2018-05-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Trots det ovan så ansåg PW att hans uppgifter inte tillför utredningen något och därför inte togs med i radioserien!?
Han måste ha ett riktigt fett alibi eftersom han anses inte tillföra något trots så många rätt!?

håller med
Citera
2018-06-01, 01:08
Medlem
Zylfidens avatar
Spännande. Lite nytt här. Nu är jag lite på hugget igen känner jag. Jag är inne på ”elektrikern”, vem var det nu som jobbade som det vid tidpunkten för mordet?
Citera
2018-06-01, 01:15
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Man kan tycka vad man vill om tråden, det går ju också bra att lämna den eller hur? Du och din jämlike utan 6 är fan av Gw:s teori förstår man. Jag tror mer på Jubberos teori och att pilot borde skärskådas mer, polisen lär ha mer. Det är nu lätt att börja älta saker om och om igen. Vi kan väl alla läsa allt som står om BW och PU istället för att skriva allt igen. Snälla.

Tro på vad du vill,inte stör det mig.
Vad jag tror stör dig.Det är skillnaden.
Och ja man måste kolla bakåt på namn som nämnts ,det är 2 gm.

Från det ena till det andra,H åker med i en bil med 2 personer hon känner mkt väl.
Föraren måste väl ha varit nykter(svårt tänka mig hon åkte med annars.Så förare förmodat nykter,andra gm säkerligen berusad.

Iom så liten krets som var så pass nära Fam A/H borde det inte vara svårt att för dom i närmsta kretsen räkna ut/minimera vilka det kan röra sig om.
Sorgligt nog är det 2 så nära att polisen ej förhör förrän månader gått.
Folk vet.
Citera
2018-06-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Spännande. Lite nytt här. Nu är jag lite på hugget igen känner jag. Jag är inne på ”elektrikern”, vem var det nu som jobbade som det vid tidpunkten för mordet?

KM
Citera
2018-06-01, 10:45
Medlem
Frågan är om GW är rätt ute med sin hypotes? Han brukar inte alltid ha rätt i sina antaganden. Denna gång verkar det ändå som att gärningsmannaprofil gruppen är inne på samma linje. Han säger i TV4: "Profilgruppen hade tidigt en klar uppfattning hur det här har gått till".
Om nu deras hypotes skulle vara riktig att det handlar om en oplanerad gärning och en misshandel som spårat ur tyder detta på en GM som saknar normala spärrar. Man frågar sig hur våldshistoriken såg ut bland dom som Helena kände? Våldsamma personer har ofta ett beteende mönster som sticker ut.
Citera
2018-06-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
Frågan är om GW är rätt ute med sin hypotes? Han brukar inte alltid ha rätt i sina antaganden. Denna gång verkar det ändå som att gärningsmannaprofil gruppen är inne på samma linje. Han säger i TV4: "Profilgruppen hade tidigt en klar uppfattning hur det här har gått till".
Om nu deras hypotes skulle vara riktig att det handlar om en oplanerad gärning och en misshandel som spårat ur tyder detta på en GM som saknar normala spärrar. Man frågar sig hur våldshistoriken såg ut bland dom som Helena kände? Våldsamma personer har ofta ett beteende mönster som sticker ut.

Jag tror han har rätt i att det är en oplanerad gärning. Däremot tror jag gm har en personlighet av ”dubbel natur”, Dr Jekyl & Mr Hyde. En positiv sida utåt, men också en mörk okontrollerad sida inåt. Helena trodde att hon kände gm och litade på honom. Det blev hennes död.
Citera
2018-06-01, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Jag tror han har rätt i att det är en oplanerad gärning. Däremot tror jag gm har en personlighet av ”dubbel natur”, Dr Jekyl & Mr Hyde. En positiv sida utåt, men också en mörk okontrollerad sida inåt. Helena trodde att hon kände gm och litade på honom. Det blev hennes död.

En viss person var som en nallebjörn nykter och tvärtom vid alkhol.... enl min uppfattning.
Citera
2018-06-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymer

Tänker att när man går fel en gång och försöker på nytt, ska det mycket till att utrycka sin säkerhet för att sedan göra samma fel igen.
När han säger bestämt att han vet att så är det, läggs insatsen på hans anseende och trovärdighet på spel.
I dessa sammanhang är det förödande eftersom hans varumärke bygger på detta. Därför är min övertygelse att han vet med säkerhet denna gång.

De närmaste och vänner bör försöka lyfta blicken fritt från relationsfiltret för att kunna se.
Citera
2018-06-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Tro på vad du vill,inte stör det mig.
Vad jag tror stör dig.Det är skillnaden.
Och ja man måste kolla bakåt på namn som nämnts ,det är 2 gm.

Från det ena till det andra,H åker med i en bil med 2 personer hon känner mkt väl.
Föraren måste väl ha varit nykter(svårt tänka mig hon åkte med annars.Så förare förmodat nykter,andra gm säkerligen berusad.

Iom så liten krets som var så pass nära Fam A/H borde det inte vara svårt att för dom i närmsta kretsen räkna ut/minimera vilka det kan röra sig om.
Sorgligt nog är det 2 så nära att polisen ej förhör förrän månader gått.
Folk vet.
Ja de vet men ingen vill vara den som kastar första stenen TROTS att det gäller en kär dotter/syrra/polare. Precis som snuten hymlar och åklagare backar ... ALLA backar! Han måste ha ganska många kontakter och vara någon man inte vill gå emot. Hur var det nu med B-erggrens skador den natten? Bodde nära, vän, flicktokig, inflytelserik.... Kan det vara så att W-allberg utelämnas för att han i verkligheten har bevittnat något.... Kanske har man lovat att skydda hans hemlighet Ingen vill bråka med general B-erggren. P pekar stilfullt helt plötsligt åt W-allberg när PR kommer på tal och min tanke är att han är en viktig skyddad pusselbit som P kan offra då han som sagt har det skyddet från invigda. P har styrt en del och med hjälp att läsa mellan hennes rader så kan man nog hitta guldkorn. Kände K-las B-erggren personligen?
Senast redigerad av Svanunge 2018-06-01 kl. 12:12.
Citera
2018-06-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, det var PR som det gällde (och det var efter, har jag för mig, fyra hypnos-sessioner).

GW har naturligtvis rätt till sin åsikt ang. hypnos. Men man ska komma ihåg att han heller inte är någon expert inom det området. (Har han några högskolepoäng i psykologi överhuvudtaget?)

Citat:
Jag är övertygad om att det finns människor som är svåra att få ner i medvetandegrad, men generellt tror jag att det funkar. Det är inte vilka hokus-pokus-personer som helst, som utövar denna behandling/metod (om vi bortser ifrån vissa kvacksalvare som sysslar med tv-underhållning, just för underhållning). Det är specialutbildade psykologer, psykiatriker osv. Och dessa litar jag på har gedigna kunskaper och erfarenheter inom sitt yrke - och kan avgöra vilka de lyckats - respektive ev. inte lyckats - med att få ner i medvetandegrad. Jag har själv personer runt mig (dock inte jag själv) som behandlats med hypnos - och detta på ett framgångsrikt sätt.

Citat:
Trodde du var bevandrad i engelska uttryck, som lånats och översatts av svenskan: I understand where you´re coming from (direkt översatt: jag förstår var du kommer ifrån), d v s jag förstår vad du menar/ditt perspektiv/din synvinkel. Tydligen hade jag fel. Eller så är du lite retfull i dag?

Nu kan vi väl diskutera ämnet för denna tråd i stället?

P.S. Varifrån du kommer (bokstavligt menat) bryr jag mig inte det minsta om.

[quote=Gabardinbyxa|42370997]
Citat:
Trodde du var bevandrad i engelska uttryck, som lånats och översatts av svenskan: I understand where you´re coming from (direkt översatt: jag förstår var du kommer ifrån), d v s jag förstår vad du menar/ditt perspektiv/din synvinkel. Tydligen hade jag fel. Eller så är du lite retfull i dag?

Nu kan vi väl diskutera ämnet för denna tråd i stället?

P.S. Varifrån du kommer (bokstavligt menat) bryr jag mig inte det minsta

Självklart ska vi diskutera vem/vilka som ligger bakom försvinnandet.
Men dom få kontakter jag har i staden Vänerns pärla som säger att du skyddar PR som en hök så fort han tas upp så undrar jag vad du har för agenda.
Jag kan glädja dig med att han inte är på min lista ÄN.Men varför går du i svarsmål så fort hans namn kommer upp skulle jag vilja veta för du är onormalt bra insatt i honom.

[quote=Prinzezzan|42371503]
Citat:
Ursprungligen postat av Gabardinbyxa

Jag har väntat hela kvällen (sedan vår tidigare konversation i dag) på att du skulle ställa frågan. För det var väl det du var ute efter från början?

Men på vilket sätt har jag försvarat PR nu? Eller menar du generellt?

Jag har svarat på frågan ang. min inställning ett otal gånger i tråden, vilket du säkert har läst. (Och har du inte gjort det, så har säkert dina kontakter i "staden Vänerns pärla" läst... Annars kan du ju plöja tråden själv.). Det blir bara tråkig och tröttsam upprepning för dem som följer tråden, om jag skulle älta detta igen.

Jag kan dock tillägga att min inställning inte bildats p g a någon slags relation till PR. Processa den informationen som du vill. Min "agenda" är att söka sanningen! Vilken är din?

P.S. Vem eller vilka du har på din "lista" spelar mig ingen roll. De viktiga för mig är vem eller vilka jag har på min.

Nu är det snart dags att krama kudden. Väl mött i tråden!

[quote=Prinzezzan|42431062]
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Naturligtvis skulle en åklagare inte få för sig att söka bygga ett åtal enbart på vad som kommit fram/inte kommit fram vid hypnos-sessioner, vilket jag heller inte har menat. I ett yttrande från åklagare Aldén till justitiekanslern av den 15 januari 1999 och som rör skadeståndskrav (Dnr ADÅ 4:62-98) framgår vad hon menade fanns, som pekade mot PR.

Vi har avsaknad av alibi. Inledningsvis i utredning förhördes, enligt Aldéns yttrande, ett stort antal personer som varit på Stadshotellet kvällen/natten som Helena försvann. PR förhördes inte, ”enär det inte förelåg någon uppgift eller annan iakttagelse att han då befunnit sig i Mariestad”. Senare förhördes han dock, när det framkommit att han varit väl bekant med Helena; han hade ”haft sällskap med Helenas syster”. PR kunde inte redogöra för vad han gjort den aktuella helgen.

Anonyma ”tips”. I åklagarens yttrande kan man läsa: ”Ytterligare förhör hölls utan att misstankar förelåg mot R[…]. Härvid framkom uppgifter från R[…]:s nära omgivning att R[…] vid flera tillfällen i berusat tillstånd uttryckt sig på sådant sätt att man uppfattat att R[…] var inblandad i vad som hade hänt Helena. Sådana uppgifter fortsatte att inkomma både i förhör och såsom anonyma uppgifter.”

Sedan har vi PR:s – kan tyckas – irrationella agerande. Detta gällde ett anonymt inspelat telefonsamtal till polisen, där det, enligt åklagarens yttrande, ”framgick att en person som i allt kunde identifieras som R[…] varit i Mariestad och att denna person hade att göra med Helena Anderssons försvinnande”. Åklagaren menar att PR inte förrän på den tredje dagen berättade att det var hans röst på bandet. Advokaten skriver i en inlaga till justitiekanslern angående ersättning vid frihetsinskränkning av den 2 februari 1999 (Dnr. 3310-98-41), att PR lämnade ”tipset” angående PR (sig själv) och att denne menade att ”man borde kontrollera om R[…] haft möjlighet att besöka Mariestad den aktuella kvällen och att R[…] då haft tillgång till sin fars bil. Han sa däremot aldrig att han hade någonting att göra med Helena Anderssons försvinnande.” […] ”R[…]:s förhoppning var att han genom detta, låt vara irrationella, handlingssätt skulle kunna aktivera utredningen kring honom. Att man då skulle kunna konstatera att han inte varit i Mariestad och att faderns bil inte på något sätt var inblandad.. [sic!] Han orkade inte längre leva med att vara misstänkt för mord på väninnan ville få ett slut på den mardrömslika situationen. [sic!] Hans agerande är fullt förståeligt mot den bakgrunden.” Av advokatens inlaga framgår också att PR inte fått kännedom om att polisen fått det inspelade förrän den tredje förhörsdagen. Då han tidigare inte fått kännedom om detta, kunde han således inte upplysa om att det var hans röst på bandet. PR:s syfte med ”tipset” till journalisten var att bli grundligt kollad – och därmed helt avförd, en gång för alla – p g a jobbsituation.

Sedan har vi Leif GW Perssons gärningsmannaprofil, som PR stämde in på. Den lades fram och i tv-programmet Efterlyst uppmanades sex, sju människor som lämnat anonyma tips att höra av sig till polisen. ”Troligtvis förstärktes misstankarna efter tips man fått genom TV-programmet vilket gjorde att man beslutade sig för att anhålla R[…]”, skriver advokaten.

När det gäller hypnos-sessionerna menar åklagare Aldèn, som för övrigt inte var närvarande vid hypnostillfällena, vilket advokaten var, att ”Vid det första förhöret försattes R[…] i djup hypnos och när för utredningen väsentliga frågor började ställas avbröts förhöret av försvararen. Under följande förhör var det psykologens uppfattning att R[…] inte riktigt gick ner i hypnos och han alltså var medveten om vad han svarade.” Detta motsägs av försvararen: ”Vid förhören under hypnos, vilka R[…] själv var initiativtagare till, var hans försvarare närvarande. Det var däremot inte åklagaren. Förhörsledaren hade vid dessa tillfällen inga invändningar mot försvararens engagemang i förhöret. Utifrån de uppgifter R[…] och försvararen fått från psykologen hade allt gått rätt till och R[…] var vid samtliga förhör försatt i hypnos. De svar han lämnade under hypnosen var enligt psykologen sanningsenliga. Åklagarens påstående om motsatsen är felaktig.”
Med detta som grund så undrar jag hur P fått tillgång till uppgifterna och jag ställer frågan direkt till henne då givetvis!?!? Valde en lång citatrad för att påvisa exakt hur man utövar härskarteknik och visar klart och tydligt att det finns bara en känsla som detta är grundat på, om du nu inte har namnet på misstänkt och därför utesluter, P? Vilka mer kan vi utesluta? Lägg upp dina uppgifter på din så att alla kan se om ditt intresse verkligen är att finna lösningen på detta. Om respekt för familjen är hindret så skulle jag vilja be dig att respektera Helena! Helenas familj borde väl tacksamt ta emot klargöranden i detta. Anser du dig mer kunnig inom områden som psykologi och kriminalfall än GW? Han har viss erfarenhet!
Senast redigerad av Svanunge 2018-06-01 kl. 12:47.
Citera
2018-06-01, 14:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Kanske är det den gode PR ändå som ligger bakom? Kände familen väl och syntes av vittnen i en bil under natten i Mariestad? Jag vet att vissa blir provocerade av detta, men PR är det hetaste spåret. Motivet skulle kunna vara droger eftersom PR höll på med det och droger hittades i hemmet. Kanske även därför detta är så känsligt och det alltid blir knäpptyst när man drar upp PR för diskussion?

Ja, detta är ju bara en teori bland flera andra, men jag tycker detta är det det mest "logiska" av de som diskuterats

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Fast gw säger ju också underförstått att det inte är PR eftersom han räknar bort de tre tidigare anhållna.

Värt att poängtera tycker, er jag. Med självsäkerhet hävdar han att varken EA, PR lr Pilot har med saken att göra och att han samtidigt har en klar uppfattning om vilka som gjorde det. Det har ju spekulerats om att GW trotr allt ändå skulle misstänka PR o att bjudmiddagen var ett sätt att "känna PR på pulsen" s.a.s. Han säger vidare att han tror sig även veta var båten låg som de använde när H dumpades i Vänern. En liten ledtråd alltså, iaf en av Leif GW's formodade GM's hade vid tiden båt, och åtminstone en av GM's ska alltså tillhört H's närmaste krets.
Citera
2018-06-01, 14:26
Medlem
Citat:
Det var jag som skrev vilka Helena var ute och seglade med den aktuella dagen. Jag skrev då att de inte ska ha något med detta att göra och jag därför inte tänker lägga ut deras namn. Jag kan däremot säga att det INTE var KM som hon seglade med.
Villospår?
hade de i själva verket med detta att göra? Hur kan P.. veta att de INTE hade med det att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in