Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-02, 23:45
  #1
Medlem
Hej!

Vad tycker ni om bandet Queen? Själv tycker jag dom är så otroligt suveräna, har lyssnat på dom ett par år nu.

Freddie Mercury var så sinnessjuk, aldrig har jag sett en sådan entertainer. Hans scenstil var helt unik, och vilket geni han var. Kolla bara på Bohemian Rhapsody, fyra stilar i EN låt och det ska tydligen vara över 66 ackord i den låten (om det stämmer vet jag inte). Vilken kämpe han var, hans doktor blev förvånad över att han klarade spela in The Miracle 1989, det trodde doktorn skulle vara omöjligt med tanke på hur illa han var redan då. Men två år senare så spelade han in Innuendo där det finns så mäktiga låtar som The Show Must Go On osv, han kämpade verkligen in i det sista.

Jag älskar verkligen Queens musik, kan inte beskriva med ord vilken kick jag får av att lyssna på dom.

Diskutera lite, vilka låtar gillar ni, vilka låtar tycker ni verkligen har något extra och vad, vad tycker ni om bandmedlemmarna, när var dom grymmast (70, 80 eler 90-talet) osv osv...
Citera
2007-08-02, 23:47
  #2
Medlem
nollans avatar
I want it all är en fantastiskt svulstig och pompös dänga, men fan så bra är den!
Citera
2007-08-02, 23:51
  #3
Medlem
KSEs avatar
Queen har ju gjort några bra låtar, men jag har aldrig förstått storheten med själva bandet..
Visst, Freddan har en jävligt bra röst, men vad mer ?
Texterna kan vara tilltalande i viss mån..

Var det så jävla banbrytande när det väl begav sig eller ?
Queen känns jävligt folkliga bara, som Bruce Springsteen typ..


Show Must Go On är grym, mycket tackvare lyriken !
Citera
2007-08-02, 23:55
  #4
Medlem
LastCaresss avatar
Queen var grymma, gillar trumslagaren, Freddie och gitarristen..tja, gillar hela bandet helt enkelt. Körde sin stil och det gillar jag.
Citera
2007-08-02, 23:56
  #5
Medlem
Queen är svinbra! Jag tycker att deras storhet ligger i variationen, att dom kan spela så många olika stilar och gör det så bra.
Citera
2007-08-03, 00:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Visst, Freddan har en jävligt bra röst, men vad mer ?

Vad mer? Jadu, förutom att de flesta av deras låtar var före deras tid (tie your mother down, Bohemian Rhapsody och mååånga fler) och nyskapande (Innuendo, Bohemian Rhapsody igen och massa fler) och att dom var helt otroliga på scen och var ett band som faktiskt för en gångs skull sjung lika bra (om inte bättre) live än vad dom gjorde på studioinspelningarna och att mååånga av deras låtar anses vara mästerverk och som varenda gosse har hört (We are the champions, we will rock you mfl) + en MASSA saker jag inte orkar rabbla upp så vet jag faktiskt inte.

Men du, en sak, Bruce Springsteen är precis som oss, men Freddie Mercury var ett musikaliskt geni helt enkelt. Han är en legend, och det kommer Bruce aldrig bli.


Håller med pyledriver, hör man en ballad av Queen så får man direkt intrycket av att dom gör ballader bäst, men hör man en hårdrockslåt som I want it all eller liknande så får man det motsatta intrycket, dvs att det är ett äkta hårdrocksband.

Queen var så otroligt varierande och professionella, det finns inget band som slår Queen.
Citera
2007-08-03, 00:02
  #7
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronny
(...)Men du, en sak, Bruce Springsteen är precis som oss, men Freddie Mercury var ett musikaliskt geni helt enkelt. Han är en legend, och det kommer Bruce aldrig bli.
Apapapap...nu tar vi det lugnt här med torsdagsölen. Freddie Mercury var unik, men kasta inte skit på bossen!
Citera
2007-08-03, 00:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Apapapap...nu tar vi det lugnt här med torsdagsölen. Freddie Mercury var unik, men kasta inte skit på bossen!

Haha, men alltså, Bruce är precis som oss, han har bra smak när det gäller musik men han kommer knappast bli en legend. Oavsett hur mycket jag hade älskat Bruce hade jag ändå alltid hållit med om att Freddie var tusen gånger mer begåvad än Bruce, och Bruce kommer ALDRIG bli en legend helt enkelt. Han kommer bli ihågkommen, men inte en legend.
Citera
2007-08-03, 00:09
  #9
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronny
Haha, men alltså, Bruce är precis som oss, han har bra smak när det gäller musik men han kommer knappast bli en legend. Oavsett hur mycket jag hade älskat Bruce hade jag ändå alltid hållit med om att Freddie var tusen gånger mer begåvad än Bruce, och Bruce kommer ALDRIG bli en legend helt enkelt. Han kommer bli ihågkommen, men inte en legend.
Det där handlar ju bara om att Bruce lever, inte sant?
Citera
2007-08-03, 00:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Det där handlar ju bara om att Bruce lever, inte sant?

Nej, det gör det inte. Bruce är inte i närheten så skicklig på någon punkt som Freddie var.
Citera
2007-08-03, 00:16
  #11
Medlem
Corazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronny
Nej, det gör det inte. Bruce är inte i närheten så skicklig på någon punkt som Freddie var.

Du har ju inte ett rätt människa.
Citera
2007-08-03, 00:49
  #12
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronny
Nej, det gör det inte. Bruce är inte i närheten så skicklig på någon punkt som Freddie var.
You ignorant fool!
Men jag ska inte fortsätta besudla din hyllningstråd nu även om du faktiskt är rakt ute och cyklar. Queen är bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback