2018-05-28, 09:26
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är en märklig person denne SE. Att SE varit på mordplatsen blir jag helt övertygad om när jag läser förhörsprotokollet med securitasväktaren Henry Olofsson.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/skandia-vittne-2-henry-olofsson.html

Sid 169.

HO redogör klart och tydligt för hur SE informerar dem om att det tydligen ska ha varit OP som hade blivit skjuten. Hur skulle SE kunna veta det om han inte verkligen hade varit på mordplatsen och fått den infon av andra närvarande? Däremot finns det ingen som verkar att ha observerat SE på mordplatsen.

SE verkar att ha diktat ihop sin egen betydelse om vad han gjorde och åstadkom på mordplatsen men där har han garanterat varit antingen som passiv åskådare eller tja...fast det alternativet kan man inte heller få ihop på något rimligt sätt.
Jag tror inte att det är någon som tvivlar på att han har varit där. Men om man leker med tanken att han kom dit ett par minuter efter skotten föll, då stämmer allt. Resten har han fabricerat ihop. Han har nog bara gått bort till en folksamling, stått lite i bakgrunden och observerat. Kanske hört lite vittnen som talar om att de t.ex. sett Jeppsson etc.
Citera
2018-05-28, 12:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReDefiner
Det här med att SE inte väcker uppmärksamhet och det faktum att ingen tycks ha lagt märke till honom vid mordplatsen fick mig att tänka på en nästan tragikomisk teori om hans handel och vandel där. Den går ut på att han talar sanning om allt han gjorde.

Han gör allt det han påstår: Hjälper till med OP, jagar efter poliser, justerar vittnesuppgiter m.m. men Stig E är en så genomtråkig grå och ointressant tjänsteman att ingen lägger märke till honom!

Om jag var tvungen att välja mellan den här teorin (som jag tror jag hört från podden Palmemordet) och den som Larsson och Pettersson lägger fram om SE som OP:s baneman skulle jag nog ändå välja Larsson & Co men med ganska liten marginal

Ja, haha, faktiskt så påminner han på sätt och vis om den beige kunden som råkar bli kvar på "Macken".
Citera
2018-05-28, 15:50
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja det är väldigt konstigt alltihop. Varför fick inte SE vara med på rekonstruktionen? Den frågan skulle jag vilja ha svar på från PU. Nu påstås han plötsligt vara det hetaste spåret?
Antagligen, helt enkelt för att hans vittnesmål helt enkelt inte stämde överens med någon annans, skulle bli parodiskt när han sade att han gjorde livräddande insatser på Palme, tillsammans med AH och SG, och de inte kände igen honom alls. Vittnen behöver kanske inte vara överens om varenda detalj, men hans vittnesmål var så långt ifrån både AH,SG,KJ,LP och AB att det vore bisarrt om han var med.
I 30 har bedömningen varit att han "bara" pratade strunt,och inget värre. Nu utreder de honom på djupet, återstår att se vart det leder.
Min tanke är att Engströms tillförlitlighet genomskådades redan från början och uteslöts i rekonstruktionen för att den inte skulle bli en pajascirkus, för att rekonstruktionen inte skulle bli utstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag tror inte att det är någon som tvivlar på att han har varit där. Men om man leker med tanken att han kom dit ett par minuter efter skotten föll, då stämmer allt. Resten har han fabricerat ihop. Han har nog bara gått bort till en folksamling, stått lite i bakgrunden och observerat. Kanske hört lite vittnen som talar om att de t.ex. sett Jeppsson etc.
Det är min tanke också, att Engström kom till mordplatsen straxt efter skotten, höll sig i bakgrunden och försökte senare skriva in sig i världshistorien med en hjälteroll.

Återanvänder ett två år gammalt inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Boken prövar idén att sätta Stig E som skytten och trimmar omständigheterna lite grann för att se hur bra det kan stämma. Stig E's roll i scenariot är ett mysterium i sig och hans egen berättelse om sitt handlande då och även genom åren efteråt är underliga. Jag uppfattar honom som en särling, en stolle med överdriven självbild, någon som skaffat sig udda mytomana strategier för att dölja sina ständiga tillkortakommanden. Jag tror inte han är skytt eller annan utsänd agent. Snarare kan jag tänka mig att han kom till brottsplatsen nån halvminut-minut efter mordet och började fara runt för att hitta en betydelsefull roll till sig själv. En elefant, just som Hans Holmér kallade honom. Jag kan också ha fel på alla punkter förstås. Frågan blir annars vad han istället gjorde under de 2-3 minuterna närmast före mordet.

Författaren Larsson lyfter fram en omständighet som viktig för idén att Stig E kan vara skytten: att han kan bindas till platsen vid mordet. Det anses i nästa andetag vara bevisat genom att Stig E i förhör (över telefon?) 13 timmar senare kan identifiera vittnet Lars J.

- Här har jag svårt att följa med. Lars J förhördes på plats efter mordet. Skulle inte Stig E kunnat överhöra en bit av det samtalet, just som han påstår sig överhöra andra samtal där i korsningen efter mordet? Eller överhuvudtaget snappat upp från Lars J var och när han varit efter skotten och hur han ser ut?
Citera
2018-05-29, 16:30
Medlem
bofhs avatar
https://magasinetfilter.se/filterbubblan/om-ett-omtalat-publiceringsbeslut/
Citera
2018-05-29, 19:26
Medlem
Lite länkar till artiklar om Skandiamannen:
(FB) Tråden om mordet på Olof Palme (Sammanfogad)

"Jag förväxlades med mördaren"
http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Olof%20Palme%201986/1986/scandia%20ES_zpscmyxqkha.jpg
Senast redigerad av echoesofglory 2018-05-29 kl. 20:06.
Citera
2018-05-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det tar ca 40 sekunder att promenera från skandiaentren till mordplatsen. Han kan aldrig ha hunnit skjuta Palme och samtidigt stått och väntat vid Dekorima på det sätt IM säger. Detta alldeles oavsett om han stämplat ut 23.20 eller 23.21. Har han dessutom samtalat med väktaren ett par minuter blir det fullständigt omöjligt.
Signalementet på den gubben är dessutom helt fel.
Har du tagit hänsyn till den olarmade bakdörren som larmades på 1 min efter skotten?
Citera
2018-05-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Alltså, jag kan ha blandat ihop det här så jag ursäktar mig i förväg.

Så riksfyllot skulle ha varit Skandiamannen (SE)? Isf är det ju samma person som LP sägs ha sett på/vid mordplatsen efter det att hon tittar sig omkring för att som hon själv säger "lokalisera" vem som sköt ner dom alt be om hjälp? Jag hade för mig att Skandiamannen och riksfyllot var två olika personer? I vilket fall om det stämmer att SE är den personen som LP beskriver så friar ju det helt Pettersson. Fast jag är övertygad om att det iNTE var Pettersson som stod där vid Dekorima-fönstret.

Det som är intressant (ponera att det nu är Skandiamannen) och att han bar en bögväska så är det ju något som vittnet vid David Bagares Gata noterar. Sen om han nu återvände till jobbet typ 20 min senare så kanske vittnet vid Smala Gränd ändå inte hade fel när hon ser en man som uppehåller sig i området 15 min senare (fast varför skulle en "seriös" attentatsman skulle springa omkring i nämnda kvarter) o det är denna iakttagelse som sedan blev den famösa fantombilden. Skulle vara intressant o se hur SE verkligen såg ut när det begav sig.

Ett scenario kan ju ha varit att de var två st. Gärningsmannen sköt ner dom. Stack på en gång. In kliver SE från skuggan och där står han för att distrahera LP när hon väl kommer att titta upp. Han vet att han kommer att vara hennes blickfång som "första hjälpen" allt medan mördaren försvinner i godan ro.

I övrigt så tycker jag att SE passar bättre in som en person med ett mer alldagligt utseende (jämför med Pettersson, hans gångstil etc). En som inte väcker uppmärksamhet och då mycket väl kan ha följt efter makarna Palme från Gamla Stan. Samt med den bakgrund som han har, ett mer tränat öga för att se om Palme hade någon livvakt med sig.

Skulle även vara intressant och få veta var SE hade sitt arbetsrum. Om det var med utsikt mot Sveavägen och därmed lätt att övervaka Grand+makarna Palme. Kom ihåg att han stämplade in på jobbet runt kl 21 och sen suttit där på kammaren till dess filmen var slut. Så om nu mordet var planerat så är ju inte det otänkbart?

Sen har jag en stor reservation vad gäller "Dekorima-mannen". Kan ju omöjligen ha varit SE...om hans berättelse stämmer. Dekorima-mannen var ju redan där och då kan det ju inte ha varit SE. Om nu inte SE's berättelse är helt uppåt väggarna.

Den stora fråga, fortfarande, som vi ännu inte fått svar på är: hur "upptäcktes" makarna Palme den där kvällen?
Riksfyllot är väl AB? Då är det 2 olika.
Tror inte att dekorimamannen och GM är samma person.
IM vittnesmål är nyckeln. I rättegångarna mor CP ombeds han att berätta vad som hänt efter skotten föll -inte vad som hände innan.......
Citera
2018-05-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Slumpen är det enda passar in. Han kan mycket väl stött på makarna P när han var ute tidigare under kvällen. När han stämplar ut och tittar åt höger så ser han de på avstånd och ställer sig utanför Dekorima. Det förutsätter då att han ska ha varit beväpnad. Låter lite långsökt dock. Jag tror att han har kommit till olycksplatsen en till ett par minuter efter mordet. Han lär då ha hört och sett en del som han kan använda då han ljuger ihop sin egen historia.
Walkie Talkiesarna talar i mot slumpen
Citera
2018-05-30, 07:35
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
https://magasinetfilter.se/filterbubblan/om-ett-omtalat-publiceringsbeslut/

Det är intressant med vilken självständighet Filter publicerar. Filter är kvalitetsjournalistik och när tidningen publicerar något är det mycket genomarbetat. Jag har en vag känsla av att Filter vet mer än vad som publicerat i artikeln. Att de känner till att fler uppgifter som stödjer tesen kommit fram i polisens uppföljning av spåren.

Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Riksfyllot är väl AB? Då är det 2 olika.
Tror inte att dekorimamannen och GM är samma person.
IM vittnesmål är nyckeln. I rättegångarna mor CP ombeds han att berätta vad som hänt efter skotten föll -inte vad som hände innan.......

Tycker att uppgifterna om Dekorimanannen är väldigt osäkra. Såvitt jag förstått det så är det endast ett vittne som uppger att en man väntar utanför dekorima och kliver ut i samband med skotten. Vittnet IM.

I IMs första förhör nämner han inte denna detalj utan endast att en person kommer upp bakom två personer. Uppgiften om att mannen stod vid dekorima kommer först vid förhör två veckor efter gärningen. Och i detta förhör säger IM att han inte alls är säker på detta. Han uppger att mannen ”kliver ut” och att han därför ”måste” ha stått och väntat (Förhör med IM, s 359 14/3 - 1986). Det är ganska hög risk att vittnet förvanskat vittnesbilden och lagt till egna antaganden. Om han suttit där i bilen ett tag kan han också ha adderat en tidigare minnesbild med minnesbilden från skotten.

Rätta mig om jag har fel nu, men varken Lisbet eller något annat vittne som ser gärningen ex AB (bakom) har noterat någon väntande person utanför Dekorima. Inte heller NF (möter makarna,passerar mordplatsen mkt kort innan skotten) uppger att han sett någon vid dekorima. Jag tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på dekorima-mannen.
Citera
2018-05-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Walkie Talkiesarna talar i mot slumpen

Instämmer. Borde det inte finnas vittnesmål i från dessa personer som vet att de varit ute natten ifråga om de haft rent mjöl i påsen?

Har någon ut walkie takei personerna trätt fram?
Citera
2018-05-30, 11:48
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickmonkey
Instämmer. Borde det inte finnas vittnesmål i från dessa personer som vet att de varit ute natten ifråga om de haft rent mjöl i påsen?

Har någon ut walkie takei personerna trätt fram?

Det kan vara så att dom inte finns heller.
Citera
2018-05-30, 15:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Min tanke är att Engströms tillförlitlighet genomskådades redan från början och uteslöts i rekonstruktionen för att den inte skulle bli en pajascirkus, för att rekonstruktionen inte skulle bli utstörd.

Det är min tanke också, att Engström kom till mordplatsen straxt efter skotten, höll sig i bakgrunden och försökte senare skriva in sig i världshistorien med en hjälteroll.

Återanvänder ett två år gammalt inlägg:

Det jag funderat på är att PU från början verkat haft en tydlig aversion mot SE och hans vittnesmål. En tanke är ju att om man skulle isåfall vara benägan att granska denne person närmre, om man nu tror att han medvetet lämnar osanna uppgifter. Vaktchefen på Skandia, Häggström, verkar ju uttryckt att SE uppträder misstänkt, och även kommunicerat detta.
Kan det vara så att PU med Holmer kände till Häggsröms involvering med Tommy Lindström och tveksamma utredningsmetoder? Att man inte ville utreda SE för att man hade farhåga att man då antagligt skulle finna något slags bevis som kunde vara planterat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in