Citat:
jag skrev att etnicitet är kulturell identitet ja som svar på dina påståenden att etnicitet handlar om härkomst.
Sen efter länkade jag en definition av vad begreppet står för i sin helhet,
I inlägg innan, har jag deklarerat med egna ord vad detta begrepp står för fullt ut, hur klart och tydligt som helst
Men du menar att jag måste skriva ut detta 200 ggr för att du ska fatta vad jag anser begreppet står för eller? För du klarar inte greppa annars?
Här lille sötnosen ska du få alla ggr jag har skrivit vad etnicitet står för hittills...dvs alla ggr du uppvisa t otal brist på läsföståelse:
"Det tar 1-3 generationer sen har du etniska svenskar av dessa med, precis som med valloner, italienare, tyskar etc. som invandrat till Sverige genom tiderna du kallar dessa glatt för etniska svenskar idag, och det kommer dina barnbarnbarn också göra."
(FB) Vart i Sverige bor flest konservativa?
"Läs om etnicitet, detta begrepp är idag 2 delat. Du kan prata om genetisk etnicitet, dvs dina gener tillhör den och den folkgruppen, och du kan prata om kulturell etnicitet, dvs din kulturella tillhörighet tillhör den och den...Båda dessa etniciteter utvecklas dock hela tiden de är inte statiska. "
"https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet
Läs och lär dig något nytt. "
"Det är precis samma sak...
Fatta att du skulle inte kalla en amerikansk man från Boston för etnisk svensk, bara för att han råkar ha x. antal svenska ättlingar i sin släkt. Han beter sig inte som en svensk, han pratar inte som en svensk, han delar inte klassiska svenska värderingar och han har ingen "känsla" för just Sverige, sill och potatis, svenska jordgubbar, töntiga svenska TV program eller tallskog med en svart tjärn i kvällssol.
Däremot kallar du dagligen x antal svenskfödda människor för etnisk svenska fast! de har gener från alla möjliga håll och kanter.
Det din hjärna går efter är utseende och beteende. Men utseende är inte alltid synonymt med gener och beteende är nästan alltid synonymt med var man är fostrad.
Vidare...det som verkligen betyder något med sin "egen grupp" är det man har gemensamt och där kommer saker som delade anknytningar, beteendemönster, traditioner, värderingar etc etc. fan så mycket mer än om någon råka vara svarthårig och brunögd ex.
Så sluta lura dig själv. "
"nej den går att mista. Vad kallar du Reinfelt ex.? är han svensk? Mig veterligen har han svart påbrå nånstans. Marika Carlsson med sin breda skånska...inte svensk?
Det går idag se genetisk skillnad mellan ex....ryss född i what ever och svensk .
Men sätter du båda dessa individer, blonda, blåögda, långa etc etc bredvid varanda..så kan du inte med säkerhet säga att den ena är etnisk svensk men inte den andre, eller hur? många ryssar ser ut ungefär som vi gör.
DET var vad jag menade med: "Men utseende är inte alltid synonymt med gener "
men snacka du skit en stund med nämnda ryss samt Marika Carlsson så kan du direkt säga att Marika är svensk men inte ryssen och DET var vad jag menade med: "beteende är nästan alltid synonymt med var man är fostrad."
var det verkligen svårt begripa? "
Und so weiter und so fort.....
Men klarar lille söte irrarunt fatta...
nääää självklart inte.