2018-05-26, 23:01
Medlem
Geomeisters avatar
Kul att läsa folks åsikter!

Gällande debuten Queen tycker jag det är stor skillnad i kvalitet på sida A och sida B.

Keep Yourself Alive är bandets första klassiker och håller efter alla år.
Doing All Right är en lugnare och jazzigare (?) låt som kanske inte övertygar typiska hårdrocksfans, men är riktigt bra.
Great King Rat tidig metal med prog-influenser? Grym!
My Fairy King svagaste än så länge, men Freddie lyser på ett udda sätt.
Liar bandets första progressiva låt. Första pusselbiten till Bohemian Rhapsody. Bra!
The Night Comes Down påminner lite om Doing All Right i stil. Skivans sista bra låt.
Modern Times Rock 'n' Roll Roger Taylor på sång och en hyllning till äldre rock. Helt okej.
Son and Daughter lite tyngre låt igen, men känns aningen ofärdig.
Jesus bandets mest religiösa spår? Gillade inte alls först. Tycker den är okej nu.
Seven Seas of Rhye trevlig melodi, men rätt menlös om man har tillgång till Queen II.

Valet för skivans bästa låt stod mellan Keep Yourself Alive, Doing All Right, Great King Rat och Liar för mig. A-sidan är lika stark, ungefär, som någon annan sida på andra album. B-sidan tillhör nog bland dom svagare sidorna genom deras katalog. Inte dålig, men kunde varit mycket bättre.
Citera
2018-05-27, 12:02
Medlem
Underligt med allt detta snack om Queen I utan att folk nämner My Fairy King. Den och Keep Yourself Alive spelar i en liga för sig.
Citera
2018-05-27, 19:44
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Kul att läsa folks åsikter!
Öh, lägg ner det dära snacket, nu snackar vi vetenskap (allvar)

BTW, en bra konklusion på ettan

Om jag skulle peta lite grand skulle:
- Keep yourself alive - åka ner några snäpp, den var bättre när jag var åtta år
- My fairy king - upp några tandpetare
- Modern times rock'n'roll - klart sämst, tyvärr Roger...
- Son and daughter - upp, upp, upp Jim Henry X juh...
Citera
2018-05-27, 19:50
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Innuendo - These Are The Days Of Our Lives

Kan inte lyssna på den låten utan att tårar börjar rinna på mina kinder...
Åh, ja, det finns *dom* låtarna...men jag håller med Saloth om att det finns mycket bra i denna bibbla, speciellt före "The game", men även "Innuendo" - fantastisk platta...
Citera
2018-05-28, 20:48
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Åh, ja, det finns *dom* låtarna...men jag håller med Saloth om att det finns mycket bra i denna bibbla, speciellt före "The game", men även "Innuendo" - fantastisk platta...
Har väl att göra med att Freddie visste att slutet troligtvis var nära, vilket det kanske är för mig också. Vem vet när ens nummer kommer upp liksom!
Citera
2018-05-29, 21:35
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Har väl att göra med att Freddie visste att slutet troligtvis var nära, vilket det kanske är för mig också. Vem vet när ens nummer kommer upp liksom!
Ok, jag kände inte honom personligen så det är no biggie för mig
Citera
2018-05-30, 09:41
Medlem
Geomeisters avatar
Efter Queen kom logiskt nog Queen II! Första halvan brukar skrivas till Brian May och andra Freddie Mercury.

Procession
Intro till skivan al'a Brian May. Snyggt!

Father to Son
Ett udda val som skivans första riktiga låt. En rätt långsam låt historia som jag visserligen gillar skarpt, men känns betydligt mer som en "djup låt på skivan" än dess introduktion. Hade nog passat bättre längre in på skivan.

White Queen (As It Began)
Första halvans stora moment för mig. Originell och riktigt bra.

Some Day One Day
En föregångare till senare låtar som "Long Away". Bra låt i sin egna rätt, men lite anonym kontra mycket annat på skivan.

The Loser in the End
Roger Taylor på sång och förmodligen skivans svagaste spår. Roger Taylor är en bra sångare, men på Queens skivor står rösten sig ofta lågt mot Freddie Mercury och ger inte lika stark variatation som Brian Mays. Helt okej låt ändå.

Ogre Battle
Av någon anledning hade jag svårt för denna först, men hur många skrev låtar som denna 1974? En liten influens till senare metal skulle jag säga.

The Fairy Feller's Master-Stroke
Progressiv, men samtidigt någon slags hit-känsla över sig. Magnefik!

Nevermore
Kort, men naggande god. En av bandets bästa låtar tycker jag.

The March of the Black Queen
En tidig Bohemian Rhapsody? Ett eller tio steg framåt ifrån vad Liar startade? Även denna en av bandets bästa låtar.

Funny How Love Is
Pop, men samtidigt mer lite mer tyngd? En låt jag aldrig riktigt uppskattat 100 %. Helt okej.

Seven Seas of Rhye
Den "riktiga" versionen av låten kontra första skivans lilla melodi. Riktig hit-potential på denna och står sig fint kontra samtliga av bandets senare och större hits.

Sheer Heart Attack kom tätt inpå detta album. Jag skulle inte ändra det albumet, MEN, hade betalat mycket för att höra en Queen III emellan. Ett album som tar Queen och Queen II ytterligare ett steg framåt i samma musikaliska inriktning. Hade kunnat bli hur bra som helst.
Citera
2018-05-30, 09:50
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Efter Queen kom logiskt nog Queen II! Första halvan brukar skrivas till Brian May och andra Freddie Mercury.

Procession
Intro till skivan al'a Brian May. Snyggt!

Father to Son
Ett udda val som skivans första riktiga låt. En rätt långsam låt historia som jag visserligen gillar skarpt, men känns betydligt mer som en "djup låt på skivan" än dess introduktion. Hade nog passat bättre längre in på skivan.

White Queen (As It Began)
Första halvans stora moment för mig. Originell och riktigt bra.

Some Day One Day
En föregångare till senare låtar som "Long Away". Bra låt i sin egna rätt, men lite anonym kontra mycket annat på skivan.

The Loser in the End
Roger Taylor på sång och förmodligen skivans svagaste spår. Roger Taylor är en bra sångare, men på Queens skivor står rösten sig ofta lågt mot Freddie Mercury och ger inte lika stark variatation som Brian Mays. Helt okej låt ändå.

Ogre Battle
Av någon anledning hade jag svårt för denna först, men hur många skrev låtar som denna 1974? En liten influens till senare metal skulle jag säga.

The Fairy Feller's Master-Stroke
Progressiv, men samtidigt någon slags hit-känsla över sig. Magnefik!

Nevermore
Kort, men naggande god. En av bandets bästa låtar tycker jag.

The March of the Black Queen
En tidig Bohemian Rhapsody? Ett eller tio steg framåt ifrån vad Liar startade? Även denna en av bandets bästa låtar.

Funny How Love Is
Pop, men samtidigt mer lite mer tyngd? En låt jag aldrig riktigt uppskattat 100 %. Helt okej.

Seven Seas of Rhye
Den "riktiga" versionen av låten kontra första skivans lilla melodi. Riktig hit-potential på denna och står sig fint kontra samtliga av bandets senare och större hits.

Sheer Heart Attack kom tätt inpå detta album. Jag skulle inte ändra det albumet, MEN, hade betalat mycket för att höra en Queen III emellan. Ett album som tar Queen och Queen II ytterligare ett steg framåt i samma musikaliska inriktning. Hade kunnat bli hur bra som helst.

Det roliga med Queen II är att ingen låt från det här albumet är med på liveskivan
Queen Killers!
Tycker det är anmärkningsvärt
Citera
2018-05-30, 17:43
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Det roliga med Queen II är att ingen låt från det här albumet är med på liveskivan
Queen Killers!
Tycker det är anmärkningsvärt

Skandal? En liten Seven Seas of Rhye hade dom lätt kunnat klämt in!
Citera
2018-05-31, 10:31
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Skandal? En liten Seven Seas of Rhye hade dom lätt kunnat klämt in!

Nja, men en låt som definitivt är " livevänlig " är Ogre battle.
Dem körde den på spelningarna när Queen II kom ut.
Ogre battle borde varit med.
När jag tänker efter så borde Ogre battle varit med istället för Keep yourself alive.

Keep yourself alive är så bra att det är omöjligt att få den lika bra live men Ogre battle hade funkat bra!
Citera
2018-06-03, 11:56
Medlem
Citat:
"The Night Comes Down" får mig alltid att tänka på The Beatles!
"Keep Yourself Alive" är dock en riktig "Queen-låt" om uttrycket tillåts!

Nej det tillåts inte. Vad är i så fall "riktiga Queenlåtar"? De som May skriver? (Nej det kan det inte vara för då skulle The Night Comes Down vara med.)

The Night Comes Down har allt.. ett progressivt gitarr och bas-intro, som övergår i en ljuv ballad med en av de vettigaste och mest sammanhängade texter som Queen har skrivit genom tiderna, för att till sist avsluta på samma perfekta sätt som det började. Jag frågar inte efter något mera.
Citera
2018-06-03, 19:13
Medlem
avrogados avatar
Citat:

I mitt tycke finns det mera gemensamt med första plattan och "Sheer Heart Attack" och jag tror att "Queen II" var ett enkelt sätt att casha in på de tidiga framgångarna genom att lägga ut resterna.

Efter II fanns inga rester kvar över till en III:a

Bra bitar:
Procession+Father to Son, White Queen (As It Began), Nevermore, The March of the Black Queen

Rester:
Some Day One Day, The Loser in the End, Ogre Battle, The Fairy Feller's Master-Stroke, Funny How Love Is, Seven Seas of Rhye
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in