Om man tittar på poll-of-polls, ser man ju att S gick upp en del under AKB’s tid. Sen med lite lag. Vilket förmodligen beror på OI smothing metoder; så minkar dom en procent enhet ell två per månad.
Det finns ju inget i denna valrörelse som faktiskt talar för att dom kommer bli relevanta. Dom har ingen bra position i någon potensiell bubblarfråga.
Det är mest trixande; SD hoppar inte hit och dit. de ökar långsamt och regelbuntet från månad till månad. Alt annat är bara brus relaterat till OI interna politik.
Vad baserar du detta på? Jag kan inget om Falköping, men Lidköpings kommun (som ligger hyfsat nära) verkar satsa ganska hårt på mångkultur.
Skillnaden mellan Lidköping och Falköping verkar vara avgrundsdjup i detta hänseende. Har dock ingen bra förklaring på exakt varför det är så. Rent geografiskt ligger du ju rätt nära men ändå så långt ifrån varandra.
Jag har haft en del med Falköping att göra genom jobbet, och redan i förra valet (2014) överraskade de medierna med att gå fram mycket starkt i kommunvalet. Tidigare låg mediers fokus mer på kommuner i Skåne men nu såg man SD öka starkt på helt andra håll - och Falköping var en av dessa.
Denna artikel illustrerar lite av detta från förra valet.
Första siffran visar andel röster i procent för Sverigedemokraterna i kommunvalet i valet 2014. Andra siffran visar ökning i procentenheter jämfört med kommunvalet 2010.
Ljusnarsberg: 23,8 ; 18
Torsås: 17,9 ; 14,3
Filipstad: 17,6 ; 14
Vingåker: 17,3 ; 14
Åtvidaberg: 15,6 ; 13,5
Nässjö: 19,3 ; 12,9
Falköping: 21,1 ; 12,5
Örkelljunga: 24 ; 12,5
Flen: 18,9 ; 11,3
Munkedal: 15,5 ; 10,7
Sjöbo: 20,7 ; 10,5
Sölvesborg: 22,3 ; 10,5
Habo: 14,1 ; 10,1
Ockelbo: 15,7 ; 10
Det är bara Flen av ovanstående kommuner som har större andel invånare med utländsk bakgrund än genomsnittet i riket, vilken är 21 procent. (Med ”utländsk bakgrund” menas att man är född utomlands eller att ens båda föräldrar är födda utomlands.)
Källa: Valmyndigheten/SVT
När man besöker Falköping nu, våren 2018, så har något dramatiskt hänt där. I den kommunen har korken flugit av flaskan för länge sedan. Det är bara tre månader kvar till valet, och allt jag kan säga är: Håll ett extra öga på just Falköping - siffrorna för SD kommer att överraska mycket, mycket stort i denna lilla kommun, såväl kommunalt som på riksdagsplanet.
Vad säger ni? Safe att gå in 20k på att SD får över 20% i valet?
Odds: 1.35
E de inte bättre att lägga 3 lax på sd största parti (odds 2,5)? Riskerar inte så mycket, liknande vinst 7 tusen (7,5 t o m).
Förlora 20 skulle svida, förlora 3 inte nån stor grej. S rasar som ett korthus nu. Sd har redan passerat M enligt min teori. Sd största parti känns 50/50, 2,5 därmed ett bra odds.
E de inte bättre att lägga 3 lax på sd största parti (odds 2,5)? Riskerar inte så mycket, liknande vinst 7 tusen (7,5 t o m).
Förlora 20 skulle svida, förlora 3 inte nån stor grej. S rasar som ett korthus nu. Sd har redan passerat M enligt min teori. Sd största parti känns 50/50, 2,5 därmed ett bra odds.
Det är sant, opinionsundersökningar 20-21% i dagsläget pekar på ca 26% som troligt valresultat för SD inräknat den vanliga underskattningen.
Sossarna får max 24% och M likaså, så SD som största parti känns i nuläget kassaskåpssäkert. Men mycket kan hända.
Skillnaden mellan Lidköping och Falköping verkar vara avgrundsdjup i detta hänseende. Har dock ingen bra förklaring på exakt varför det är så. Rent geografiskt ligger du ju rätt nära men ändå så långt ifrån varandra.
Är det inte helt enkelt så att Lidköping är en mycket vackrare stad. Antar att det är för att de har större turistnäring (med Läckö slott bland annat) och därför håller stadskärnan ren och fräsch. Dessutom har ju alltid Lidköping varit mer välskött politiskt och ekonomiskt. Falköping har alltid haft rykte om sig att vara lite av en utflyttningsort.
Antar att närheten till Skövde spelar roll då det är enkelt att börja pendla dit och arbeta. Det finns väl ingen egentlig anledning att bo kvar i Falköping heller om man börjat arbeta i Skövde. Lidköping ligger lite längre bort och verkar som sagt mycket trevligare att bo i och har väl heller haft samma rykte som en stad man lämnar så snart man får chansen?
Upplever dessutom Lidköping som mer välskött politiskt och ekonomiskt med genomgående lite bättre siffror och högre inkomster än Falköping. Sådant kan ju spela in lokalt också.
Håller med om att Falköping är en möjlig plats för (SD) rekord 2018.
Jag har haft en del med Falköping att göra genom jobbet, och redan i förra valet (2014) överraskade de medierna med att gå fram mycket starkt i kommunvalet. Tidigare låg mediers fokus mer på kommuner i Skåne men nu såg man SD öka starkt på helt andra håll - och Falköping var en av dessa.
Denna artikel illustrerar lite av detta från förra valet.
Första siffran visar andel röster i procent för Sverigedemokraterna i kommunvalet i valet 2014. Andra siffran visar ökning i procentenheter jämfört med kommunvalet 2010.
Ljusnarsberg: 23,8 ; 18
Torsås: 17,9 ; 14,3
Filipstad: 17,6 ; 14
Vingåker: 17,3 ; 14
Åtvidaberg: 15,6 ; 13,5
Nässjö: 19,3 ; 12,9
Falköping: 21,1 ; 12,5
Örkelljunga: 24 ; 12,5
Flen: 18,9 ; 11,3
Munkedal: 15,5 ; 10,7
Sjöbo: 20,7 ; 10,5
Sölvesborg: 22,3 ; 10,5
Habo: 14,1 ; 10,1
Ockelbo: 15,7 ; 10
Det är bara Flen av ovanstående kommuner som har större andel invånare med utländsk bakgrund än genomsnittet i riket, vilken är 21 procent. (Med ”utländsk bakgrund” menas att man är född utomlands eller att ens båda föräldrar är födda utomlands.)
Källa: Valmyndigheten/SVT
När man besöker Falköping nu, våren 2018, så har något dramatiskt hänt där. I den kommunen har korken flugit av flaskan för länge sedan. Det är bara tre månader kvar till valet, och allt jag kan säga är: Håll ett extra öga på just Falköping - siffrorna för SD kommer att överraska mycket, mycket stort i denna lilla kommun, såväl kommunalt som på riksdagsplanet.
Jag vet något lite (ytterst lite) om Falköping, och absolut ingenting om Linköping.
Men låt mig säga så här. Linköping är en av Sveriges största städer, och det är en "fin" stad, en stad med ett eget universitet och en egen domkyrka. Linköping är, vågar jag gissa, en östgötsk "Stockholms-wannabe". Och om man ska vara "fin" i Sverige, och få en nådig nick som tack av Stockholm, så måste - måste!! - man vara emot SD.
Falköping är en liten stad som inte har sådär väldigt mycket att komma med eller skryta med. Vem bryr sig om Falköping?
Falköpingsborna har nog fattat att Stockholm inte bryr sig om dem. Bor man i Falköping hjälper det inte att fjäska för Stockholm, utan då får man försöka klara sig själv.
Jag vet något lite (ytterst lite) om Falköping, och absolut ingenting om Linköping.
Men låt mig säga så här. Linköping är en av Sveriges största städer, och det är en "fin" stad, en stad med ett eget universitet och en egen domkyrka. Linköping är, vågar jag gissa, en östgötsk "Stockholms-wannabe". Och om man ska vara "fin" i Sverige, och få en nådig nick som tack av Stockholm, så måste - måste!! - man vara emot SD.
Det är sant, opinionsundersökningar 20-21% i dagsläget pekar på ca 26% som troligt valresultat för SD inräknat den vanliga underskattningen.
Sossarna får max 24% och M likaså, så SD som största parti känns i nuläget kassaskåpssäkert. Men mycket kan hända.
Sd över 20% är säkrare än Sd största parti. Man vet aldrig med S de kan få en massa bidragsinvandrares röster och bli aningen större än Sd.
Om vi gör antagandet att S, Sd och M delar på 70% av rösterna d.v.s. 23,33% var i snitt, då kan det lika gärna bli 26, 24, 20 eller 24, 25, 21 eller 26, 26, 18 och avgöras på tiondelarna mellan S och Sd.
Kanske säkrats att vänta en månads OU till innan man lägger ett bet på Sd största parti. Det kan ge sämre odds men 20 000 är mycket pengar att förlora.
Om du vill se en explosion i SD röster i årets val, håll ett extra öga på tätorten Falköping i Västra Götalands län. Min gissning är att det kan bli en av de första kommuner där SD på allvar tar full jackpot. Kommunalval eller Riksdagsval... Falköping kommer att skicka SD till stratosfären.
Jag bor också i göteborgstrakterna. Att Falköping skulle vara extremt har jag dock aldrig hört något om, varför tror du detta?
Saken med Göteborg är ju att mångkulturkaoset märks mer direkt i centrala delar här, tex Nordstan och Avenyn på helgkvällar. Även om detta är ett tråkigt fenomen för vår stad, så innebär det samtidigt att väldigt många innerstadsgöteborgare blivit bra mycket mer drabbade än i tex Stockholm.
Var i Stockholm i början av april detta året i en vecka. Och jag blev nästan chockad av hur vit deras stadskärna är, samtidigt som de framgångsrikt pressat ut förortsgängen på lång distans utanför centrala Stockholm. Inte konstigt att SD har så lågt stöd i Stockholm när man isolerar problematiken till förorten och inte stadskärnan på ett sådant effektivt sätt.
Edit: Såg att du till viss del skrev om det nu i ett inlägg senare.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-06-02 kl. 10:38.
Om du vill se en explosion i SD röster i årets val, håll ett extra öga på tätorten Falköping i Västra Götalands län. Min gissning är att det kan bli en av de första kommuner där SD på allvar tar full jackpot. Kommunalval eller Riksdagsval... Falköping kommer att skicka SD till stratosfären.
Jag skulle bli förvånad om inte Ronneby tar förstaplatsen som största SD-fäste i riksdagsvalet. Kul att det kommer så mycket undersökningar nu när även enskilda kommuner undersöks. Väntar med spänning på kommunerna i Blekinge.