Citat:
Ursprungligen postat av
bofh
Det är intressant med vilken självständighet Filter publicerar. Filter är kvalitetsjournalistik och när tidningen publicerar något är det mycket genomarbetat. Jag har en vag känsla av att Filter vet mer än vad som publicerat i artikeln. Att de känner till att fler uppgifter som stödjer tesen kommit fram i polisens uppföljning av spåren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oraneandblue
Riksfyllot är väl AB? Då är det 2 olika.
Tror inte att dekorimamannen och GM är samma person.
IM vittnesmål är nyckeln. I rättegångarna mor CP ombeds han att berätta vad som hänt efter skotten föll -inte vad som hände innan.......
Tycker att uppgifterna om Dekorimanannen är väldigt osäkra. Såvitt jag förstått det så är det endast ett vittne som uppger att en man väntar utanför dekorima och kliver ut i samband med skotten. Vittnet IM.
I IMs första förhör nämner han inte denna detalj utan endast att en person kommer upp bakom två personer. Uppgiften om att mannen stod vid dekorima kommer först vid förhör två veckor efter gärningen. Och i detta förhör säger IM att han inte alls är säker på detta. Han uppger att mannen ”kliver ut” och att han därför ”måste” ha stått och väntat (Förhör med IM, s 359 14/3 - 1986). Det är ganska hög risk att vittnet förvanskat vittnesbilden och lagt till egna antaganden. Om han suttit där i bilen ett tag kan han också ha adderat en tidigare minnesbild med minnesbilden från skotten.
Rätta mig om jag har fel nu, men varken Lisbet eller något annat vittne som ser gärningen ex AB (bakom) har noterat någon väntande person utanför Dekorima. Inte heller NF (möter makarna,passerar mordplatsen mkt kort innan skotten) uppger att han sett någon vid dekorima. Jag tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på dekorima-mannen.