Citat:
Ursprungligen postat av
Mellbergan
Jag bor också i göteborgstrakterna. Att Falköping skulle vara extremt har jag dock aldrig hört något om, varför tror du detta?
Saken med Göteborg är ju att mångkulturkaoset märks mer direkt i centrala delar här, tex Nordstan och Avenyn på helgkvällar. Även om detta är ett tråkigt fenomen för vår stad, så innebär det samtidigt att väldigt många innerstadsgöteborgare blivit bra mycket mer drabbade än i tex Stockholm.
Var i Stockholm i början av april detta året i en vecka. Och jag blev nästan chockad av hur vit deras stadskärna är, samtidigt som de framgångsrikt pressat ut förortsgängen på lång distans utanför centrala Stockholm. Inte konstigt att SD har så lågt stöd i Stockholm när man isolerar problematiken till förorten och inte stadskärnan på ett sådant effektivt sätt.
Edit: Såg att du till viss del skrev om det nu i ett inlägg senare.
Själv bor jag ca 45 minuters bilresa från Göteborg. Visst syns det att kommunen där jag bor och är verksam tagit emot nyanlända. Stadsbilden har utan tvekan förändrats under de senaste åren, mer hucklen, mer skynken, en och annan burka, fler ensamkommande, fler utomeuropéer. Men det har ändå varit lugnt och invandrarrelaterade brott lyser faktiskt helt med sin frånvaro (ta i trä...). På det sättet är det fortfarande en liten oas i Sverige - hur länge det nu varar...? Men visst har stadsbilden förändrats även här.
Hörde på radion för ett par månader sedan om just Falköping och att det fanns en stor chans/risk att de kommer att tillhöra de "extremkommuner" i valet 2018 där SD går som en raket. Det pratades om att tidigare var det ett antal skånska kommuner som hade fokus på sig när det gällde SD och stora framgångar, och att många rekord troligen kommer att sättas på de platserna i valet i höst. Men nu dök även platser som Ljusnarsberg, Nässjö och Falköping upp i diskussionen på radio. Det talades om att SD "expanderar" från Skåne uppåt i landet och att vi kommer att få se en skånsk utveckling på många platser långt högre upp i landet. Fortfarande dock småkommuner.
Uppenbarligen finns det ett mycket starkt motstånd bland Falköpingsborna mot den samhällsutveckling vi ser, och även om jag som sagt har haft och har med en del företag i den trakten att göra så har jag missat att SD är så starkt på frammarsch där. Men man kan definitivt märka av det i samtal med de som bor där. Låt mig ta ett litet (anekdotiskt) exempel: När jag hade ett möte med en företagare i Falköping, bjöd han på lunch. I bilen, på väg till restaurangen, bet han sig lätt i underläppen flera gånger, slog ut med armarna och sa:
"Titta! Se! Påskkäringar överallt!!!". Kvinnor i hucklen och burkor på trottoaren på båda sidor om gatan...
Ska hålla ett extra öga på Falköping under valvakan, kan mycket väl bli en rekordkommun i Västsverige i valet 2018. Visst fan bubblar det där - inget snack om saken. Och att de ökade med 12,5 PE från 2010 till 2014 visar definitivt att det rörde på sig redan då. En fördubbling där nu skulle ge drygt 40%...