Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Läs noga vad jag nu skriver. Rent statistisk är det troligare att något annat av opinionsinstituten hamnar närmast valresultatet 2018. Att man haft rätt två gånger med SD säger inget om att man fortfarande har rätt.
Till ditt sista stycke. Om man laborerar med egna hemsnickrade modeller som du gör angående SD så får det givetvis konsekvenser för andra partier. Räknar du upp SD efter någon slags Sentiomodell så måste du ta bort röster från något eller några andra partier. Ditt problem är att mäter man hela serien av opinionsmätningar mellan valen så visar det sig att Sentio och Yougove tillhör bottenskiktet av opinionsinstituten att mäta de andra partierna i riksdagen.
Slutsats: Jämför gärna siffror från samma opinionsinstitut men börja inte tillämpa något eget slags hopkok på andra opinionsinstituts mätningar för då hamnar du än galnare. Vill du däremot se en trend för SD kan du väga ihop samtliga instituts siffror över tid.
(Min fetning)
Att det skulle vara mer troligt - rent statistiskt - att något annat av opinionsinstituten hamnar närmare SD:s valresultat 2018 känns oerhört märkligt... Hur har du kommit fram till det? Visserligen kan man med fog hävda att om ett institut haft rätt i låt oss säga fem fall av fem möjliga så är det inte säkert att de får rätt också den sjätte gången. Men Sentio har ett övertag för närvarande mot de andra opinionsinstituten, det vet du eftersom du erkänt det i ett tidigare inlägg, vilket är bra.
Nu till den andra fetade delen: Jag har inte "räknat upp SD efter någon slags Sentiomodell"? Vad har du fått det ifrån? I valet 2014 mätte alla opinionsinstitut SD fel. Sentio mätte SD fel med ca 1,4% medans andra - t ex Novus och SCB - mätte SD ända upp till 59% fel.
I mitt lilla "experiment" tidigare tog jag varje opinionsinstituts egna fel (PE) från riksdagsvalet 2014 och använde detta på deras respektive decembermätningar 2017. Det vill säga:
Demoskop: 26 procent fel i valet 2014. (opinionsmätning x 1,26)
Ipsos: 37 procent fel i valet 2014. (opinionsmätning x 1,37)
Sifo: 26 procent fel i valet 2014. (opinionsmätning x 1,26)
Novus: 59 procent fel i valet 2014. (opinionsmätning x 1,59)
Yougov: 16 procent fel i valet 2014. (opinionsmätning x 1,16)
Sentio: 1,4 procent fel i valet 2014. (opinionsmätning x 1,014)
Inizio: 15,9% (Detta institut fanns inte 2014)
SCB: 59 procent fel i valet 2014 (opinionsmätning x 1,59)
Som du ser används varje opinionsinstituts egna fel på just deras egen mätning. Vad är det för "Sentiomodell" du yrar om? Jag blandar väl inte Ipsos fel med Sifos OU, eller Yougovs fel med Novus OU...??? Inte heller tillämpar jag Sentio på samtliga opinionsinstitut.
Här ovan ser du svart på vitt hur fel opinionsinstituten mätte SD i valet 2014. Du tycker inte det är ganska stora skillnader mellan å ena sidan Novus, SCB, Ipsos, Demoskop och å andra sidan Sentio och Yougov?