2016-04-15, 23:32
Medlem
Geomeisters avatar
Queen: The Night Comes Down
Queen II: The Fairy Feller's Master-Stroke
Sheer Heart Attack: Dear Friends
A Night At The Opera: Good Company
A Day At The Races: You and I
News of the World: My Melancholy Blues
Jazz: In Only Seven Days
The Game: Don't Try Suicide
Hot Space: Action This Day
The Works: Keep Passing the Open Windows
A Kind of Magic: One Year of Love
The Miracle: Rain Must Fall
Innuendo: Don't Try So Hard
Made in Heaven: Mother Love

Citat:
Ursprungligen postat av FarrokhBulsara
Håller med dig om många, men Don't Try Suicide? Knappast en underskattad pärla imo... The Game överlag dock, ruggigt bra platta. Låtar som Save Me och Sail Away Sweet Sister, herregud vad grymma de är.

Jag ger en liten kommentar till dom låtarna jag tycker kan vara värd en förklaring!

Dear Friends: Sheer Heart Attack känns som en av bandets mer kända album med låtar som Stone Cold Crazy, Now I'm Here och Killer Queen... Men det är sällan dom andra låtarna nämns trots att mer eller mindre alla håller hög klass. Dear Friends är en kort liten låt som jag kan ana var väldigt spontan. Vilket i sin tur gör att den inte känns daterad. Jag gillar även album som vågar dra ner eller upp på låtarnas längd. Det klassiska 3-4 minuter omfånget har det gjorts tillräckligt av.

Good Company: En av skivans mer anonyma spår egentligen, men istället för det pompösa gick Brian May mer avskalat fram. Skulle Queen/Brian May ge sig ut på en typ "akustisk show" hade jag gärna hört denna! Visar på Queens musikaliska bredd.

You and I: Jag tycker det är ganska få spår av tidiga Queen som kan kallas "ren pop", men den här är det och helt underbar dessutom. Att den ligger emellan den mer progressiva The Millinaire Waltz och den mäktiga Somebody to Love känns även som något påtänkt gällande låtarna numrering.

My Melancholy Blues: Queen började bli en riktig akt inom arena-rocken och avslutar sin We Will Rock You/We Are The Champions-skiva med en lugn jazzig låt. Så nära jazzen Queen kom och en av skivans bästa.

Don't Try Suicide: Jag älskar Freddies humor på denna. Istället för att göra en mer känslosam eller mäktig låt gällande självmord tar han det till komiska. "Save Me" räknar jag som en av skivans mer kända låtar. Däremot är Sail Away Sweet Sister en värdig kandidat. Need Your Loving Tonight och Rock It (Prime Jive) likaså!

Action This Day: Om man tänker bort den daterade produktionen och rockvärldens hat för disko tycker jag Hot Space inte är så ofantligt dålig. Inte toppen heller, men om det nu är Queens sämsta skiva tycker jag den är okej som just det. Lyssnar hellre på denna än vissa andra stora bands sämsta skivor med The Rolling Stones, Metallica och Eric Clapton som några alternativ. Just Action This Day tycker jag innehåller en faktiskt bra saxofon som aldrig nämns.

Mother Love: Made in Heaven är egentligen mest ett ihopplock, men låter som ett ganska fullständigt album ändå. Som helhet skulle jag lägga denna före 2-3 andra album med bandet. Det mesta är välgjord pop/rock, men just denna tycker jag höjer steget. Känns mer rå än det mesta på skivan och förtjänar en plats på bandets Greatest Hits-skivor.

Jag lyssnade på Freddie Mercury och Montserrat Caballés album Barcelona i sin helhet för första gången nyligen och det är ett ganska bra album. Om jag inte misstagit mig gjordes grundmaterialet mellan dom båda bara på några dagar eller en vecka, vilket inte är illa pinkat då dom inte jobbat ihop förut. Barcelona är nog låten som sticker ut mest, men blandningen mellan Pop och Opera fungerade rätt väl måste jag skriva. Tycker inte är något man ska förbise bara för att man inte normalt lyssnar på Opera!
Citera
2016-04-16, 00:00
Medlem

Trots en riklig mängd alkohol i kroppen, ska jag försöka ge dig ett anständigt svar.

Jag älskar Queen, vilket jag märker att även du gör. Det glädjer mig. Alldeles för många som säger sig gilla Queen och sen på frågan om vilka favoritlåtar de har nämner Don't Stop Me now, I Want To Break Free och We Are The Champions.

Helt riktigt att deras tredje platta, Sheer Heart Attack, är en av de kändaste. Killer Queen kan man såklart inte tycka illa om, då den trots allt är ett revolutionerande musikaliskt mästerverk. Min favorit, dock, är Lily Of The Valley... Ruggigt mäktig låt. Freddie i sitt essä! Dear Friends är också fin

My Melancholy Blues gillar jag oerhört mycket, precis som du verkar göra. Då jag själv är pianospelare sedan många år tillbaka uppskattar jag verkligen Freddies geniala pianolir. Perfekt avslut på en i övrigt perfekt platta. Spread Your Wings är en riktig fullträff av den gode Deacon btw. Freddies halvt desperata röst är oerhört svårslagen. Tar sig nog in på min topp10-lista över Queen-låtar!

Nu ska jag dansa vidare! Skrev detta på Dass.

Väl mött!
Citera
2016-04-25, 15:29
Medlem
Karmans avatar
Felpost.
Senast redigerad av Karman 2016-04-25 kl. 15:51.
Citera
2016-05-01, 16:58
Medlem
Geomeisters avatar
Jag såg just filmen Mad Max 2: The Road Warrior och vem ligger inte bakom musiken förutom självaste Brian May! Det hade jag inte en susning om!
Citera
2016-05-02, 19:52
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag såg just filmen Mad Max 2: The Road Warrior och vem ligger inte bakom musiken förutom självaste Brian May! Det hade jag inte en susning om!

https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_May_(composer)

Nu har du blandat ihop Dr Brian med en annan Brian.
Citera
2016-05-02, 19:55
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Det är inte Brian May från Queen. Ett vanligt misstag dock, men den Brian May som gjort soundtracket till Mad Max och andra filmer är en kompositör från Australien (nu död).

Edit: Lite sen
Citera
2016-05-21, 09:33
Medlem
Trumpeters avatar
Spellistan från Queen + Adam Lamberts premiär i Portugal.
http://www.queenonline.com/en/news-archive/rock-in-rio-lisboa-portugal-set-list/

Inga större överraskningar.
Citera
2016-05-22, 15:58
Medlem
Geomeisters avatar
Någon som ska se Queen + Adam Lambert på Sweden Rock Festival om några veckor?

Gör ett till slag för Brian May & Kerry Ellis - One Voice: https://www.youtube.com/watch?v=0plWNDyA6Ig. Om du gillar Brian Mays lugnare/poppigare material är det bara att köra!
Citera
2016-05-23, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Spellistan från Queen + Adam Lamberts premiär i Portugal.
http://www.queenonline.com/en/news-archive/rock-in-rio-lisboa-portugal-set-list/

Inga större överraskningar.

Citat:
Love of My Life (Brian)

These Are the Days of Our Lives (Roger)

Innebär detta att det är Brian respektive Roger som sjunger de här låtarna? Det finns låtar som passar dem bättre i sådana fall - och låtar som de redan sjöng på Queens skivor!
Citera
2016-06-02, 01:38
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Innebär detta att det är Brian respektive Roger som sjunger de här låtarna? Det finns låtar som passar dem bättre i sådana fall - och låtar som de redan sjöng på Queens skivor!

Love of my life sjunger ju publiken! Allsång!!
Roger gör These Are The Days of our lives bra...
Han sjunger en del på Under Pressure också.

Kolla in den här intervjun:

https://www.youtube.com/watch?v=CcvNunUHhLw

Där pratar de om "problemet" med att få till en rolig setlist för alla. Adam Lambert säger att bandet har för många hits, Brian och Roger håller med. Sen är det ju en festivalturne i stora drag, så vore extra märkligt om de skulle spela icke hitlåtar. Även om en och annan låt där inte blev någon succé.

Skulle dock vilja höra Breakthru eller Innuendo live. Save Me körde de förra året. Såg de i Berlin! Det var så galet bra.
I år blir det Polen! 600 spänn för dyraste biljetten var ju rena fyndet.
Citera
2016-06-04, 11:54
Medlem
Trumpeters avatar
Såg de i Helsingfors igår. Riktigt bra. Bättre än med Paul Rogers men givetvis sämre än Råsunda '86.
Citera
2016-06-04, 22:05
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Såg de i Helsingfors igår. Riktigt bra. Bättre än med Paul Rogers men givetvis sämre än Råsunda '86.

Skulle gärna sett det. Queen + Adam Lambert skulle definitivt besökas om jag varit på Sweden Rock. På vilket/vilka sätt utmärker sig Adam Lambert positivt och/eller negativt? Fanns det något som stack ut som endera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in