2021-08-04, 23:24
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog

Svar på din fråga.
Sheer Heart Attack (1974) är min favorit.
A Night at the Opera (1975), A Day at the Races (1976) på delad andra plats.

Jag har ju bara hört låtarna Radio Ga Ga, We Will Rock You & We Are The Champions

Får ta och lyssna på de skivorna å ge bandet en chans
Sheer Heart Attack (1974) , A Night at the Opera (1975), A Day at the Races (1976)
Citera
2021-08-05, 14:47
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vilket album är deras bästa skiva om man får fråga om det.
En del säger A Night At The Opera & en del säger alla album

Håller med VanDog och lägger till Queen II.

Då jag fyllt i hur många inlägg som helst i tråden är det givet att jag gillar nästan allt med Queen. I helhet är dock de fyra nämnda albumen II, Attack, Opera och Races de fyra självklara valen för vad som är bäst enligt mig.

Man måste dock vara beredd på en sak. Queen gjorde vad de ville i studion. INGET på A Night At The Opera låter som Bohemian Rhapsody. Många låtar är inte ens i närheten. De flesta skivorna är bara låtar på låtar utan tanke på genre eller tema. Det kan vara pop, rock, hårdrock, ballad, progressivt, jazz-influenser, banjo och vad som. Är man någon som gillar mer Maiden, Gyllene Tider, AC/DC eller Mötorhead där man i stort vet man får kan Queens skivor vara svåra att smälta tror jag.

Jag gillar det spretiga upplägget... Något som till stor del skulle bli mindre av på 1980-talet. Visst finns det variation även där, men inte riktigt på samma sätt.

Skulle gärna vilja lyssna på Queens material för första gången igen
Citera
2021-08-05, 19:17
Medlem
avrogados avatar
Nej förfan, Q2 suger i förhållande till:

Sheer heart attack
A night at the opera
A day at the races
News of the world

Fyrtal i ess...
Citera
2021-08-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Nej förfan, Q2 suger i förhållande till:

Sheer heart attack
A night at the opera
A day at the races
News of the world

Fyrtal i ess...

Det fanns väldigt många som väntade på en uppföljare till II ända tills Innuendo, så alla håller inte med.
Citera
2021-08-06, 10:06
Medlem
Deras debutskiva tycker jag också håller hög klass. Kanske inte deras bästa skiva. Definitivt topp fem.
Citera
2021-08-06, 21:00
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Det fanns väldigt många som väntade på en uppföljare till II ända tills Innuendo, så alla håller inte med.
Så är det nog...
Jag hoppas dock du inte menar att Innuendo är en uppföljare till Q2!?

BTW, jag har alltid sett Q2 som resterna efter första plattans framgångar, troligtvis tidigare ratat material men nu med mer studiotid.

Det behöver naturligtvis inte vara så men det gigantiska steget till Sheer heart attack kommer mer sannolikt från Q1, IMO.

BTW, behållningen från Q2 är i mina öron <Nevermore> och <The march of the black queen>.
Citera
2021-08-06, 22:30
Medlem
Rebali179s avatar
Tack för inputs
Tror jag får gå igenom hela deras katalog tror jag
Citera
2021-08-07, 16:21
Medlem
Geomeisters avatar
För mig har Queen II två svagare spår.

1. "The Loser in the End". Egentligen inte så dålig, men känns felplacerad och mest som ett "intermission" likt gamla filmer brukade ha. Från den lugna Some Day One Day till den hetlevrade "Ogre Battle ". Hade passat bättre som en b-sida till någon singel kanske.

2. "Funny How Love Is" är nummer två. Vet inte om jag någonsin sökt upp den bara som enskild låt. Efter mäktiga Black Queen och deras första mindre hit Seven Seas känns den bara fel.

Resten tycker jag är kalas. De fyra låtarna från Orge Battle till Black Queen kan vara bandets fyra starkaste spår på raken i min bok.

.. Vilket leder lite till News of the World. En bra, men ojämn skiva för mig.

- Sheer Heart Attack är inte jättebra och hade platsat bättre på skivan med samma namn.

- Fight from the Inside är visserligen unik i katalogen, men känns mest som filler.

- Get Down Make Love kan vara den låten i katalogen jag gillar allra minst. Det känns som en låt jag verkligen borde gilla, men icke. Helt oförståeligt för mig hur den kunde återkomma live så mycket.

- Sleeping on the Sidewalk och Who Needs You? visar på bandets mer lättsamma sida. Hyfsade låtar, men känns som de kunde gjort mer med dessa. Jämfört med bandets tidigare kortare låtar i liknande stuk tycker jag båda står sig kort.

Lägg till att "Champions" och We Will Rock You är kanske rockens mest överspelade låtar. Bra absolut. Champions var en av mina första favoritlåtar någonsin, men då de alltid spelas live räcker det för mig i detta skede.
Citera
2021-08-07, 16:22
Medlem
TheJackets avatar
Queen har en ljudmatta som få kan mäta sig med. Riktigt jävla bra band var dom
Citera
2021-08-07, 20:45
Medlem
avrogados avatar
Det bästa med musik är att alla har olika tycken

Säg mig, hur värderar man ett album?

Om en unikt bra låt omges av en kyrkogård av skräp, är plattan skräp?
Om ett sammanvävt tema lyfter döda fläckar, räcker det?
Om rätt gurus säger att detta är bäst, är det så?

Jag lyssnar mycket sällan på Q2, säkerligen inte i sin helhet, men det är jag.
Kanske om man gillar Iron maidens första så fungerar Q2?

IM1 är dock mycket bättre än Q2?
Även Q1 är bättre än Q2?

Jag är säkert bland periferin hära
Citera
2021-08-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Jag har ju bara hört låtarna Radio Ga Ga, We Will Rock You & We Are The Champions

Får ta och lyssna på de skivorna å ge bandet en chans
Sheer Heart Attack (1974) , A Night at the Opera (1975), A Day at the Races (1976)

Oj då har du mycket otroligt bra att beta av.
Citera
2021-08-07, 20:55
Medlem
Queen's bästa är The Miracle och Innuendo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in