Sveriges starkaste SD-fäste blev i valet 2014 Gusselby, Örebro län med en knapp seger över Örkelljunga1. 36.89% respektive 36.50% blev resultaten i riksdagsvalet där.

Vad som blir intressant i valet med dessa orter är att vi kanske kan skönja ett tak för SD. Gör Gusselby en fördubbling av resultatet som övriga landet ser ut att göra kommer de få smått otroliga 73.78% i september. Eller så kommer ökningen att mattas av p.g.a. onåbara väljargrupper.
2018-06-02, 13:01
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är det ditt tips i vår tävling om SCB?

Ja det är mitt SCB-tips.
2018-06-02, 13:17
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Till och med GW i TV4 ger SD skjuts i opinionen, trots idoga försök av PK Jesper om påståenden att fler poliser inte innebär mindre antal brott hävdade GW mycket riktigt att om de fler poliser som ropas på ifrån alla håll blir tillsatta så borde det bli större frekvens på utredningarna och i förlängningen mer dömda.
Men,.. försökte Jersper, vissa brott är ju färre nu.... nja visserligen svarade GW, t ex häststölder.

GW slutade med att säga att det är Åkesson som har mest att vinna på frågon om Lag och Ordning, då han kört det konceptet längre än övriga, dessutom trodde GW att poliser gillar SD starkt och om motsvarande siffror skulle gälla hela befolkningen så skulle SD få egen majoritet!

Ord o inga visor, programledare Jesper såg riktig obekväm ut och förbannade säkert sig själv att han fick "fel" svar från GW.

Du kan väl åtminstone länka till det du berättar om?

https://www.youtube.com/watch?v=1q9mdSFzenw

GW brukar i normalfallet gilla att såga SD men han kan iallafall vara saklig ibland. Att SD är populära inom polisen borde vara självskrivet.
2018-06-02, 14:24
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround

Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Du kan väl åtminstone länka till det du berättar om?

https://www.youtube.com/watch?v=1q9mdSFzenw

GW brukar i normalfallet gilla att såga SD men han kan iallafall vara saklig ibland. Att SD är populära inom polisen borde vara självskrivet.

Jag tycker inte GW var speciellt PRO-SD i den intervjun.
2018-06-02, 17:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Jag tycker inte GW var speciellt PRO-SD i den intervjun.

Nej nej han tjänar massor av pengar på att balansera noga mellan att vara PK och obstinat surgubbe. I grunden en perfekt Sd smygis en sådan som inte kommer ut med sin rätta inställning inför ett opinionsinstitut om han skulle råka bli tillfrågad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in